Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3132 ggr
Linali
0

Hur gör ni under midsommar?

Äter ni fortfarande strikt LCHF eller gör ni avsteg? Själv tänker jag njuta av glass och jordgubbar, det är midsommar för mig! Kanske tillochmed lite nybakat bröd till det grillade… Jag vet ju att jag kan återgå till rutiner när vardagen kommer igen :-)

Miyu
0

För mig beror det på hur länge jag ätit strikt. Om jag har värsta flytet och kilona trappar ner och ner så känner jag mig inte taggad att stoppa förbränningen.
Men annars ja, brukar göra avsteg på högtider som jul, midsommar osv.

Njut du av jordgubbar och annat om du vet att du kan gå tillbaka till det vanliga sen.

misty09
0

Jag tänker inte göra speciellt stora avsteg. Känner att jag inte behöver då jag faktiskt inte är sugen på bröd, potatis mm. Jag ska ta några jordgubbar och grädde men räknar inte det som avsteg då jag ätit det två ggr tidigare i vår och det får plats inom ramen.

Är annars ganska bra förberedd med bra mat som kallskuret, lite ostar, röror, rökt fisk i olika former bla böckling, sik och lax, räkor och ägghalvor. Har gjort små portionspajer med västerbottenost, LCHF till mig. Provsmakade en i går….supergoda! Har också bakat en chokladtårta LCHF till mina jordgubbar och en klick vispgrädde. Ett glas rött slinker nog ner ocksåFlört

Jag har lovat mig själv ett stort avsteg i år….och det blir till surströmmingspremiären. Vad är surströmming utan tunnbröd och mandelpotatis MUMS!

Ha en skön och matglad midsommarhelg allaGlad

MarieEriksson
0

Inget avsteg, gillar inte jordgubbar och firar inte midsommar.

Cessy
0

Åh jag har bestämt mig för 2 nypotatisar o 5-6 jordgubbar är min midsommarranson. Har inte ätit potatis (o givetvis inte ris eller pasta heller) en enda gång sedan jag startade i januari, så på midsommarafton ska jag njuta.Skrattande

Jag tror dock att man gör sig själv en tjänst genom att tänka efter före o bestämma tillåten mängd, så att det inte bara blir vad det blir o sedan skenar iväg för att man ändå redan har gjort fel o lika gärna kan ta lite till.Obestämd

OneManArmy
0

Blir då en hel del kolhydrater i form av pilsner kan man väl säga ;)

Brynhilde
0

Jag tänker inte göra några avsteg i midsommar. På midsommarafton blir det kallrökt lax, kokt ägg och ev lite isbergssallad till lunch och på kvällen blir det grillat kött av något slag.

Alkohol är jag inte kapabel att dricka längre, har blivit intolerant. Hade ingen aning om varför tills jag läste om olika symtom för hypotyreos. Då gick det upp ett ljus… intoleransen dök upp ung samtidigt som min hypotyreos. Jag kan inte ens dricka ett pyttelitet glas torrt vitt vin utan att bli dålig i två dar efteråt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Leifanders
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här blir det både färskpotatis och öl, plus lite tårta med sockerkaksbotten.

Jag kör dock inte strikt från början, så länge jag inte äter för stora mängder eller saker med (mycket) rent socker i så är det lugnt för mig, även om jag märker att suget ökar ju mer skit jag stoppar i mig… Dessutom blir magen grinig om jag äter för mycket socker eller spannmål så det blir liksom rätt självreglerande, även om det går över gränsen ibland…

suzanna1
0

Det blir litta jordgubbar med vispad grädde och hemmagjord philadelphiaglass (lchf) På det blir det riven 90% choklad Mumma !!

Sill bröd nubbe nypantoller hoppar jag över…grillat med massa god (fet) sås och hallomi,feta,bacon,sparris, vitlökssmör,ostchips passar en skånetös kanon bra till midsommar ! Och krans på huvudet så klart !

Kernow
0

Jag verkar vara som Leifanders. För mycket skräp och magen protesterar men lite går bra och nuförtiden fixar jag sockerkicken det kan ge så jag tänker äta 1-2 potatisar (min dotter älskar dem och jag har ursäkten att överösa dem med smör), lite inlagd sill och ett glas lågkaloriöl (har aldrig provat det förr men många säger att det är OK). Därpå några jordgubbar (med bara vispgrädde).

Till detta tar jag mer "rätt" mat som en bit lax och ägghalvor med räkor och majonnäs.

Zepp
0

Så här är det.. alla fyllda 50 eller över får äta sill o nypotatis samt ta nubbe i obegränsad omfattning.. alla under 20 får äta så mycket jordgubbar med grädde de vill!

De som är däremellan skall förgå med gott exempel och vara måttliga med både det ena och det andra samt har som främsta uppgift att se till att de andra två åldersgrupperna inte skämmer ut sig allt för mycket!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

majlis
0

# 10

Det där var bra, jag känner mig träffad är över 50Flört.

Sandra_W
0

Jag vågar inte göra avsteg alls,  än så länge.

Är rätt ny på lchf och dom gånger jag provat jordgubbar och grädde har mitt sockersug väckt från avgrunden och blivit ett riktigt monster. Har varit en stor kamp att stå emot..

Bröd vågar jag knappt ens tänka på, jag har varit en brödkonsument utan dess like..

Tack och lov är mina midsommar-planer inte så stora. Jag ska jobba under midsommar. Kommer deltaga på en fest där det kommer vara "självplock" så jag kommer bara att ta det som är okej..

Cessy
0

Zepp: Är det ok att byta ut nubben mot några jordgubbar istället?FlörtSkrattande

Inkanyezi
0

Jag käkar ju mina jordgubbar med grädde, men visst innehåller de en del kolhydrater.

Sill och lax går väl an också, och någon liten nypotatis lär nog slinka ner med mycket smör.

MarieEriksson
0

#10 Nu har du fått till ännu ett underbart inlägg!

Jag är i mellangruppen. Jag ska fortsätta vara lika strikt som vanligt OCH helt nykter. Hejja mig, men tråkigt. Nubbe e fint!

Inkanyezi
0

#10 Shit!

Skulle jag möjligen få byta min nubbe mot jordgubbar med vispgrädde?

MarieEriksson
0

#16 Man är inte äldre än man känner sig!

[Nilla59]
0

#10 Du e la för härlig Zepp, ha ha. Det låter som en superbra regel. Jag dricker sprit = snaps, tre gånger per år, påsk, midsommar och jul. Alltid till sillen och det är görgott.

Så snaps en, två eller tre, lite små färskpotatisar och en en skiva hårt bröd. Sen e man hemma. Och lite jordgubbar och vispgrädde slinker ner efter snapsen för då är man ju som 25 igen. :)

[annalinnea]
0

Det blir kycklingspett och whiskey! Vill inte göra större avsteg än så för jag kämpar för att hålla mig sockerfri. Whoop!

Chinilla
0

Jag kommer nog köra hyfsat lchf. Ägghalvor, prinskorv, köttbullar, västerbottenspaj (utan deg eller lchf-variant), ev lite räkstuvning, och sen lutar det åt cheescake a lá lchf till efterrätt med hallon för min del. Barnen äter nog jordgubbstårta. Det enda jag i princip får se upp med är nog potatisen. Sill har jag aldrig gillat. Och tårtan kan jag stå över om jag får cheescake istället Glad.

Till dricka blir nog bara lightdricka och/eller smaksatt kolsyrat vatten. Möjligtvis 1 glas vin. Nubbe dricker jag inte.

Adur
0

#10 Men vaf… Jag som inte alls är något bra föredöme i andra sammanhang. Typiskt att jag måste börja just på midsommar.

Några större avsteg blir det inte. Den mat jag vill äta ryms nog i min normala meny.  Köttbullar, prinskorv, 'röror', ägg… Och jordgubbar med grädde är ju för övrigt godare än tårta och annat slisk, så där är valet enkelt.

Men köpesillen är rätt söt, va? Där får jag vara lite extra liberal är jag rädd. Cool

skogs-tolva
0

Tja, när sonen undrar vad vi ska handla (idag) och jag svarar potater, sill och gräddfil så utbrister han; Åh! Potatis! Ska vi ha potatis?! Det var längesen! -med ett glädjeflin… Det är då man inser att avsteg ibland kan vara viktiga, övrig tid frågar han aldrig efter sånt som pasta bröd eller potatis…

Man 'ska' ju äta enligt säsong….och nu är det jordgubbar och färskpotatis-säsong! Cool

AnneN
0

Jag är ju inte extremt strikt annars heller då jag äter bär och fuskar en del med slisk, men maten håller jag mig till så lite kollisar som jag kan.

Midsommar är jag bjuden på middag & fest hos en vän som vet att jag äter lchf och det lär inte vara några större problem med maten även om de andra gästerna kanske kommer fråga en del, men det ställer jag gärna upp och svarar på Skrattande Får kanske ta med någon av lchf-foldrarna som anlände med posten idag.

Jordgubbar och grädde är en självklarhet för mig, men så verkar det inte heller som att jag triggar på bär och mejeriprodukter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aliki
0

Jag har gjort gubbröra och köpt lax…funderar på att göra "vispat smör" med pepparrotssmak….Någon annan bjuder på inlagd strömming som jag tänker äta av trots mjölet…kanske någon sillbit och ev. en potatis med smör.

Jordgubbar är överskattat, speciellt i form av tårta….kanske äter lite grädde…

Trevlig Helg!

[ErikSvensson]
0

Har köpt 4 liter cider, får se vad som händer. Skrattande

[Nilla59]
0

#25 Oj oj oj ja här ska det festas ordentligt läser jag. Flört