pajskal
Gjorde den där goda chokladtårtan (är det Chocolate´s?) i påsk. Provade att grädda mandelbottnen, (det kanske ni alltid gjort?), vilket blev kanonbra! Riktig pajkänsla! Och kom på att det skulle funka till bärpaj, och som skal till cheesecake! Och vidare gick funderingarna om man slänger i lite parmesan i skalet så kanske det skulle funka som skal till matpaj!? Yummie, yummie.
Originalreceptet på bottnen är: 150 g skållad finhackad mandel, blandas med lite smör (jag har ca 50-70 gram smör) ev lite citronsaft. Kör i mixer, tryck ut i en form.
Jag gräddade den i 225 grader tills den fått fin färg. Kanske är det som sagt så ni alltid gjort, men för mig blev det en ahaupplevelse! Tjing!

Alla goda tips emottages tacksamt!
Hej! har inte testat! gjorde hallon pannakotta utan grädde nu under påsk och den gjorde succe.Jag hade djupfrysta hallon+ vatten värmde det och tog 4 gelantinblad som legat i vatten 5 min. Slog upp det i glas och ställde i kylen. En klick grädde på sedan bjöd jag på det. …………….mums
MVH // Ingrid
låter riktigt gott med hallonpannacotta!
Vill ha hela receptet på chokladtårtan!!!! *smask*
Sara
Chokladtårta
Koka upp 2 dl grädde med 100 g smör. Tag av kastrullen från plattan, lägg i 200 g mörk choklad och låt den smälta ner.
Tag 150 g skållade mandlar, lägg i mixer tillsammans med ca 50 g smör. Kör så det blir en sammanhängande massa. Smaksätt ev med lite citronsaft.
Lägg mandelmixen i en form, tryck ut den. Häll chokladsmeten i. Ställ i kylen någon timme tills den stelnat. (men jag kör alltså pajdegen i ugnen en stund numer)
Där tar originalet slut, minns tyvärr inte vem som ska ha cred för det som sagt. Men den är så fantastiskt god!
Tack! Ska pröva den!
Sara
Va kul att se lite utvecklingar på reccepten. Jag har bakat pajslalet också men för mig var det för hårt ;-).
Men tippset med annan fyllning ska absolut testas. Och det där med att fylla den med hallon och pannacotta blir nog en favorit (då hallon pannacotta redan är det). Kanske en äggkräm eller chokladkräm som är lös i hårt pajskal med bär… Det går att sinna vidare.
Åhh… spenatpaj med fetaost, det måste jag bara göra. Den måste ju vara gör go i ett hårt pajsal.
tusen tack för nya rullande tankar ;-)
pajskalet blev inte hårt, utan lagom, liksom lite krispigt. kanon. har gräddat det vid 2 tillfällen, den ena gången något mer än första (glömde tiden) men det blev lika bra, bara lite mer färg…

#5 - Chokladtårtan - ska den gräddas med fyllningen i oxå? Eller är det så att du gjorde den utan att grädda förut?
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Pushar upp Babz fråga då jag undrar samma sak. Någon som vet om chokladtårtan (#5) skall gräddas? Skall ha kalas och tycker denna låter jätte god.
Nej den ska inte gäddas. I mitt orginalrecept (som finns under rubriken Mat - Recept på efterrätter och sötsaker ) gräddar jag varken bottnen eller fyllningen, stelnar till sig i kylen. För övrigt är den dödligt god och mäktig.
Toppen, tack för svaret Chocolate. Skall bli jätte gott till helgen.
- Jag som slickar mig om munnen.
bara botten som kan gräddas. funkar jättebra utan att gräddas också, men för mig blev gräddningen att tårtan blev fulländad.
Jag gjorde chokladtårtan (den MrsAngel ger receptet som troligen är Chocolates här ovan) och det blev så här…för den som gillar siffror. Jag hade en chokladkaka av varje hemma.
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Sötmandel torkad
150
893
30,0
78,0
20,0
Smör 80 %
170
1 210
1,0
136,0
0,7
Vispgrädde 40 %
200
749
4,2
80,0
6,0
Premium Dark 70%
100
590
48,5
31,0
Premium Dark 85%
100
605
54,5
19,0
Summa
720
4046
35,2
397
76,6
Kolhydratmängden är för hög för mig och jag äter normalt inte sötmandel, men jag tänker smaka en liten bit och se vad som händer. Jag tänker dessutom lägga till vispad grädde.
Protein: 4%
Fett: 88%
Kolhydrater: 8%
Fetthalten är ju betryggande så det får väl kompensera…
En gång är ingen gång eller vad sa vi…?
Skämt åsido, den typen av argument biter inte på mig i vanliga fall men i morgon får vi hit ett gäng släktingar som vet hur vi äter och då är det lite roligt att göra något annorlunda. De vet ju inte hur strikta vi är i vanliga fall.
Jag har överträffat mig själv idag för vi har förutom Potkäs bakat både Polarbröd och denna chokladkaka. I vanliga fall brukar vi servera gästerna kolhydrater och äta sovlet själva…fniss
Numer pensionär i Nynäshamn