Hästmat
En tanke som slog mig igår när jag försökte somna 
Hästar ges ju ofta kraftfoder, och det finns en himla massa olika att välja på beroende på vilken effekt man vill att det ska ha. Ofta handlar det om att ge energi till hästar som "går" mycket eller hårt, tillväxt eller som någon slags kosttillskott.
Som gammal hästtjej har ju det här inte varit något konstigt men jag har såklart tänkt att hästar klarar sig med bara gräs och vatten.
Behöver hästar kraftfoder egentligen? Tror ni att det kan vara skadligt för dem eller kandet vara till nytta?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På Island är hästarna extremt lättfordrade. Jag har ridit 10 dagar i ett sträck tvärsöver Island. Vi hade tre hästar per man att byta med. Hästarna kunde få någon hästprippla som belöning, men annars gick dom på enbart gräs. Detta var i juli, så gräset var inte ens så näringrikt då längre. Jag tyckte att hästarna blev allt piggare ju längre tiden led. På vintern står dom i allmänhet bara, ute, och då får dom hö så mycket dom vill äta. I Finland gav vi elektrolyter till våra islandshästar vid extrem belastning, särskilt på sommaren då hästarna svettades, men inte just något kraftfoder.
Hur det är med andra raser har jag inte riktigt klart för mig.

Hästar behöver absolut inget krafftfoder egentligen. De får de ett bra hö med ett bra näringsvärde och fri tillgång till detta så klarar de sig utmärkt. Hästar är absolut inte gjorda för att äta på bestämda tider utan deras magar är designade för att de hela tiden ska kunna tugga på något.
#1: Alla raser har exakt samma förutsättningar och samma metabolik.

Kraftfoder är bara ett påhitt av djurindustrin för att snabbgöda kreaturen
Ingenstans i naturen äter en häst nåt annat än gräs.
Dom undviker faktiskt fröställningarna aktivt så länge färskt gräs finns att tillgå
Ja det var min tanke också. Att det nog mestadels är ett påhitt som vi har fått för oss är nödvändigt. Näringsrikt hö är ett måste, tyvärr väljer ju vissa det billigaste enbart för priset.
Att de inte behöver kraftfoder och "tillsatser" är en sak. Men mår de dåligt av det också? Lös avföring är en sak men jag vet inte om det går att koppla till kraftfoder enbart eller om det är en "normal variation".
Kluring om Ryssland

Både hästar och kor som käkar kraftfoder lider mer av magproblem juverinflammationer och även infektioner än dom som får äta det dom är designade för.
De ständiga infektionerna som kossorna bär på tvingar ju i princip fram att vi måste pastörisera all mjölk hela tiden.
Pastörisering infördes faktiskt efter att whiskytillverkningen i Skottland tagit fart och nån kom på att ge de i processen överblivna fröskalen till kossorna som foder
Att dom sen producerade bakteriefylld mjölk fixade man genom att hetta upp mjölken istället för att ge kritterna naturlig föda
Det är samma resa vi fortsätter på än idag men nu är det än mer pengar som styr
En gräsbetande kossa slipper ofta hela den problematiken
Det blir dubbelfel i förlängningen alltså 
Samma visa för dom som för oss med käket alltså med det undantaget att dom inte ens har ett val att äta annat än vi ger dom.

När vi började med häst fick vi lära oss att de "ska" ha kraftfoder och mineraler.
På kraftfodersäckarna står det tabeller hur mycket en häst av den eller den storleken "ska" ha.
Numera har jag genom erfarenhet och en hel del eget intresse lärt mig att kraftfoder är ett komplement till grovfodret (hö/hösilage) och det är inte alls självklart att alla hästar tvunget ska ha kraftfoder.
Det finns många aspekter som avgör men grunden i all fodring för hästar är grovfodret - alltså hö, hösilage och ev halm. Hästen är ett betesdjur som i vilt tillstånd inte har tillgång till typ 234 olika sorters kraftfodersorter.
Däremot så får man väl inse att vi inte helt kan jämföra med vildhästarna heller. Vilda hästar har inte alltid tillgång till bra bete och de dukar under ibland i både svält och sjukdomar.
Men vi vill ju så klart ta hand om dem och ge dem bra mat och ett bra liv utan svält och sjukdomar så givetvis ska vi inte behandla dem som naturen ibland gör 
Men som någon påpekade så kommer mycket av denna "foderkunskap" och riktlinjer från fodertillverkarna för givetvis vill de sälja så mycket som möjligt och därför inbillar de oss att våra hästar inte klarar sig utan kraftfoder och helst då just deras sorter.
Min egen häst som är en vanlig s k familjehäst, dvs han rids normalt i skog och mark och tränas ibland lite på dressyrbanan behöver INGET kraftfoder.
Nu på sommaren har han bete som täcker hela hans behov ända fram till hösten .När det börjar bli nedbetat så lägger jag bara till hö.
På vintern finns ju inget gräs men då får han endast hö, ev lite mineraler blandat med några morotsbitar. Absolut inget kraftfoder för han jobbar definitivt inte så hårt att han behöver den där extra energin.
En del blir förvånade - va? Inget kraftfoder?
Nä varför ska han ha det om han inte behöver det? Dessutom innehåller många färdiga kraftoderblandningar en hel del socker (känns det igen?) och man kan inte låta bli att spekulera i om den stora ökningen av fång-hästar har något med detta att göra?
Fång är ju en fruktansvärd sjukdom som drabbar hästar och som kan leda till att man faktiskt får avliva dem. Man har i modern forskning kommit fram till att många av dessa fång-hästar är insulinresistenta och tankarna till den mänskliga diabetesen infinner sig absolut.
Så kraftfoder är enligt mig INTE tvunget ett måste men givetvis finns det hästar som behöver det. T ex tävlingshästar som tränas och tävlas hårt kan visst behöva.
Själv har jag ingen aning om ifall min häst fattas något litet i sin foderstat men jag går efter känslan och ögat. Han är pigg, frisk och vid gott hull. Pälsen glänser som siden och han utstrålar sundhet hela han så jag kör på mede det.
Vill man vara mycket noga och petig kan man lära sig hur man gör en uträknad foderstat och då måste man ta en analys på sitt hö för att få reda på vad som ev fattas. Många tävlingsryttare gör så eftersom de vill veta så fort som möjligt om något ska justeras i fodret.
Själv gör jag det som sagt inte eftersom jag ser att han mår bra och han behöver heller inte högprestera.
Intressant det där med fång och insulinresistens. Det hade jag ingen aning om
Men det är föga förvånande om det sambandet finns, tyvärr. Samtidigt funderar jag då på hur det kommer sig att ponnyer lättare får fång och då på sommaren när de kommer ut på grönbete. Vad är det där som kan ge insulinresistens isåfall? Fast det kanske är en helt annan fråga
Kanske är det så att tävlingshästar klarar av det kraftfoder de får eftersom de sannolikt gör av med mer energi? Så säger de ju om människor som är mycket fysiskt aktiva, att de klarar att äta spannmål och vissa sockerarter utan större problem. Eller?
Kluring om Ryssland
Hej
Jag var på en jättre intressant föreläsning om fång.
Fång är ju intressant att det är sockret och då främst fruktan som är en av orsak till den sjukdomen. Fruktanet finns i gräs speciellt när inte växten kan växa så som vid torka och när temperaturen närmarsig noll. Det är som växtens "glykol". Det finns främst i gräs under vissa förhålland , majs, råg och vete.
#3 Olika raser är olika känsliga för sockret och speciellt fruktan i foder. Engelska fullblod är visst minst känsliga och feta ponnierär känsliga och får lätt fång.
Ja det var nytt för mig. Men också logiskt.
Kan du förtydliga lite det sista du sa? Drabbas ponnyer för att de är ponnyer eller för att de är feta ponnyer? Kan ju vara viktigt 
Kan väl kanske vara feta hästar också om jag inte minns helt fel?
Kluring om Ryssland
Vad jag kommer ihåg från föreläsningen, Så var feta hästar var känsliga och vissa ponnyraser extra känsliga om de var feta, så som islandshästar som vana att beta i ganska magra förhållanden. Så det är viktigt att "banta" sina feta hästar, men de bör ha långa ättider helst 18 timmar per dygn.

# 7
Gräset innehåller mycket socker som stiger mycket vid vissa förhållanden. T ex så har man ju alltid hört att en fånghäst ska gå på nedbetat gräs men i själva verket kan det vara mer förödande än om den gått på långt och väldigt utväxt gräs.
När gräset blir väldigt avbetat eller slaget så stressar det gräset till att producera MER fructan och den halten kan stiga betydligt. Likadant om det blir frost eller om det blir torka - det kan stiga rejält.
När det sen gäller fetma så är det nog samma där som med mänskliga diabetiker - de löper större risk för sjukdomen. Men man kan inte säga att det bara är feta hästar som får fång och inte heller att det bara är kallblod och ponnyer - det blir fler och fler av andra raser som drabbas.
En urduktig hovslagare jag känner med intresse för dessa problem menar också att det gräs vi har i vår moderna tid inte är detsamma som man hade förr. Man har forskat fram nya grässorter som ska vara bl a mer snabbväxande för att man ska kunna slå gräset till försäljning fler gånger under säsongen. Problemet är att detta medför att det blir ett stressat gräs och detta medför ju då mer fructan. Om detta är sant vet jag ej men det är ju inte helt omöjligt.
Tävlingshästar går sällan så mycket på bete som andra eftersom ägarna brukar vara rädda för att de blir för runda :) Och de gör nog av med ganska mycket energi ja.
Titta på ridskolehästar som brukar ha ett ganska hårt jobb - de släpps oftast rätt ut på bete utan invänjningsperiod eller något och det är sällan de får fång.

Bokmärkt, mycket intressant läsning!

I Australien har man visat att det är mycket lätt att utlösa fång, spruta bara 10 g fruktos per kg häst och hästen får garanterat fång inom 48 h.
Fruktan är polymeren av fruktos och gräsen behöver monosackarider som fryspunktsnedsättare. Så gräs som växer på vår och höst med risk för frost har högre fruktoshalt än sommartid. Efter torka och frost finns det mer fruktos i gräset.
Sedan vet jag inte om hästar kan bryta ned fruktan till fruktos. Men bakterierna kan säkert bryta ned fruktan till korta fettsyror som kan tas upp direkt i blodet.
Som vanligt så vet vi inget om det viktigaste utan har foderleverantörernas obevisade påståenden att gå efter.
Ur energisynpunkt är kraftfodren inte mycket bättre än gräs/hö
Hö brukar ha omkring 10 MJ/kg (2 500 kcal/kg) kraftfoder ligger ungefär lika. Men kraftfodren saknar cellulosan så att då kan bakterierna i grovtarm och blindtarm inte bygga om sockret till korta fettsyror utan hästen måste förlita sig på sitt insulin eftersom kraftfodren innehållen små sockermolekyler.
Genom att träna hästen mycket kan man kompensera sockertillförseln till en del. Men då är det bättre att ge sockret precis före träning så att hästen kan bränna bort överskottet på socker. Men jag tror att en smart hästägare/tränare låter hästen gå på enbart hö med liten tillsats av ister eller raps- eller olivolja. knappt 3 dL fett motsvarar 1 kg hö ur energisynpunkt. Men för mycket olja lär göra hästen lös i magen.
Det låter klokt det du skriver spirit, men… ister? Det ska väl i alla fall inte hästar ha!
Det finns numer en hel rörelse bland hästfolk som förordar mer naturlig hästhållning med mindre (eller inget) kraftfoder, mer utevistelse, NH och barfotagång t ex. Tidningen Hästfocus är ganska inne på den linjen.
Mycket spännande! Hade hoppats att jag skulle få såna här svar från människor som är lite mer pålästa 
Kluring om Ryssland
Intressant :) Jag har själv mina funderingar runt huruvida kraftfoder är nödvändigt. Jag har två hästar varav en frieser och honom ger jag i princip ingen kraftfoder längre. Jag har minskat givan från 1 liter/dag till ½ dl + mineraler som belöning när han jobbat ordentligt. Han är piggare och mer välmående än någonsin. Jag kan förstås inte avgöra om det är nerdragningen av kraftfodret som är orsaken men han verkar i alla fall inte behöva det :)
Bokmärker! Jag har ingen häst och har aldrig haft men detta var ju jätteintressant. Däremot har jag hund och det är väl lite samma sak där.
Vi bör nog lite till mans fundera på vad våra djur är gjorda för att äta egentligen. För oss här på kolhydrater i fokus är nog steget ovanligt kort!
Jag kan i denna tråd passa på att upplysa om att kaniner och marsvin fungerar precis som hästa; de är gjorda för att äta nästan hela tiden. De ska alltså ha fri tillgång till hö eller gräs och mycket lite pellets! Jag föder upp kaniner sedan många år och tar även emot omplaceringsdjur. Det är sorgligt att se hur otroligt feta många av de djur jag får in som omplaceringar är…
#19 Ja inte har kaniner och marsvin några pellets att beta av i naturen. När man ska ge hemmalagat till hunden så är det sååå viktigt att de får extra vitaminer och allt möjligt jox så de inte ska dö av undernäring. Det är konstigt att all världens vilda hundar och våra vargar inte självdörr för länge sedan.
Fast vargar tillagar mycket sällan sin mat i naturen! Så vill man ge hundar och katter naturlig mat så är det BARF som gäller. För min del var det en lång process innan jag började, just för att vi är så matade med att de får näringsbrist om de inte får en exakt anpassad kost varje dag. Nu tillhör jag istället den BARF-falang som inte ger några som helst tillskott till en vatierad BARF-kost
. Och ingen enda hund har dött här sedan jag började, tvärtom mår de bättre än någonsin!
På barf i fokus finns massor av information för den som är intresserad/nyfiken!
#21 Vad bra det skall jag kolla. Min lilla Cavalier är 12 år helt tandlös och har en del sjukdomar. Några ben är därför inte aktuellt men det känns inte bra att ge henne torrfoder.
m

Du har så himla rätt! Vilket djur man än har så bör man ta sig en funderare på vad ÄR det för djur egentligen och vad är dess naturliga föda?
Jag tror vi allesammans är sååå lurade av djurmatsindustrin - vi har övergått från att använda vårt sunda förnuft till att bli osäkra och överlämnade totalt i tron att våra stackars djur inte klarar sig en dag utan deras dyra och många gånger direkt onyttiga och onaturliga föda.
Det här med att bli lurad av djurmatsindustrin har ju onekligen stora likheter från vår egen livsmedelsindustri.
Tack och lov börjar folk få upp ögonen för att vi faktiskt är fullt kapabla själva att laga vår föda från grunden och på köpet så mår vi så mycket bättre.
#22 Ben måste ingå i BARF-kost, men man kan ju skaffa sig en köttkvarn och mala alltihop! Eller också köper man färskfoder där någon annan har gjort just det
. Vomoghundemat är det enda som är hyfsat lätt för de flesta att få tag på som inte innehåller spannmål alls.