Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 1770 ggr
Mona-Stina
0

Aole?

Är det någon som har ett bra recept?

DaMum
0

Jag brukar göra så här.

Alla ingredienserna måste ha samma temperatur, därför låter jag ägg, vitlök och citron ligga framme i rumstemperatur några timmar.

Knäcker några äggulor och pressar i vitlök och lite salt. Vispar detta, och låter samtidigt oljan (kallpressad rapsolja t ex, eller kallpressad olivolja) droppa i. Har inga exakta mått, brukar smaka av tills jag tycker det blir "lagom".

Droppar i lite citron som smakbrytning och har eventuellt även dragon i på slutet.

Babz
0

Ids man inte göra egen majonnäs, kan man ta färdig och hacka eller pressa i vitlök - så mycket man vill ha.

Fast om man gör som du, DaMum, får man ju mera koll på vad som är i aiolin… Låter inte så svårt heller… Men gott….

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Anterrabae
0

Personligen så klarar jag inte av bismaken på olivolja eller kallpressad raps i majonäsen/aiolin.. Dettä är enda tillfället jag använder vanlig rapsolja.. Har funderat på att testa med ghee.. det ska visst gå det med.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

navarro
0

Jag har gjort pa ghee, men kokade smoret for kort tid, 30 min, men nu har jag forstatt att det skall vara minst 1 timme. Det blev i alla fall jattegod smak. Enda nackdelen med denna majonas var att den stelnade i kylskapet.

Anterrabae
0

*ler* då får man komma ihåg att ta fram den i tid.. Men man kan väl späda den med vatten oxå om man vill ha den lösare/mjukare? Tror jag läste det i nåt recept.. Så den inte blir så stabbig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade