Aole?
Är det någon som har ett bra recept?
Jag brukar göra så här.
Alla ingredienserna måste ha samma temperatur, därför låter jag ägg, vitlök och citron ligga framme i rumstemperatur några timmar.
Knäcker några äggulor och pressar i vitlök och lite salt. Vispar detta, och låter samtidigt oljan (kallpressad rapsolja t ex, eller kallpressad olivolja) droppa i. Har inga exakta mått, brukar smaka av tills jag tycker det blir "lagom".
Droppar i lite citron som smakbrytning och har eventuellt även dragon i på slutet.

Ids man inte göra egen majonnäs, kan man ta färdig och hacka eller pressa i vitlök - så mycket man vill ha.
Fast om man gör som du, DaMum, får man ju mera koll på vad som är i aiolin… Låter inte så svårt heller… Men gott….
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Personligen så klarar jag inte av bismaken på olivolja eller kallpressad raps i majonäsen/aiolin.. Dettä är enda tillfället jag använder vanlig rapsolja.. Har funderat på att testa med ghee.. det ska visst gå det med.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag har gjort pa ghee, men kokade smoret for kort tid, 30 min, men nu har jag forstatt att det skall vara minst 1 timme. Det blev i alla fall jattegod smak. Enda nackdelen med denna majonas var att den stelnade i kylskapet.
*ler* då får man komma ihåg att ta fram den i tid.. Men man kan väl späda den med vatten oxå om man vill ha den lösare/mjukare? Tror jag läste det i nåt recept.. Så den inte blir så stabbig.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade