Hundmat
Våra hundar, liksom vi, ska få äta mat som gör dom friska. Det betyder en mat utan spannmål. De flesta kommersiella hundfoder som finns innehåller 50% eller mer spannmål. Vad ska de då äta istället?
Marks Daily Apple har en intressant blog om hundmat idag, kolla på
Jag rekommenderar gladeligen Orijen, min hund mår hur bra som helst av det.

Mat -helt- utan spannmål till hundar tror jag inte riktigt på. Vargar i det fria äter ju tarmar, och då inklusive innehållet, som då består av spannmål och liknande..
Men självklart ska det inte vara det första som står i innehållsförteckningen!

jag håller med Puhlo..
det man får tänka på är att katter vill ha ca 90% kött och 10 % "spannmål" hundar har lite annorlunda, faktiskt ca 75-80 % kött och resten "spannmål"
sedan gäller det att man har förtroende för fodret, att man tar reda på att det är bra, inte bara köpa första bästa på livsmedelsaffären.. ursch för de.
Min egen hund äter mest färskfoder, men sen blir det Purina Lax.. han måste ha riktigt stinkande foder för att äta.. det gör att mina luktsinnen har domnat en hel del..
tänk er Vom och lax i kombination..

Äter hunden / vargens naturliga bytesdjur spannmål, så det finns spannmål naturligt i tarmarna på dem? 
Jag ger min hund kött och grönsaker och inget spannmål.
Orijen innehåller 70-75% animalier (kyckling, fisk, kalkon, ägg, animaliska oljor) och resten vegetabilier i form av sötpotatis, grönsaker, frukter, örter.
Helt oslagbart jämfört med alla andra torrfoder på marknaden! Närmsta konkurrenterna snuddar vid 50-55% animalier (Eukanuba, ANF, Precept, nån enstaka mer) men har spannmål (eller ris) i fodret.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kan tillägga att ger man sin hund eller katt råa grönsaker/frukter så går de mer eller mindre rätt igenom. Så att ge t.ex. rivna morötter och tro att hunden får i sig A-vitamin är bara dumt, men funkar finfint som flaskborste i tarmarna…
Vänliga hälsningar
Cindy

#6 jupp, morötter måste kokas! i 8!!! timmar för att de ska kunna tillgodogöra sig näringen..
det är därför hunden/vargen äter tarminnehållet istället för det som finns i markerna.. där har det spjälkats och tagits om hand redan så att näringen är lätttillgänglig..
det mesta fungerar ju bra, även kolhydratkost fungerar på vissa människor..

Jag är övertygad att normalt är det inte mycket ris och vete i bytesdjur tarmar. :) Det märks klar skillnad på min 'utsvultna' retriver, han är nämligen nöjd och belåten han med, tom lämnar kvar mat ibland. Han är väl mätt som sin matte… Han får orijen till frukost, och köttfärs till middag, med lite extra ister eller smör. Alltså håller han sig också smal o frisk
Det första vilda hundar och vargar äter på bytesdjuren är maginnehållet som innhåller livsviktiga växtfibrer och näringsämnen. Hundar vill som bekant alltid äta mycket gräs, därför torkar jag till vinterbehovet. Min hund har alltid ätit Magnussons kravmärkta hundmat, och mår jättebra. Är väldigt ny med lchf, ska kolla med magnusson om proportionerna.

Vad kostar Orijen? Nån som räknat ut dagskostnad? Till en lab eller liknande storlek??
Kyckling kostar ca 7 kr/dag åt min hund, 27 kg vikt (på hunden alltså!).
Skulle vara intressant att jämföra!
En varg som äter älgtarmar får i sig fermenterade barr, mossa, löv, kvistar. Inte särskilt mycket spannmål där i skogen. Äter vargen en modern kossa blir det väl betydligt mycket mer spannmål i tarmen.

Standardt kanske? Det är billigare än orijen men absolut inte ett dåligt foder. http://www.standardt.se/index.html

finns även James Wellbeloved med Lamb and veg.

Har aldrig räknat ut dagskostnaden för Orijen, men iom näringsinnehållet så räcker till min 35 kilos vovve 1dl per mål. Så det skulle bli 2 dl om dagen. Baggis

De få gånger vargen hugger en fröätare ( smågåglar och möss) blir det inga stora mängder spannmål.
Dessutom har dessa "naturliga" fröätare enzymer som bryter ner antinutrienterna i spannmålet….och kolhydraterna i tarmen är ganska snabbt uttömt på sina kolhydrater (precis som i vår tarm).
Inte mycket likheter med dagens hundfoder!
Dessutom föredrar inte vargen småfågel utan älg….som då äter rönn, tolta och några 100 ytterligare örter och buskar.
En bra tumregel är att om ett fodermärke inte skriver ut procentsats köttinnehåll i innehållsdeklarationen, så är det för att det är uselt. Det är också vanligt att de spjälkar upp kolhydratinnehållet för att ge köttet en högre plats i listan (t.ex. Majs, kyckling, majsgluten). Jordbruksverket har en uträkningstabell som tagits fram av genomsnittet hundfoder, och det visar att första ingrediensen i snitt står för 26% av innehållet, andra 20%, tredje 15% och resten i mindre nuffror.
En annan tumregel är att behöver du blötlägga fodret innan det ges till hunden, så är köttinnehållet uselt. Orsaken är enkel - torkat spannmål sväller i magen och kan ge magknip, medan kött kan ätas torkat utan att svälla i magen.
Och den tredje tumregel är: kolla efter tillsatt växtprotein i innehållsförteckningen! Står det gluten, sojaprotein, ärtprotein eller liknande så är kötthalten i fodret så låg att de måste knuffa upp procentsatsen med vegetabiliska proteinextrakt.
Standardt har ris som förstaingrediens, och kött kommer tvåa men utan att ange hur mycket av fodret som är animaliskt.
Magnussons kravfoder innehåller fullkornsvetemjöl, köttmjöl, rapsolja, vetegroddar, potatisfibrer. Anledningen till att de kan kravmärka fodret är att vetemjölet och oljan är kravodlade, köttet är det inte. Deras vanliga foder är också vetemjölsbaserat.
James Wellbeloved är bättre och garanterar 26% lamm (vilket är vad de flesta stora märken ligger på), men envisas ändå med att peta in gluten i innehållet.
Vad gäller dagskostnad på Orijen för en normalaktiv hund så går det cirka 10 gram per kilo kroppsvikt. Det finns 20-kilossäckar. En 20-kg hund som äter 200g om dagen av en 20-kg-säck kostar 8,35 kr/dag, om inte min matte sviker mig.
Orijen innehåller: Kycklingkött, kycklingmjöl, kalkonmjöl, ångkokt sötpotatis, vit djupfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater m.m.
Det GÅR INTE att jämföra Orijens innehållsförteckning med något annat foder!
/ Skadad av att jobba i zooaffär ;)
Vänliga hälsningar
Cindy

Orijen låter onekligen bäst av de färdigproducerade hundfodren!

8,35kr/dag var en låg kostnad. Klarar sig hunden på 200 gr? Kanske ger jag min hund för mycket mat… Han får ca 300 gr kyckling/dag.
Inser ju att färdigmat är bekvämare både för mig och för hunden men jag tror inte jag ger upp på kycklingen. Men så är jag ju lite av hushållarfanatiker också, odlar åt mig själv etc. Jag gillar att se hunden jobba lite med maten också!! Det krunschar så gott när han tuggar sig igenom benen.
Det beror på hur stor hunden är, hur aktiv den är osv. Det är dock förvånadsvärt billigt med bra torrfoder. Jag blir lika matt varje gång nån som ger burkmat eller spannmålsfoder tycker att Orijen är dyrt. Visst, om man ser till kilopriset, men inte dagskostnaden.
Tänk på att 300 gr kyckling innehåller massa vatten, medan torrfoder har ca 9% vatten, så det går inte riktigt att jämföra vikten.
Nyttigt att tugga på ben, och brosket innehåller naturligt glukosamin som stödjer lederna. Dock hoppas jag att det är bra kyckling du ger, och inte vattenpumpad broiler, då kan man behöva ge tillskott.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack Epicindy för mycket bra information! Jag har Orijen som torrfoder men ger annars dj.fr. kött (slaktavfall) med grönsaksrester från våra måltider eller rårivna grönsaker typ zuchini eller så. Dessutom en skvätt rapsolja. Tror att jag sett att min labradortik blir tjockare av smör!! Kan det stämma?? Någon som vet om smör är sämre för hundar, viktmässigt??

#19 Har aldrig hört om att vargar skulle bli feta av obegränsad tillgång till mat och fett i naturen…möjligtvis muskulösa.
Kan hundar bryta ner cellulosa? Om inte, kanske man inte borde ge rårivna grönsaker!?
Lena: Tack :) Rårivna grönsaker är mest bara bukfylla och pengar i sjön. Akta med rapsoljan så att inte omega-6 tippar över i balansen mellan omega 3 & 6. Skulle rekommendera omega-3-rik laxolja istället, eller att du iaf blandar raps o laxolja.
Klart att hunden kan gå upp i vikt av smör, det beror ju helt på vad hon får i övrigt och speciellt då på kolhydratssidan. Jag har nästan dagligen kunder inne i butiken som undrar varför hunden är överviktig, och det visar sig för det mesta att man ger full fodergiva OCH matrester och/eller godis…
Mina favoritkunder (ironi) är äldre damer (oftast) som kommer in med sin smällfeta lilla jycke och klagar på att han ÄTER INTE. Hon måste truga med leverpastej och oxfilé, annars vill hunden inte ha mat! När man då försöker påpeka att hunden är alldeles för stor och säkert visst redan äter den torrfodermängd han behöver, så blir de alltid sura. Jag förstår ärligt talat inte grejen - ett friskt djur svälter sig aldrig! Däremot är det klart att om man vet att trilskar man fem minuter med matte så kommer pastejen fram, så visst trilskar man först och glupar sen i sig allt!
Vänliga hälsningar
Cindy
Pasi: Givetvis kan inte hundar och vargar bryta ner cellulosa. Tarmen är för kort! Men det visste du ju redan :)
Kan tillägga att ALLA hundar i personalstyrkan på jobbet har fri tillgång till foder, och de allra flesta till Orijen. Vi snackar brett spektra av åldrar och raser - Dvärgspetsar, Jack russell, Papillon, Fransk bulldogg, Rottweiler, Flatcoated retriever, Dobermann och New foundland. Ensamhundar som flockhundar.
Resultatet är smala, glada och friska jyckar som äter när de behöver hellre än glufsa i sig när maten serveras. Tricket är att maten aldrig får ta slut i skålen, och att aldrig pocka på jyckens uppmärksamhet kring maten - det stör lätt tryggheten och kan leda till hetsätning.
Vänliga hälsningar
Cindy

Det står så här på Orijens hemsida:
**Hundar och katter har inga biologiska behov av kolhydrater.
**I hunden och kattens kropp uppfattas kolhydrater som socker, det lagras som fett och kan kopplas till många hälsoproblem. Många veterinär ifrågasätter idag kolhydratbaserade foder…
…ORIJEN, som är biologiskt anpassat, är helt fritt från spannmål och innehåller endast lite kolhydrater (15 %). Detta bidrar till att reducera övervikt och risken för diabetes.
Tänk om även många läkare och forskare kunde ifrågasätta kolhydratbaserade foder också… 
Epicindy: Var köper man laxsolja? Har inte sett det annat än i form av kapslar.
Bra, nu behöver jag inte stå där och riva grönsaker till henne. Vargar äter ju maginnehållet på djuren dom tagit, vad jag förstår. Vi lär ju inte kunna få till sådana 'förarbetade' grönsaker. Vad ger man då utöver kött? Eller räcker det med fett och kött?
Vet inte om jag skulle våga låta min matfriska labradortik, som dessutom är ganska flegmatisk, få fri tillgång till mat!! Har aldrig behövt truga i henne något. Hon beter sig mer som om hon inte fått mat på flera dagar hemma. På promenaden söker hon först upp alla hussar och mattar för att kolla om det finns något i deras fickor. Efter det hälsas det på hundarna. Med andra ord en matfixerad varelse som man måste ransonera givorna till.

LenaK63 - En hund behöver mycket råa ben….ca 50% av kosten, enligt BARFare. Sen hur avgörande det är för hundens hälsa vet jag inte….men de uppskattar att ha något att göra, och verkar ju tycka det är gott.
Om du googlar så får du massor av träffar (denna tex).
Tack Pasi och Epicindy:
Nu har jag kollat in lilla Barf-sidan och kommit underfund med att jag nog 'Barfar' min hund. Men jag måste nog lägga till litet mer råa ben.
Har dessutom hittat en on-line-shop som säljer laxolja. Men innan dess inhandlade jag ett pkt med omga-3 laxoljekapslar. Men de innehåller 10 mg Vitamin E/kapsel. Vet inte om det är så bra att ge hundar. Får väl äta upp dom själv.
Jag är intresserad av att hitta forskningsartiklar och liknande som stödjer detta att hundar inte ska ha spannmål i fodret. (Jag själv använder Orijen, det är en i familjen jag försöker övertyga om att sluta köpa Blåvitts torrfoder, men han säger att han inte tror på att hundar inte ska ha spannmål utan vill ha bevis). Är det någon som har några bra länkar att dela med sig??
//Lina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ger mina djur Barf - Biologisk anpassad rå föda.
Men om jag skulle ge foder så skulle jag välja Taste of the Wild.
Stor köttmängd, spannmlsfritt - dock lite sötpotatis.
Men det fodret är torkat istället för ungsbränt, så det har bevarat mer näringsämnen.
Om vi människor inte ska äta spannmål ska väl inte hundarna heller göra det. Har bytt dator och hittar inte mina spannmålslänkar just nu men tips är att starta en egen tråd med specifik fråga.