Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1376 ggr
[camillahj]
0

Nu jävlar!

Ska jag ta mej i kragen igen! Har slarvat otroligt mkt sista månaderna och har tom senaste veckan ätit mackor till frukost på jobbet! Igår tog min bror studenten och vi åt på restaurang efteråt och magen svällde upp som en ballong då jag dels ätit mackor under veckan, och dessutom stoppade i mig lite vitlöksbröd och några pommes på restaurangen. Denna ballongmagen fick mej påmind om varför jag valde att äta LCHF-kost och idag har jag ätit helt enligt "reglerna" och det känns fantastiskt skönt!

Nu ska jag tillbaks där jag en gång började i höstas och mådde så bra!

Dock undrar jag (då maten jag ätit idag bestod av sammanlagt 8 ägg) om det finns ngn "rekommenderad" dos ägg/dag man kan äta, jag tänker på detta med att man fått höra att ägg och kolesterol hänger ihop..jag förstår ju att man ska äta måttligt av det man äter men är 8 ägg på en dag "för mkt"?

tankgirl
0

Det har hänt att jag ätit 8 ägg pa en dag, men da har jag fatt lite ont i magen eftersom jag inte ar van. Sa jag forsoker ligga pa max 4/dag. Men ska man pa utflykt kan det vara praktiskt med ägg eftersom de klarar rumstemperatur längre an kött!

Ur kolesterolsynpunkt finns det väl ingen anledning att dra ner pa ägg, vad jag känner till. Det är ju tydligen en bluff. Finns manga tradar om kolesterolmyten/bluffen här pa ifokus…. :)

dufva
0

Kroppen tillverkar själv det kolesterol den tycker du ska ha.

Spelar ingen roll hur många ägg du äter Skrattande

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ägg är bra mat men du kanske blir uttråkad om du inte fixar lite variationer. Kanske om du gör något annat till frukost när du är hemma, om det är så att det funkar bäst med ägg till många andra måltider som kanske ska transporteras. Bacon är ju också bra att ha med i matsäck.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tja säg att du behöver cirka 2000 Kcal om dagen så är gränsen cirka 20 ägg om dagen med 5 gram smör till vaje.. äter du mer får du ett kaloriöverskott och då går du upp i vikt.. annars så ser jag ingen begränsning.. förutom att du måste ta c-vitamin eftersom det saknas i ägg! Förvånad

"Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
0

Här kan du se en intressant video om hur kolesterolmyten uppstod:

http://www.youtube.com/user/FatHeadMovie#p/u/7/TuxDuLKz39c

Om du vill veta mer, klicka på video 2, och 1. :)

[camillahj]
0

Toppen! Tack för alla svar, då vet jag att 8 ägg om dagen inte skulle vara någon risk, dock äter jag inte 8 ägg om dagen för då tröttnar jag, men det kan mycket väl hända igen Skrattande

Tänk vad mkt nytt o bra man lärt sej med LCHF! Skrattande