Bota Allergier
Hej angående Allergier hur påverkas dessa av vad vi äter och vilka Dieter vi väljer?
Finns det någon diet som kan lindra alergiska besvär?
Och vad är det för Diet?
Fokuset på denna tråd är inte LCHF.
Utan aldra helst en jämförelse mellan de olika Dieterna.
Att många med allergier blir bättre av LCHF känner jag till men varför och finns det någon annan diet som anses vara lika bra enligt de drabbade?
Tack.
Om jag får lov att vara lite översiktlig..
..så känner jag folk som blivit av med allergier, eller där allergier lindrats betydligt - av att undvika skräpmat (med hög sockerandel), utan att fördenskull ha gått över till LCHF. Mer genom att äta typ GI.
Alltså mer grönsaker än tidigare, men inte så mkt vitt mjöl eller socker längre. Och mindre kemikalier.
Om det är minskningen av sockret eller kemikalierna eller spannmål som hjälpt, det går inte veta i dessa fall, eftersom allt förändrades samtidigt.
* *
Utvikning..
Jag har varit mystiskt utmattningssjuk i många år, och samtidigt med alla andra symtom har allergiska besvär förekommit. Och ökat vartefter åren har gått. Men..: I vinter har jag börjat medicinera med Levaxin - med hälsoförbättring som följd. Bland annat har just allergisymtomen lindrats - ordentligt!!
Förut: ständigt lock i öronen, skaviga ögon, oftast tät i näsan, ofta rethosteanfall 'utan anledning'.. Nu - locket i örona är kvar, men det andra är helt borta. Kan inte bevisa sambandet - men kanske..
Så allergiska symtom kan ha olika ursprung. Eller man kanske inte är allergisk egentligen, utan symtomen kommer av nåt annat.
Flummigt, jag vet.. men jag funderar över sambandet.

Det finns en koppling mellan gluten (vete) och pollenallergi.
Dom koster som utesluter mjöl brukar därför ge förbättringar
En gissning är att kost som ger lägre nivå av inflammation, så att immunförsvaret inte är konstant uppreglerat, är bra för alla allergier. Det är i så fall flera faktorer i LCHF som påverkar inflammationsnivån till det bättre, bland annat: bra o6/o3-balans, lågt blodsocker och insulin, inga spannmål (som innehåller gluten, gliadiner, glutininer, lektiner som irriterar, skadar och ger upphov till immunrespons, kan sätta igång autoimmuna sjukdomar).
Om man är lite mer paleo tar man bort ännu fler saker som kan ge inflammation, som baljväxter och icke-gräsbetes-smör/grädde (pga lektininnehållet), mjölk/ost framförallt pga kasein. Vissa tar även bort tomat/paprika/äggplanta mm eftersom de också innehåller liknande skadliga ämnen.