Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6033 ggr
kalleankasmormor
0

Någon som ätit påskodis?

Jag skulle vilja veta om någon av er mumsat i er av godis under påsken(vanligt godis inte mörk choklad) Hur reagerade ni i så fall? Illamående, magont etc? Klarar ni andra att fuska någona gång. Jag har inte fuskat någonting under mina 5 lchf veckor och maken har fått ett UNDERBART påskägg av sin chef. vågar vi smaka tro? En tillfällig viktuppgång räknar jag med, men jag vill ju inte bli sjuk, direkt.

drutten53
0

Hej..jag har inte ätit påskgodis….men idag smaka jag mitt barnbarns födelsedagstårta..tog 4 tuggor…FY VAD ÄKLIGT det va..söt som attans..var tvungen att skölja munnen..mår lite illa…så ALDRIG mer…

bejbe
0

först var jag på besök hos svägerska och ståd emot alla godis, bullar, tårtor och glass och jagvetintevad annat i två dagar. sedan har vi varit på en födelsedagskallas+dopdag hos vänner och jag ståd emot alla smörgåstårtor, alla vanliga tårtor och kakor, och till slut kommer min lille med gummigodis och lämnar dem i min hand och jag bara börjar tugga… och så åt jag några stycken.. när jag kom hem hade jag lite smärtor i magen, så jag drack fänkål/kumin/anis te och det blev bra. jag kan tänka vad som skulle hända om jag åt allt som erbjöds Förvånad

Mervi
0

Jag har ätit godis i torsdags, men under resten av helgen har jag inte tagit en enda bit. Jag mådde illa av detLedsenoch stoppade i mig ändå, hur dum är man egentligen.

kalleankasmormor
0

Det läskiga är att jag kan riktigt känna hur godiset ROPAR på mig från påsen. Attans att vi fick hem detta påskägg…

vildkatta
0

Släng det, eller ge bort det fort som attans vettja :D

Ulf-S
0

Vi får påskgodis på jobbet varje år av vår chef, vanligtvis ett påskägg fyllt med diverse smått och gott.

I år blev det mörka praliner från Chokladfabriken. Jag tvekade en sekund och tryckte sedan i mig dem. Mums!

Som väntat så kände jag mig helt proppfull och blev matt och darrig efter en timme eller så… Och blev lite bubblig i magen.

Var det värt det? Njae. Så vansinnigt gott var det egentligen inte ändå, det smakar liksom inte likadant när man vant sig av med socker… Å andra sidan blir jag ju inte helt däckad av bieffekterna.

kalleankasmormor
0

Varför ger människor bort påskägg? Vad är det för fel på biobiljetter…:P

mammaru
0

Vi hade både födelsedag och påsk, så vi har ätit både "vanlig" tårta och påskgodis.

Tårtan blev det bara en liten bit av, sen var vi nöjda. Godis har jag ätit sammanlagt 8 stycken på 3 dagar. Smakade inte så värst - kändes inte som att jag måste ha fler. Min sambo tog en liten kopp med godis och fick knallont i magen. Han hade ont i magen morgonen efter också…

Jag har provat att dricka påskmust och cider - men det blir så sött att jag sen mest vill skölja munnen.

Så, kontentan blir att poängen med att äta godis inte finns längre. Vi har ställt upp i godiset i skafferiet, för ingen vill ha det.

Babz
0

Biobiljetter var väl ett jättebra förslag!

Själv har jag ätit ett par nougatägg (köpte själv ett påskägg till mina kolhydratätande arbetskamrater…), men kan numera stå emot lockropen från godis och fikabröd rätt bra. Förr kunde jag trycka i mig ett par hekto lösgodis i ett nafs!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Undin
0

Dragéägg, mums, Nougat ägg ännu godare och vit choklad med kaffechoklad, och det ända jag känt är gas i magen. Och vikten kommer nog gå upp något kg till nästa vägning. Men godis är gott Cool

bejbe
0

påskägg är det värsta som finns! de stoppar gammal godis i äggen för att bli av med den gamla skiten.Skrikandes

ge inte det till era barn

ewax
0

Har också ätit lite grann. Dock inga större problem förutom lite illamående och uppsvälld mage…Ledsen

AnTeX
0

Nepp inte orkat…

magma
0

Jag stal ett litet sådant där "geléägg", vet ni vad jag menar? Först tog jag en rund peng som jag trodde var sur- längtade efter en sur godis- men det var den inte, så den spottade jag ut. (Skulle jag synda skulle det vara något jag absolut ville ha…) Och hittade istället det där lilla centimeterstora ägget. Tja, det var inte så stor mängd att jag fick några biverkningar direkt, och tyvärr smakade det gott och inte alls "för sött".Räcka ut tungan Luktade på några geléhallon också, men sedan var min påskgodisorgie över.

KatNyb
0

Jag köpte hem en flaska påskmust light och tog en klunk men det smakade bläää.

korseett
0

jaaa… suck… det har jag

AnTeX
0

Varför ens testa när man vet konsekvenserna?:P

DaMum
0

Jag har fått jätteproblem!

Igår hade jag påskmiddag här hemma. Bjöd på en trevlig buffé, allt enligt LCHF.

Till kaffet hade jag gjort LCHF-glass enligt "mitt" recept, med hallon i. Sötade med lite, lite Hermesetas, men det blev inte ens sött.

Jag gör den här glassen ibland till min familj, men brukar aldrig äta av den själv. Det gjorde jag tyvärr i går, och efter det har jag lidit alla möjliga kval! Hallucinerar om hallonbåtar, geléhallon, gröna grodor… limpmackor, ananasringar i sockerlag, sylt!

Hittade en gammal burk hallonsylt längst in i kylen och plötsligt stod jag med burken i handen och funderade på om jag skulle vispa lite grädde och blanda med hallonsylt…!

Nej, jag har inte "åkt dit", men attans vad jobbigt det är! Tydligen triggade den där "snälla" glassen igång ett rejält sötsug hos mig.

Trodde jag var "botad" efter 3 månader med denna kost, men tydligen går ränderna aldrig ur.

Kram!

Zanna43
0

Inget påskgodis för mej! När familjen knaprade godis så drack jag flera koppar kaffe med kokosolja och vispad grädde toppad med lite kanel - mums!

Langhol
0

Jag tog ett fyllt chokladägg och det smakade inte alls nåt gott.Mitt barnbarn bjöd mej på chips och jag tog ett enda och jag kan bara säga att det inte smakade mer. Jag tror att jag tappat godissuget totalt.Skrattande

magma
0

Jobbigt, DaMum! Men nyttigt kanske, på ett sätt… Av sådant lär man sig mycket. Håll ut, det ger med sig!!

cia4fun
0

Nej, jag har inte rört annat än mörk choklad!

magma
0

Vad duktiga många har varit, heja!

zeretki
0

Sorry, jag var en BAD girl. Åt godis två dar i rad. Huvudvärk och utslag. Ont i  magen. Slem på tungan och i halsen. Typisk Candida tror jag…

Sara40
0

Jag är så stolt, jag har köpt massor av lösgodis till flera påskägg… jag stod där och plockade på mig hur mycket som helst; alla dessa färgglada godisar - smågodis av olika sorter och färger blandat sött, syrligt, salt, mjukt, hårt, gele, skumm, … har i hela mitt liv varit min stora last. MEN jag smakade inte en enda av dem! Vågen har visat på så bra siffror så jag är helt enkelt så peppad av det!

Skrattande

Kändes dessutom lite dumt att plocka ihop allt detta "gift" till barn i vår omgivning som betyder mycket för oss; sonen (som i och för sig inte är barn längre - men alltid kommer att vara mitt barn), syskonbarn och kompisars barn som vi alltid köpt påskägg till). Nästa år köper vi någon pryl till dom i stället tror jag…

hemul
0

Inte sen jag var 5-6 år. Du slutatade mina förädrar att köpa påskägg till mig därför att ajg inte åt upp det i varje fall. Hemlis

Sara40
0

Önskar att jag varit som Hemul som barn… Jag har varit totalberoende av smågodis stora delar av mitt liv…

Diana61
0

Nope! inget alls.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Mona-Stina
0

Jag förärades ett påskägg med godis och lite annat i. Godiset ligger kvar. Jag känner mig så stolt. Hela helgen har jag ätit helt efter LCHF, skött mig jättebra.

mrsAngel
0

första påsken i mitt liv utan godis! skall dock erkänna att jag ätit den goda chokladtårtan som finns här på forumet 2 dagar i rad, men den är ju snäll mot vad jag brukar stoppa i mig…

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
0

Sara40 - jag är tjock ändå, jag. Räcka ut tungan

Påskgodis är faktikt det äckligaste godis jag kan tänka mig. Såna där små ägg med nån slags skum inuti. Fy för en gris!

StinaLisa7
0

Hmm en hel massa godis som sonen ratade fann sin väg till min mun. Det rusade till ganska rejält i skallen en stund, det kändes ungefär som när man varit rökfri ett par dagar och sen sugit i sej några bloss, ruschen gick snabbt över men sen kom det bedrägliga godissuget därefter….slukade till och med två stora glas påskmust och tog en liten "tripp" till.

Varför gör jag så där? Jag blir så lessen på mej själv….vill ju inte…ska ju inte…får ju inte….men ibland känns det som om jag stoppar i mej dumma saker bara för att straffa mej själv på nått vis… Gråter….varför gör man så?

Bookjones
0

En chokladpeng som sonen fick i sitt ägg och en skiva german chocolate cake med cocostopping. Det var väl inte så farligt men när jag kom hem fick jag sockersug och klämde i mig två muggar med kalaspuffar och GRÄDDE!!

Får väl betala för det i dagarna som kommer med utslag och dålig mage…. Börjar redan bråka!

mammaru
0

När man läser hur olika folk reagerar på godis, så måste man väl fundera lite över styrkan i sockerberoendet.

• Är det så att en del är genetiskt predestinerade till att lättare "åka dit" på socker?
  • Eller, är det så att de som inte blir av med sitt sockersug inte är så strikta med kolhydraterna utan tillåter sig fler socker-synder, som bibehåller söckersuget?

Jag har aldrig betraktat mig som extremt sockerberoende, men är ändå häpen över hur stor skillnaden är nu när jag knappt äter några kolhydrater alls.

cia4fun
0

Jag har syndat med att äta Sillsallad..där var ju rödbetor sill och potatis i den.. men det räknas kanske inte som godis…jo, för mig - jag ääälskar sillsallad (mammas)!

kalleankasmormor
0

Hurra! Jg kunde stå emot!!! Min man mumsade i sig mer än halva godisägget(och det var ganska stort) men jag lät bli. Jag är äckligt nöjd med mig själv! Min man snarkade duktigt i natt och mådde ignet vidare, så han tänker sig nog för till en annan gång. Första året i hela mitt liv som jag inte ätit smågodis till påsk. Underbart!

Pippiputti
0

Nej, jag har inte ätit en enda bit och jag har inte ens varit sugen.

Fast jag syndade med annat igår, blev så himmla sugen på pizza…så jag blev tvungen att köpa en Generad Senare på kvällen öppnade vi en flaska vin och så fick vi besök och då kom whiskyn fram. Så efter x antal glas whisky o rödvin mår jag som jag förtjänar idag. Fast så farligt bakis är jag inte. Det brukar vara värre om jag druckit en eller två drinkar. Då mår jag skit bara för allt socker i läsken.

Ason
0

Vad duktigt att du stod emot, kalleankasmormor! Tyvärr kan jag inte säga det samma för egen del. Efter att inte ätit godis på två månader har det åkt ner en del, inte så mkt som jag kunde trycka i mig förut men ändå.. Dessvärre smakade det gott och jag blev inte ens dålig av det. Så nu kommer det jobbiga, att ta sig i kragen och kravla sig upp på banan igen.

Jag gick rätt snabbt ner 4-5 kg, men sen ett tag tillbaks står jag still eller tom går upp. Det känns tröstlöst just nu. Jag har duktigt hållt mig ifrån bröd, gröt, pasta, potatis, rotfrukter, ris och pasta. Men har däremot inte vägt och räknat. Måste det till?

pixiee
0

jag har ätit en massa onödigt i helgen. Började bra.. men sen blev det chokladgodisar… och läsk… och en hotellfrukost med rostat bröd med marmelade… GOTT! men sunkig i magen blev man!!

Nu är det tillbaka till verkligheten igen!

ireke
0

Inget godis fast det stått på bordet hela helgen. Varit på två olika födelsedagskalas och kunnat motstå allehanda kalasmat. Har preparerat mig hemma med ägg mm. Och ätit det jag kunnat på kalaset.

Har oxå lovat mig själv att ha en godisdag när jag gått ner 10 kilo. Har det att se fram emot.

BigBr
0

Sill och potatis… och det var planerat

Potatisen smakade riktigt sött, men det var gott… nästa gång blir till midsommar.

Har haft godis i en skål till påsk-kärringarna, men nu ska jag kasta det som är kvar så att jag slipper trilla dit om jag får en dålig dag.

Margareta
0

Mina stackars barn har inte fått värst många ägg med godis i under sin uppväxt, eftersom jag alltid varit emot en massa godis.

Jag brukar lägga in något symboliskt godis (en ask PimPim) och en present istället.

Numer pensionär i Nynäshamn

anki1
0

Hmm, gubben köpt sammanlagt 2 kg godis. Och jag mumsade oxå av det i 3dar ungefär. Det enda som hände var att jag fick svårare att somna på natten. Lite "hög" tror jag. Har oxå ätit prinsessbakesle.Har inte gått upp i vikt, men naturligtvis inte heller minskat.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Iza_the_cat
0

min son fick ett par byxor,tv-spel-och dvd film i sitt påskägg

Sambon fick en kolis bomb ett ägg med blandgodis

jag fick ett ägg med nötter

Så här höllt vi oss inom gränserna

Kram

mumsan
0

Åt hemmagjrod cheescake med sötningsmedel i, det var o.k men min man ville ha med hallonsmak och digestikexbotten så han fick en egen och jag smakade på fyllningen, inte så god som min men med socker i. Som tur var så tog jg bara lite annars hade jag blivit dålig i magen och inte kunnat sova.

Varför inte ge bort godis ni får till alla små påskkärringar som kommer och ringer på dörren eller är ute hos grannarna!

Jag hade inget hemma och bjöd dem på bjudkakor som vi har i en burk.

Är botad från godisätande efter beiverkningarna. Men marsipangodiset med chocklad lockar i tanken, fy på sig mumsan!

ulrika_m
0

Här har mumsats både det ena och det andra, både i mat- och godisväg. Och jag har njutit av det! Jag vill inte se det som "förbjudna" livsmedel, för då tror jag att jag lätt halkar in på ett farligt tvångsmässigt beteende. Och eftersom magen blir helkass av kolhdyrater, så är det inte så svårt att komma på bana med LCHF igen. Nu är magen lugn och fin, inte en fis i sikte … Glad

Patti
0

Japp det vart godis för mig också. Jag föll för frestelsen efter 1½ dag… Så lördagkvällen när fyra personen satt och åt godis så föll jag dit. Jag visste att i ett utav byttorna så fanns mina favoriter dvs skumägg som endast finns vid påsken. Och de slank ner utan problem. Enda jag kände var att magen har varit mer bubblig efter det. Annars har jag hållt mig till mina köttbitar och ägg utan problem. (Även om min mammas rostade mackor med ost på luktade mycket frestande…)

Dock visar vågen upp med ca 4 kg men jag vet att jag åt ganska så mycket utöver de stackars godisbitarna som slank ner. Åt ost, prickikorv, prinskorvar etc som jag inte är fullständigt säker på vad de innehåller… Nåja, nya friska tag :)

puttez
0

Har man hittat en kost som fungerar så gör man inga avsteg.

Om man inte har hittat balansen däremot. Det finns så många som verkar inbilla sig att de hittat sin kost men det fungerar ändå inte.

TÄNK.

magma
0

Att göra avsteg är mänskligt, Puttez, vi är inga maskiner som är programmerbara till 100% och så kör det på i all evighet därefter. Ta ditt sista råd på allvar också för egen del, är min uppmaning…

Oluf-56a
0

Har ätit sill, potatis o Janson. Mått hur bra som helst, inga känningar alls. Har tittat på godisskålen och chipsskålen och längtat, men inget tagit.

Gunnilla
0

Jag har varit på semester i en stuga i Sverige i 10 dagar. Lagade själv maten och lyxade till det med Marabous Chokladmousse, som vi njöt av i tre kvällar, sedan blev det två kvällar med LCHF-smulpaj på rabarber med världens godaste LCHF-vaniljsås (jag håller verkligen med receptförfattaren, tror det var på detta forum jag fann receptet). Och till påskaftonens födelsedagskalas blev det en helt fantastisk chokladtårta (LCHF), som jag och gubben sedan åt av t o m annandagen. Jag lovar att lägga ut receptet här. Godare kan en tårta inte bli, inte mer lättlagad heller och vilken succé den gjorde! (Har inte gått upp i vikt, gubben gick ner ett kilo.)

mammaru
0

Puttez: vad är det för ilska och frustration som du släpar runt med som gör att du måste hoppa på folk i det här forumet hela tiden? Det enda du avslöjar med dina påhopp är att du själv mår rysligt dåligt och det är tråkigt. Jag tycker synd om dig, men det är svårt att hjälpa någon som bara attackerar folk hela tiden.

Den här kosten är inte särskilt svår att hålla, men ibland kan det ingå i kosten att man medvetet gör ett litet avsteg därför att det är mest socialt praktiskt eller för att man är nyfiken på hur man reagerar om man t.ex. äter godis.

I mitt fall åt jag åtta godisar under påskhelgen och fattade inte vitsen med godis alls. Jag som innan hade rensat skålen, upptäckte nu en ny sanning om mig själv: när jag lever så gott som utan kolhydrater, försvinner vitsen med godis totalt.

Hur skulle jag upptäcka den sanningen om jag inte testade? Det är ju inte som att "åh, nu trillade hon dit igen minsann" utan det var mer i "forskningssyfte" och slutsatsen blev att jag nu är ännu säkrare på att jag verkligen inte har någon nytta av att äta kolhydrater, för det ger mig inte ens något att äta godis som förut var så himla gott.

magma
0

Gunnilla: Kan du lägga ut receptet på den vaniljsåsen här? Jag hittar den inte, och sökfunktionen verkar inte fungera- inte för mig ivartfall. Och vad är "Marabous chokladmousse"???

kalleankasmormor
0

Jaaaa! Ge mig receptet på vaniljsås!!!

mezza
0

Påsk godis……..

Hela påsk helgen mumsade jag på mörkchoklad och nötter te och grädde allt var frid och fröjd jag var knappt sugen ens…….

Men i dag tog fan bofinken!

Innan jag visste ordet av drog jag i mig ca 10 skum choklad ägg som Polly ungefär….mumsigt……

svag iknäna dimsyn illamående matt hela em på jobbet…..

hem stoppa i mig fett jg vet ju att det hjälper….

dricka mycket

så var det dags igen nu har jag nog klippt 15 stycken…..

Om man inte visste att jag faktiskt är en ganska vanlig människa så skulle man lätt kunna tro att jag var fullständigt sinnesrubbad!!!!!!!!

Nu vet jag att tyvär kan jag inte skylla på sinnet utan snarare på minnet…..

minnet av drogen…..

den underbara

fantastiska

vännen

värmen

glädjen

ångesten

illamåendet

paniken

magknipet

ja vilket var nu sanningen???

Ja ni som orkar läsa…jag blir så trött tre månader mot trettio år det säger ju sig självt..

Men efter de här tre månaderna finns ändå hopp.

stunderna utan drogen blir längre och vackrare på många vis…..

zeretki
0

*stor kram till mezza*

anki1
0

Ja jag åt oxå enhel godis, trodde att det gick bra, för då märkte jag inget. Men igår kväll åt jag några paranötter och fick så ont i magen att jag inte kunde varken sitta stå ligga eller gå. Det var som kramp rakt över magsäcken, och så hade jag gått upp flera kg. idag är det bättre och dom där extrakilona är borta.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Gugge
0

ja, visst åkte jag dit. åt en hel del godis, fick påskägg i present. men jag får ju inga sådana reaktioner som ni beskriver. den som fick det. då skulle jag kanske kunna avhålla mig.

dock kastade jag den sista godisen.