Saltkänslig.
Jag har varit storkonsument av salt. Älskar salt men helt plötsligt har jag blivit jättekänslig för saltsmak. Gjorde en burk tonfisk igår och kunde knappt äta för det var så salt. Samma sak med mitt äggobacon som jag fixade till middag. Jag saltade ingenting utan det var bara saltet som fanns i produkterna redan. Mysko.
det är samma här, jag vill knappt salta maten längre. kan inte ens äta lagrad ost längre, för den smakar för salt.

Jag har också märkt att jag är känsligare för salt (om jag råkar salta så mycket som förut, av gammal vana, så blir maten inte god). Och jag har bara ätit så här i tre veckor.
Jag vill varken ha salt eller särskilt mycket kryddor längre och tycker allmänt att maten smakar mer.
Numer pensionär i Nynäshamn

Samma har! Darfor lagger jag oliverna i blöt till och med.
Jag med, saltkänslig och smakkänslig.
Har fått lära mig här på sajten att tvätta bacon innan jag steker den. Höll på att sluta med bacon innan dess ;-) (tja, det har jag väl nästan gjort ändå :P)

Hmmm… Jag som var känslig för salt redan innan jag började äta så här… Men den bättre hälften har börjat minska märkbart på saltet, han med, efter ca 1,5 år på lågkolhydratkost. Båda tycker vi att luktsinnet har blivit bättre.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#6 Hur tvättar man bacon? Laka ur i mjölk kanske?
Håller fullständigt med… allt smakar salt nu.
Jag har också dragit ner på saltandet OCH kryddandet av mat. Jag har alltid kryddat mat mycket och älskat att mixtra med egentillverkade kryddblandningar inspirerade från jordens alla hörn med fokus kring ekvatorn - vilket inneburit att nästan all mat varit stark. Nu använder jag lite svartpeppar/annan peppar och örter på sin höjd… Märkligt.
Jag bakade "polarbrödet"utan att tillsätta salt bara lite örter och det brödet upplever jag jätte salt bara på osten, äggen och keson.
#8: Jag lägger det antingen i blöt i vatten en stund eller, om jag har bråttom, sköljer och kramar i rinnande vatten. Det försvinner rätt mycket saltsmak så jag hoppas att nitritet/nitratet försvinner också ;-)