Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3506 ggr
Anna82
0

Njursten?

Hej!

Jagvänder mig hit med min fråga då jag vet att här häckar många kloka människor!

Lite bakgrundsfakta: Min storebror är 30 år och är cirka 185 lång och väger runt 74 kg. Han löptränar mycket och sprang tex göteborgsvarvet (2.1 mil) på 1 timme och 30 min för ett par veckor sen. Han är med andra ord rätt vältränad. Han har ett aktivt jobb där han jobbar med diverse hantvetksgrejer, gräver, bygger mm. Han är en rastlös själ som alltid grejar med någonting och har 2 barn.

Till problemet; Han hade ont i magen innan han skulle springa göteborgsvarvet och dagarna efter ont i njurarna och kissade till och med blod. Han gick inte till läkare. Han hade någon dag eller ett par dagar JÄTTEont när han kissade och sen släppte det efter ett kiss-tillfälle då det tydligen gjorde djävulskt ont. Han hörde ingen sten komma ut men han tror att det var njursten. Har ni något förslag på vad det kan ha varit? Han frågade också mig om vad som kan orsaka att man får njursten, då menar han främst kosten. Han vet att jag är här inne och läser en del och han har fått låna mina böcker av Colting så han har börjat intressera sig. Annars är han en godisråtta av STORA mått kan jag säga.

Tjockis49
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

det du beskriver som hänt din bror har jag också varit med om. Hade så fruktansvärt ont och kissade blod. Låg på sjukhus över en natt och fick inflamationshämmande medicin intravenöst. Tre veckor efter blev jag röntgad och då såg allt bra ut. Förklaringen jag fick då var att det förmodligen var grus och inte sten.

Jag har haft detta två ggr och läkaren sa att vissa människor har större benägenhet att bilda sten än andra. Han bad mig att tänka på att inte äta mycket rabarber och även att inte dricka så mycket te. Däremot var det väldigt viktigt att jag skulle dricka mycket vatten.

Hoppas din bror slipper detta fler gånger, det är en fruktansvärd smärta!

Chestnut
0

Receptfria antiinflammatoriska kan hjälpa om det är lindrigt, det vill säga Voltaren eller möjligen Ipren. Men bäst är utan tvekan "grejorna" som finns på sjukhus, vet att smärtan är fruktansvärd av egen erfarenhet..

Jag tycker att det utan tvekan låter som njursten. Som #1 säger är viss människor mer benägna att bilda det än andra. Oxalsyra (rabarber) kan i vissa fall ligga bakom, i andra är det bakterier (hade jag), men absolut vanligast är kalciumstenar.

Det viktigaste förebyggande man kan göra är att dricka mycket, helst vatten och med mycket menar jag så att man får en urinproduktion runt 2 liter per dygn.

Oftast märker man inte när stenen kommer ut såvida man inte silar urinen genom typ kaffefilter. En "vanlig" njursten som kan komma ut naturliga vägen är under 5 mm i diameter. Är den större fastnar den oftast i urinledaren och då är det verkligen inte nådigt…

Med vänliga hälsningar
Chess

yvonnel
1

Han kanske genom att springa mycket påverkade "stenens rullning" . Jag var på sjukhus för samma åkomma och fick 3 slag med knuten men mjuk hand ungefär där urinledaren sitter, därefter försvann den intensiva värken. Gissar att sten/grus kom i rörelse och ut, då.