Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6457 ggr
AnnaB72
0

bluff? behöver råd

En kompis till mig har precis beställt ett viktminskningspreparat som heter Stratzol och som utlovar mirakel:

http://www.viktexperten.se/

Vad tror ni om dett? Jag tror själv att det är en stor bluff, men vad värre är - att det kan vara farligt. Enligt hemsidan är preparatet tillverkat enligt en "hemlig schweizisk formel". Min kompis hade läst inlägg i ett forum där flera deltagare lovordade preparatet och intygade att kilona bara runnit av dem, upp till 20 kg på två månader.

För några år sedan såldes ett viktminskningspreparat som hette Eat & Lose el ngt dyl. Det förbjöds sedan det visat sig att det innehöll stora mängder sköldkörtelhormon och någon t o m hamnat på sjukhus efter att ha ätit det. Tror ni att detta kan vara något liknande, dvs dom inte bara är en bluff för att tjäna pengar på överviktiga, utan något som t o m kan vara farligt? Jag är orolig för min kompis för hon är helt desperat angelägen om att gå ned i vikt och allt hon provat (hon har ej prövat LCHF) har misslyckats - VV, Cambridge, Modifast, Nutrilett, Itrim…hon går ner i vikt varje gång, men lika fort upp igen.

Tacksam för råd. Inte för att jag vet om jag kan påverka min kompis i hennes nuvarande sinnesstämning, men det skulle hjälpa att få ta del av era tankar och funderingar kring detta…kanske kan fler argument också övertyga henne om att detta inte är rätt väg att slå in på.

mikaelj
0

Tryptofan och tyrosin är helt vanliga aminosyror som du hittar i protein i maten. Ingen magi där…

Hur många har egentligen brist på essentiella aminosyror? Veganer?

[vaargen]
0

Låt oss säga såhär..ett super fungerade bantningspiller och du får bara 12 träffar på google=bluff

Wildrat
0

Hemlig formel och mirakel är två saker som får mig att dra öronen åt mig. Hade det funkat hade det varit stora rubriker i tex Aftonbladet. Men det är det inte, istället står det om LCHF idag igen.

Jag vet inte vilka argument som skulle bita, tror hon måste komma på själv. Däremot kan du börja påverka henne men tänk på att det kommer ta närmare ett år innan hon kan tänka sig att testa LCHF så beväpna dig med tålamod.

Köp också gärna nån bra bok, kanske nån av LCHF-kokböckerna. Annikas kokbok innehåller både recept och fakta. Bjud henne på LCHF-mat så hon ser vad det är och nämn det lite då och då när det passar i konversationen tex

Hon: Usch jag har så ont i knäna…

Du: Vet du, nu när jag äter LCHF så har jag inte ont nånstans längre.

Hon: Jag är så hungrig…

Du: När jag äter LCHF är jag mätt nästan hela tiden…

Du förstår hur jag menar va? Hon kommer tycka du är skitjobbig men det sår faktiskt ett frö…

AnnaB72
0

Mikael J, var inte tryptofan förbjudet för några år sedan i USA? Eller blandar jag ihop det med ngt annat?

raphanus
0

Ringer det inga varningsklockor när du hör formuleringen "hemlig schweizisk formel"? Väg den mot formuleringen "bra, naturlig mat".

andreas0
0

Om innehållsförteckningen stämmer (det står ju innehåller huvudsakligen, dom kanske inte redovisar allt) så kan man få en hyffsat hög dos genom att dricka ett glas varm mjölk (värmen höjer upptaget av aminosyror). Bluff med andra ord, men det låter inte som något farligt.

Du skrev: Min kompis hade läst inlägg i ett forum där flera deltagare lovordade preparatet och intygade att kilona bara runnit av dem, upp till 20 kg på två månader.

Det låter som kreativ marknadsföring. Det finns sidor på internet där man kan få betalt (inte mycket, sidorna riktar sig mot personer i länder med dåliga ekonomier) för att bli medlem på forum, vara aktiv så att folk börjar lita på en, och sedan skriva inlägg med förtäckt reklam för ett visst preparat. Det är rätt vanligt. Var skeptiskt mot sådant.

#4, Du blandar nog ihop det med något annat.

lil-sis
0

#4 Nä helt fel är du inte.

a deadly epidemic in 1989 that was linked to an L-tryptophan food supplement produced by genetically engineered bacterium.

Hittade rätt högt upp när jag googlade.

För jag vet att jag sett det på TV massor av gånger. Nu minns jag inte EXAKT hur det hängde ihop däremot.

Går att läsa på Wikipedia förresten.

Most tryptophan was banned from sale in the US in 1991, and other countries followed suit

andreas0
0

#7, Det finns massa tryptfan i t.ex. kött och mejeriprodutker. Skulle det också vara farligt då?

Det kanske var det specifika preparatet som blev förbjudet för att det hade något annat fel, något annat ämne som också var med kanske?

lil-sis
0

Läs Wikipedia, orkar inte googla fram mer.

Jag skrev ju att jag inte kom ihåg exakt hur det hängde ihop…

LindaLee
0

Eftersom din kompis går ner i vikt efter olika kurer är det troligen inte där problemet sitter.

Det låter mer som om hon borde börja aktivt arbeta med sin inställning till mat och näring, själva ätbeteendet.

Arbeta MED sin kropp och inte EMOT. Prova vad som fungerar och inte fungerar för henne (alla kurer och olika läror funkar inte inte för alla) och se det på sikt. Försök först och främst att skaffa mer kunskap om kroppen och näringsupptaget. Efter VLCD-kurer reagerar kroppen med att lagra på förråden igen eftersom den inte vet när hon tänker "svälta" sig igen. Och knoppen upptill reagerar med "nu har jag varit duktig så länge att nu kan jag väl unna mig…" Kunskap och inställning. Lycka Till! Glad

mikaelj
0

Tryptofan som tillskott kanske, men det är en aminosyra precis som vilken annan som finns i protein. Jag vet inte om den är valbart essentiell, icke-essentiell eller essentiell. Men att förbjuda protein.. ptja. :-)

lil-sis
0

Det var ju ett speciellt märke som orsakade alla hemskheterna 1989 och de var väl aldrig riktigt säkra på vad som var vad egentligen. Och så förbjöd de just tillskotten 1991. Vet inte om det är förbud längre, forskningen borde ju kommi en bit på väg.

AnnaB72
0

AndreasO: jag såg nu i forumet i fråga (www.pusha.se) följande kommentar inlagd efter inläggen om Stratzol: "Rapporterad, innehållet rekommenderas inte av våra användare".

Jag antar att det är sajtvärdens sätt att ta avstånd från lovorden om preparatet, och det stärker min uppfattning om att du har rätt i att det var något skumt. Jag bad min kompis dra öronen åt sig och jag hoppas att hon lyssnar och inte slänger bort en massa pengar på rent skräp som i bästa fall är ofarligt och i värsta fall farligt…ingen vet ju vilka andra ingredienser som finns i preparatet och som inte anges!

HB80
0

Har testat Stratzol i några månader nu. Och jag kan försäkra er: Kilona rasar INTE! Visserligen har jag gått ner några kilon i vikt, men det beror snarare på att jag slutat med godis, chips kakor etc. Så, mitt råd är; spara dina pengar och ät nyttigare istället. Mirakelkurer är bluff! Det finns inget som funkar, annat än att ändra sin livsstil -och det är ju dessutom gratis!

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tryptofantillskott var forbjudet under en tid har i Staterna, efter det kom in en dalig batch fran Japan. Denna isolerades tamligen sa snabbt men inte innan folk blev sjuka. Alltsa, det var inte tryptofanet som gjorde folk sjuka utan vad som fororenade det … ungefar samma som hande med tandkram, barnmat och hundmat fran kinesiska fabrikanter for inte sa lange se'n.

Tryptofantillskott har varit tillbaka pa marknaden i manga ar nu. Undrar om de inte anvander detta eftersom det lar ha en lugnande effekt och det kanske behovs om man bantar och maste ga hungrig eller suktande …Rynkar på näsan

[ErikSvensson]
0

Tryptofan är inte lika bra som 5-HTP dock om det är den lugnande effekten man vill åt. Skrattande

http://www.paxilprogress.org/forums/showthread.php?t=10283