Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9796 ggr
xanni
0

Det salta baconet...

…är jag hjärtligt trött på! Varje jag äter ägg-å-bacon tänker jag "Det är ju så gott, men måste baconet vara så  s a l t ? "

Vilket märke är att föredra? Hur undkommer ni att det blir så ettersalt? Det känns bökigt att behöva vattna ur baconet vareviga deg… Nån som kanske rentav bytt till stekfläsk? (Jag vet att det dessutom är socker i bacon - men hallå…?)

Liksom jag blivit mycket känsligare för socker så tror jag att det gäller för salt med. jag undviker att salta i vattnet till grönsakerna, vill gärna ha smör istället för salt på mina kokta ägg. Har du upplevt detsamma?

xanni
0

*grrrr* Vore bra om jag korrekturläste innan jag trycker på sänd…

"Varje jag", ska vara Varje gång jag…

"vareviga deg", ska förstås vara vareviga dag…

HemlisGenerad

Skogiz
0

Jag har blivit väldigt saltkänslig. Jag tror scans bacon är lite mildare saltat än dom flesta andra och dessutom inte sockrat. Tulips är osockrat också. En tumregel jag har är att jag plockar åt mig bacon som ser "blekt" ut, det röda är fullt av nitrit och andra läbbigheter.

birmalover
0

Jag köper kotlettbacon. Tyvärr är det mindre fett men inte salt och jag tycker det är gott

susanne.s
0

Tunnskuret färskt sidfläsk är mycket bättre eftersom det säljs osaltat men då finns inte det alltid tyvärr. Hatar också salt.

xanni
0

Tack!

Jag ska testa det tunnskurna sidfläsket några gånger, det låter som ett bra alternativ.

Mona-Stina
0

Alla smaker upplever jag har blivit förstärkta, det är inte bara salt utan även det söta.

Bacon har jag slutat steka till frukost men använder det ofta till att linda runt t.ex. kycklingfilé, fläskfilé eller köttfärslimpa. Har gått över till vanligt stekt fläsk i stället, det innehåller inte lika mycket protein, (konstigt nog) vilket gör att jag kan äta mer av det. Jag måste hålla stenkoll på mängden gram protein per dag för att gå ner i vikt. Fett däremot verkar jag kunna käka så det kommer ut ur öronen.

xanni
0

Mona-Stina, det låter vettigt! Jag tror jag trycker i mig för mycket proteiner också, för kolhydraterna är FÅ! Men - jag ser inte röken av någon viktnedgång och jag har nog en 10 kilo som jag med lätthet skulle kunna skiljas från. :-)

Stekt fläsk är numer uppfört på shoppinglistan.

Mona-Stina
0

Känns faktiskt bra att ha hittat rätt. Att följa andras råd är inte alltid rätt väg men man måste ju börja prova någonstans när det inte ger resultat.

För mig är det så lite kolisar som möjligt, högst 60g protein/dag och fett så mycket jag mäktar med.

Grädde är jag lite sparsam med men unnar mig en halv dl och lite bär när det är helgmys och Mannen med stort M käkar glass.

Sara40
0

Är det bara jag som inte bara upplever alla smaker mycket mer "nuförtiden" utan även upplever alla lukter så mycket mer! Inte alls bara positivt, då mycket MYCKET i sammhället inte alls luktar så trevligt.

Fundersam

susanne.s
0

Håller med! Kan inte fatta att folk röker. Har aldrig tänkt på tidigare att det luktar så vidrigt oh inte bara av själva röken utan av personerna i fråga också. Förut tyckte jag visserligen att rök och avgaser luktade illa men inte vidrigt som nu.

DaMum
0

Jag har också tröttnat helt på rökt och salt! Får nästan kväljningar av det, och lite ont i huvudet.

Men ibland är jag ändå sugen på bacon… Då lägger jag baconet i blöt i kallvatten kvällen innan, och låter det stå i kylen över natten.

Det blir en mycket mildare och mindre "tung" smak. Kanske kan vara ett tips till den som vill prova.

navarro
0

Gor sma tarningar av bacon och steker i smor, darefter vispar jag 2 agg och en aggula. Blandar allt och haller i stekpannan, pa sa satt blir det inte salt eftersom det jamnar ut sig med de osaltade aggen. Nar den ar nastan fardig hyvlar jag pa ost, viker ihop och steker lite till pa andra sidan och det ar lika gott varje dag, Andrar man ostsort far man ju lite olika smak. Efter detta ater jag ingenting forran langt fram pa eftermiddagen, det blir bara kaffe emellanat.

Bookjones
0

Jag gör en variant av Navarros… Jag tar kökssaxen och klipper några baconskivor i strimlor. Sen knäcker jag ett par ägg över det, skramlar och serverar med salsa och lite gräddfil

Margareta
0

Jag äter inte bacon men min man lägger det i vatten över natten för att få bort salt/nitrit. Vi vet inte om det hjälper mot nitrit, men mindre salt blir det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Shawy
0

Tack för tipset om att blötlägga baconet, det passade min smak perfekt. Jag har ju haft så jobbigt med att äta bacon pga saltet. I början gick det bra, men nu på slutet har jag blivit så saltkänslig.

Margareta
0

Flört

xanni
0

Jag skulle igår köpa stekfläsk, men alla sorter jag hittade var det någon form av socker i!Skrikandes  M å s t e  man ha socker i fläsket? Det här var Konsums fläsk.

(..snart är det kokta fläsket stekt..)

MegN
0

Jag köpte en hel gris förut, och valde att köra tunna spjäll samt sidfläsk (antingen det eller tjocka spjäll…). Sen har jag grillat sidfläsket i ugnen pss som om de varit tjocka spjäll, men mer lättätet utan benbitarna!

Kanske inte har med sältan i bacon att göra, men bara för att påpeka att sidfläsk går att tillaga på fler sätt än ett. Dessutom föredrar jag den "naturella" smaken hos färskt (dvs inte rimmat eller rökt) fläsk! Kryddar väldigt sparsamt.

jessicam
0

Jag oxå har blivit väldit salt/socker känslig! Förut var jag helt frälst i allt som var salt! Älskade chips! Men nu är inte det gott mera!! för salt… Och många gånger när nära och kära strör på socker för de tycker att det är SÅ surt så tycker jag att det är helt lagom..

Ann.A
0

När jag åt ägg och bacon varje morgon så sköljde jag baconet under vattenkranen i kallt vatten. Tog lite hushållspapper och la baconet på så lite vätska försvann.Klippte det sedan i bitar och stekte. Lagom salt.

Margareta
0

Min man lägger bacon i vatten kvällen före för att få ur salt.

Babz
0

Köpte ICAs bacon senast - det var inte alls lika salt som coop eller Änglamark.

Har oxå märkt att jag är mera saltkänslig än innan - och då var jag redan ganska känslig för salt…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
0

Jag har märkt att de flesta bacon-sorterna är för salta, det varierar också frång gång till gång. Jag skrev till Coop och frågade och fick ett svar att det beror på baconets fettränder och köttränder hur köttet drar till sig saltet, de tar lika mycket salt men får olika resultat.

Thistle
0

Jag har hittat tulips kotlettbacon, de hade det för 12.90 på Vi och det såg ut som en så fiffig idé att jag var tvungen att prova. Har tyvär inte smakat på baconet än eftersom jag köpte det i morse men jag kollade på tulips hemsida och det enda negativa verkar vara att det innehåller mindre fett. Tänk, jag trodde aldrig att jag skulle bli ledsen över att något jag äter är fettsnålt Förvånad.

Här är länken till sidan:

http://www.tulip.se/default.asp?ulid=43&lid=1&show=11&sokarn=kotlettbacon&vid=1&vmid=1

Jennix
0

jag äter sällan bacon numera pga att det smakar för salt. Jag föredrar dessutom fläsk, det är mer att bita i.

Om man inte vill göra baconsnacks själv? Knaperstekt bacon som chips. Dyrt men nyttigare. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wenn
0

Jag köper mitt bacon på Lidl, vilket inte är så salt som det jag köpte på Willys. Färskt sidfläsk beställer jag i tunna skivor hos en liten butik på andra sidan stan - Jättegott.

magma
0

Numera äter jag väldigt sällan baon, men när jag gör det så sköljer jag helt enkelt skivorna under vattenkranen och kramar ur dem. Snabbt och enkelt!

Kenneth rök o grill
0
Kenneth rök o grill
0

Hej. Varför tror ni att ni har ni tröttnat på bacon? Det som har varit så gott i alla tider. Därför att det ni nu köper i era butiker helt enkelt  inte är bacon. De fleasta av de charkprodukter som ni köper är helt enkelt inte rökta charkvaror. De är köttvaror som har preparerats med vätskor som innehåller smakämnen, t.ex. röksmaker och mycket salt. Detta gäller även rökta korvar, det skivade pålägg som du köper som sörgårdskinka och vilka fina namn som produkterna nu har fått. I dag är det inte röka charkvaror, det är kvlificerat fusk. Varför görs dessa hädiska processer med våra älskade goda charkprodukter? För profitens skull, givetis för att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss, jag får tillägga dumma konsumenter, för det är ju vi som köper skräpet till oftast dyra pengar.. När man gör  riktig bacon så lägger man fläskskött i saltlag för att få den rätta smaken på den färdiga produkten, men det handlar om lagom mängd av salt i köttet. Därefter hängs köttet in i en rökugn. Att röka charkavror har vanligen2 olika metoder, kall eller varmrökning. Varmrökning tar ca. 2 tim. Man får en produkt som är både rökt och kokt, t.ex varmrökt fläsk. Kalrökta charkprodukter tar minst 10 tim och uppåt beroende på röktemp. Kallrökta proukter är t.ex. bacon som du steker till fukost. Som du förstår så tar det tid att kallröka charjprodukter och det krävs också kunniga charketurister. Dessutom sker en viss torkning ich vätskeförlust när produkten är färdig. Dvs. charkföretaget förlorar pengar. Den sk. bacon som du köper idag kastas i stora vätskefyllda kar. I karen finns smaksatt vätska t.ex med röksmak och massor av salt för att röksmaken skall tränga in i köttet. Den färdiga produkten väger mer, det behövs ingen kompetent personal och företagen tjänar pengar. Hur ser du om du har köpt riktigt bacon? Det ser du när du steker ditt bacon. Allt kött krumper när du stker det men ett riktigt rökt bacon är redan delvis uppvärmt och det skall inte krympamer än ca. 20 %. Har dina baconskivor krympt mer än 50 % då har du fått den absolut sämsta, mest manipulerade produkt som finns att köpa för pengar och priset på den bit som nu liiger på ditt stekjärn är högre än priset på färsk oxfilé. Prova med att hitta ett rökeri i din närhet. Fråga om de röker fläsk ibland. Det är värt en tur dit och inhandla en bit av deras rökta produkter och njuta av riktigt bacon. Att gör din egen bacon? Det är enkelt. Köp skivat rimmat sidfläsk eller bäst är om du lär dej salta själv. Att röka på grillen är idag poppulärt. Du hittar massor av tips här på nätet så jag tar inte upp detta här. Prova med ett par bitar första gången du röker i grillen. Blev det bra när du rökte på grillen? Att köpa en fiskrök typ ABU röken är nästa steg. Att salta själv, 1 liter vatten 1/2 dl salt utan jod. Blanda tills saltet  är löst. Lägg i skivat färskt sidfläsk. Låt ligga i saltlaken ca, 1 tim eller efter ditt eget smak och tycke. Det fodrar lte känsla men för liten tid i saltlaken ger inte den rätta smaken. Men det är inga problem du kan salta när du äter ditt goda bacon. Lycka till med god baconfrukost.

Kernow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köper bacon på The English Shop. Engelsmännen har både saltat och osaltat bacon i sina butiker så att kunden kan välja :)

Kenneth rök o grill
0

Osaltat Bacon?
Wow. spännande………..
Jag är inte någon baconexpert men för mej är bacon en favorit på frukostbordet,  nu för tiden är det min egen bacon som jag röker själv.
Dvs. på svenska är det rökt sidfläsk i tunna skivor.
Det skulle vara intressant och få veta vad som är osaltad bacon?
Är det en färdig produkt som du steker direkt utan att tillsätta salt?

När jag röker mitt eget bacon så är saltningen innan rökningen en viktig procedur.
Att få ett bra saltat sidfläsk ger en god bacon.
Att röka osaltat fläsk kan jag inte tänka att göra.
Men givetvis har vi alla olika smaker och saltet är alltid svårt att få till för att få en  perfekt smak.

starhawk
0

Själv kör jag med Taylor & Jones äkta engelska bacon, vet inte om det är lika salt men jag tycker det är helt okey. Problemet med "vanliga" butiker är ju att dom bara har Tulip eller Scans strimmiga "fuskbacon" vilket jag nästan aldrig nyttjar så jag har inte tänkt på vad det smakar. Den enda variant jag använder med någorlunda regelbundenhet är det s.k. tärnade baconet men då är det ju en ingridiens i min Ost och Bacongratinerade Broccoli å då vill man ju att det ska ha lite smak

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kenneth rök o grill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Röka bacon själv…

Om du vill prova att röka själv går det bra att prova på en grill med lock.
Du kan lägga rökspån i en gammal kastrull som har ett lock.
Borra ca to hål i locket så att röken kommer ut.
Rökspånen måste vara fuktig eller så brinner den upp.
Lägg i några cm fuktig rökspån av god kvalitet.
Ställ kastrullen på galler några cm över kolbädden.
Använd briketter som har en god och långvarig glöd.
Stäng locket på grillen.
Sedan får du själv kolla tiden på din rökning.
Ta inte för många bitar första gången du röker själv.

Saltning av dina fläskskivor.
Strö salt över som när du steker fläsk i vanlig matlagning första gången du röker.
Du kan salta i saltlag. En tumregel är 1 liter vatten och ½ dl salt första gången du saltar i salt lag.
Låt fläsket ligga i en timme.
Ta upp fläsket ur lagen och torka av bitarna.
Nästa gång du saltar så får du själv bestämma hur du vill göra för att få dina egna smaker.

Det finns också billiga rökar t.ex. ABU röken som har använts i många år

Det finns färdiga röklådor att ställa på grillen
T.ex. Röklåda - Fumus
Fyll röklådan till hälften med fuktat träflis och placera på gallret ovanför glöden/brännaren.
Grilla med locket stängt.
Passar både för gasol eller kolgrill.

Kenneth rök o grill
0

Jag glömde att skriva att när man röker anväder salt utan jod. Jod i saltet kan de en bismak när man röker kött och fisk.

Kernow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja om jag bodde i Stockholm hade jag också varit stammis hos Taylor & Jones…suck, snörvel.

Osaltat bacon köps i snabbköpet precis som saltad och används direkt precis som detta ja. Bacon i England är ju en hel vetenskap och man köper ofta "back bacon" med mycket mer kött på än de trista svenska varianterna. Scan försökte göra något engelskt nyligen men jag skrev och klagade på att det var fruktansvärt oengelskt för skivorna var ju fortfarande tunna. De skulle ändra skivstorleken skrev de tillbaka med en värdecheck men såvitt jag kan se ser de likadana ut än idag och min egen ICA tar inte ens in dem längre. Det är ju ingen skillnad från vanliga!

starhawk
0

Jo! jag kommer ihåg det där s.k. kotlettbaconet så förbaskat tunt att man kunde se rakt igenom det, vill man ha ett rejält tjockt Backbacon så finns det på The english shop, tyvärr har dom slut på det ibland, det är därför jag går till Taylor & Jones, där har dom aldrig slut på baconet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Cowboy
0

Jag äter dagligen bacon till frukost. Om jag inte vill ha den röksmak och sälta som det har skulle jag naturligtvis köpa färskt sidfläsk i stället. När jag köper baconpaket sökar jag det med mycket vitt i men förpackningarna är oftast så att det är svårt att se. Någon magrare typ av bacon i småpaket vill jag inte ha.