Banan eller havregryn??
Jag äter LCHF sedan en månad tillbaka, är alltså ny på detta. Till frukost brukar jag äta en banan med med fil, kokosflingor, solrosfrön och grädde. Läste i en kolhydrattabell att banan har större andel kolhydrater än havregrynsgröt… Kan man äta havregrynsgröt som LCHF:are? Eller vad brukar ni äta till frukost?
Havregrynsgröt innehåller 10,6 g kolhydrater per 100 gr gröt. Det ära ganska mycket för en portion är nog mer än så.
Ät ägg, tex. omelett. eller stekta ägg. Eller vanlig mat.

Morsning!
Jag är också ganska ny!
Jag brukar äta omelett eller stekt ägg med bacon eller äggmuffins, i dag blev det en kabanoss med lite grönsallad och bearnaisesås. När jag bara är lite hungrig tar jag lite frusna hallon med vispgrädde. I går när jag hade dålig aptit gjorde jag äggmjölk med kakao, men det var till lunch.
Hoppas tråden fylls på med andra varianter!
Mvh
Bluewolfie
Praktiskt ifall men är på språng är makrill i tomatsås - skrapa eller skölj bort såsen. Makrill är gott, fett och närande. I början, för några år sedan, så åt jag turkisk youghurt till frukost och ibland som mellanmål. Den är fet och jättegod. Man kan spä med lite grädde ifall man vill. Den innehåller mindre kolisar än mjölk och fil.
Om magen klarar kokta ägg (tuffare för magen än stekta) så är det en enkel frukost tillsammans med majonnäs.

Turkisk yoggi med lite vaniljpulver, in i frysen en stund - to die for!!!
Kött.
Kokta ägg med smör.
Kokta hackade ägg i smält smör med ost ovanpå.
Stekt bacon med smält ost på (YUM!)
'Gräddkaffe' om det verkeligen är kort om tid.
Varken banan eller havregryn är LCHF-mat, inte ens i närheten!!!
Ta till dig tipsen du fått här i tråden istället. 
Man kan äta precis vad som helst till frukost (som är kolhydratsnålt såklart..) Åt själv tacogratäng vid klockan 07:00 imorse, visst känns det konstigt men det är såå gott!
Erik

Det tar inte så lång tid att ställa om sig till det som förut räknades som "bakfyllemat" på morgonen, även om det i början kan kännas nästan som förbjudet för en del…………
kaffe med grädde och kokosfett har blivit min standardfrukost…tidigare var det äggmjölksvarianter. är helt enkelt inte hungrig på morgonen längre utan äter typ lunch vid 12-14 tiden…
#10 Samma här… stoppar väldigt sällan i mig något på morgonen utom kaffe…
Att inte vara beroende av ett regelbundet intag av mat för att hålla blodsockret uppe är en av de största vinsterna med LCHF. Äter jag en rejäl portion mat på kvällen behöver jag inte äta någonting på morgonen längre.
Det gamla mantrat om att frukosten är dagens viktigaste mål, det stämmer inte längre. Förr stämde det alldeles utmäkt för jag kunde inte komma igång om jag inte fick i mig lite havregryn eller bröd, men inte nu. Nu räcker det med att äta när jag är hungrig.
När jag äter frukost kan det bli vad som helst. Mestadels turkyoghurt, men även ägg eller något som blev över från middagen dagen före. Och kaffe förstås.
banan och fiberhavregrynsgröt är nog mera rekommenderat till frukost om man kör GI, inte LCHF.
jag brukar oftast äta ägg till frukost.
stekta ägg med bräckt skinka eller kalkon. ibland kokta ägg och till det en halv burk tonfisk i olja blandat med majonnäs eller en burk makrill i tomatsås.
oftast blir det omelett på helgerna, omelett med bacon och svamp.
lycka till :)

När jag diagnosticerades med IBS fick jag order av läkaren att äta havregrynsgröt till frukost varje morgon. Jag lydde ett bra tag, det här var innan jag hade hört talas om LCHF. Men efter åtskilliga problem så avskaffade jag gröten och när jag övergick till LCHF slapp jag det mesta av problemen. Frukosten var dock ett problem, vad sjutton ska man äta som man inte tröttnar på. När jag upptäckte att man kan få tag på äkta engelskt bacon här i stan så tänkte jag, Full English Breakfast, det var ju gott när man var i england så varför inte här? Det var ett par år sedan, jag äter fortfarande Ägg, Bacon, Sausage, Champinjoner och Tomat till frukost och tycker att det fortfarande är lika gott. En bonus är att sitta mätt vid fikat och se alla arbetskamrater som desperat försöker mätta sin hunger efter sina frukostar. Eller dom här tokarna som inte äter nån frukost och kommer till jobbet lagom till fikat med hungerdesperationen lysande ur ögona.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Fast jag vill invända lite.
Frukosten kan visst vara jätteviktig. Det beror alldeles på ens idividuella förutsättningar. Jag går i däck om jag inte äter stadigt redan på morgonen, och riskerar att äta alldeles för lite totalt sett. Vill inte gärna äta mkt på kvällen.
Bra och bekväm frukostmat är t ex
- Kallskuret kött med smör och ostskiva på
- Ägg i alla former, med smör, kokosfett..
Om man är lite mer generös med kh
- nötbröd som vanlig smörgås, kaffe m smör/grädde
- naturell youghurt m lämplig proteinkälla (kött, fisk, ägg, fågel..)
Eller vilken vanlig LCHF-mat som helst. Ibland blir det köttgryta värmd i djuptallrik i micron, med några skivor smör hyvlade på. 
Tack snälla ni för alla tips!
Imorgon blir det bacon med ägg till frukost! 

Jag tycker att bacon, ägg och lite tomat är den perfekta frukosten.
Varma dagar med utearbete med hökörning tycker jag att youghurt eller fil med några jordgubbar och mysli passar bra som lunch.
Jag har hittat mysli som man blandar själv och där tar jag bara frön och kärnor och lite bärblandning och följer inte alls råden att först ta flingor och puffar som grund.
I morse åt jag zucchini stekt i 1 msk olja, 1 avocado och en näve rökt lax. Mums!

Ägg och sill!
Köper frysta sillfiléer (Enghav) och lagar till i en glasskål i ugnen med smör och olika kryddning, tomat, persilja, vitlök eller curry. Lika gott kallt som nylagat. Eller stekt sill inlagd i ättika med lök.
Eller hjärtegott dvs. kycklinghjärtan också tillagade i en glasskål i ugnen med smör och olika kryddning, vitlök eller curry.
Här är det ägg och bacon som gäller . ENkelt att steka ägg i ugnen på några minuter. Då kan man tillreda äggen under tiden.
Äggröra : 2 ägg + 4 msk grädde i kastrull med smält smör. Låg värme. Rör försiktigt till önskad konsistens.
Äggröra: 2 kokta ägg + så mycket smör som man behagar + 2 stora msk majonnäs + några msk efter smak creme fraiche/turk/grek youghurt. Ibland har jag i lite hackad lök. Ibland har jag lite tomater till.
Men idag så äter jag rester från gårdagens grillning med bea….som nybörjare känns det ju konstigt som alla skriver men det är ju bara äta, njuta och se glad ut 
Äggröra är min frukost, på två ägg, en klick smör och 1-2msk grädde. Till det ett par skivor god lagrad ost och ev. en skiva skinka om det skulle råka finnas hemma vilket inte är jätteofta.
Sen blir det en god kopp thé till detta.

Var extrapris på djupfrysta, skalade räkor i veckan så här är fler frukostar:
kokt ägg och räkor i sås av gräddyoghurt/vispgrädde blandat med torkad dill
räkomelette (snabbt och enkelt att blanda ner färdigskalade räkor i smeten av ägg och grädde)
Nä, nu blev jag hungrig, vilken God tråd :D
Instämmer med #23… 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Ingen havregryn eller banan, inte bra :)

Jag gjorde själv misstaget att äta banan i början, då jag åt fil med banan till frukost. Inte bra jag gick bara ner i början sedan stod jag still.
Nu äter jag fortfarande fil men med lite önos lågkalorisylt i.
Eller så en kopp kaffe med grädde. Jag är nämligen ingen frukost människa så jag har lätt att hoppa över den.
Och det fungerar, har gått ner 12,5 kg sedan slutet av mars.
Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 Starhawk, jag hoppas att du inte äter Taylor & Jones engelska korvar i din engelska frukost. Det vimlar av mjöl och gryner i engelsk korv. :(

#27: Det var bara en kort tid jag käkade korv i frukosten, och det var bara en korv per frukost, numera är det mera bacon som gäller
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus