OT: Terry Pratchett
I skrivande stund är det 24 maj. Vilket betyder att i morgon är det den 25:e, och ni vet väl vad som händer då? Jo, alla riktiga Terry Pratchett fans bär en syrenblomma på slaget, i hatten eller där det passar.
För er stackare som inte vet varför ni ska gå omkring med grönsaker i barret så finns det bara en bot: Att läsa boken "Night Watch" av nämnde husgud.
-"So you'd wear the lilac today, would you?
-Take it easy, Fred."
Fy, Skogiz, du var väl inte med vid Treacle Mine Road? Man firar väl dagen genom att INTE bära syrenen.
How do they rise up …?
Rise up! Rise up!
Nädu, inte skulle jag ta på mig en syrenblomma. Jag var inte med vid Treacle Mine Road :)

Tanken skulle faktiskt inte slagit mig heller men det har bildats en online rörelse(minns inte adressen) för syrenen den 25 över hela världen. Och efter att ha läst boken kan jag bara säga :I was there!
All the little angels rise BOOTs up, BOOTS up!
….And a hard-boiled egg.
Hmm, jag har missat Terry Pratchett litegrann. Handdukar vet jag varför man ska ha men syren? :) Har läst Good Omens som är en av de bästa böckerna jag vet. :) Suveränt samarbete mellan Terry Pratchett och Neil Gaiman. Men borde kanske läsa mer Pratchett också. :)
Zeretki: Du har MYCKET glädje onjuten, go for it! Men upplys en obildad: varför handdukar?
Skogiz: Jag håller mer på Sam Vimes och den gloriösa republiken än på online-rörelser. Däremot tar jag gärna ett ägg den 25:e.
Handdukar! Man måste alltid veta var man har sin handduk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Handduksdagen
Jag misstänker starkt att Terry Pratchett firar Handduksdagen också. :D
då fortsätter jag att vara hårdkokt supernörd ;-) och fortsätter att medvetet inte sätta på mig en syrenkvist den 25:e :) För som vi T.P:fans vet så kan en medveten icke-handling få stor effekt… (se Equal Rites tex)
Jaså, sådan handduk! Den måste man ju ha reda på alla dagar. Jag visste inte att det var SÄRSKILT viktigt 25/5. 
jajemen, jag vet var jag har min handduk!
oh! Vi får fota våra handdukar och lägga upp i en tråd i morrn! :D
Amiechan: Ja, det är mycket viktigt att man aktivt inte bär en syrenkvist på rätt sätt, för att visa sin respekt.
Och om inte icke-handlingar hjälper, kommer man långt med en halv tegelsten i en strumpa.
Hmm… pratar vi om böcker nu? I min värld är böcker något man har under kortaste benet på sängen. Förutom bankboken som dessvärre har så tråkigt slut.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag är mer praktisk på det viset. Jag stoppar ner de böcker jag läser för tillfället i min strumpa. Samma slående effekt, men polisen tycker inte att man är lika suspekt som släpar omkring på ett gäng böcker som en halv tegelsten. Och så har man nåt att läsa på bussen…
OK, förklara för mig hur man aktivt inte bär en syrenkvist på rätt sätt! För jag vill verkligen göra det imorgon! :D
Och jag vill ha fotobevis imorrn, både på syren och icke-syren och handdukar! :D
Och maxiq - vi ska infiltrera ditt hem och tvinga dig att läsa! Mwuwuahahahahahah!!!
Du bör utse din syren idag, gå ner dit i morgon OCH INTE PLOCKA DEN. Sedan när du inte plockat den SÄTTER DU INTE PÅ DIG DEN. Och sedan behöver du bara komma ihåg att du inte har en syrenkvist på dig hela dan. :D
Och jag min stackare som inte fattar någonting… fast en syrén att inte plocka har jag…
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, jag tror både du och jag ska klara av att inte plocka en syren imorrn. :)
*asg*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Men klarar ni av att aktivt inte plocka en syren? Att bara inte göra det är en lika omedveten handling som att bara plocka en imorgon. För att uppnå total sympati med de som försvarade staden den dagen så måste vi vara medvetna om vad en plockad kvist innebär och därmed inte plocka den.
Hur som helst så är det bra att läsa Pratchett, upplyser ens sinne och ens engelska ordförråd. Man kan läsa dem på svenska men det är inte rätt :)
Det är ungefär som att läsa poesi på något annat än orginalspråket som tex Joyce. Pratchett tycker om ordskämt och de översätts ganska dåligt. :)
aaaaahahahahhahaa! Den här tråden har fått min man att skaffa sig ett ifokuskonto! :D :D :D
Jag lovar, jag ska aktivt inte plocka en syrénkvist imorrn. Samtidigt som jag bär min handduk. :)
Zeretki, har du en du en specialhandduk med näringslösning och liknande eller kör du med en standardvariant med fotondämpning vid applicering på de okulära organen samt med en viss dehydrande funktion?
Observera att man, för att rationalisera sin tillvaro, kan ha sin halva tegelsten, eller bok, inknuten i handduken i stället för i strumpan.
Gäller bara att ta ut dem innan man drar handduken över huvudet. Klart det kan ju också vara ett effektivt sätt att komma undan otrevliga saker. :)
Jag kör standardvarianten. Obs att den inte har någon hank. Har den en hank blir den stulen…
Vem är Terry Pratchet?
Terry Pratchett (på svenska)
Terry Pratchett (på engelska)
Gunilla: Ett korrekt svar skulle ta MÅÅÅNGA sidor. I korthet en brittisk författare med bred allmänbildning, lössläppt fantasi, underfundig humor och utsökt språkhantering. Sök på Discworld och Pratchett på nätet, så lär du hitta massor av info.
Aaaaah! Härlig tråd! Älskar Pratchett! Vill ha en koffert av intelligent päronträ!
*smask smask smask*
*raaap*
och så fanns det ingen linda-pinda kvar! :D
Death comes on many little feets
Med målade tånaglar…
linda-pinda: Var inte orolig, ett väluppfostrat bagage äter aldrig sin egen människa.
vem sa att det var linda-pindas bagage?
*klappar mitt bagage på locket*
:D
Om h*n vill skaffa ett eget, tänkte jag …
:)
Aldrig hört talas om honom.
#22 Min handduk har definitivt dehydrerande egenskaper OCH näringslösning! Några hårstrån också, kan vara bra att ha ibland. Man vet aldrig när man kan tänkas behöva ett hårstrå…
Visst är det underbart med folk som förstår sån här knasig humor?! :D
ooh ja :) Jag och mina bästa vänner pratade så här hela gymnasiet :P
Om du gillar något knasig humor så kan jag rekomendera Patricia Wrede. Hennes bok Dealing with Dragons (Prinsessa söker drake) handlar tex om en prinsessa som tröttnar på alla prinsessiga saker hon blir tvingad att göra som tex brodera och gifta sig med en prins. Hon vill hellre fäktas och hålla på med magi. Istället så söker hon anställning hos en drake och får istället kämpa mot riddare som försöker rädda henne :)

Verkar vara en kul kille..
". Alla vet att det bästa sättet för att utse en kung är att se efter om han kan dra ett svärd ur en sten"
#39 Undrar om jag har läst den, det låter sååå bekant! Annars kan jag rekommendera Diana Wynne Jones, helt underbar brittisk författare. :)
#41: Av nån tråkig anledning har bara den första boken översatts till svenska. Det är lite tråkigt, för det är en "ungdomsbok" av högsta kvalité (dvs, jag läser den gärna…).
Diana Wynne Jones är underbar hon med. :)
Av de två jag har läst så är nog Dark lord of Derkholm min favvorit med Jones.
Gillar konceptet med turistturer till en fantasyvärld :)
Dufva: Som TP säger, vilken klant som helst kan dra ett svärd ur en sten, jag skulle rösta på den som satte det där!
Personligen så gråter jag blod varje gång jag ser en film eller läser i en bok att huvudpersonen stätter svärdsspettsen i marken än mindre att de sätter den i sten :)
Av vördnad för svärd och av en annan anledning så beundrar jag mer den mannen som kan sätta ett svärd i skidan.
Dagens meningslösa fakta: Vanlig träningsskada bland Iaidokas är skärsår mellan pekfinger och tumme på vänster hand.
Skadlig: Jag tror inte det är mer än en av mina fantasy-böcker (och de är många), där en väpnare säger till en ung riddare att lägg av, du kan inte hugga ved med din lochaber, den är ett vapen! Annars hugger hjältarna ved och röjer skog och gräver med svärden mest hela tiden. När Fi kommer kan man lika gärna använda en påk (eller en halv tegelsten i en strumpa).
Helt galet. tom i "Kill Bill" sticker the Bride ner en katana i sin skida utan att torka av den först.

På tal om träningsskada:
"When Mr. safety catch is off, Mr crossbow is not your friend"
-Detritus, sergeant of Ankh-Morpork city watch.
Och #46, Någon som har sett hur dom VÄSSAR knivar och svärd i filmer? Drar brynstenen parallellt med eggen? Lika effektivt som att slå i spik med marshmallows.
Hahaha, ni är så roliga! Det hörs att ni gillar fantasy och humor! :D Det där med svärd är kul oxå. Inte torka av svärdet från blod?! Usch! Vet ju alla att blod rostar svärdet :))
Iaido är fint, fast har ej provat själv. Har endast tränat Karate. :)
#48 *skratt*
För att inte tala om att det lär torka fast i skidan.
Skogiz: Liar och icke rostfria knivar skärper man parallellt men slipar tvärs eller cirklande, men de bladen är ju ganska spröda och inte rostfria. Är det egghärdningen som gör att det inte går att skärpa ett svärd så?
Tror jag äter en frukost med ett hårdkokt ägg dagen till ära.

Min holovoofärgade handduk är utan hank och näringslösning
Oj oj oj, Jag är inte invigd, men jag kan nog klara att inte plocka syren och inte sätta på mig den, men jag klarar inte att inte lukta på en om den kommer inom räckhåll för min näsa. Böcker spelar en stor mycket stor roll i mitt liv Men ha dom i en strumpa, övergår nog mitt förstånd. Jag brukar läsa dom. Handuken ? vad gör man med den? ska den ha en särskild färg? eller? Vad gör man med "bokstrumpan". Förklara för en stackars oinvigd ang detta.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#53 Hooloovooloo!! :D Utan hank, hur ska det gå??
#54 *skratt* Ja, det kan verka knäppt. Läs Douglas Adams - Liftarens Guide Till Galaxen så får du svar på några frågor, fler frågor, fler svar och många många skratt. :)
Kan du läsa på engelska så rekommenderar jag den engelska versionen. Precis som Terry Pratchett så leker Douglas Adams mycket med ord. :)
Naturligtvis menade jag att jag jag ha ett eget bagage, hör ni ;-) Och det äter som sagt inte sin egen människa - om det är väluppfostrat!
För er som ännu inte har tagit steget in i fantasyns bokvärld är det bara att 1) gratulera, eftersom ni har så mycket underbart framför er och 2) ge er en spark där bak så att ni sätter fart, för hur ska ni annars hinna uppleva allt det underbara!? 
Någon som har läst böckerna om Abarat? "Once upon a world where time is a place…" En så underbar mening! Så härliga böcker (ja, jag vet att de är ungdomsböcker, men vad då, jag är väl ungdom-lig!
).
Gaiman är också en stark rekommendation! Helt underbara berättelser!
Jonathan Carroll, som bland annat skrivit "Skrattets rike" och "Månens alla ben" är en annan favorit.
Richard Bach: "Måsen" och "Ett" skulle vara obligatoriska för alla, om jag fick bestämma! ;-)
Nä, dags att jobba lite hör ni!
Kram, Linda
Zeretki, jag tycker också att iaido är fint, har dock inte provat det men jag har tränat aikido. Där leker vi också med svärd men vi försöker göra mer med effektivitet än bara behagfulla rörelser ;)
Vi hugger till naveln :)
Kom på en författare till som jag gillar, Eric Flint, hans bok Pyramid Schemes är ganska charmig. Finns att läsa gratis här. Förlaget har varit trevliga nog att lägga ut ett antal böcker gratis. Smart drag, jag har köpt 5 böcker fler av honom än vad jag annars skulle ha gjort. Dvs någon över huvudtaget :)
Skulle länken ovan inte fungera ordentligt så bor förlaget på www.baen.com
Aha fantasy, det formligen älskar jag. Men är inte Liftaren guide till Galaxen sciense fiction? Iaf så har jag nog sett lite av filmen. Jag trodde att fantasy var vuxensagor med medeltidsperspektiv. Hmmm har nog missat nåt här. Ska jaga rätt på boken, finns den på bibblan?
anki1: Fantasy behöver inte vara medeltidsperspektiv, SF inte framtid. Några läckra synteser mellan konstformerna är de flesta av Sheri Teppers böcker, Sarah Zettels böcker och Terry Brooks Knights of the Word-serie. Även Dan Simmons har klara inslag av båda, med litet thriller och övernaturligheter inslängt.
Förresten så har jag inte kommit i närheten av syrener ännu, men på mitt köksbord prunkar en bukett liljekonvaljer i en vas. Ljuvligt. Nyplockade.
anki1, om den inte finns på bibblan så är det bara för att den är utlånad. Har _mycket_ svårt att tänka mig att de inte skulle ha ett ex av liftarens.
Jag skulle dock inte kalla fantasy för vuxensagor :) Det beror ganska mycket på vilka böcker man läser. Stephen Donaldsson tex har ganska tunga psykologiska böcker plus det att just sagor har en ganska speciell "rytm" som de flesta fantasyböcker inte följer. Patricia Wredes böcker om The Enchanted Forest skulle jag dock kalla sagor just pga att den har mycket av den rytmen som traditionella sagor har :)
Sen om jag ska vara ännu mer petig så borde man nog prata om barnsagor och sagor och inte om sagor och vuxensagor. De traditionella sagorna är långt ifrån vad vi skulle kalla barnvänliga och de var inte heller riktad mot barn utan var den tidens videovåld. :)
Ah Terry Brooks Knights of the World gillar jag. Mycket bättre än hans Shannara böcker som bara kändes som standard fantasy.
Eric Flints serie 1632 är också en något svårdefinierad serie. En stad som skickas bakåt i tiden till just 1632 och spekulerar i hur världen påverkas av att en grupp amerikaner med tankar på demokrati dimper ner i feudalsamhälle.
Vi hade lite problem att bestämma om de skulle stå bland SF eller historiska böcker bland våra bokhyllor :)
Science fiction och fantasy: ska man nånsin hitta en bra definition åt dem båda? :)
Här kommer några länkar med Terry Pratchett:
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=Hs2BqxjVBCc
Sen vet jag att Amiechan kan berätta om en serie som börjar som SF och sen övergår till fantasy. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på den.
Brian Aldiss Hellicona triologier (vinter, vår, sommar och höst) handlar om ett samhälle i förfall från teknologiskt till vad som motsvarar medeltiden. Jag hade nog sagt att den också skiftar :)
Sen har den gamla hårdrockaren Dio gjort ett album (Magica) som berättar om ett historiskt dokument från en fantasy värld med magi och allting som hittas av utomjordingar långt in i framtiden. Ganska charmig skiva :)
jooo, jag har bara läst "fantasy"delarna av den serien (de enda som fanns på biblioteket :)). Det är Marion Zimmer Bradley som skrivit den serien också (hon med Avalons dimmor, ni vet) och efter lite letande hittade jag den också: Darkover
Det är inte så att Amiechan har lite bilder att lägga ut idag också? :)
stilig handduk zeretki!
Hm, ryktet går att det småregnar ute. Svårt at se fönster från min arbetsplats och inga regnkläder har jag med mig. Tur att jag har en… :D

Jag har en blå standard-issue med lite egna modifikationer, färgen gör att den smälter in bra på Jaglan Beta. Jag är alltid redo om det kommer en bugblatter beast A.K.A dräglande dånfink. Jag såg på Amiechans och Margaretas bilder att dom precis räddat sig undan från en! Jag håller min handduk väl insmord med smör så att jag är redo för alla eventualiteter.
Margareta, det är lysande! Du har både en handduk och en syrén som du inte har plockat! Jag har också en syrén som jag inte plockade fast tog inte kort på den. :)
Skogiz, din handduk är ju helt jättefin! Med smör på!! :D
#73: Elegant mönster, det måste få en dräglande dånfink att skygga!
#77 Det är min dotter som sytt den speciellt till mig…
Jag undrar vad som händer när man fr en hel bukett syrener denna dag. Det var grannen som kom med dem och jag har aldrig fått syrener av henne innan…
De står på vårt köksbord och jag undrar vad som kommer att hända…
hehehe. Du får ta och läsa boken så du vet vad det är för nåt du högtidlighåller först och främst B)
#79 Han kanske hade läst boken`? :D
Hon… i och för sig, men vad vet man?
Jag gillar Terry Pratchetts sätt att så där alldeles i förbifarten leverera Stora Sanningar! T ex den här: "Natten sköljde över öknen. Den kom plötsligt och violett. I den klara luften genomborrade stjärnorna skyn och påminde eventuella tankfulla åskådare om att det är i öknar och på höga platser som religioner föds. När människor bara kan se bottenlös oändlighet över sig får de alltid en obetvinglig och desperat lust att hitta någon att ställa i vägen." (Ur "Jingo")
Han säger något liknande angående att de bästa matematikerna kommer från öknen i "Pyramids"

Världens bästa matematiker är kameler, som är alldeles för intelligenta för att erkänna att dom är intelligenta. Det funkar inte lika bra för troll dock. (Deras kiselhjärnor blir så lätt överhettade.)
"If i went to klatch, i'd be really stoopid" -Sgt Detritus.
Åandra sidan så höll Detritus på att lösa meningen med livet via matematik när han var inlåst i ett fryshus så blir det bara kallt nog så är de nog de smartaste.
Appropå troll så hittade jag den här signumet i ett fourm jag ibland läser
"Mr. Shine can see the future. He has crystal balls."
Ledsen, kan inte förklara skämtet för er som inte har läst Thud! det hade varit en lite för stor spoiler i mitt tycke :)

Den var bra, Skadlig. Den var RIKTIGT bra. LatMask, min favorit som jag länge haft som sig på Blizzards forum är Vimes' uttryck:
"Whoever created humanity had left in a major design flaw. The tendency to bend at the knees."
Jag håller på Granny Wetherwax, som inte har något behov av att finna sig själv,
since she's always known who is doing the looking.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Glöm nu inte att att inte bära en syrenkvist i morgon!
Årets bump!
Tack Gronstedt, måste låna en Pratchett-bok över sommaren, har inte läst honom på åratal.
Det här är ju hur intressant som helst!
Måste bara ner på stan och spana efter folk med handdukar.. 
Jag älskar böckerna om the Nomes. Omtarna? Måste läsa om dem igen.
Jaa! 
På tal om snurrig humor, böckerna och Thursday Next (Torsdag Nesta - litt-krimare) är ljuvliga. Här blandas det mesta!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Den här tråden lyste upp både min dag och mitt minne. Länge sen jag läste Adams och Pratchett.
#92 handdukarna är inte förrän i morgon.
Nu ska jag genast iväg och inte plocka en syrénkvist.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jag har sett ut en syrenkvist som jag inte ska plocka och naturligtvis ha en handduk slängd om halsen under morgondagen!
Jag älskar såna här knäppgrejer 
Agneta
Hur gick det? Med bära/inte bära syrenkvist/handduk.
Jag kom mej i alla fall för med att låna en Pratchett på bibblan, det blev Going Postal. Är den lika bra som de andra Discworld?
Jag hittade faktiskt en syren att inte plocka, utanför jobbet. Och har alltså fått en bok till på min vill-läsa-lista, som om jag behövde det
Nästa år kanske jag förstår varför jag inte plockar den. 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jag hade en handduk med mig hela dagen men såg ingen annan som hade en. Men jag hade nytta av den. Det har man alltid 
Agneta