Jaha, nu då?
Hej hopp igen! Var här innen och snokade runt för något år sedan och har nu äntligen hittat tillbaka. Kommer ihåg att jag mådde bra, att jag gick ned i vikt och att det liksom inte var några svårigheter med det. MEN! Jag minns inte riktigt hur det var man gjorde. *skäms* Så finns det någon snäll själ där ute som kan ge tips på hur man ska bete sig, hur hårt man kan träna, hur ofta man ska äta och lite sånt…
Sitter lite med skägget i brevlådan här så. Tack på förhand!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JAg börjar oxå om idag, det är ju måndag:)
läs mikaelj:s fantastiska tråd "vanliga frågor och svar"
där står ALLT man behöver veta.
Själv har jag googlat lchf recept hela helgen och gjort en vacker pärm,
så då kör vi väl?
Lycka till!
Hej
Att vara nyfiken är mitt bästa råd - läs, läs, läs…
Ja, hur gör man? Jag äter kött, fisk, fågel, ägg och ovanjordgrönsaker ganska fritt men alltid mer kött, fisk, fågel, ägg än grönsaker på tallriken. (assietten). Måste vänta tills jag känner mig hungrig- men märker att 1½ timme innan hungern känns så har jag ett stort behov av att småäta - (detta har jag uppmärksammat sista halvåret)
Mejerivaror äter jag bara väldigt lite av - min kropp är en supersparare, man får prova sig fram. Jag steker min mat i smör eller kallpressat kokosfett( finns utan smak o doft på hälsokosten eller www.crearome.se)
Jag har dragit ner på kaffet till en ½mugg per dag. Kaffet stoppar viktnedgången om man dricker för mycket. läs gärna på www.kostdoktorn.se om lchf för nybörjare och svårigerheter att gå ner i vikt.
Att vara uppmärksam på hur/när/varför man äter. Jag är en skåpråtta av stora mått. Alltså måste jag vara uppmärksam på varför jag äter - hungrig eller bara sugen? (Gamla ovanor sitter stenhårt fast har jag märkt)
Jag äter numera på assiette 4-5 gånger per dag - det blir bättre mättnadskänsla för mig än att äta 2-3 gånger / dag. Man får prova sig fram.. Jag har kört lchf i 2½ år och har nyligen kommit på att jag inte går ner i vikt dels pga mejerivaror & kaffet, dels pga av att portionerna var för stora.
Jag älskar att vara ute o power-gå med stavar.. eller så tar jag fram cykeln ibland. men jag gymmar inte på gym eller i grupp - inte min grej, helt enkelt. Kanske gillar du att simma - kolla med Korpen vad de har för alternativ- oftas bra pris.
Var nyfiken och kör lite mat-dagbok i början, prova dig fram och läs och återkom hit med frågor - vi är många som svarar…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
TACK! Det är super av er att lämna lite tips och sånt, denna sida har ju så sjukt mycket information överallt så jag blev nog lite överumplad bara. Härligt att få någon som pekar en åt rätt håll.