Andedräkt HJÄLP!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har nu käkat low carb kost i ca. 5 veckor. Vikten rör sig inte speciellt men jag mår bättre i bl a magen förutom denna Jä***la andedräkt! Jag har i vanliga fall problem med detta men är det vidrigt. Frun ryggar när jag kommer för nära. Hur ska du kunder tänka och tycka?!
Går det nånsin över? Nån som har tips på att neutralisera? Har försökt med listerin men det är väl inte munnen som luktar, det är väl annat som kommer ut den vägen…
Har du beläggnignar på tungan? Det kan vara candidan som envist håller sig fast.
Jag hade problem i över ett år - gick inte övewr förrän jag slutade med tandkräm! Tandkräm (liksom Listerine) dödar de alla bakterierna i munnen, och min teori är att det blav något fel på balansen som gjorde att candidan kunde hålla sig kvar just där. Tandkräm innehåller dessutom ofta sorbitol!!!!!
Försök att vara superstrikt med alla kolisar ett tag, skippa tandkrämen och alla slags munvatten. Mot dålig lukt kan du prova ngn droppe pepparmyntsolja. Om du har beläggningar - skrapa tungan. Använd gärna lite bikarbonat att polera tänderna med ibland så du inte får missfärgningar.
Det går över, men det känns urjobbigt innan. Nu när jag blivit av med eländet använder jag tandkräm ibland, men är noga med att skölja bort allt efteråt.
Det är ketosandedräkt du har, om den luktar aceton. Utandningsluften (och även svett och urin) innehehåller ketoner som luktar illa. Det beror på att kroppen använder fett som bränsle men inte riktigt fått till rätta mängden. Det brukar rätta till sig för de flesta.
För mig hjälpte det iaf lite med att spraya munnen med Halita spray (finns på Apotek). En droppe pepparmyntaolja funkar också men oljan är stark!
Ketos betyder som sagt att kroppen förbränner fett men tyvärr kan allt fettet komma från maten så det säger ingenting om viktnedgången…
Luktar du ammoniak så äter du för mycket protein.
Jag håller med wildrat - men den dåliga andedräkten brukar ge sig inom 1-3 dygn. När kroppen kommer i balans med fettförbränningen så blir andedräkten helt normal. I mitt fall till och med bättre…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Grattis det fungerar tydligen.. om det nu är ketoandedräckt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nog är det kestosandedräkt men den har hållt i sig i ca. 2-3 veckor nu…
Frågan är om det är värt att lukta skit för att på denna vägen bränna fett. Jag har ju lyckats ligga på 10% fettnivå på kroppen på kolhydratskost också. Nackdelen är att magen då också ballar ur och den dåliga andedräkten kommer av andra orsaker.
Inget verkar vara enkelt… :(

Det går över.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#5 För de flesta går lukten bort när kroppen läsrt sig tillverka precis så mycket som går åt. Men det tar olika lång tid för olika människor. Nån enstaka har problem hela tiden när de äter väldigt lite kolhydrater (UFO, fakir eller vLCHF) men det brukar försvinna när de äter lite mer kolhydrater igen.