Vätska!!
Vill bara lyssna om sak,,kört strikt lchf nu en vecka, jag är fruktansvärt törstig dricker hela tiden , till saken hör att jag jobbar utomlands med fitness och har flera pass per dag samt svettas kopiöst här i värmen,,jag dricker å dricker och kissar ingenting förutom på nätterna,,har fått klivit upp flera ggr under dagen jag känner hur benen blir jätte tunga och på morronen allt bättre då vätskan kissats ut,är det här i omställningsfasen?blir det bättre? någon som vet ? Tack så länge :)

Första veckorna drack jag flera liter vatten om dagen, vissa dagar upp till 5-6liter om jag tränade. Men nu när jag ätit lchf i ca 1 månad så dricker jag mer normalt då kroppen vant sig.
Vet inte varför det blir så, men tror absolut att det har med omställningen att göra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Finns fler trådar om detta fenomen. Jag drack också litervis första veckorna. Kunde liksom aldrig dricka mig nöjd. Var lika törstig efter två stora glas vatten som innan jag drack dom. Det försvann lika fort som det startade efter ca 6 v.

Kanske du svettas ut vätskan du dricker och därför inte kissar under dagen….händer mig också i den värmen, utan träning!!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Se till att få i dig salt oxå, så behåller du mer vatten och slipper Eldaresjuka!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
åh men tack för alla tips…ja jag måste salta annars sjuka kramper i vaderna på nätterna och yrsel,,,,det är ju 30 gr i skuggan,,,
tack alla,,,det är bara att hålla ut alltså…
en fråga till er,,,tänker jag rätt nu,,,,,inte mer kött än jag brukar utan mer fett istället och grönsaker?
jag försöker äta en handflata protein å en grönsak,,typ 1 dl sås…vad tror ni?..dessutom,,,äter jag bara bacon till frukost,,,måste jag tillföra något mer till det ?
ni som kan,,,:)
Glöm inte äggen!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Beror ju på hur mycket kött du brukar äta annars!?
Du som är så aktiv har nog en optimal nivå på omkring 2 gram protein/kilo och dag.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Små barn äter ungefär 2 g protetin per kg kroppsvikt och de tillväxer optimalt på den kosten som innehåller 11 g laktos (ett mycket speviellt socker) och 7 g fett per kg kroppsvikt.
Så proteinet i bröstmjölk (2 g/kg/dygn, 8 E%) är ett fullvärdigt animaliskt protein som innehåller alla nödvändiga aminosyror för barnets optimala tillväxt. 2 g/kg och dag räcker för att en nyföding ska öka sim kroppslängd med 50 % på ett år.
Laktosen (11 g/kg/dygn, 36 E%) bryts ganska långsamt ned till glukos och galaktos och galaktosen tar ännu längre tid på sig att byggas om till glukos. Så det behövs ett gansk lågt insulinpåslag för att ta hand om den telativt långsamma glukosfrisättningen. Men laktosmängden räcker för att barnet ska tredubbla sin vikt det första året.
Mängden fett (7 g/kg/dygn, 56 E%) är tillräcklig för både energiförsörjning och utveckling av hjärnan under första året.
Eldaresjuka kallas också värmeslag, cirkulationskollaps, natriumbris eller vattenförgiftning.
SLV vill att vi ska äta högst 5 g salt per dag.
Detta leder till ett lågt natriumvärde i blodet, 147 mM. Sedan blir det varmt, man svettas ut salt, natriumnivån i blodet sjunker till 125 mM. Man mår dåligt och sedan förjer man myndigheternas rekommendationer om att dricka ännu mer vatten. Natriumnivån späds ut ännu mer och alla överlever inte dett tillstånd trots flera dygns intensivvård.
Ät en salt sill, man blir törstig och dricker mer vatten. Vad händer med natriumnivån i blodet? Just det, ingenting. Vad händer med blodtrycket? Samma svat. Vade händer med blodsockret om man har en diabetes? Blodsockret sjunker. De som äter mest salt har minst insulinresistens.
Hur mycket salt kan man äta per dygn utan att kroppen tar skada? Upp emot 100 g salt per dag. Allt överskott kissar man omedelbart ut. Man kan filtrera 1-2 kg salt per dag i njurarna som normalt tar upp 99 % av det utfiltrerade saltet.
Är det varmt så ät salt direkt i munnen, salta mer på maten, det blir godare och billigare än salttabletter som innehåller, just det, salt.

OOPS!
"Detta leder till ett lågt natriumvärde i blodet, 147 mM."
FEL av mig!
Ska vara:
"Detta leder till ett lågt natriumvärde i blodet, 137 mM".
Jag beklagar felet.