Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 19724 ggr
[Rebeqa]
45

Mozzarella recept

Vad kan man göra med mozzarella? Provade stoppa en hel klump i köttgrytan men det blev inget vidare för den smälte väldigt långsamt. Köpte då det var så billigt (två paket för 10 kr på Hemköp) men har inte ätit det tidigare så vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Haha!

Hur äter ni mozzarella? Googlade snabbt där det på Wikipedia stod att den oftast äts färsk som den är med tomat och basilika. Fler tips? Har liksom tre paket kvar.

yvonnel
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ärligt talat så begriper inte jag heller varför det jämt pratas om den osten, jag köpte en gång för att prova och steka den i skivor som någon sade att det var det bästa men jag tyckte att det smakade salt tugggummi. Är det verkligen meningen att den ska smälta?

aussiemia
3

Mozarella är ju den bästa på pizza, paj och gratänger. Den smälter fint och blir så där rådigt god.

En annan klassiker är ju att bara skiva den rakt av, och lägga med skivad tomat på ett fat och ringa olivolja och massa svartpeppar. Dekorera med färsk basilika.

yvonnel-jag tror att du menar haloumiost. Den ska/kan man steka, det blir jättegod, också den med olivolja på. Man måste bara vara säker på att man steker den ordentligt,a nanrs är den seg och gnisslig liksom. Jag har aldrig hört att man ska steka mozarellaost.

aswedishsmorgasbord.com

camsve09
0

Åhhh…. Mozarellaost varvat med tomater på en bädd av ruccola. Olivolja, svartpeppar och flingsalt över  - toppa med färsk basilika! Himmelskt gott! Sedan beror det lite på vilken mozarella man har också. Vissa sorter är supergoda, andra inte.

[Pennylane1]
2

jag gillar inte mozzarella alls, inte med tomat och olivolja och inte med något, den dom har på pizza är väl förresten inte den vita bollvarianten utan en gul hårdvariant!? Eller rättare sagt den vita är färsk men den man har på pizzan är lagrad och blir gul coh hård som all ost. Sen kan de toppa med vanlig mozzarella ibland förstås.

Halloumi däremot älskar jag, men som sagt, hårdstek den! Gnisslet har jag inget emot men den blir såå god när den är ordentligt stekt.

[Fru Päronskaft]
0

Mozzarellaost är oerhört användbar. Kall i sallader av alla sorter, gärna med smakrika tillbehör eftersom den i sig inte smakar så mycket. Italiensk salami, soltorkade tomater, oliver, basilika… Skiva den tunnt och lägg på vilken gratäng eller pizza som helst. Den smälter och blir sådär perfekt trådig, som någon redan skrivit. Skär i mindre bitar och lägg i tomatsåsen strax före servering (till pasta eller annat lchf-vänligare). Toppa ungsrostade grönsaker med osten i slutet av tillagningstiden. Själv äter jag ofta den klassiska tomat och mozzarella salladen till lunch när jag bara har mig själv att tänka på. Googla på "Caprese". Mycket färsk basilika, olivolja, salt och nymalen svartpeppar. Mums! En "klump" och 1-2 tomater är lagom för mig om man inte har andra tillbehör. Faktiskt har jag just nu en ost liggande i kylen i väntan på min lunchpaus…

Aliki
0

Mozzarella med örtsalt!!Tungan ute

När jag också hittade billig mozzarella för ett par veckor sedan gjorde jag en "Moussaka" men la skivad mozzarella i  ett extra lager i mitten och sedan tillsammans med annan ost smulad ovanpå…det blev jättebra.

sussie
0

Vanlig mozzarella smakar inte så mycket men buffelmozzarella är super gott och så klart mycket dyrare, hittar den aldrig till extrapris!

Icegirl
0

Läste i en kvällstidningsbilaga i helgen om ett recept med en ljummen sallad bestående av skivad stekt squash, mozarella och kryddor.

Kanska kan vara gott till grillat.

skogsstjärnan
0

Auberginebugare med mozzarella är supergott!

Blanda mozzarellan med örter och ev lite grädde för att göra den mjukare. Lägg en aubergineskiva som bas, sedan en tomat skiva, mozzarellan, ytterligare en tomatskiva och till sist toppar man med aubergine och steker.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

kaisakavat
0

Mozarellan är ju väldigt snäll i smaken.. men blir ju en ljuvlig kontrast till annat just därför.

I gratänger i kombination med smakrikare hårdost, i kryddade sallader, på pizza. Köper sällan den till ord. pris. Lite för mkt pengar för vad den ger. Men ser jag den till x-pris så blir det bottenlös pizza inom kort, helst med färska skivade champinjoner och tomater bland övriga  ingredienser. Glad

helvete
0

Jag äter gärna mozzarella precis som den är, som mellanmål.

yvonnel
0

En av mina favoriter är surkål stuvad med grädde och riven ost, undras om mossarella kan duga till det. Tillsammans med ex.vis en bra korv typ kabanossy.

Och ni har rätt jag misstog mig på sorten, jag ska köpa för att prova mossarella också för säkerhets skull, men jag gillar inte sån där lufttorkad skinka heller, eller inte för det mesta, tycker den smakar unket och förstår inte förtjusningen även om det är hög kvalitet på proteinet.

Jag är nog lite grinig av migKyss.

Chinilla
0

Jag köper den alltid för att ha på pizza. Älskar den i det sammanhanget.  Tungan ute

Minett
0

Jag tycker att mozzarella ska ätas värmd - och att dess fördel är att den då förstärker andra smaker (precis som smör och grädde gör.)

I fredags lagade jag t ex en blomkålsgratäng med både mozzarella och Västerbottensost - blev vrålgott!!!

Har även gjort små salladspaket med mozzarella: lägg lite tapenade mellan två skivor mozzarella och rulla sedan in i salladsblad som kokats mjuka (tar bara några minuter). Lägg paketen i en ugnsform, ringla över rapsolja och strö på sesamfrön.

Gratinera vid 200 grader till dess fröna fått lite färg (och osten smält). GOTT!

Man kan också hyvla breda remsor av squash, skära mozzarellan i bitar, krydda med oregano och rulla in i squashremsorna. Sedan räcker det med ca 5 minuter på grillen för att de ska vara ätklara - och GODA!

gun92884
0

Jean-Pierre koper ofta mozzarella i tva-pack eftersom han gillar mozzarella/tomato/basilic sallad. Den lamnar mig ointresserad eftersom den mesta mozzarellan haromkring ar tamligen sa intetsagande i smaken. Det betyder att jag allt som oftast slanger ut stora bitar aven om det tar emot. Den akta italienska buffalomozzarellan ska inte 'resa' utan atas farsk pa plats sa den lar inte bli aktuell (for mig; Jean-Pierre daremot ar i Italien i juni igen) just nu …Jag ska prova ditt recept for varm mozzarella … kanske det satter stopp pa sloseriet …

Missfitt
0

Portabellochampinjoner med riven mozzarella och finhackad röd chili som gratineras i ugnen är riktigt gott.

Besika
0

Fyll en aubergine med dem, supergott, recept på min blogg: Beas Matsedel

starhawk
0

Vi använder riven mozzarella i våran ostlåda, finns nånstans bland recept

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fiana
0

Jag gillar tomat/mozarella-sallad med olivolja och oregano/(basilika) på - *men* det gäller att inte få det hela kylskåps kallt, ta fram osten (och tomaten som egentligen aldrig ska ligga i kyl då det försämrar smaken ordentligt och premanent, men om den ändå gjort det ska den ändå fram och rumstempereras) och låt ligga så att det inte är kallt längre. Sedan rostar man pinjenötter och häller dem redan varma över - beroende på mängd ost/tomat - pinjenötter och hur varma de är så smälter osten mycket lätt och det blir 100 gånger godare :)

Kylskåpskall (och gärna lite gammal :/ - den är en färskost som inte har så lång hållbarhet, brukar försämras i smaken långt innan bäst före går ut) - smakar i princip ingenting alls.

gun92884
1

#19 … ost i allmanhet ska inte serveras kylskapskall eftersom smaken behover 'blomma' … Glad

Fiana
0

#20 Personligen föredrar jag många sorter lite kallare, men som sagt inte mozarella. Men när det gäller hårdostar så hellre lite för kall än för varm.