Alikis tråd
Jag har ätit LCHF i drygt 3 månader. Från första veckan mått som en prinsessa, lugn och mjuk mage …inte en enda magsyretablett. Inte en enda prutt. Vaknat pigg och utvilad vid 5-6 tiden på mornarna, även helger. Kommit hem från jobbet och haft ork kvar. Inga omställningsbesvär förrutom lite matthet i benmusklerna första veckorna.
Dessutom, kanske inte så väsentligt: vitare tänder, starkare naglar, bättre hy
Jag har gått ner i vikt, dryga 1/2kg/v.(ca-9kg.) Varit glad och tålmodig mot min omgivning….kanske beroende på lyckan att jag funnnit ovanstående hälsovinster.
Har under dessa 3 månader ätit: Ägg,Kött ialla former, räkor, smör, grädde, kaffe, vatten, mineralvatten, Bea, majonäs, lite cf, vitlökssmör, ost, fläsksvålar, stenbitsrom. tillåtna grönsaker (+lök),
Dessutom har jag fått i mig lite fisk, mindre än jag önskat, vin vid flera tillfällen, korv med hög kötthalt högst 5ggr. Lite standardmjölk och den första månaden även lite mjölkpulver från kaffeautomaten. Vid endast 2 tillfällen ca 5st. nötter.
Jag tror det var allt.
För ca 5 dagar sedan började något gå fel!!
Jag hade ätit för lite frukost och vi blev sena med lunchen. Tryckte i mig 2 stora nävar blandade nötter som mellanmål (i vanliga fall har jag ost tillhands, men inte denna dag) Fick lite halsbränna, men tog ingen tablett.
På fredagen blev jag bjuden på middag…Chorizo, sallad och vin och ost. Diskussionen hamnade på nivån: "LCHF=tråkig mat…Stackare som aldrig får äta något gott!!"
Jag svarade att jag får äta vad jag vill, men väljer att inte äta kolhydrater…Lite kaxigt tillade jag: Men va´fan jag är ju den i sällskapet som går ner i vikt…och tog två msk. potatisgratäng och en ca3cm lång brödkant att suga upp oljan med för att bevisa….ja,vadå??
Sedan i fredags har jag nu fortfarande halsbränna och svullen mage, illamående, igår fick jag tvinga i mig mat i bebispotioner, har hemsk värk i fötterna (brukar bli bättre över helgerna) Jättetörstig. Är fruktansvärt trött, snoozade två ggr i morse, har sovit middag flera ggr och löjligt mycket över helgen.
Kan jag ha förstört allt jag uppnått nu med bara två msk potaisgratäng, en brödkant och lite nötter???
Kan någon vänlig själ i stället konstatera någon typ av virusinfluensa….eller vad är det som händer?

Klart att du inte förstört allt!
Ett litet snedsteg bara, du har ju fortfarande gått ner 9 kilo! och fått bättre livskvalitet! Jag tror att snedsteg kan var nyttiga. Jag menar att nu vet du ju hur du kommer må om du börjar käka kolhydrater igen. Om du bara zoomar ut lite och ser detta som ett lärorikt snedsteg tror jag faktiskt att det kan vara peppande i längden. Du har ju varit skitduktig i tre månader, dvs ca 90 dagar! Fokusera på det! Fokusera på hur jävla grym du är! Du är grym!
Det kan dessutom vara så att den lilla mängd potatis och brödhörna du åt tyvärr sammanfallit med att du blivit sjuk och trött av andra anledningar.
Jag är FULLSTÄNDIGT ÖVERTYGAD om att du kommer må bättre snart, det som du beskriver låter som de besvär jag hade när jag precis slutade med kolhydrater och det går ju faktiskt över. Ont i fötterna beror säkert på att du samlat lite mer vatten, jag får alltid ont i fötterna dagen efter nötter.

Vi åker nog alla dit nån gång ibland fast det blir mera sällan med tiden.
Jag tycker också du gör det bra.
3 månader utan snedsteg är det inte många som grejar vid första försöket. 
Nu har du fått en liten kunskapsbank med direkt jämförelse hur du mår med eller utan kolisar.
Bra att ha i bagaget nästa gång suget eller kompistrycket sätter in.
Efter 90 dar har du en så bra grund att du säkert mår toppen igen bara efter nån dag.

Ibland tror man sig vara one of a kind, men ack!
När jag läste ditt inlägg tänkte jag: När skrev jag det???
Så på pricken! Förutom gratäng och brödkant. Min mage är också svullen och eländig, halsbränna flera gånger om dagen, trött som en gnu. Igår migrän.
Tredje dagen med LCHF mådde jag skit. Tredje veckan likaså. Nu är det drygt tredje månaden och jag tycker mig se ett mönster…

Kom på att jag också vid ett tillfälle ätit en skiva finncrisp, inte för att jag var sugen, utan även den gången för att "bevisa" att LCHF mat inte är tråkig.
Jag kommer troligtvis aldrig mer att äta nötter!! Men det var ju faktiskt i torsdags jag åt dem, resten av kolhydraterna i fredags. Dessutom så förhållandevis små mängder. Fyra dagars straff!!
Visst har jag fått mig en läxa, men de små mängderna jag åt var ju inte pga "sug"…..det lilla "sug" jag kan få av tex doften av nybakat bröd har hittills varit lätt att motstå. Jag åt dessa kolhydrater i någon form av protest mot allt gnäll om min kost!!
Där vinet går in…går vettet ut!!
Nu är det tisdagsmorgon och jag har sovit dåligt men vaknade iallafall före klockan, fötterna värker lika mycket och veckans viktnedgång uteblev! Har tidigare stått still i vikt upp till 3 veckor och sedan en litet skutt nedåt så det bekymrar mig inte mest.
Fötterna har varit svullna så det kan ju vara orsaken.
Eller så har det med siffran 3 att göra! Det är ju inte vara första gången jag stöter på detta magiska nummer.
Hoppas straffet är avbetalt från och med idag!
Önskar er en kolhydrat och nötfri vecka!
Fortsätt som tidigare med LCHF mat och du kommer tillbaka till banan igen. Avvikelserna ger en Aha-upplevelse om hur det var innan LCHF och det vill man inte ha tillbaka.
Du behöver inte bevisa något för de andra. Om du har kött, grönsaker, god sås på din tallrik så gör väl inte brödet det mer omväxlande
. Jag tycker att min mat är mer omväxlande än alla pasta-ätarnas.
Du har varit helt otroligt duktig och klarat av så många kilon, grattis till det.
Lycka till och ha en bra dag.

Tack!
Jag var "tillbaks på banan" vad gäller mina matvanor redan i fredagskväll när jag gick och lade mig. Inget sug efter varken nötter, bröd eller potatis!!
Svårigheten under helgen, …och fortfarande, har varit att få i mig tillräckligt med mat då jag fortfarande har halsbränna, mår illa till och från och magen står som en spärrballong.
Vikten är som sagt stillastående men jag vill inte mäta runt magen. Eftersom jag känner mig som i 6:e månaden ska jag vänta med att mäta tills imorgonbitti för att inte få en chock och bli deprimerad
Funderar forfarande över att så små mängder kan göra så stor skada.
Ah! Lite onödig information; Aliki pruttade idag flera ggr….fem dagar efter katastrofen.
Det har hon inte gjort på 3 månader…
Hoppas lite längre ledighet till helgen kan ställa allt till rätta.

Chorizo och vin som kombination skulle ge mej halsbränna! Utan kolhydratsmat.

Torsdag, dvs. en hel vecka efter nötmellanmålet, har magen äntligen lagt sig. Vikten och midjemåttet stabilt.
Fötterna däremot..aj,aj,aj! Har ganska "smala" ben och fötter så någon svullnad som syns har jag inte, men jag som levt ganska länge med dessa ben kan känna svullnaden.
Bara det inte är så att jag har ätit mig till tilltäppta vener, blir sittande där på akuten med DVT och får order om att sluta med fettet…då skulle jag börja gråta igen!!
Ska köra med så mycket högläge och vila jag bara kan nu under helgen och när räkningarna är betalda efter nästa lön aka jag börja spana efter spikmatta. Har läst att det hjälpt andra med ledvärk i fötterna och dessutom ska den ju öka "blodgenomstömmningen".
Trevlig Helg!
Håller med #7! Det där är ju som att be om att bli dålig..
Själv smakade jag en bit salami (trots att jag vet hur jag brukar reagera på kryddorna) och hade ont i magen i tre dagar. Usch.

En dryg vecka har gått… en liten viktuppgång som jag nu hoppas har släppt taget, och låter mig fortsätta min långsamma viktnedgång, blev resultatet.
Fötterna är detsamma, ger mig själv nu en receptfri Voltaren-kur…tror mig märka skillnad, vi får se!!
Ett par magtabletter till har jag haft behov av, men senaste helgen var heller inte alkoholfri
(dock kolhydratfri i övrigt!!)
Hade i veckan en lite "missbildad" nybakad brödbit framför nosen, osäljbar!!! Snål som jag är tänkte jag synd att kasta, men…. det gjorde jag!!
Snart fyra månader och endast 1 Finncrisp och brödkanten förra veckan har tagit sig över mina läppar…trots dagliga frestelser.
Jag har lärt mig läxan!…Stekte imorse 2 ägg med ostskivor på och la sedan ihop dem med tonfinskröra imellan (tonfisk, lök, kokta ägg, gräslök, kryddor och majo)
Blev en rackarns god frukostmacka när den "legat till sig"…och det nybakade brödet …….
vilket bröd???

5:e veckan utan viktnedgång!
Egentligen ganska ovesäntligt då jag inte har någon deadline eller uppsatta mål om -kg/v. Jag kommer ju att äta på det här sättet för evigt….tror jag.
Men jag kan ändå inte låta bli att längta efter att få fira -10 kg! Vilket bl.a. skulle innebära en betydligt större sommargarderob. Jag kommer i flera plagg som legat "på vänt" ett tag men det vore så roligt om de dessutom satt bra…
Min mage är fortfarande tillochfrån i "olag"…men jag äter Voltaren nu och skyller problemen på det, för kosten sköter jag! Inga som helst onödiga kolhydrater förutom vin.
Satt på bussen i veckan och kännde efter…..-Mår bra… - Är pigg och utvilad… -Äter gott och är nästan alltid mätt och belåten….Men saknar lite grand Euforin från de först 3 månaderna med LCHF då jag nästan flög fram och benen känndes lätta och gick av sig själva till jobbet.
Jag kanske "är euforisk" nu också…men har vant mig och glömt bort hur jag kände mig innan kostomläggningen?
Ska in till stan och "äta ute" ikväll….Hoppas på fint väder och smider planer på hur jag ska planera ätandet.
Trevlig Helg!

Status som ovan….
Om detta är en 50% platå skulle det betyda att min kropp inte vill gå ner till mindre än 74 kg…..vilket kanske skulle vara Ok! mot mina medelålders 170 cm.
Men mitt mål har jag faktiskt satt till 72kg = godkänt BMI och drömvikten till 69,9….
Jag äter ju som sagt gott och mår bra med denna kost och har ingen lust (inte heller tid och ork) att börja räkna och bokföra mina matvanor.
Ett litet expriment har jag påbörjat i alla fall:
-Lite mindre mjölkprodukter,
-Lite mindre grönsaker, grönsalladen och svamp får vara kvar men petar bort tomatbitar och annat.
Vi får se om detta kan spräcka -10kg gränsen innan semestern.
Jag var bjuden på Grillbuffé igårkväll, pefekt mat för mig. Och perfekt dricka…..
Det kan ju vara allt drickande som hindrar viktnedgågen också…. minst 2-3 ggr i veckan är det någon som har en anledning till att korka upp en flaska vin på någon balkong….
……och det är ju så mysigt med ljusa sommarkvällar, anser oss nordbor mycket väl värda att njuta av dem!!!
Så vinet får vara kvar! (över sommaren iallafall)
Trevlig Vecka Allesamman!!!

Hej, kul att du är med på min fakir! :D blir glad av att se att det är flera som vill stötta varandra så det kan gå lättare.
Läste din tråd här nu och blev lite fundersam: hur skulle du egentligen bevisa att kolhydratsnål kost är varierad genom att äta kolhydrater? Jag försökte få det gå ihop men lyckades inte riktigt, kanske att det bara var en sån där grej man får för sig efter ett glas vin?
oh well, lycka till med fakiren! mitt tips för vikten skulle vara att låta bli vinet lite, kanske bara dricka lite en gång i veckan, jag har märkt att det hjälper för mig.

Japp!! Ett infall påverkad av vin & tjat!! (sedan början av Feb. mitt enda avsteg)
I samma sällskap fick jag i helgen följande komentar:
-Hur länge ska du hålla på med "det där"? -En bit sockerkaka får man faktiskt äta ibland, det står i GI-menyn som jag läst, som hon…. "den där Annika" skrivit…..eller var det var?
Har inget sug på varken sockerkaka eller andra kolhydrater och svaret blev:
-Tack för kaffet! Men jag har ju berättat för er att jag inte äter GI, det är inte Dr.Annika som skriver GI-menyer!
-Jag äter Fettdieten!!!

En vecka fakir är snart över. Imorgon bitti blir det halvtidsvägning.
Absolut inga som helst omställningsbesvär och jag har heller ingen längtan eller behov av kolhydrater. (Jo, en dag i veckan hade jag ätit lite för lite och då var jag sugen på allt möjligt, botades med smör/skinkrullar)
Problemet är socialt… jag blev bl.a. bjuden på nystekt strömming och var riktigt oförskämd
, satt och åt med fingrarna, pillade bort paneringen i möjligaste mån…värdinnan blev nog lite sur tyvärr….
Ja,ja… får gottgöra det senare. Just nu ser jag fram emot ännu en vecka fakir. Har laddat med revbensspjäll, färsbiffar och fläsksvålspanerad kyckling.
Fötterna är mycket bättre och jag har slutat med Voltaren. Undrar hur kroppen kommer att reagera när jag så smått bryter fakiren om ca. en vecka

Sista 5 dagarna på fakiren blev väl lite si och så… Slarvade med matlådorna och blev tvungen att köpa lunch 2 dagar. Fläskfilé Oscar den ena dagen och hamburgare utan bröd från grillen den andra så lite grönsaks och räksallads -kolisar har nog slunkit ner.
Resultatet endast 3 hg minus på dessa 5 dagar….
Men totalt efter 12 dagar -2,4kg! (från 84,7 till 82,3) och -2cm
Ska nu försöka hålla nere kolhydratintaget så gott det går under semestern och resten av sommaren och gör gärna ett nytt fakirförsök senare….det var bara positivt, inte alls jobbigt eller svårt…. lite socialt knepigt kanske.

Jag är tillbaka efter 10 dagars resa. Inga problem med kosten första veckan. Lchf har liksom satt sig i ryggmärgen.. Ganska mycket sallad blev det … De sista 4 dagarna gjorde jag dock medvetna avsteg…Åt både friterat, panerat, bröd och en öl.
Återigen ett "socialt avsteg", blev bjuden på det mesta och mina vänner var mycket överseende med min kost, frågade hela tiden och anpassade allt efter mig….Efter ca en vecka kände jag dock vibbarna…. hade så trevligt och roligt, så länge sedan vi träffats, ville inte vara den omständiga och gnälliga så…medvetet avsteg inte bara från fakir utan även från LCHF. Ångrar det inte!!
Fick ont i magen i 2 dagar och svullnade rejält.
Resdagen hem häromdagen var värst….med förseningar blev det en ca 15 timmar lång resa utan någonting vettigt att äta…Fötterna var så svullna att jag trodde huden skulle spricka.
Reparerar mig nu med strikt UFO. 2 av de 3 extrakilona jag kånkade hem har redan runnit av och jag är helt övertygad om att jag efter helgen är tillbaka där jag hoppade av fakiren.
Att ha så roligt och trevligt, utan en tanke på jobb och gnäll i nästan 2 veckor måste ju också ha en positiv inverkan på stresshormoner eller nå´t…..

Första delmålet .. -10 kg… uppnått!
Veckorna går så fort, bara glider föbi helt utan känslan av att "gå på diet" och plötsligt har ett par kilo till runnit av.
Jag är så glad över KiF….förutom många goda råd och tips….även en slags kalender där jag i mina egna inlägg kan se tillbaka på hur jag mått under den här resan……
Måste altså nu dokumentera att efter denna helg, med delmål avklarat och efter en jättelyckad kryssning…..
….Mår Jag Jättebra!!
Härligt att du lyckats komma så långt! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Grattis, bra jobbat.
Fortsätt att dokumentera och skriva här.

Äntligen har jag hittat tråden..
Ja, det var då det, 2009. Jag har fortsatt att äta min goda (Lc)Hf mat sedan dess…minns at jag hösten 2009 redan gått upp 2 kg. pga. en brödbit här, några nötter och en potatis där…många grill, restaurang och uteserverings besök!…och så fortsatte det….
Tyckte ändå att jag hade koll…… "- +-2-3kg. spelar väl ingen roll i världshistorien" ……….och 2-3 blev efter 2 år 6-8kg.!!
Tycker nu, sedan i vintras, att jag har tagit kontroll och är tillbaka på banan (men fick ett katastrofkolhydratåterfall för någon vecka sedan….).
Nu när jag närmar mig 2009 års vikt bestämde jag mig för att sluta röka
…så nu hoppas jag min kosthållning hjälper mig att inte gå upp i vikt.