Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3473 ggr
Langhol
0

Nattmat

Jag har alltid hört att under natten ska man inte äta "riktig" mat utan något lätt typ fil och ev. smörgås. Sen på morgonen när man kommit hem ska man äta en ordentlig frukost innan man lägger sig.

Nu undrar jag om det finns nån mer nattuggla här på forumet. Skulle vara intressant att veta vad ni äter om nätterna.Cool

Margareta
0

(*JAg flyttar till "Jag behöver måltidstips" så hittar vi lättare sen*)

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Jag jobbar ju natt. Äter allt från lite A-fil eller Meze till kokta ägg med smör- och ibland riktig, lagad mat, det beror på hur ordentligt jag ätit innan jag åker till jobbet. En natt blev det brynt köttfärsröra med lök, paprika och riven ost ovanpå:)

ullamayday
0

Ja, jag är en nattugla och blir ofta sugen, ibland hungrig vid 23 tiden…….ibland senare. Mycket av min viktuppgång beror nog på mitt natta ätande.Jag gjorde det till  en vana för kroppen också och tack och lov har jag vant mej av med vanan. Blir jag vrålsugen på något, så börjar jag gnaga på en bit ost, det funkar utmärkt för mej. Sen är det säkert inte bra att äta så sent, så mitt mål är att det blir helt tabu

Pasi
0

Jag tror det är NYTTIGT att äta sent…speciellt bra fett, högvärdiga proteiner eftersom dessa då kan användas för nattens reparationsarbeten i kroppen.
(under djupsömnen utsöndras GH, tillväxthormon och den huvudsakliga reparationen/muskeltillväxten sker)

Jag sover som bäst om jag får äta något en stund innan jag kryper till kojs…..och jag har inte sett någon restriktion mot att äta efter 18 i djurvärden.Räcka ut tungan

Langhol
0

Vad jag tror är att man behöver nåt att äta även nattetid om man ska orka med nattpasset.Jag skulle bli vrålhungrig om jag inte åt någonting. Går ju inte att enbart hinka i sej kaffe.

Funderar på om det skulle funka med något litet men fettrikt.Vad tror ni?Fundersam

hemul
0

Jag är ofta uppe på nätterna. Jag äter precis likadant antingen jag är uppe dag eller natt. Så har jag alltid gjort. Förstår inte varför man skulle klara sig på mindre mat bara för att man är uppe sent. Jag gör inte det ivf.

hemul
0

Jag är ofta uppe på nätterna. Jag äter precis likadant antingen jag är uppe dag eller natt. Så har jag alltid gjort. Förstår inte varför man skulle klara sig på mindre mat bara för att man är uppe sent. Jag gör inte det ivf.

Pasi
0

Jag håller med båda hemulerna!Flört

sussie
0

När jag jobbar natt äter jag på natten! Endel säger att man ska hålla fast vid "vanliga" mattider men det går ju inte! Jobar man natt sover man dag, alltså får man aldrig äta?? Middag äter jag vid midnatt frukost blir det vid sextiden på morgonen och sen igen på eftermiddagen då jag vaknar, lite tokigt kanske men så har jag gjort i över 20 år.

hemul
0

Det är säker samma larv som det där med att man inte ska äta efter sju på kvällen. Det har de ju hittat på bara för att de tror att på kvällstid sitter folk bara framför TVn och äter onyttigheter. Då är det enklast att säga att man ska inte äta alls på kvällen.

Johanna-Soderlund
0

Dahlqvist säger att man inte ska äta så mycket kolhydrater på natten. Men protein och fett är ingen fara, enligt henne. Det låter rimligt tycker jag.

Lustigt det där om att man skulle bli tjock om man äter sent. Min BMI-mässigt underviktiga man vill alltid äta strax innan vi går och lägger oss. Jag äter ofta också strax innan sängdags - jag är normalviktig. Kanske är det till och med så att man lättare blir tjock om man inte äter på kvällen - det kan ju bli en slags svältkur.

zeretki
0

Jag äter sent ibland nuförtiden och jag har inte haft problem.

Bookjones
0

Smaken är som baken ser jag :)

Jag äter bara på morgonen när jag kommer hem då är jag rejält hungrig. Sen sover jag till framåt tretiden men är nästan aldrig hungrig när jag vaknar. Speciellt inte sen jag ätit LCHF. Middag brukar bli mellan sex och åtta nån gång och sen är det bra. Tar med grädde att ha i kaffet på jobbet bara.

På mitt jobb knoppar vi på lunchrasten, slår ihop alla raster och då får man sig en timme eller två…ibland…

hemul
0

Vad man föredrar är ju en sak. Men att det skulle vara dåligt att äta på natten om det är då man är vaken och om man är hungrig då, det tror jag inte på.

magma
0

Inatt åt jag 3 kokta ägg med 50 gram smör och senare blev det Meze… Gott!

Besika
0

Ha! :) Jag älskar att äta sent och har alltid fått höra av mina måltidskompisar att då sover man inte skönt. Men nu har vi börjat med LCHF-kost och vips, så äter vi (ibland) vid 9 på kvällen och ingen klagar längre… :)

tjabbe
0

Jag jobbar själv natt och börjar alltid passet ( 22.00 ) med en kopp kaffe med cocosfett i. När de andra äter vid 01 tiden är jag aldrig hungrig, och äter därför inte heller. En kopp kaffe till kan det bli. När klockan är 04- 05 då kurrar min mage! Då värmer jag gärna en biff med mögelost eller smör till. Naturligtvis luktar det himmelskt gott i hela huset, och mina arbetskamrater skulle kunna sätta tänderna i min biff för då är de hungriga och trötta igen. Jag får ny energi som räcker till resten av natten. Medan de andra börjar få sockertapp med huvudvärk och trötthet som resultat. Min biff varar tills jag vaknar på eftermiddagen. Mår kanon på det. Glad

shintaida
0

Jag jobbar inte alls, men jag blir hungrig på natten i alla fall. Då äter jag färdiga små matlådor med köttgryta (200 gr) och värmer i mikron. Jag var rädd i början att jag skulle gå upp i vikt, men den går sakta ner i alla fall.

Mätt och nöjd lägger jag mig sen ingen. Ja, ett glas standardmjölk slinker med också… Generad 

Inte i sängen, men med maten. Cool

// Shintaida