Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 11150 ggr
LatMask
0

Ägg- och ansjovislåda

En klassiker på lunchbordet!

Lite strimlad purjolök

4 hårdkokta ägg

1 burk ansjovis (ca 125 g)

dill eller gräslök

1 - 2 dl grädde

riven ost

Strimla purjolöken, lägg den i en smörad form.

Skiva äggen, lägg dem ovanpå. Låt ansjovisfiléerna rinna av, lägg dem därefter på äggen. Strö över finklippt dill eller gräslök.

Häll på grädden och strö över riven ost.

Gratinera i ugn ca 225-250 grader ca 10 min.

*Det här receptet anges räcka till 4 personer i ett recept tryckt 1978… för mig är det en perfekt lunch för en person…

LatMask
0

Puttar upp det här receptet till birmas hjälp!

kaisakavat
0

Gott!!!

Går ju åxå att göra kall röra av det där. Med creme fr.

Mums, jag måste nog.. Tungan ute

wooster
0

Oj, vad gott det låter! Glad

[Russinflarn]
0

Lät ju kanongott det här! *bokmärker*

Mervi
0

Tack för detta. Låter kanongott. Kanske är det en förrätt för 4 personer, funkar säker som det. Bokmärker.

Hallongrottan
0

Precis det receptet( från en gammal Arla folder) har jag tagit med ut till landet!Glad

Miss-Saffran
0

namnamnam! detta provas ikväll!

LatMask
0

Kul att så många gillar detta recept! Hallongrottan, vi har nog samma Arlarecept. Det är härligt att se att folk inte var fettskrämda då!

birma
0

Tack för tips (i min tråd) om detta recept. Låter otroligt gott och jag vill gärna prova och tillaga det.

Glad

LatMask
0

Tack för all positiv respons - det här är verkligen ett superenkelt recept! Man kan inte misslyckas!

Conquest
0

#8 -Men smala!

Unni71
0

Har precis testat detta och är totalt proppmätt, trots att jag bara tog tre ägg.

Superlätt och dupergott!

Conquest
0

Här är ett recept från Bullens kokbok 1930 med samma tema. (Finns på årets almanacka/september, köpt från Pilsnerfilm i fokus)

Ruskom Ruskom
Man fräser i smör, i en stekpanna hackade hårdkokta ägg och ansjovis.
Då det är fräst tillsammans, slår man över lite grädde och innan men serverar strör man över hackad dill och hackad persilja.

KarinJ46
0

Gubben älskar silluncher på helgen. Det här blir ett bra kompliment för mig att smaska i mig Tungan ute

laila10
0

Låter jättegott, är det någon som vet hur mycket kolhydrater den innehåller?

Wtn3
0

2 dl grädde ger 6 gram, 4 ägg ger runt 3 gram, använder du 100 gram purjolök blir det 3.4 gram, dill/gräslök väger knappt något så det är mer eller mindre försumbart, ett hekto ost tillför i snitt 1.5 gram, ansjovis innehåller inget, så totalt blir det runt 15 gram om man äter allt. Det är mycket för den som måste vara strikt, men för de flesta är det inga problem.

MsJess
0

Gud så gott detta låter, midsommar kan vara räddat =)

Ha en härlig sommar alla!

Miss-Saffran
0

åh, ja! midsommarmat, det var en bra idé!

LatMask
0

MsJess och Miss-Saffran ovan föreslår detta till midsommar, kan det kanske vara ett alternativ till sillunchen?

nicesandra
0

Precis vad jag var på jakt efter till midsommar, perfekt! Tack :D

Skaldeman
0

Låter gott, men det är nog ca 30 g kolhydrater i den lunchen, varav hälften kommer från ansjovisen…

/SSS

eva-
0

ja, enl minMat har ansjovis 12 kolh/100 gr

kanske funkar med lax istället?

eller strömming/sill från frysdisken som man saltar lite extra

zikzak
0

Jag ska testa detta med rökt lax istället då ansjovis är rena sockerchocken =)

Miss-Saffran
0

Ojsan hoppsan, man kan äta en liten sked, som buffémat till midsommar….

LatMask
0

Va!? Socker i ansjovis!?  Går på darrande ben till kylskåpet…  Ja jisses!

Ingredienser: Skarpsillsfiléer, socker, salt, ättika, konserveringsmedel E 211 och kryddor.

Och jag som brukar skryta med att jag alltid kollar innehållsförteckningen… Skäms 

Sorry om jag förlett någon kolhydratkänslig! Men vi som inte är det kan ju äta det här någon gång då och då, för det är väldigt gott!

Effie
0

Provade lådan med matjessill i stället för ansjovis. Knappast bättre ur kolhydratssynpunkt, och för min smak för sött (det var sambon som ville ha matjessill). Tyckte den var godare kall än varm; smaken mognade på något vis.

Tänker testa med någon variant av kaviar i (ja, inte Kalles, utan den på burk). Det borde funka också.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LatMask
0

Såg att någon hade letat efter det här receptet, varsågod! Men obs att det är mycket socker i ansjovis!

Mervi
0

Jag gillade denna låda, verkligen god, och speciellt kall som Effie skrev.

Det kan inte bli så jättemycket kolhydrater om man inte ta med något av spadet, och det skulle man inte.

Kommer absolut göra detta flera gånger.

MsJess
0

Sååå gott det blev!! Visserligen alldeles för många kolhydrater för att äta varje dag men det är ju bara midsommar en gång om året =)
Tack!!

Mervi
0

11 gram kolhydrater per 100 gram anjovis.

Hallongrottan
0

Herre jösses! Inte sjutton äter jag hela lådan själv.Receptet är för 4 pers.

Effie
0

Nu har jag testat en variant. Hade glömt att det skulle vara purjolök i, så jag hackade en halv gul lök i stället och lade i botten, med en rejäl klick smör. Lade på ett lagom lager skivade ägg (det blev 4 st). Klickade på några skedar ishavsrom (ville inte ha färgad rom) och sedan grädde, och riven ost (glömde alltså dillen också). Och så in i ugnen ca 10 minuter.

Får se om det blir något kvar att testa huruvida den är godare kall. Den var väldigt god varm, i alla fall.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

seitoho
0

Provade den, fast med matjessill (som jag sköljde av och sen

stimlade).

Men jag tycker den blev väldigt rinnig, trodde att den skulle kräma till sig lite.

Kanske tog för mycket grädde? Eller blir den rinnig?

//Tomas

LatMask
0

Hej Tomas!

Rinnig är inte det första jag kommer att tänka på vad gäller den här lådan…

Den gratineras ju på kort tid och i hög temperatur, så jag antar att grädden finns där för att rätten inte ska "torrkoka". Jag tror inte att grädde krämar till sig på så pass kort tid. Det går säkert att minska grädden till bara en bottenskyla.

Men jag resonerar kanske helt fel, jag har dålig koll på matens kemi och fysik!

kaisakavat
0

Hm..

Kanske koka grädde med philladelphiaost i kastrull innan man slår över äggen och gratinerar. Det blir krämigare.

Gullvi
0

kanske går att pröva med creme fraiche isf grädde? har skrivit ut receptet och skall prova….

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är en godsak många frågat efter… OBS dock att den innehåller ganska mycket kolhydrater!

aklejor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett år gammalt recept blir som nytt för mig. Detta ska jag prova ser gott ut.

Tack LatMask.Glad

Lotta

konichiwa
0

Tack, det här ska jag ha till midsommar istället för sill o potatis, längtar!!

[ngupa]
0

detta ska provas! :)