Rabarberpaj med cocos på LCHF-vis?
Visst låter det gott med rabarberpaj med cocos?! Men hur gör man en LCHF-variant? Rabarber är ju ganska så sura så funkar det utan socker?
Hittade detta receptet på en vanlig paj:
Du behöver:
- 3 stjälkar rabarber
- 2 msk potatismjöl
- 3/4 dl socker
[
Smuldeg:
](http://www.recepten.se/info/rabarber.html)
* 3 ½ dl vetemjöl* 1 dl kokosflingor
[
Gör så här:
Skär rabarbern i ½ cm tjocka skivor och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjöl och socker.
Gör smuldegen: Blanda mjöl, socker och kokos. Tillsätt margarinet skuret i mindre bitar. Finfördela margarinet med händerna till en grynig massa. Fördela den jämnt över rabarbern.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med grädde, vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass.

Usch. Ett recept som TRYCKER på att det ska vara margarin. Nej fy. Stackars människa som skrivit det.
Jag har gjort rabarberpaj med stevia i stället för socker.
Som mjöl använde jag en blandning av cocos och malda nötter. Potatismjöl behövdes inte.
Mycket uppskattat av både Mannen med stort M och andra gäster. Till pajen serverades vispgrädde med ekologiskt vaniljpulver i.
Nu är det dags att skörda rabarberna i trädgården, de är den frukt/bär som innehåller minst kolhydrater så här ska det bli paj till helgen.
Hej Mona- Stina !
Vore tacksam för receptet. Var köper jag vaniljpulver och Stevia ??
Kram
Ekologiskt vaniljpulver hittade jag på Coop och Stevia har jag köpt på nätet. Sök här på ordet stevia så kommer många länkar upp.
Receptet har jag inte uppskrivet utan höftar mig fram. Ska mäta nu till helgen och återkommer sedan.

#1 Tänkte på det där med smör eller margarin i recept.
När jag var liten stod det alltid smör i recepten men mamma använde margarin. Nu står det alltid margarin i recepten men jag använder smör.

Jag äter varken socker, margarin eller mjöl. Så det blir inte mycket till paj då. Och inte heller kräm för då ska man ju ha potatismjöl och det går också bort.

Kokos, malda nötter och smör = smulpajdeg?

#7 funkar det i pajdeg och pannkakor så funkar det väl i smulpaj?
Jag funderar på att göra en körsbärssmulpaj på det sättet snart.
Apropå Stevia… Gjorde som Mona-stina sa och googlade på stevia. Försöker ni få barn så är det kanske inte något bra alternativ till socker…
Paraguays indianer använder inte bara bladet för den söta smaken utan också som preventivmedel och de studier som hittills finns kan inte utesluta att det är det starka sötningsmedlet som står för den effekten.
Källan - http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=5005
Jag själv försöker inte bli gravid men undrar om stevia har någon bismak?

#9 Stevia smakar lite anis, lite lakrits. Det är olika om man tycker att bismaken är besvärande eller ej.
Ursäkta den närgångna frågan - äter de stevia som preventivmedel eller gör de av växten någon annanstans på kroppen för att få en preventiveffekt? Fungerar det eller tror de bara det?
Fabricati diem, pvnc!
Gjorde en god liten paj igår - med nötmjöl och kokos.
Till en person tog jag 4-5 skivade jordgubbar samt kanske 1 msk blåbär. Strödde över 1/2 tsk sötningsmedel (frivilligt!) samt lite vaniljpulver. Pajdegen bestod av lika delar nötmjöl och kokos, kanske sammanlagt 1,5 dl. Över detta hyvlade jag rejält med smör. In i ugnen på 225 grader i kanske 15 minuter.
Avnjöts med vispad grädde - det blev jättegott!

Gjorde nyss en jättegod paj! La frysta hallon i en form och blandade ihop smör + kokos och la ovanpå som i en smulpaj. In i ugnen en stund och serveras med en klick grädde, mums!
Ååh va sugen jag blev på paj 
Mannen gjorde idag en enkel rabarber paj för att trösta mig som inte mår så bra.
Han tog 3 st rabarber och delade i små bitar och la dem i en liten form. 1 dl mald mandel blandades med rejält med smör. Lite sötnignsmedel över rabarbern och så klickade han över smör och mankelblandningen. Gräddades i 175 grader. Godade paj har jag inte ätit på länge.
Lite hemmagjort vaniljglass till den varma pajen var som pricen över i:et.
Nu skall vi se att ta vara på rabarbern, bra att ha till vintern.
#6: Jag har provat att göra rabarberkräm genom att använda gelatinblad. Fungerade utmärkt, bara det fick svalna till ordentligt först. Provade sukrin som jag fick hem häromveckan, det är inte speciellt sött och det passar mig bra. Krämen blev sur/syrlig men ivarjefall inte rinnande:)
Vilken bra idé magma! Rabarber-gelé…el pannacotta m lite krusbärs-gelé på toppen när det blir säsong. *Mmmmm*!
Jajustja, det testade jag samtidigt- dvs "pannacotta" eller snarare rabarbergele. Åt med ett tunt lager creme fraiche på toppen, funkar nog med vispad grädde också. Gelén var också den snarare sur än söt, men god:) Vanlig "vaniljgräddepannacotta" smakar mer sött.
Det går bra att göra kräm utan att använda potatismjöl och annat. Man ser bara till att det kokas med _lite_ vatten. Jag har gjort ett par kompotter senaste veckan, som jag haft till mascarponekräm med kardemumma. Ingen av gångerna har kompotten varit lös i konsistensen.
Jag hittade en artikel i Svd, http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=5005m, om Stevia och där fanns det en länk till en amerikans forskningsundersökning http://www.cspinet.org/new/stevia.html
Stevia kan eventuellt orsaka cancer och att Paraguays indianer använder Stevia som preventivmedel. Har någon läst eller hört talas om detta tidigare?
Hade tänkt prova Stevia, men tvekar något nu.

Monsanto (den stora sötningsmedelstillverkaren) har i många år smutskastat Stevia, försökt förbjuda den och även försökt patentera den för att lägga ner tillverkningen. Gissa varför…
Så länge som det använts i naturlig form, och så lite som det går åt så är jag inte oroad i dagsläget. Däremot alla dessa sötningsmedel som grasserar överallt… Vad de gör med människokroppen och vår hälsa och även naturen i övrigt skrämmer mig rejält.
Hur många gram kolisar finns det i rabarber ( per 100g då)?
#21 Enligt fineli har rabarber 5,5g kolhydrater /100g, alltså inte så mycket. Problemet är ju att de är sura.
Jag gjorde rabarberpaj förra söndagen, och använde ca 1½ msk socker i smeten till en stor paj (1 kg rabarber) och kanske 1 msk på rabarbern. Det blev gott. Fast jag serverade med en skål med socker också, för dem som ville ha det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
SUKRALOS är ett otyg som ingår i alla möjliga sammanhang bl.a det fantastiska SB12 tugg som säljs på apoteket. Det är upprörande när man vet hur stor skada det gör i naturen.
Det och andra industriella sötningsmedel ska vi akta oss för men just stevia kan man nog använda om man tycker om smaken kanske även sukrin är ok. jag har köpt en påse men ännu inte smakat. Just till sådan surhet som rabarber kan det nog behövas lite sötma.
Till smulpaj borde man kunna använda kokkosmjöl och mandelmjöl och få en fin smak och konsistens, jag blev så sugen så jag ska fråga en granne om jag kan få några stjälkar. Ska även pröva idén med gelatin, det lät bra. Som vanligt så återkommer jag om jag får ett resultat som är värt att prata om.

Delar med mig av ett läckert frasigt pajskal…
200g mandelmjöl
100g smällt smör
förgräddar i 175 grader i ca 3-5 minuter… ev täcka med folie så det inte bräns.
sedan är det bara att fylla med något ljuvligt och grädda klart! 
här blir det med rabarbrer i kväll…
Tack för det receptet, verkar vara perfekt.

#25 vassego
Fixade till ett cocos/nöttäcke över pajen, blandade 50g cocos + 50g hackade paranötter + 100g smält smör, det blev riktigt gott om jag får säga det själv ;)
Jag ska piffa till degen nästa gång med kanel… kanske lite sukrin också…
kanske kardemumma också skulle smaka gott… i
Jag provade med kokkosmjöl + malda hasselnötter men det smakade urk i min mun så det åkte ut - tyvärr. Kanske hade nötterna legat lite för länge i skåpet jag får ju akta mig så det inte blir för mkt. Kh.

Undra om det är vanligt att just hasselnötter får en unken lukt? Har råkat ut för det flera gånger… =(
Idag skulle jag fylla på förådet med mandelmjöl (lidls) men mjölet lyste med sin frånvaro och ingen ville kännas vid att de haft det?
Märkligt för jag har handlat det där sedan januari… Är det någon som vet någon "riktig" affär och inte nätbutik som säljer mandelmjöl???
det stär ground almonds på påsen (eller Mandeln, gemahlen, kanske de blir förvirrade av att du kallade det mandelmjöl? Mald mandel har de oftast till jul bara tyvärr.
hm.. jag gjorde rabarberpaj ikväll. till två stjälkar rabarber tog jag knappt 1 dl kokosmjöl och 1½ dl mandelmjöl, ca 1 mtsk sukrin och hyvlade över en hel del smör. det blev helt klart inte smuligt. vet inte om jag kan ha tagit för mkt smör? det blev mer som rabarberkompott med degtäcke… pajen va inne i ugnen på 225* i ca 20 minuter. det går att äta men det är inte sådär jättekul ;p rörde kesella med vaniljpulver och en gnutta sukrin att ha till. det va gott i alla fall.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
måste man inte blanda ihop smöret (kallt) med mjölet för att det ska bli smuligt? Om man hyvlar över smälter det ner över mjölet och det blir mer homogent tror jag
eller det går nog med smält smör med men det får inte vara så mycket att det blir en smet liksom

I mitt inlägg #26 så fick jag till den smuliga känslan med nötter/cocos+smält smör
Tyckte allt att min paj blev bra, förgräddade ett frasigt pajskal, 5 smala stjälkar rabarbrer + nöt/cocos täcke…
#31 jag läste längre upp att någon hade hyvlat smöret och tyckte det lät enkelt och bra. nästa gång testar jag att knåda ihop som till en mördeg och smula över.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
jo det är smidigt men det blir inte smulpaj då, mer som ett täcke, knäckigt om man har socker men utan är det svårare att få till tycker jag!