Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2720 ggr
wafflan
0

Jag har en liten fråga

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni har gått ned i vikt och hur länge ni har hållit på ?

Nu kom jag på mina andra frågor. När ni äter makrill i tomatsås äter ni då en sådan liten burk ? Sedan när jag vart till affären så tittade jag på bearnes såsen men det va jätte många kolhydrater. Jag har för mig att jag läste att ni äter det, eller läste jag så fel ?

parsley
0

Ang bearniesås: Man kan göra egen. Färdig bearniesås finns som pulver som rörs ut med smör och vatten eller som färdig kyld. Torr pulversås har enl förpackning i mitt skafferi 69 % kolhydrater. Blandar man ut pulversåsen så sjunker kolhydraterna till 7%.

ireke
0

Det med vikten jag skulle oxå vilja vet hur mycket folk har gått ner med LCHF.

6 kilo minus sedan 15 jaunari.

svar 2 ja.  nu måste jag rusa håller på och bakar.

Margareta
0

Jag och min familj har gått ner över 50kg fördelat på 4 personer sen midsommar 2005.

Numer pensionär i Nynäshamn

Lealin
0

Jag har bara varit med i 3½ vecka, så jag har inte så mkt att komma med än :). Har gått ner ca. 3,2 kg och då kör jag huvudsakligen efter Atkins-metoden.

Fick också för mig att sås-på-påse har mkt mer kolhydrater så jag gör bearnaisesåsen själv. Lätt att göra o smaskens!

Japp, jag äter en liten rund burk makrill eller en av de rektangulära med filébitar när det e dax för makrill.

magma
0

Jag har minskat ca 13 kg med LCHF, startade i juli-06.

B-sås: Om du hittar Lohmans färdiga b-sås så innehåller den något på 2% kolhydrater. Det står inget på burkarna men jag har ringt och frågat… *s*

Makrill: När jag äter den, så blir det en halv till en burk, det beror på hur hungrig jag är. Äter ibland creme fraiche till, naturell som den är.

ovkyhn
0

Jag köper oxå Lohmans B-sås den är riktigt god.

Tack för upplysningen om kolhydraterna vist inte men anade att den var bra när ja läste vad den innehöll.

jazza
0

7,5 kg sedan aug-06

Mervi
0

Jag har ätit LCHF sedan sommaren 2005. Viktminskningen kan jag inte skryta med. Gick ner ett par kilon vatten i början och har nu efter jul ökat lite för mycket…..

Margareta
0

#8 Mervi nu får Du sluta att vara så försiktig.Cool

Tala om hur mycket du gick ner precis INNAN LCHF och sen att Du HÅLLIT vikten sen dess… det är det inte många som vet.

Att hålla vikten efter så stor viktminskning som Du gjort är det inte många som klarar. Det är en prestation!!!

Du visste ju inte om LCHF när Du började…

Mervi
0

Viktminskningen handlade väl om LCHFFlört. Jag får nog passa mig lite för jag märker att jag har väldigt lätt att gå upp.

Nej jag visste inte om LCHF när jag kämpade med kilona. Jag åt 6 gånger om dagen och var hungrig som varg var tredje timme. Jag tränade också som en tok, fast jag lärde mig att gilla det.Flört Och fick muskler, det är inte helt fel. Jag mådde inte bra i magen av alla fibrerna, jag var vegetarian då.

Jag gick ner över 30 kilo på knappt ett år.

Margareta
0

Såja!!! Du är duktig Mervi som håller Dig nu även om det pendlar lite…Skrattande

Mervi
0

Tack!

ireke
0

De ni tar upp med att behålla vikten någorlunda det är nog det som är det svåraste och viktigaste. Fick höra av en läkare tidigare att de fettceller som man en gång dragit på sig när man blev tjock så att säga blir man aldrig av med. Kroppen kommer därefter  alltid därefter strävade mot de fast man gått ner i vikt. Vet ej om detta stämmer men om det är så är det ju ett jättejobb framöver att behålla sin vikt som man trivs med.

Mervi
0

Det stämmer nog en hel del. Men med LCHF är det lättare hålla vikten då man kan äta sig mätt och inte har sug efter kolhydrater.

Men jag märker att om jag inte håller koll på intaget av kolisarna så åker vikten upp raketfart. Ledsen 

Det är vara att konstatera att jag inte kan återvända till det sk normalkost utan får köra LCHF hela livet. Jag gillar denna mat så jag klagar ine.

wafflan
0

Vad roligt att ni går ner i vikt. Jag önskar att jag gjordet det också.

Nu har jag ju bara hållit på i drygt en vecka, men som jag skrev innan så är jag väldigt osäker på om man bara får äta 100 gram kolhydrater / dag ?

Eller när jag tar mina ost skivor, hur många ost skivor är för många ?

Jag tycker väldigt mycket om edamer. Och det kan bli att jag tar upp till 10 skivor, då kan jag även ha lite creme bonjour i som jag rullar ihop. Är det på tok fel ?

Jag tycker att ni är så duktiga och det är roligt att läsa.

Mervi
0

wafflan: menar du 100 gram rena kolhydrater?? eller menar du 100 sådan mat som innehåller kolhydrater.

Det är svårt att säga hur många ostskivor du kan äta. Hårdosten innehåller oftast 1 gram kolhydrater/100 gram  Om en skiva väger 10 gram så blir det inte så många kolisar. Mjukosten innehåller mer kolhydrater.

Om du är osäker på mängderna så skriv allt du ätit i CalCounter så räknar programmet ut hur mycket du ätit. Det blir att väga och mäta men det kanske är värt besväret om man vill få lite koll.

Babz
0

Jag har ätit LCHF i ungefär ett år. Tappade ca 10-15 kg i början (~första 4-5 månaderna) men har stått still sedan.

Fast å andra sidan äter jag gott, är aldrig hungrig som jag var förr och har inget godissug - jag som kunde vara helt desperat i jakten på godis!!!

De överflödiga kilon jag har, har det tagit tid att lägga på, så det kan ju få ta tid att bli av med dem oxå…

Känner att jag inte tappar orken, som jag gjorde förr, kan tom jogga lite mellan varven när vi är ute och promenerar, men tar det försiktigt för att skona lederna…

Makrill - äter rektangulära filéburkar, men inte tomatsåsen. Det blir Kung Oskars sardiner i tomatsås ibland för omväxlingen.

Bearnässås gör vi ibland från pulver, men med gammaldags mjölk, grädde och extra mycket smör, för att få upp fetthalten. Annars gör vi kryddsmör.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

bejbe
0

wafflan jag var panikslagen ner jag började för två veckor sedan eftersom jag tänkte att jag åt för mycket och att jag ska gå upp i vikt.  jag älskar ost och äter den som dessert efter varje måltid, dessutom breder jag smör på den också och det blir många många skivor. jag har inte gått upp i vikt och jag har minskat 1-2 cm i midjan efter två veckor så att jag tror att det funkar. jag har läst Skaldemans bok och om jag förstår bra, så ska man inte räkna kalorier utan äta sig mätt, bara förstå principerna och dessa är mycket fett och pitelite kolhydrater. eftersom det är svårt att få i sig mycket fet från kött, fisk och ägg så breder jag smör överallt och har börjat med kokosfett i te också. jag tror att om vi minskar kalorieintag då tänker kropp att det är svält och vägrar förbränna fett.

om man äter bara ost av de produkterna som innehåller kolhydrater, och om ost innehåller t.ex 2 g kolhydrater per 100 gram, betyder det att man måste äta 1 kilo ost (1000 gram) för att få i sig 20 gram kolhydrater. detta i fall att inget annat innehåller kolhydrater. jag tror ändå inte att någon av oss äter 1 kilo ost per dag, så jag tror inte att det är någon fara att äta den.

har jag räknat bra förresten?Fundersam

magma
0

Hej igen Wafflan!

Jag undrar som Mervi, om du menar 100 gram kolhydrater per dag eller om du menar något annat?

100 gram rena kolhydrater låter för mycket i mina öron, åtminstone om man inte äter bröd, gryn, mjöl, flingor, frukt, pasta, ris, potatis etc. Du måste räkna lite på innehållet, försök att kolla över vad du äter en dag och se hur mycket kolhydrater det blir. Bestäm sedan om det känns lagom och se också vad som händer med vikten. Känns det enklare så gör en JA-lista och ät enbart saker från den listan tills du känner dig mer säker.

Håll dig till "godkända" livsmedel så håller du dig troligtvis också på den säkra sidan! Att jag skriver "godkända" beror på att det är olika från person till person vad man äter- en del äter frukt och rotfrukter, andra inte ens sallad eller andra grönsaker.

En "JA-lista" skulle kunna innehålla:

Kött
Grönsaker som  växer ovan jord, dock ej obegränsat av tomater. Majs innehåller mycker kolhydrater så dem kan du hoppa över.
Feta mejeriprodukter: creme fraiche, vispgrädde, gräddfil, fet naturell yoghurt (10% fett)
Smör, cocosfett, majonnäs Ägg Ost: mjukost som innehåller max 5% kolhydrater, dvs 5 gram kolhydrater på 100 gram ost. Hårdost, gärna så fet som möjligt- dvs 26% och mer. Fetaost, brie, mögelostar, philadelphia.
Såser och kalla röror i form av tex ailoi, guacamole, bearneisesås (kolla kolhydraterna om du köper den! Lohmans är bra.) Finns fler såser, allt fett utan socker och mjöl är OK.
Charkvaror i form av rökt/kokt skinka, korvar med max 5% kolhydrater.

Ju mer av ett livsmedel du äter, desto viktigare med ett så lågt kolhydratinnehåll som möjligt eftersom du annars får i dig mycker kolhydrater.

Gör mat med kött som bas, lägg smör på maten om köttet är magert och gör gräddsåser utan mjöl. Lite grönsallad till det om du vill, men det är inte något nödvändigt.Flört Jag äter gärna köttet utan sallad, och lägger de kolhydrater som jag "tjänar" på att äta fet, naturell yoghurt istället.

Skriv gärna upp under en hel dag vad du äter och tala om det här, så kan du få mer konkreta råd. Lycka till!

Barols
0

Angående B-såsen så kan jag rekommendera Rydbergs kalla sås,endast 2 gr.kolisar per hundra gram och jättegod.De har dessutom både en majonnäs och kebabsås som vi brukar köpa.

Vi har bara hållt på i tre veckor,men jag har gått ner 4 kilo och min man ännu mer.

Pasi
0

Färdigbeasås är ofta gjorda på skitoljor eller iallafall mindre nyttigt fett, bättre att göra själv…och gör man som Margareta skrivit så tar det inte många minuter alls. (äggulor, rödvinsvinäger, dragon i mixer…skeda/häll i smält smör, salta och peppra ev…kanonenkelt)Räcka ut tungan

hemul
0

Bajssås! Räcka ut tungan

Pasi
0

Ett lämpligt namn!Skrattande
Hemul, jag trodde inte du var så ful i munnen!?Flört

hemul
0

Vad ska det annars bli av de skitoljor som DU nämnde? Kyss

cia4fun
0