Bacon
Undrar ang bacon och vilket värde man skall anvanda? Bacon (fett) har 37gr fett, 12 gr protein och 0 gr kolhydrater. medan bacon (stekt) har 50,7 gr fett, 16,4 gr protein och 0 gr kolhydrater. Detta i Fineli!
Om man gar till CalCounter far man helt andra varden: Bacon (formodligen normalt) 32,8 gr fett, 13,4 gr protein och 0 gr kolhydrater. Stekt bacon ger 24 gr fett, 36 gr protein och 0 gr kolhydrater.
i livsmedelsverkets tabell står 32,8 fett och 13,4 protein. du kan själv räkna fett som du använder till stekning
Jag brukar användra det som det står 32,8 och räkna med smöret själv. Stekt bacon har väl tappat allt fettet i pannan….

Bacon liksom människor och allt annat levande (bacon har varit levande, jag lovar) följer ingen exakt standard för sammansättning….det varierar väldigt mycket…men dessa variationer är relativt betydelselösa då vad man stoppar i sig är viktigare än proportionerna.

Okey, eftersom jag just borjat studera detta med fettgram och proteingram tyckte jag att det var konstigt med sa olika varden. Ater bacon som vanligt och raknar med att fettet kommit ut i stekpannan och sa ater jag upp det ocksa, allt väl.