Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4672 ggr
[Lokira]
0

D-vitamin?

Nu när jag äter LCHF så tar jag D-vitamin, men nu när det är vår och sommar så behövs den inte. Eller bör jag fortsätta med den? Det finns säkert en sida om detta, men nu är jag trött så jag frågar här nu :)

[ErikSvensson]
0

Risken för överdosering är större sommartid än vintertid iallafall. Du kan säkert minska dosen radikalt sålänge som du är ute i solen under de varma timmarna utan för mycket kläder på. Glad

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är du asfaltsläggare och vistas i gassande solsken hela dagen och äter en massa ägg och fet mat lär du inte behöva några tillskott!! Skrattande

Altså det är främst de som äter skräpmat som behöver d-vitamintillskott och de som alldrig vistas ute.

Äter man LCHF så tror jag det är få som behöver tillskott, men det kan tas förebyggande på vintern!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lokira]
0

Jag tar en per dag, så jag kan nog inte minska per dag. Ska jag minska med det till några dagar i veckan? Försöker vara ute så mycket jag kan, vet inte om det duger.

Zepp
0

Jomenaltså, det e bara tre månader om året och några timmar om dagen vi får D-vitamin via solen, men resten av tiden får vi det vi födan.

Tre ägg lär motsvara dagsbehovet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

motsvarar tre ägg dagsbehovet av D-vitamin!? Varför uppmanas vi då att äta extra i stora doser? De flesta LCHF:are äter väl oftast betydligt fler än tre ägg om dagen?

[Pennylane1]
0

tre ägg innehålle ca 2,5 mikrogram vilket motsvarar ca 100 IE om jag inte helt räknar galet? Det är ju massor för lite enligt vad som brukar anges härinne? Kostdoktorn rekommenderar väl 2-4000 IE per dag?

[ErikSvensson]
0

Zepp kanske menade tre äggkartonger med tjugo XL ägg/styck? Flört

JazzBass
0

Det rekommenderade dagliga intaget är faktiskt så lågt som 5mg, åtminstone i Finland. Att kostdoktorn (på goda grunder) rekommenderar 5-10ggr mer än det är en annan sak. Själv har jag en burk med 10mg tabletter. Åt 3st per dag av dem ett tag men nu när våren är här och jag har varit ute mer så har jag minskat på doseringen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pasi
0

En bra sommar med mycket sol och solning runt middagstid utan kläder, behövs inget tillskott. Men har man jobb som innebär inomhusvistelse eller att man måste bära kläder (eller en disig och mulen sommar) så får man räkna med att ha mer eller mindre brist året om.

För att flertalet (95%) ska uppnå åtminstone 125 nmol 25(OH)D3 per liter, så krävs ett intag på 100 IE per kilogram kroppsvikt. Nu behöver inte alla ligga inom det man tror är det optimala intervallet, om de inte vill (man överlever fram till dödsögonblicket ändåFlört) - men redan halv dos är svår att uppnå via ägg.
Däremot skulle stora mängder av D-vitaminrik fisk kunna fungera.

Jag har fortfarande inte träffat nån som lyckats överdosera - men om man tror sig få tillräckligt med "sol" under sommarhalvåret finns det knappast nån anledning att kasta bort pengar på tillskott.

yvonnel
0

Läs på under kostdoktorns blogg där finns en länk till omfattande kunskap, dessutom kan man läsa på hos Dr. Mercola som också har en video med föredrag. Enligt honom ska man inte tvätta sig med tvål på 48 timmar efter solbad om man vill ha kvar Dvitaminerna. Jag tar en tablett i veckan, en stark 50.000 mikrogram, så får levern släppa ut lagom mycket efter behov.

Det har skrivits ganska mycket i flera trådar om vitaminer, särskilt om D3.

[Pennylane1]
0

# 8 jo det är det ju här med, 400 IE men tom det kommer du inte upp i på tre ägg och jag talade inte om myndigheternas rekommenderade dos, jag skrev ju att det var härinne och kostdoktorn som den högre dosen rekommenderas.

bustas
0

Jag har tagit 50 000/vecka av "sol" från flaska i över 2 år och mår utmärkt av detta. Ingen förkylning eller infektion på 3 år. Rätt eller fel?Vad vet jag.

[Lokira]
0

Ojoj, det var olika åsikter härinne… Man blir osäker nu,  jag tar Holistic D-vitamin 2000 IE… Man ska ta en per dag, ska jag fortsätta med dem?

nyborjare08
0

[ErikSvensson]
0

En varannan dag bör räcka om du är ute i solen samt äter fisk och andra D-vitaminrika produkter.

dufva
0

Käkar mina maj månad ut

Sen får det baske mej bli sommar Glad

[Lokira]
0

#16 jag får nog göra samma som du, har några tabletter kvar, så det räcker till maj och sen tycker jag verkligen att vi bör få en riktig sommar… :)

[tililili]
0

hur kan behovet vara så stort att man inte ens under sommaren får i sig tillräckligt?

Det mesta kroppen behöver brukar ju gå att tillfredställa, om man bara lever vettigt.

Visst vi lever här uppe i norr, men de som lever på soligare breddgrader har ju mörkare hy och tar ju inte upp lika mkt d-vitamin så det borde väl jämna ut sig lite grann i alla fall…

Elshira
0

Mamma min hade D-vitamin brist förr och fick tillskott. Men fick då höra att 15 min med "bar" överkropp (armar/hals/ansikte) i den vanliga sommarsolen är allt som behövs för att täcka det dagliga behovet av D-vitamin.

Det dagliga behovet är ca 7 my g (microgram) dag för yngre/vuxna och 10 för äldre.

Ett ägg innehåller ca 1 my g, så alla ni som äter ägg behöver knappt oroa er. Mjölk  berikas på D-vitamin numera (enligt lag), och så väl grädde (0.3 my g/dl) som ost innehåller också D-vitamin. Sedan innehåller givetvis fet fisk mycket D-vitamin!

Så äter man mycket ägg, lite fick och mejeriprodukter så tror jag nog att många LCHF:are klarar sig helt utan tillskott.

Jag tar inget tillskott alls på sommaren (helt onödigt då jag är ute i.af några minuter varje dag…), men på vintern brukar jag ta lite extra tillsammans med mina Omega-3 piller. Det är allt jag tar :)

1 port (120 g) regnbåge: 16,3 mikrogram
1 port (120 g) lax: 15 mikrogram
1 port (120 g) färsk sill: 14,4 mikrogram
1 port (120 g) strömming: 11 mikrogram
1 port (120 g) makrill: 4,7 mikrogram
1 port (100 g) kycklingfilé med skinn: 1,5 mikrogram
1 port (120 g) torsk: 1,2 mikrogram
1 port (120 g) gädda, abborre: 1 mikrogram
1 tallrik (2 dl) vitaminberikad lättfil eller lättyoghurt: 0,8 mikrogram
1 ägg (60 g): 0,8 mikrogram
**1 glas (1,5 dl) vitaminberikad lätt- eller mellanmjölk: 0,6 mikrogram
**1 port (100 g) fläskkött: 0,5 mikrogram
5 g bordsmargarin till 1 smörgås: 0,4 mikrogram
1 port (100 g) nötkött: 0,4 mikrogram
1 port (100 g) köttfärs (10 %): 0,4 mikrogram
1 port (100 g) kycklingfilé utan skinn: 0,4 mikrogram
1 rejäl klick (0,5 dl) vispgrädde: 0,2 mikrogram

Hakuna matata!

[Pennylane1]
0

# 19 du läste inte länken till kostdoktorn (#14) eller? ALlt fler forskare börjar inse att RDI är åt skogen för lågt.

Enligt kostdoktorn behövs 36 ägg,  per dag, har jag för mig.

sussie
0

Har just fått provsvar bl a på D-vitamin. Jag äter en kapsel 2000 E per dag september till och med maj mitt värde var bra 86, så jag fortsätter på det viset, undantag de dagar jag far på vintersemester.

nyborjare08
0

#19 om jag har förstått kostdoktorn rätt så behöver man äta 350 g fet fisk om dagen eller äta 35 ägg för att komma upp i tillräcklig dos D-vitamin (2000 IE), eller dricka 13 liter lättmjölk… Jag har i alla fall svårt att komma upp i dessa mängder enbart via maten. Sol är förstås det bästa, mitt på dagen från mitten av maj till augusti, men jag personligen jobbar inne på kontor och kommer inte ut så för mig så är det tillskott som gäller.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Elshira
0

#20 Nej det gjorde jag inte Förvånad Då ska det alltså vara nästan 10 gånger mer än rekomenderat…

Men aja, då fick ni en liten lista på vad D-vitamin finns i i.af Oskyldig

Det stod 2000E och 1 my g = 40 E, för er som vill kolla lite på tabellen i.af ^^

Hakuna matata!

[Pennylane1]
0

ja jag skrev just ovan  att 100 IE är 2,5 mikrogram. Har du alls läst i tråden här?

nyborjare08
0

#24 fast Elshira skrev ju det omvända förhållandet. Alla kanske inte har så lätt att räkna om? Jag tycker inte att det var onödig info

Brynhilde
0

Jag har fibromyalgi villket bla innebär depressionsliknande nedstämdhet. Nu äter jag 4000IE/dag och har kunnat slopa den antidepressiva medicinen. Har försökt att slopa den medicinen flera gånger tidigare, men det har inte funkat förrän nu, när jag börjat med D-vitamin.

Jag mår rejält dåligt av värme, så att vara ute i solen mitt på dan på sommaren är inget jag utsätter mig frivilligt för.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Elshira
0

#26 Du vet att man får ca 50% uv-ljus på sig även i skuggan (och även en lite mulen dag)? Flört Är själv ingen solbadare, men om man räknar med de minuter man går till/från bilen/bussen, hämtar posten eller vad man nu kan tänkas göra så är det ju lite i.af. Bara några få minuter gör ju mycket!  

D-viatamin kan ju dessutom lagras i kroppen (i.af en viss tid), jag brukar passa på att sitta i solen de dagar de fläktar lite skönt - eller bara läsa en bok i skuggan.

Man kan ju passa på att vara ute de dagar det är lite svalare i.af =)

Hakuna matata!

Brynhilde
0

Så här står det hos kostdoktorn:

• Sola, 15-30 min i stark sol – Med gott om bar hud (utan solskydd), men utan att bränna dig såklart. Mycket effektivt: ger femdubbla dagsbehovet / minst 10 000 E. Fungerar i Sverige bara ordentligt timmarna mitt på dagen maj – augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut. Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras nästan all UVB-strålning bort i atmosfären.
  • Ät fet fisk** -** Bra tillskott, men du behöver runt 350 gram fisk om dagen för 2 000 E, i bästa fall. Konserverad i burk ger mindre.
  • Ät ägg - Du behöver 35 ägg om dagen för 2 000 E.
  • Drick lättmjölk / ät margarin med tillsatt D-vitamin - Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett knappt kilo margarin per dag för 2 000 E.
  • Kosttillskott – Effektiv sätt att få i sig D-vitamin. Men äldre tillskott har oftast väldigt små doser, som 400 E. Det finns bra märken med 2000 E, se nedan.

Jag är inte ute timmarna mitt på dagen (är sjukpensionär och kan göra som jag vill med min tid) utan det blir mornar/kvällar/nätter. Dvs om jag inte är så illa tvungen att vara ute mitt på dan. Det är rena befrielsen för mig när hösten börjar. Därför tror jag inte att jag får tillräckligt med sol för att täcka behovet.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Pennylane1]
0

# 25 …fast det var ju inte bara den infon utan nästan all annan i tråden också som tycks gått förbi

nyborjare08
0

#29 jag refererade enbart till det du skrev i #24: "ja jag skrev just ovan  att 100 IE är 2,5 mikrogram." Just den meningen tycker jag inte var samma som det Elshira skrev (angående mikrogram och E alltså). Jag refererade inte till något annat.