Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5372 ggr
al1ce
0

Alkohol

Hej!

Jag har hört att torrt vin ska vara det bästa att dricka om man nu ska dricka alkohol, stämmer det?Är det verkligen så stor skillnad mellan att dricka det och att dricka vodka+vatten+citron/vodka+lightdricka? Jag tycker att vin är så otroligt äckligt nämligen..

Anledningen till att jag undrar är för att jag dricker väldigt ofta, dvs 1-2 dagar i veckan, och också ganska mycket varje gång. Jag vill alltså hitta det som är minst dåligt i LCHF-synpunkt.

Någon som vet?

Tack!!!

Walnewra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan säga att man "lär" sig att tycka om rött torrt vin efter ett tag… :) Men känner du för att "supa" till så kör på ren sprit med nån lightdricka…(om man lyssnar på alla andra…så länge du kan hålla undan ditt sockermonster…om du har en sådan) Men en sak e säker när du kör LCHF så behöver du inte längre samma mängd alkohol för att fötterna ska bli snurriga än innan…Öl=ajjabaja det e ju flytande bröd Flört

Torrt rött eller vitt vin…e Ok..men enligt mig…grogg på light dryck är också "laglig"….lär vara många som säger emot mig..men hellre det än med blandrink av vanlig dryck Glad

Mitha
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Utan att vara en moraltant ska du nog börja tänker efter varför du behöver dricka "ganska mycket" 1-2ggr/v? Vilka mängder handlar det om?

Lightdrycker gör att sockersuget blir större och du kanske äter det som inte är så bra ur LCHF intag. Så fort du intar alkoholaktiga drycker får du börja om igen med att få blodsocker nivån i balans igen som tar minst 3 dgr.

Om du nu vill gå ner i vikt är det väl synd att förstöra det med att dricka alkohol. Pröva att ha en "vit" månad för att se om du får en förändring i ditt beteende mot alkoholen samt viktnedgång om du nu är ute efter det.

I mina ögon och den egna erfareheten jag har verkar det som om du har/börjar få alkoholproblem. Tänk på saken. Fråga dig själv varför du behöver dricka så mycket varje gång? 1 -2 glas/gång är ingen fara men då måste man kunna sluta efter det intaget. Det är ditt liv och din hälsa. Ursäkta om jag lägger mig i men jag har sett för mycket sådana här förklaringar utan att se att folk har problem med alkohol. Den kan förstöra din kropp och knopp.

OneManArmy
0

Jajaja alkohol är farligt osv moralpredikan jadajadajada..

Festa på om du orkar med!
ja torrt vitt vin eller tex whiskey är det "nyttigaste" alternativet sett i andel kolhydrater.

Men det är själva alkoholen som är skadlig för kroppen, och då spelar det ingen roll vad du super på egentligen.

Är det viktnedgång du är ute efter så får du räkna med att det kommer gå seeeeeeegt om du partajar vidare, men det går :)

misty09
0

#2 Du skriver att det tar 3 dagar att få blodsockret ok igen efter intag av alkohol. Vet man det? Gäller det oavsett mängd?

Jag brukar nämligen ta ett glas rött till maten varje fredag och varje lördag. Obs! ja jag tar bara ETT glas / gång, inget mer. Min viktnedgång är väl inget att skryta med. Jag trodde iof att detta berodde mer på att jag äter för mycket och då bla grädde och ost. Har inte trott detta enstaka glas 2ggr / vecka har varit orsaken.

Förr när man bantade på kcal räkning fick ett glas rött plats i mitt dagliga kcal intag på helgen och jag gick ner bra. Är det just LCHF och ett glas vin som inte funkar ihop??

xTindrax
0

Det nyttigaste ur kolhydratssynpunkt är destillerad sprit, typ vodka, eftersom de innehåller 0 g kolhydrater per 100g. Vin, även torr sådan, innehåller kolhydrater, ofta kring 4-5g kolisar per glas.

När jag dricker, vilket är sällan, håller jag mig till vodka (de med smak innehåller också 0g kolhydrater och är gott som omväxling. Jag älskar Absolut Pears!) mixat med sodavatten och en skiva lime. Uppfriskande och gott! Och 0 gram kolhydrater…. En massa kalorier, dock, så se upp så du inte dricker en massa varje helg.

al1ce
1

Okej tack så mycket för svaren! Då tolkar jag det som att vodka är okej om man blandar det med rätt saker :)

Digital
1

Bäst ur LCHF synpunkt borde ju vara att börja med kokain eller varför inte amfetain eller heroin.

camsve09
0

# 7 Hahahaha!!

Oj, ursäkta, men jag tyckte det var roligt, faktiskt!