Min tråd.
Nu är jag igång med lchf ätanadet. Men jag har gjort det på mitt sätt så jag äter inte helt "rätt" men det fungerar.
Mitt sötsug är nu över, hade det i 3 dagar efter att jag la om kosten. Mitt "största problem" nu är att få gubben och svärmor att acceptera min mat. Jag har sagt till gubben att jag äter som jag gjorde då jag gick ner 40kg innan jag träffade honom. Dessutom är jag mammaledig så jag äter då han inte är hemma. Min plan är att när jag gått ner X-antal kilo'n då skall jag bli mer öppen/ärlig. Min gubbe förstår inte om det inte är VÄLDIGT konkret. Alltså säger jag ingenting än så länge utan gör som jag vill 
Startade den 27/10 - vägde då 105,6. Idag (1/11) väger jag 102,6kg. Inte illa pinkat om jag får säga det själv. Visst är det vatten men det ÄR 3kg ändå!
Som jag skrev ovan så har jag gått ner 40kg för några år sedan. Jag åt då enl GI men ju mer jag har lärt mig så ser jag att jag då åt mer enl lchf-tänket. Det konstigaste då var att jag kände en pirrande känsla i kinderna och sedan i armarna - och jag rasade i vikt. Nu har jag samma känsla i mina kinder …. hoppas hoppas
Jag har som mål att väga någonstans under 80kg, kanske närmare 70kg. Men första del målet är att få ta på mig mina fina örhängen jag fick av gubben då jag körde pulverdiet (jaja, jag vet … superdumt). Jag fick dem då jag kom under hundra kg. (usch vad det lät hemskt … hundra kg … hua)
Men nu är jag igång!
Skriv gärna inlägg om ni vill, det är alltid roligt och välkommet.

Idag har varit en prövningens dag - lilltjejen har inte varit nöjd och visar det som bebisar gör = SKRIKER!!!!
Jag tycker att jag nu har kommit in bra i ätandet. Har ett litet problem att tackla i morgon - ska till svärmor på middag, hon skall bjuda på lassange *suck*. Tänkte ta med mig lite grillad kyckling och försöka förklara … Som tur är så har jag en bra svärmor så det skall nog gå bra. Värre är det med gubben … han har oftast åsikter som "han vill" (nu var jag snäll
). Som tur är så har jag tuffat till mig på sista åren så jag kan tackla honom och hans "utspel" - han menar väl egentligen men han kan vara lite klumpig och ha starka åsikter. Har läst mig att det bara är att 1) slå näven i bordet och 2) sturnta i honom och 3) göra som jag vill *hihi*

Vägde mig i morse = 102,2. Minus 0,4 alltså.
Har idag varit i stan och hemma hos svärmor. Hon bjöd på lassange men jag hade köpt med mig 1/2 grillad kyckling och åt den. Till efterrätt serverades det glass med jordgubbar - men jag fick vispad grädde och tog 2 st jordgubbar till grädden.
Konstigt nog sa inte gubben något
Ska hålla ögonen på honom för han måste vara väldigt sjuk *haha* Han sa inte ens något då han plockade upp 2 burkar med majonäs + 5dl grädde ur handlings kassen. Hum .. undra om jag ska köra in honom till akuten på en gång …. 
lasagne…. bara ordet får det att vattnas i munnen…. stöööön! Fast vem vet, det kanske dyker upp på jobbet nån dag och då blir det till att äta iallafall… när man springvikar på förskola känns det som att man blir "tvungen" att äta det mesta alternativet är att ta med mat men det orkar jag inte krångla med det är tillräckligt att ta sig iväg och jobba efter nästan fyra års uppehåll samt att det inte är poppis på alla ställen när man ska äta med barnen… fast har man tur finns det ordentligt med sallad som man kan grunda med, barnen äter inte så mycket av den som regel, i går var det chili con carne med ris och så fanns överkokta blomkål och broccoli som jag kunde ösa på med… fast mycket mer kolisar totalt blir det för mig… kommer väl att gå upp nu…
Men det ser ut som du klarar dig fint! Lycka till, när nu även gubben (och svärmor) tycks vara med på noterna för din del!

#3 Jag tror inte att de egentligen "är med på noterna" … de är mer vana vid mina ideer och är så snälla så de låter mig hållas och göra som jag vill. Men jag är rätt övertygad om att de tycker jag är "små knäpp" och att jag gör fel. Men tiden visar väl om jag har rätt eller ej.
Idag är jag som en öken i munnen! Så torr! Fast det är väl bara bra för då vet jag att jag äter rätt (om jag fattat rätt). Har lust att lägga min under vattenkranen och sätta vattnet på max! Fast jag är egentligen inte törstig bara torr i munnen.
Det skulle finnas någon gel eller någon sugtablett som man kan ta. Sug tablett gjord på bacon ….. mums … eller inte …. kanske
Det är fint väder idag. Blir att packa ihop tjejerna och ge sig ut med vagnen.

Hoppas att det blir en skön promenad!

#5 Tror du inte att det började regna på vägen till min väninna - vi fick ta en kopp kaffe och vänta på att det skulle klarna upp - vilket det gjorde. Blev dock lite besviken för den rundan vi gick (som hon planerade) var lite väl kort i min smak. VI ska gå en längre runda nästa gång …

Men det blev en kaffe iaf ;-)
Vad bra att du startat en egen tråd. Låter ju väldigt bra att ha gått ner 5 kg, bara på 1 vecka. Fortsätter du så här så når du snart ditt mål.
Visst tar det en del energi att ha barn. Har själv en son på 3,5 år och en på 1,5 år och de dagar jag är med dem så är det full fart hela dagen. Bra, för då tänker man ju inte på mat hela tiden, eller hur? Om det nu är ditt problem, det är iallafall mitt!
Lycka till/ Karin

Ja den man bor ihop med och har barn tillsamans med bråkar man inte med i onödan, även om man har andra ideer.
Sen så är det väl en win-win situation om han får en piggare smalare fru/sambo?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Idag vägde jag mig - kunde inte låta bli fast än jag hade tänkt att väga mig typ 1gång i veckan. Jag vägde 100,8kg
Hur i hela friden gick det till? Ja, missförstå mig inte - jag KLAGAR INTE men ändå. JIPPI FÖR MIG!!
#9 jovisst är det en win-win situation men min gubbe är otroligt mycket man och kan inte tänkta så långt .. *hehe* Han ser att jag äter tex majonäs och han vet att jag försöker gå ner i vikt -> han MÅSTE bara tala om för mig att jag inte kan göra så, att "det begriper du väl att det inte går", att det är så dumt av mig att vilja gå ner i vikt - ingen tror ju på mig ändå då jag äter majonäs. Ja, osv osv. Han tänker oftast inte utan bara snackar. Så brukar jag säga till honom "ditt eller datt" (typ läxa upp honom) och han blir sur och går ut till djuren. Då han kommer tillbaka så har han tänkt ett steg längre och inser att han är korkad! Typ så är det och det är så om många saker - men "alltid" är det han som är korkad 
Denna gången har jag inget sagt utan bara lagt om kosten. Så skulle vi göra något då jag blev tvungen att berätta för honom - han sa då att han har förstått att det var något för han såg att jag åt lite annorlunda. Nu förstår han ännu mer då jag idag sa till honom att jag gått ner 4,8kg sedan den 27/11. Hårda konkreta fakta DET förstår han 

Jo, vi män är påstridiga, vi vill ju gärna låtsas att det är vi som är karl i huset.
Kloka kvinnor låter oss leva i den tron.
Sen så är det exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat, skillnaden ligger i hur det påverkar kroppen och fråmst hormonerna.
Och har man väl ställt om kroppen till att bränna fett är det inte långt borta till att den tullar på fettdepåerna.
Men nu var du ju helt enkelt underbar!!

Så har man börjat frysa oxå. Vi eldar och såhär på hösten är termostaten lite svår att ställa in så vi har ibland upp till 24 grader och ÄNDÅ fryser jag. INGET hjälper. Jag klär mig och klär mig men det är som att jag fryser i benmärgen.
Till råga på allt så är jag som en öken i munnen …
Får se det positivt -> fettet kokar bort 
#13 duktig du är! Och en positiv inställning också, det tror jag är halva resan. Blev jättesugen på lasagne men kom på att Mousaka är rätt snarlikt och ett bättre alternativ :-)

Om du fryser är det risk att du äter för lite? Det kan iofs vara energibrist under omställningen, men om du fortsätter frysa och samtidigt känna dig trött och hängig (och kanske illamående) kan det vara värt att äta lite mer och inte rasa fullt så fort i vikt.
Min sambo har f.ö. inga illusioner om vem det är som bestämmer här hemma! 
Det verkar som om det inte skulle behöva vara så himla många minus med att skaffa sig en sambo, ska tänka på saken.
Pussgurkan : har du tänkt på att hormonerna kanske spökar om du fryser i 24 graders inomhusvärme? Jag menar på något mer sätt än att du har ändrat på Kh intaget.

Mitt frysande går lite upp och ner. Jag har märkt att jag är känslig för när temperaturen sjunker ute - det är precis som att det slår in även om det är 24grader. Dessutom har jag kopplat min frusenhet till min viktminskning - fast nu som "gammal" så fryser jag mer än jag gjorde som ung. Jag tillhörde de där som redan i februari (om snön var borta) gick korta sträckor barfota ute, hade t-shirt på mig mitt i vintern, kort kort kjol och nylonstrumbyxa. Nu fryser jag om jag SER någon klädd så *haha*
Men vissa dagar så fryser jag inte alls. Det går lite upp och ner.
Min ökern i munnen är däremot kvar. Jag tror jag dricker hela atlanten varje dag men är lika torr. Vet någon om det finns något man/jag kan göra? Tuggumi kan jag inte äta pga ett fel i min käke och citrus går inte heller.
Pussgurkan
Jag tror att du behöver be doktorn om råd/hjälp, kan ju vara hypotyreos, det kan ju hända närsomhelst i livet, sedan kan det ju vara överansträngning/stress.
Du kan nog behöva få lite prover tagna för att utesluta onödiga påfrestningar.

Vägde mig idag - 97,8kg. Inte illa.
Vi var och åt fars dag middag idag. Vi hade beställt buffe - supert tänkte jag för då kan jag välja vad jag vill ha. Då vi kom dit så hade de inte buffe utan två färdiga menyer. SKIT! Bägge var lika illa. Så jag bestämde mig för att göra ett avvik idag. Kommer väl stå stilla några dagar nu, kanske en hel vecka.
Till helgen kommer det oxå bli avvik då jag har goda vänner som kommer. Men efter det så….
Tror det kommer att gå bra ändå. Är inte så rädd för att hamna ur spår då jag känner mig så sjukt motiverad. Är mest irriterad på resturangen. Dessutom hade de urusel service men maten var god.
Jaja…

Eftersom dagen igår "spårade ur" så tänkte jag att jag kan liteka gärna ta ett glas kall mjölk innan jag går och lägger mig. ÄLKSAR kall mjölk. Men fy för den lede vad det var sött!
Idag så är jag på banan igen. Känner mig inte mer hungrig än vanlig och har ätit lax med sås med massor av smör + broccoli.
Ska bli "spännade" och se vad gårdagen gör med vågen. Fast även fredag och lördag så blir det avsteg så jag står väl stilla nästa vecka eller så … Lite trist när det går så bra men nu blir det så.

Det går inte alls just nu.
Jag orkar bara inte….
Har insett att min bror har förskingrat pengar från min far. Min far har en demens diagnos. Min bror skulle sköta hans ekonomi. Över 150 000:- borta, ingen deklaration inlämnad, underliga avtal/intyg upprättade och en jävla röra på allt. Har nu som väl är fått pappa till att ge mig fullmakter och att söka God man (blir troligen jag). Jag sitter nu igen med att försöka reda upp hela ekonomin, ringa till ALLT och ALLA för att reparera skadan. Funderar på om jag ska polisanmäla min bror men då riskerar jag att han manipulerar pappa till att han ska ha tillbaka ansvaret för ekonomin igen - och då försvinner väl ännu mer.
och så har vi dop på lördag …..
Neeejjjjj! Jag lider med dig. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas att mitt eget syskon skulle göra på så
. Försök att håll dig lugn och fokuserad och få ordning på alla papper/pengar så att din bror inte kan komma åt dom till att börja med så kan du bestämma vad du ska göra med honom efteråt när du inte har så mycket annat att rådda med.
Kram o lycka till!

Jag har nu stoppat allt för min bror man han kan ju fortfarande ta med pappa in på banken …
Det svåra är att veta vad jag ska göra. Men jag ska prata med och OM jag skall anmäla min bror. Min pappa blir ju så ledsen och han ÄR så ledsen för att han blivit lurad av sin son. Jag har aldrig varit med om något sådant här förr och vet inte helt VAD eller HUR man gör nu …
Dessutom så snurrar tankarna, jag sover dåligt, har flickorna att ta hand om … mycket nu…
mycket jobbig situation, du kunde kanske ta kontakt med banken och förklara problemet? Fast jag anser nog att du även skulle polisanmäla, då har du mer på fötterna gentemot banken också.

Ja, nu är jag tillbaka igen. Ting med pappas ekonomi rullar på men jag har ivarjefall en plan nu och jag har fått lite distans på det hela.
Det posetiva som hänt i det hela är att jag nu är helt igång med lchf och har gått ner en hell del tycker jag - 6,2kg sedan 2/1-11. Det gör TOTALT 46,2kg
Sedan jag var på mitt tyngsta. Jag ahr (som nog alla nu vet) tagit det i etapper så denna gång är det 6,2kg.
Det går otroligt bra och jag är inte sugen eller saknar något. Tja skulle vara semlor då - jag bara ÄLSKAR semlor. Skulle kunna dö för semlor… Men de finns kvar nästa år -> och DÅ ska det ätas *haha*.

Far du sotsug av lowcarb desserter? Annars skickade nagon recept pa lowcarbsemlor som nu finns pa receptsidan … om det skulle bli for svart att vanta till nasta ar, menar jag … och da kanske du rentav foredrar lowcarbsemlorna :0)

Tack, jag testar gärna. ÄLSKAR semlor.

Nu ska det bli spännande och se vad som händer. Vi var på 14-års kalas igår. Det blev god mat och tårta och en bit vetebröd. Då jag kom hem på kvällen så tog jag 2 ost MACKOR! Jag saknar ostmackor ibland.
Så nu är frågan hur det går med viktnergången. Idag har jag fortsatt lchf - ägg och smör. Är inte speciellt sötsugen eller rastlös bara lite lätt orolig att ramla in på fel spår igen. Samtidigat känner jag att jag kommer att klara detta.
Frågan är hur kroppen reagerar och vad kroppen tycker om en dag utan lchf…..

Vad duktig du var som kom igång med bra mat igen redan dagen efter! Så lätt att det fortsätter att bli fel om man tillåtit sig det en dag.
Det här ska säkert gå bra! Läser Skaldeman och han säger att det inte är hela världen om det blir fel en dag, bara man återgår till lchf igen dagen efter och avvaktar ett par dagar med vågen.
Har det gått bra sedan?
Duktig är du!!!

Har inte vågat mig upp på vågen. Vill inte bli besviken.
Tyvärr så blev det en semla någon dag efter … ibland tycker jag det är svårt att säga nej då folk jag känner lite sämre bjuder. Jag "måste" liksom tacka ja eftersom det tillhör god sed. Dumt men så är det.
Jag är tillbaka på lchf - det ända jag märkt är att jag är lite mer hungrig nu. Det botar jag med fett *tihi*
Jag ska våga mig upp på vågen … snart … om några dagar … eller så ;-)

Idag har vi firat svärmor - hon fyller 25år idag
Vi var på en resturang och åt lunchbuffe - passade mig bra men det var svårt att välja … de hade inte så mcyket och det var så uppblandat med kolhydrater. jag gjorde det bästa av det hela …. bla så fans det stekta ägg och det fanns bröd med RIKTIGT smör -> många ägg med smör blev det. Svärmor och svärfar de åt pyttelite med mat och mycket med grönt och potatis. Gubben han åt som karlar gör - mycket av allt. Hemma igen så blev det glass och kaffe (bara kaffe för mig).
Är så nyfiken på vågen men … vågar inte riktigt ännu …
Har även hunnit med att vara på gympa idag. Märkte att jag orkade mer och vågade ta ut mig mer. Känner även en lite lite "längtan" efter att få ge mig ut och ta en kort joggintur … ska bara vänta ut snön lite först. Vill helst inte bryta mig …

Vägde mig igår - 95,6kg 
Jag har alltså gått upp ca 1kg - det är säkert sedan jag/vi var bortbjudna förra helgen.
Hur lång tid tar det för kroppen att komma igång igen och gå ner i vikt?
Jag vill ju att det skall hända något på vågen NU! Och hela tiden … skulle vilja ha bort 10-15kg till. Gärna till sommaren så att jag kan köpa lite fina kläder ….
*suck*

Fast du… när jag läser början av tråden ser jag att du gått ned 10 kg på egentligen ca 3 månader. Det är ett mycket bra resultat! Grattis!
Tror att du ska glädjas åt det, ta det lugnt och bara fortsätta äta kosten utan för mycket avsteg. Och strunta i vågen i minst en vecka.
Detta säger jag av egen erfarenhet. Vågen är det som brukar stjälpa mig. Tänker att, nej, ingen idè, går ändå inte. Så slutar jag på nåt konstigt sätt… Det brukar jag alltid ångra ett halvår senare när de 10 kilona är tillbaka.
Tänk, vad mycket lättare det är att råda andra än att ta tag i sig själv…

#33 Jo, jag håller med - det är lättare att ge andra råd… Har inte tänkt på det att jag gått ner 10kg sedan jag startade - även om jag har haft ett uppehåll under den tiden. Jag startade igen/på nytt den 2/1-2011 så det är väl det datum jag mer utgår ifrån.
Men ser man på hela min resa så är det faktiskt ca 45kg som är borta. Känns väldigt overkligt. Och på något sätt så hjälper inte det för jag vill ha bort ytterligare 10-15kg NU-PÅ EN GÅNG-GENAST-IGÅR !!! 

Nu vet jag var chokladsuget kom ifrån - det var hormoner! Så enkelt! Fick mensen igår och nu är suget borta.
Vågade mig dessutom upp på vågen idag -> 93,8kg!!! JIPPI!!!
Nu går vikten neråt igen efter "avviket" jag gjorde här om helgen och så här lite har jag inte vägt sedan början av -90.
Fasen jag är ju påväg att bli en "smalis" *hihi* Kanske försvinner helt 
Nu ska jag fixa lite mat - är så hungrig….. men inget choklad!
Härligt pussgurkan! Skönt att det löste sig!

Haha, jag vet precis hur det är när man går omkring och säger "men var är det MED mig?!" och sen bara "jahaaaaaaaaaaaaaaaaa"… 

Kunde inte låta bli … 93,6kg

Men vad roligt!!!
Grattis, Pussgurkan!
Som sagt, det gäller nog att hålla i och inte ge sig fast vikten står still någon vecka. Så är det ju det där med hormoner med, det ställer alltid till det.
Så gott att höra att det har gått bra och att du är på banan igen! Kör på!

Ja, det skall jag verkligen. Jag vill (eller SKA) ta bort de resterande kilona nu - om inte annat just för att orka med att leka och härja med flickorna. Jag saknade/saknar det från min uppväxt och det vill jag ge flickorna - okej då, mig oxå.
Dessutom så känns det som att har jag nu klarat att ta bort ca 47kg så vore det väl själva f.n om jag inte skulle klara de "få" som nu är kvar (ca 12 - 15kg).
Min plan är att ta dessa kilon innan sommaren…..

Ibland är livet orättvist. Jag är deppig och idag har jag löst problemet på traditionellt sätt - jag har ätit choklad! Så nu är jag ledsen OCH illamående
och inte f.n hjälpte det iheller.

Äh. gå och lägg dig. I morgon är en annan dag, och då kan du ta nya friska tag!

Ja, inte vill du sluta med detta för att du är ledsen. Det är man inbland. Det får man. Det blir inte roligare av att äta. Försök imorgon att göra något du blir lite gladare av. Ringa nån, städa ett skåp, börja ett handarbete, mysa med flickorna… vad vet jag. Själv gillar jag att sova middag sådana dagar…
Och ät mycket och feta saker så att inte chokladen gör mer skada. Asså, upp på banan igen! Du klarar det!

#42 precis så brukar jag se det "Äh, gå och lägg dig". Tack!
#43 jodå, jag är på't igen. Idag blir det fett och fett och fett.
Jag passade på innan jag la mig att ta glass och kolasås. Och för att vara riktigt "duktig" så hälde jag på polkaströssel … Det jäkligaste var att det var itne sådär supergott som jag hade trott. Aldrig är det bra *hihi* Inte ens när man deppar och tröst äter *HAHA*
Idag är som sagt en ny dag. Visst känner jag mig lite nere idag oxå men inte så nere så att jag tänker fortsätta med kolhydrater. Hoppas nu bara att det stämmer som jag har läst att ett litet avsteg och sedan fullt ös igen inte spelar så stor roll för viktnergången …
Idag blir det omelett med bacon och smör. Middag: yckling med bea.sås med SMÖR… Sedan är jag nog mätt resten av dagen och kvällen.
ubben jobbar idag och ut över kvällen - har ingen aning om när han kommer. Men jag har tur så mina gulliga svärföräldrar kommer en tur. Vi ska fixa lite och de vill gärna hjälpa till med ungarna. Även om de träffar flickorna minst en gång i veckan så vill de träffa dem mer - det är helt okej och bara roligt. Det är kul att se svärmor men även svärfar som bägge är runt 70 -> hur de blir med ungarna. Allt sncka om ungdommens källa … pyttsan. Ge gamlingarna bebisar i stället.
På tal om det måste även berätta … igar var jag på ett "gamling-hem" en sväng. jag hade med flickorna. I dagrummet satt det 5 - 6 gamlingar. Då jag kom i korridoren så sträckte alla på sig (så gått det nu går när man är .. typ .. hundra år). Jag tog flickorna och gick fram till gamlingarna …. och blev kvar där i säkert 15minuter innan jag var tvungen att gå. Det var så roligt att se hur gamlingarna blev och höra deras kommentarer om mina tvillingflickor. För att inte tala om personalen ….

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag hittat min tråd igen - den försvann med mina bokmärken. Med lite ihärdigt letande och sovande ungar så …. HÄR ÄR DEN!
Jag undrar vad det är med 93kg … jag kommer ner till 93,2 sedan står jag stilla för att så gå upp till ca 95kg. Så går jag ner till 93,något …. och går upp igen …. VARFÖR KOMMER JAG INTE UNDER 93????
Har någon annan upplevt detta att det är en viss vikt som man inte kommer under?
Jag antar att jag plötsligt kommer under 93 - men när då?? Och varför studsar jag på 93??
Har som vanligt någon fråga oxå ….
- Vad påverkar viktminskning bäst; lång men ganska lugn promenad eller kort joggning?
- Påverkar kaffe fettförbränningen eller motverkar kaffe min önskan att förlora kilo'n?
- När kommer våren?

Jag har hamnat på 83 Kg, vid fusk eller allt för liberalt leverne går jag upp till 85.. antagligen mest vattenvariation.. men såå svårt att komma under 83! 
Tror inte någon av motionsformerna påverkar mer än den andra,, gör det du gillar mest, själva den fysiska aktiviteten och en bättre fysik kan vara det som gör att det tippar över.. i alalfall så får man en bättre fysik!
Kaffe påverkar säkert i någon riktning.. men det gör det att utesluta kaffe oxå.
Våren kommer snart om vi alla lägger manken till!

Hade hoppats på att antingen kaffe var skitbra eller skitdåligt -> då kunde jag ju antingen dricka eller låta bli 
En annan ting som har hänt på sista tiden är att jag plötsligt kan tycka att vatten smakar diskmedel … det händer då och då även med mat. och jag VET att den inte har varit i närheten av diskmedel. Konstigt va?
Jag har ökat min frukost till 1 pkt bacon + 3-4 stekta ägg. Få se om det gör någon skillnad…. jag fryser mer i varje fall….

Wow vad duktig du är.. jag sitter här och tänker på promenad men sitter liksom fast tejpad framför datorn.
hmm varför ska det va så svårt att ta kontrollen över sitt liv..
Jag längtar också efter våren, blir förhoppningsvis lättare att ge sig ut då!

Jag är inte så duktig men jag har haft " min del av livet" och känner nu att jag har "slösat bort" så många år. Jag vill inte förlora fler år - fler år då jag är tjock och fler år då jag inte gör det jag egentligtn vill utan tex sitter framför datorn. Jag känner mig SÅÅÅÅ gammal just för att jag inte har tagit tillvara på åren som gått. Nu har jag försökt att röja upp i mitt liv och jag har slutat att vara snäll. Det som har varit i mitt liv har även gjort att jag idag vet att jag klarar av allt - och det gör att jag kan sluta att vara snäll och jag kan "riskera" att vara jag -> skulle andra inte tycka om det … så synd .. för dom. JAG vill nu ta tillvara på mitt liv och därför kämpar jag ner i ivkt OCH jag gör det jag vill och HUR jag vill men framför allt så (försöker) jag sluta göra det jag egentligen INTE VILL, det som slösar på mitt liv så att säga. Men jag är absolut inte duktig …
Så till dagens undring och frågor …
- OM jag äter tex 30 gram mörk choklad som har ca 20gram kolhydrater/100g - är det så enklelt att jag får i mig 20 gånger 30gram av kolhydrater? Jag menar jag äter ju noll kolhydrater men borde väl kunna äta mer, om jag då någon gång äter choklad så vill jag ju veta hur mycket jag kan äta. (SUCK och USCH så rörigt detta blir). Någongstans har jag läst att man kan äta upp till 20g kolhydrater/dag … eller är det i procent man ska räkna … eller är jag helt ute och cyklar?? HJÄLP MIG SNÄLLA!
Om 100 g har 20 kolhydrater,har 10 gram 2 kolhydrater. Då borde 30 gram av din choklad ha 6 kolhydrater.
I allmänhet talar man om 20 gram kolhydrater om dagen som riktlinje för många. Procenten säger ju inte mycket om mängden.

Jag kom på lite senare efter mitt tidigare inlägg att jag glömde dela med 100g.
#50 Tack för hjälpen. Då borde det inte vara så "farligt" om jag då och då tar lite choklad.
Känner att jag verkligen börjar tröttna på detta nu. Jag tycker verkligen att jag försöker att äta rätt men ändå händer inget på vågen. Står bara stilla på 93+. Är så trött på lchf-mat. Eller det stämmer inte … jag saknar bara annat - typ godis, glass och att inte behöva tänka utan bara kunna äta. *suck*
Men jag "måste" ner mer i vikt - jag vill verkligen det … frågan är bara HUR.
Kan inte någon av er slinga trollspöt och … bara fixa det? Tack på förhand 

Har som sagt lie tungt med lchf just nu. Har idag bestämt mig för att ta en paus idag och i morgon sedan på torsdag ska jag på't igen.
Idag har jag ätit lchf-frukost men har även ätit 1 hemma-gjort vaniljhjärta. Svärmor gör världens goaste .. + två vanliga våfflor. Inget var så där super gott som jag minns men det var gott. Ska i kväll äta två kotletter med ben + bea.sås. Får se om jag tar någon form av potatis till. Hade varit gott med potatisgratäng … längtar efter det. Har allt hemme oxå.
Är faktiskt inte så sugen på godis som jag tidigare skirvit … saknar mäst maten känns det som.

Jag har otroligt nog klarat att komma in på lchf igen trotts att jag avvek tisdag och onsdag. Skönt.
Har dock lite tasktig fantasi förnärvarande - det blir ägg och ägg och ägg i alla former och "oformer". Har nu ett sug efter majonäs?? Undrar varför? Har aldrig i hela mitt liv varit sugen på majonäs förrut. Lustigt.
I dag fick jag ett ryck och städade matkällaren. Eller städade och städade - jag röjde, slängde och organiserade om. Inte klokt vad man kan hitta då man gör ett röjande …
Nähä, nu vaknade lilltjejen - hon vill upp nu. Hoppas den andra sover en stund till. Nu blir det mat och sedan ut en långtur….

Gubben gjorde våfflor igår - ÅH, vad jag hade lust att synda. Men samtidigt så … man äter en våffla eller tio och det är över på "några minuter" … sedan så tänker man (i varje fall jag) att såååå gott var det inte och nu får jag "lida" för detta i någon vecka. Så det blev inget.
Men SEDAN då jag kommit ner ytterligare X-antal kilo'n DÅ DÅ ska jag äta … smågodis, våfflor, potatisgratäng, vin, rabarberpaj, äpplepaj, jorgubbar … mm … mm
Antar att det inte riktigt blir så men det hjälper att tänka så nu .. att jag SEDAN får ….
Solen har hittat oss, våren är nog på väg nu. Det är härligt att gå långpromenader med tjejerna. Ska inom bibblan och låna talböcker så att jag har något att göra då jag går … P1 i all ära men det blir många repriser …
Undra om någon läser vad jag skriver - det är ett tag sedan någon kommenterade. Är det någon som läser detta??
Glad att jag hittade hit
slank mest in på den av ren nyfikenhet.
Ha ha det här var en intressant tråd att läsa… och kul att du startat 'min egen tråd', nästan som en liten blogg kan man säga.
Den här sidan bokmärker jag definitivt, för den vill jag följa.. kanske vi kan dela tankar o erfarenheter med varandra.
jag har inte riktigt lika många kilon att tampas med, men vill också gå ner i vikt så jag känner mig nöjd med mig själv. Och så har jag bestämt mig för lchf för att bli kvitt mitt sötsug o sockerberoende…
Tycker du är duktig som lyckats gå ner så pass mycket som du gjort!
Ha en fortsatt bra dag!
Jenny

Jag följer med spänning 
#54 Är det inte bättre att du försöker tänka; 'vad skönt det skulle bli att bli kvitt det där begäret efter "förbjudna" saker, nu när jag börjat med LCHF' istället.
Dessutom behöver inte lchf kosten vara tråkig o enformig. Om du tittar dig omkring här på forumet bland alla recept-inlägg, så kan du hitta både hemmagjord lchf glass, rabarberpaj med smuldeg, vaniljsås, våfflor, semlor, lchf-bröd som smakar som vanligt bröd, kaffebröd, etc, som innehåller få kolhydrater. och mängder av fantastiska recept på maträtter.
Jag har hittat o fått en del tips på middagar här på forumet, men mest har jag letat ute på nätet.. och funnit en hel del FAVORIT länkar med fantastik god LCHF mat.
Nu i helgen hade vi födelsedagskalas och då bjöd jag på kladdkakor av olika sorter, bl.a en LCHF-kladdkaka. Den var supergod med grädde o hallon till!! och jag kunde njuta av den utan att få dåligt samvete. 
nej, nu ska jag göra kvällen. Ska upp o jobba i morgon.
Jenny

Kul att några läser, blev liksom lite ensam i universum kände jag. *HAHA*
Jenny40: Jag äter lchfnoll eller fakirar - så allt går bort verkar det som. Ja, ägg och bacon kan jag äta. Ibland festar jag till och äter bacon och ägg *haha*. Jag äter även kött och fisk och bea.sås.
Börjar tröttna .. kanske inte så mycket på maten men på hela upplägget och att jag är så strickt men ändå inte går ner. Nu harj ag "fuskat" lite lite i veckan. Har svårt att hålla motivationen upp. Det har inte varit så stora fusk så det borde inte innebära så mycket men ändå. Är så less på att INGET händer på vågen. Jag VILL VERKLIGEN ner de sista 10-15 kilona oxå. Elelr sista och sista. Jag kunde säkert gå ner ännu mer men jag tror att jag är nöjd efter 10-15kg till.
Måste sluta tvillingarna skriker i kör så min koncentration är borta. Återkommer …

Tillbaka. Inte klokt hur två så små kan låta så mycket och sedan vara helt tysta och sova….
Jo … Jag vill som sagt ner ytterligare. Har svårt att hålla motivationene just nu. Dels för att inget händer på vågen men oxå för att jag om några dagar sja ha mensen. Jag försöker att äta det jag ska och låtabli det jag inte ska äta. Har tom börjat göra min egen majonäs efter ett recept här på forumet. Detta för att komma ifrån de lilla socker som finns i köpe majonäs + att hemgjord smakar bättre. Så himla gott hemgjord är dagen efter då den stått och dragit till sig. Jag tog i förrgår majonäs till en köttbit. Himelskt!
SÅ vad gör jag för fel? Ja, förutom mina små fuskar ….
Jag äter 2 ägg + 1 pkt bacon på morgonen + kaffe. 2 kotletter med 1 påse bea.sås på ca 75g smör. Kvällen lite olika men i kväll blev det 4 kokta ägg + hemgjord majonäs. Dricker vatten. VAD ÄR FEL????
Blir så frustrerad! Längtar efter "vanlig" mat och "vanligt" liv där jag inte behöver tänka utan bara äta precis vad jag vill. Jag är inte SUGEN på vanlig mat eller godis bara på "det livet" som var då…. Om någon nu fattar vad jag menar.

Jag fortsätter här - har ju fått väldigt bra svar på min tråd om hjälp då jag verkar studsa på 93kg hela tiden.
Jag har nu börjat gå ner igen - väger nu 94,8kg. Det ska bli intressant att se om jag denna gång kan komma under de hatliga 93kg. Rapport kommer …
Läste om D-vitamin i en tråd. Imorgon skall jag köpa D-vitamin. Kan inte skada men kan göra mycket gott har jag förstått.
Vad gäller min mat så harjag svårare att "klara" den meny som jag fick tips om i min andra tråd - det blir FÖR enformigt. Jag måste få variera mig lite … men jag håller stenhårt på lchf. Igår så var jag och handlade - gubben han skulle ha godis till tv:n … och jag kände att det ville jag oxå ha .. inte för att jag är sugen på godis utan jag är sugen på känslan som det är att ha en påse smågodis i famnen och välja och mumsa. Jag köpte … ingenting *suck* Inte för att jag skulle vara duktig utan för att jag inte ville ha och för att jag inte vill bryta det flyt jag har i mitt ätande nu.
ittade lite närmare på min pås-bea -> den innehåller ju ganska mycket kolhydrater har jag förstått…. Det får bli kryddad majonäs eller kryddsmör i fortsättningen …. Eller hemmagjord bea - om jag nu vågar mig på att göra det 

Det finns ju kyld bearnaise/hollandaise som är många gånger bättre än pås-bea. Av dom jag tittat på är Lohmanders och Eriks dom bästa. Inte så mycket tillsatser och knappt några kolhydrater.
Fast hemmagjord är bäst!
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Hemmagjord bea är inte alls svårt.
1. Koka ihop en essens med 1 dl vatten, lite vinäger (någon matsked), dragon, hackad lök, lite persilja och svartpeppar.
2. Sila bort "partiklarna" och rör i tre ägggulor i essensen då den svalnat lite.
3. Hetta upp sakta under omrörning. När såsen börjar närma sig kokpunkten tjocknar den till. Tar då bort kastrullen från plattan och rör i 150-200g smör, en klick i taget.
3. Krydda med mera dragon, persilja och 1-2tsk salt efter smak. Kanske lite cayennepeppar också, jag tycker det ger en trevlig pikant smak. Klart!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vägde mig idag - igen … 94,6. Det ÄR neråt men det är ingen svindlande hastighet men det ÄR neråt. Nu närmar sig 93kg så ska vi se om jag studsar igen …. undra om min våg inte tycker om de kilona under 93 
#58 Okej… ja ha det kan ju förklara saken.
Men gud vad enformigt o tråkigt det låter med en kost på bara ägg, bacon, kött, fisk och bearnäsås o majonnäs varje dag. Att du bara orkar härda ut så länge med den kosten! Nä, det där med fakir o lchf-noll har jag aldrig förstått mig på… det skulle jag aldrig klara. men strongt gjort av dig.
Nä, själv håller jag mig till max 20 gr kh /dag. jag går inte heller ner så mycket, bara några hekton/vecka… så neråt går det ändå, men sakta. Jag har 7 kg att gå ner tills jag når min målvikt.
Tänkte på en sak.. du sa du brukar göra hemgjord majonnäs, det gör jag med. och jag brukar göra extra mycket majonnäs och dela upp i 3 burkar och smaksätta med olika örter/kryddor eller vitlök (aioli). Jättegott att ha till en skiva stekt fläsk kotlett eller en god biff (av nötkött). Jag älskar kall kokt lax, som jag brukar ha dill o citron majonnäs på ( på en lchf macka) - supergott! och till det dricker jag en kopp kaffelatte med äggmjölk… sen står jag mig i flera timmar. 
Prova vet ja!!
ha det gått!
Jenny

Nu ska ni höra…..
Här om dagen vägde jag mig = 93,6kg Det är ju där jag har studsat upp igen gång på gång. Hade tänkta att skriva ett vitsigt inlägg den dagen om: 93,6 kg, studsboll och vågj…len. Men som det sker i bland så kom ting ivägen.
Igår kväll innan duschen vägde jag mig och se på f.n 91,6kg!!!! Jag har lyckats komma förbi 93-strecket! Jippi för mig! Och för min våg som levde farligt ett tag.
Nu känns detta med lchf ganska enkelt, min motivation är tillbaka och på topp. Så lätt det kan ändras.
Jag tror att det är alla de tips jag fick av er - tusen tack! Har bla slutat med bacon frukost - men äggen är kvar. Idag ska jag handla så då ska jag ha tag i en ordentlig kotlett och göra hemmagjord bea.sås och NJUTA!
Jag har även nästan varje dag gått en långpromenad - det kanske spelar roll.
Nu hoppas jag att jag INTE studsar upp igen utan fortsätter ner. Det är inte så många kilon kvar innan jag börjar bli nöjd - tror jag *tihi* Det ändå "molnet" på himlen är att min kropp mer och mer ser ut som f.n -> all hud hänger, ser verkligen ut som om min hud håller på att smälta. Det får bli operation! Antaglien om något år då tjejerna är större. Tänkte faktiskt boka tid för "bedömning" och se vad de säger…
Men det är lite längre fram - just nu …JAG HAR KOMMIT UNDER DESSA FÖRB…ADE 93,xKILO'NA!!!! HURRA FÖR MIG!!
Vad roligt, grattis!
Hoppas det håller i sig!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

GRATTIS och hurra för dig !!
Vilken underbar tråd!!!

Stort grattis!!! 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Stort grattis!!
Det ger sig… håller tummarna för dig!
Tycker om din tråd, du formulerar dig på ett så härligt sätt. Känner igen mig mycket själv av det du upplever i vardagen, med dina drömmar att gå ner några kilon.. ibland känner man sig totalt misslyckad då det bara står still eller det bara går uppåt. Men så kommer de där små ögonblickena i livet då man förundras över hur GLAD man kan bli, då man lyckats gå ner -0,5 kg eller mer!
Ang det här med motion när man käkar lchf… läste nånstans här på forumet att det är viktigt att röra på sig o motionera, för att få fart på viktnedgången o fett förbränningen.
Själv har jag fruktansvärt dålig kondition, så jag har börjat träna kondition o styrketräning 2-3 ggr/vecka. Brukar köra uppvärmning 20 min cykel, 1 timmes styrketräning inkl. situps, avslutar med 10 min crosstraining.. ungefär vad jag orkar.
Jag tycker det är roligt att träna på gym, men skulle behöva gå ut och gå, raska promenader varje dag, minst 30 min för att öka pulsen och få bättre uthållighet. Men det är svårt att komma iväg, känner mig inte motiverad att gå själv utan sällskap. Men jag skulle behöva röra på mig mer..
Har funderat en del på det där med "fakir" du kör med… det låter väldigt trist.. men kanske skulle jag ändå testa det, och se om jag kan lyckas gå ner något kilo åtminstone. För egen del går det förbaskat trögt… och har gjort sen jag började med lchf i början på året, efter ett halvårs uppehåll.
Skulle dock behöva lite tips på frukost förslag, då jag har svårt att äta stekt fet mat på morgonen - blir lätt illamående.
Jenny

Grattis!:-)
Du är superduktig!
*avis* ;-)

Grattis! Hoppas det fortsätter och inte studsar!

Tusen tack alla för alla grattisar och alla fina ord!
#69 Javiss kan det bli lite trist med det jag äter men det är så mycket lättare - jag äte BARA fett och proteiner och oftast samma varje dag = jag slipper tänka och räkna osv
Dessutom slipper jag allt vad sötsug heter och frestelser - är det inte fett eller proteiner (vilket få kakor ENBART innehåller) så äter jag det inte. Det jag "fuskar" med då och då är 85%-ig choklad.
Vad gäller motion -> skaffa dig tvillingar! Dels så ger de dig motion och dels så får du motion då du går och går med vagnen (det är då de sover go'ast och du får tyst, lugn och ro …)
_____________________________________________________________--
Vägde mig idag - 90,8kg. Det börjar hända ting nu!!! Så skönt!!!!
Gjorde hemmagjord bea.sås - sicken flopp! Det blev så misslyckat
Först skar den sig och det kunde jag rädda med kallt vatten. sedan blev den så tunn och smakade kornigt pulver. BLÄ och PYTON! Jag vill ha TJOCK KRÄMIG bea.sås! Antar att jag får försöka en gång till innan jag ger upp helt.
Kram på er alla.

Men våren är definitivt här! Och snart är du UNDER 90 kg!! Läser med intresse din tråd.
Jag har med LCHF gått från 91 kg (1.70 cm) till 75 kg förra sommaren. Men med lite slappare tyglar och slarv så upp till 80 kg i vintras. Nu går det neråt igen. Detta tack vare 3-4 msk Cocosa dagligen. I kaffe och te. Rekommenderas!
#72 Gläder mig att det fortsätter neråt..
Vad gäller fakir-kosten. ja det kan du ju iof ha rätt i, att man slipper bekymra sig för att mäta och väga maten, så där finns det ju en poäng med det hela!
Har försökt köra "fakir" sen i tisdags, men igår när jag satte mig o räknade (för skoj skull), ville kolla hur många kollisar det blev egentligen, med tanke på att jag använder mycket ägg i kosten o dessutom dricker en hel del kaffe.. så hamnade mina totala födointag på omkring 2-4 gr kh/dag. Kanske inte fakir direkt… kanske mer UFO, som en del kallar det… när man håller sig till max 5 gr kh/dag.
Nå ja.. det är iaf 4/5 mindre kh än vad jag höll mig till tidigare. Har märkt att jag inte orkar äta så mycket, man blir fort mätt på det lilla. Och dricker vatten gör jag också mycket mer - ständigt törstig!
Ha ha… tror inte jag behöver några tvillingar, för att få motion… här om dagen när jag satt o pratade om att det är så tråkigt att gå ut o gå själv och att det är svårt, att göra det när min sambo jobbar kvällar. Utbrister min son - men jag kan följa med dig, om jag får ta min sparkcykel!!
Så nu har jag varit ute och gått med sonen på sparkcykeln 3 långa rundor á 2 km denna veckan. Jag har fått motion o han har gjort av mig massor av överskotts energi! Toppen bra!!
Och strax ska jag åka in till stan och köra ett motionspass på F&S - struntar i styrketräningen idag. Sen ska jag hem o ta itu med min lilla trädgårdstäppa…
#73 Vilken av de två sorterna av Cocosa använder du då, den med smak o doft eller den naturella? Hur många msk har du i varje gång?
Kanske jag skulle testa i teet… eller blanda ner lite extra kokosolja i äggmjölken. Jag har Kung Markattas kokosolja, vet du om den är lika bra som Cocosan?
Jenny

Jag har bara använt den burken dom säljer på hälsokost. Men jag köper numera på Bodystore.se. Billigare. Jag kör den UTAN smak. Brukar ta ca 2 tsk i varje kopp jag dricker. Minskar dessutom Lypsyl- mängden ;-D

#73 Jag tycker det är lite äkligt att ha cocosfett i kaffet - det blandar sig inte. Men jag kanske ska ha det ändå - bara för att …
#74 Så fint att sonen göra av med energi - det måste bli lugnare kvällar då. Snacka om win-win situation.
Idag har jag varit på laxresturang. Bad om att få slippa potatisen mot lite extra sallad (vi åt med vänner så det får ju se "bra ut"). Så fantastiska de var på resturangen. De skippade potatisen, toamten och löken enl min önskan, formligen lassade på gröna blad av olika sorter och de la tillochmed såsen i en egen kanna vid sidan om. Så fantastiskt gott och sicken service. Köpte med mig lax hem - har precis ätit av den men sparar lite till i morgon …. tror jag. De andra i sällskaper tog efterrätt (pannacotta) medan jag tog sparris i laxskiva - det var egentligen en förrätt men det gick bra som efterrätt oxå.
Hoppas att D-vitaminen ger resultat snart - jag vill alltid få en "uppenbarelse" av det jag gör eller äter. Det kan vara vad som helst bara det är nått - skulle bli glad om jag bara blev grön på en tå -> då vet jag ju att det fungerar menar jag.

Då var det påsk i år igen. GLAD PÅSK allesamman.
Jag har klarat mig bra i påsk - lite "fusk" har det blivit i form av senap och ketchup till prinskorven. Har dock ätit mycket ägg, hemmagjord majo, hemmagjord romsås och lax. INget godis och ingen läsk. Känner mig duktig. ÄR dock väldigt SUGEN på godis - ett stort påskägg med massor av härligt godis ….
Fick påskägg av gubben (vi byter varje år, likväl som vi varje år har adventskaländer … hihi) i mitt ägg låg 86%ig choklad och ölkorv. I hans så var det surisar. VI har en överrenskommelse att han äter surisar, som han älskar och speciellt då jag är godissugen - för jag tycker inte om surisar och blir då inte frestad. Bra va?
Idag ska det bli en fin dag - så jag ska ut och hålla på. Bli brun och motionera … ska räffsa löv och pinnar.
Är det någon mer än jag som upplever ett nya ifokus-sidan är lite konsdig då man skriver? Jag tror att det är min dator som inte helt klarar av alla dessa förbannade filmsnuttar och blinkande reklam … bort med sånt.!