Lite orolig
Nu har jag fått ordentlig ordning på allt och sammanlagt har jag nu gått ner 13,6 kilo sen i mitten av januari, bara på en vecka har jag nu gått ner 3,2 kilo. Jag är så klart väldigt glad över det men så blir jag lite orolig. Jag läser här och där att en del har väldigt svårt att gå ner i vikt. Hur kommer det sig att det går bra för mig? Det jag är mest orolig över är att det snart kommer komma en bakslag och det inte kommer gå alls. Det blev så för ett tag sen då jag inte kom någonstans men jag tog mig i kragen och har den senaste veckan vara väldigt noga och ordentligt och har då kommit på rätt väg igen. Men som sagt, oron sitter fortfarande kvar.. =/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För en del går det bra och för andra går det mindre bra. De sistnämnda brukar be om hjälp här, de andra är ju nöjda och behöver inte skriva och fråga lika mycket.
Var glad över att det funkar och oroa dig inte över platåer. De är naturliga och kan behövas för att du ska hinna med psykiskt. Får du en långvarig platå så kan du kanske få hjälp här…
Den gemensamma nämnaren är att oavsett om det går bra eller inte så skall det oroas.. :)
Framför allt finns det ingen linjär viktnedgång. Uppgången var väl inte linjär den heller?

Tack för era svar.. =)
#2 Haha.. Precis, typiskt svenskt skulle man väl kunna säga. Även om det går bra så måste man oroa sig. =P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stort Stort Grattis till dina framgångar. Har oxå hållt på sedan mitten av januari men i stort sett +/- 1 kg hit och dit. Väntar tålmodigt på viktnedgång. Mår väldigt bra av denna kost så jag vill verkligen tro att det kommer. Men det börjar kännas smått hopplöst. Har ca 20 kg övervikt.
Vad har du för knep för att uppnå dessa fantastiska resultat ?
Skulle gärna vilja se vad en vanlig dags matintag är för dig !!!

För de allra flesta går det jättebra, och då brukar man heller inte ha något behov av att skriva här. Det är när man får problem som man skriver och ber om råd. Alltså blir det missvisande att läsa här och tro att man ska få en represenativ bild av hur det är att äta LCHF.
Är du en sån som oroar dig lätt för olika saker?
Nöj dig med att konstatera att det här går ju bra! Grattis!

#4 Jag tror inte att jag har något speciellt knep eller så.. Jag äter när jag är hungrig och konstigt nog är det sällan. Jag vet inte hur bra det är men när det kommer till vikten så fungerar det. Om jag äter frukost så blir det ägg och bacon (äggröra eller bara stekta ägg) och sen äter jag ett mål mat. Kan hända att jag sen tar ett ägg eller några strimlor bacon framåt kvällen men annars klarar jag mig på det. Kort sagt så är ägg och bacon mina bästa vänner.
Jag mäter inte vad jag äter, det enda jag kolla på är hur mycket kolhydrater jag får i mig. På alla förpackningar så kolla jag så det inte är mer än 5g kollisar/100 g. Jag har alltså ingen aning om hur mycket fett eller protein jag får i mig.
Fram till förra helgen så fuskade jag en del, hade en dag i veckan då jag inte tänkte på hur jag åt. Inte så att jag vräkte i mig en påse chips eller frossade i glass men kanske åt lasagne eller något liknande och visst hände det att jag åt godis också. Det fungerade de första veckorna, jag fortsatte att gå ner i vikt i veckorna så att säga. Men så tog det totalstopp för typ tre veckor sen. Hur strikt jag än var i veckorna så hände det ingenting. Så förra veckan var jag stenhård, inte en pastabit slank ner. =) Och då tog det som sagt fart ordentligt. Och vilken sporre det var! Nu känner jag verkligen att jag är på rätt spår och känner verkligen motivation att fortsätta.
Sen har jag en hel del övervikt, jag började på 110 kilo då i mitten av januari och även om jag kommit en bit på vägen så är jag långt ifrån framme. Vet inte hur mycket du väger men jag har för mig att om man har mycket övervikt är det lättare att gå ner första tiden, kroppen är väl trött på allt jäkla fett. =P
Vet inte hur mycket svar det är men önskar dig verkligen lycka till och hoppas det sätter igång snart. =)
#5 Jo jag kan nog vara lite orolig av mig. Men mest är det att jag är så himla glad att det äntligen börjar hända nåt. Inte bara på vågen utan jag känner det i kroppen och i huvudet. Och så har jag som sagt läst att det inte alltid är så här lätt och blir då lite fundersam. Men ska sluta oroa mig och bara glädjas över att det funkar för mig! =)

#4 Jo en sak till! Det är inte alltid så lätt att veta hur mycket kolhydrater det är i vissa grejer så därför går jag ganska ofta in och kollar på slv.se. Till höger finns det något som heter Sök näringsinnehåll. Där finns det mesta och har fått mig att förvånas både en och två gånger. =) Så det är ett tips. =)