Är socker giftigt?
Dr Annika hänvisar i sin blogg till Gary Taubes artikel i New York Times Magazin där Taubes undrar: Is Sugar Toxic? Detta fick mig att fundera lite extra. Socker är ju 100 % kolhydrater och för kroppen är det inget annat än just 100 % kolhydrater. Det är ju inte ordet ”socker” som är onyttigt, det är ju kolhydraterna. Våra kroppar måste hantera och oskadligöra produkter innehållande denna formel (C12H22O11) och då denna kemiska sammansättning sitter i ris, bröd, röbetor eller just socker, lär ju inte ha någon betydelse för våra kroppar, det är ju lika illa vilket som. Om detta mitt antagande är riktigt, borde man ju kunna ställa sig frågan: Är kolhydrater giftiga?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ethanol är drickbart, men bara till en viss mängd. Sedan är det giftigt. Vi behöver mineraler för att leva, men i för stor mängd är de också giftiga. Likadant med kolhydrater och socker skulle jag tro, man kan äta lite men blir det för mycket så är det inte bra. Sedan finns det de som har en högre toleransnivå och andra som knappast klarar några kolisar alls, men det vet man ju oftast inte om förrän man har testat LCHF.
Man kanske inte ska gå så långt som att kalla det giftigt (i den bemärkelse att man dör omedelbart), men socker är helt klart ett beroendeframkallande ämne som man bör vara försiktig med. Och det är nog ganska så klart att ett högt intag av socker under en lång period är vägen mot en förtidig död.

Jag tycker man ska jämnställa socker med alkohol och tobak! Man dör inte av det direkt ( giftigt) men det är inte bra och långvarigt missbruk ger konsekvenser som kan leda till döden.
Kan ens kropp och hjärna kontrollera intaget är det ok. Jag menar att kan man hantera alkohol…..ta ett glas vin då och då samt hantera socker….ta en kaka nån gång man är bortbjuden är väl ingen större skada skedd.
Sen har vi ju oss sockerberoende som inte kan hantera socker….ungefär som en alkoholist inte kan hantera alkoholen. Antingen gör man något eller så går man sakta under
Fast alkohol är ett gift.
Som vi klarar av att inte i måttligmängd men det är elt klart ett gift.
Socker vet jag inte om det skall klassas som gift men helt klart onyttigt.
Fast alkohol är ett gift.
Som vi klarar av att inte i måttligmängd men det är elt klart ett gift.
Socker vet jag inte om det skall klassas som gift men helt klart onyttigt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mnjaeä.. socker är inget gift, det är ett njutningsmedel, liksom alkohol och tobak!
Socker, (sackaros) bryts ner till glukos och fruktos i magtarmkanalen och används sen som energi för kroppen.
Det kan komma upp i toxiska nivåer däremot, lixom alkohol, men även för hög proteinkonsumtion kan leda till toxitet genom förhöjd halt urinsyra i blodet.
Men då får man leva enbart av fettfritt kött i veckor, kallas för "Rabbit starvation", vilket uppkommer när jägare i brist på byte får leva av enbart kaninkött på vintern, då inte ens bär o växter finns som alternativ.
Toxiner bildas även i kroppen vid metabolism av födan varvid vi har mekanismer för att utforsla dessa, främst levern och njurarna sköter detta.
Toxitet handlar i dessa fall om koncentrationer av vanliga macronutrienter, där de åsamkar skador eller störningar i kroppen, och de har helt olika verkansmekanismer.
Sockrets (sackarosens) giftverkan har antagligen med att göra att det vid höga koncentrationer i blodet glykoliserar andra ämnen som transporteras runt och gör dessa helt värdelösa för kroppen att använda i livsuppehållande processer, varvid dessa tas omhand av imunförsvaret och försvinner ur cikulationen.
De kan på lång sikt ansamlas i sk skumceller i kärlväggarna och göra de finaste kärlen obrukbara för att transportera syre och näring till vitala organ.
Oftast ser man detta hos diabetiker och kallas för senkomplikationer, vilket kan leda till blindhet och amputation av främst tår och fötter.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.