Tips för syndare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer lite tips för oss som syndar ibland.
1* PLANERA Ska du på fest eller kalas välj vad det är du helst vill ha är det alkoholen ELLER potatis/ris/pasta vad kan du vara utan.
2*MOTIONERA innan kalaset långpromenad eller träningspass,jag kör "straffpromenader" om jag har "unnat" mig något som jag egentligen inte skulle ha.
3*Välj det BÄTTRE ALTERNATIVET och tänk efter INNAN du äter.Ex godis med lågt GI typ snickers, mörk choklad.Ta tex bara hamburgaren och inte pommes.
Detta har funkat för mig OBS! Synda inte för ofta!!!!
Mycket bra tips!
Jag syndade med en hel förpackning Ben&Jerry's för drygt en vecka sedan. Känner mig fortfarande pluffsig och arg på mig själv.. Man ska inte ge efter för sådana sötsugsimpulser utan hellre planera dem, så kan man njuta lite extra istället för att trycka i sig och ha dåligt samvete efter.. Så det har du helt rätt i :)
Jag håller verkligen med om att det är viktigt att planera. Förut kunde jag, på impuls, köpa ett paket Oreos och trycka i mig hela paketet på en eftermiddag och efteråt kände jag mig så otroligt äcklad över mig själv!
Om jag känner att jag vill äta något sockrigt bestämmer jag det en tid innan. Till exempel har jag bestämt att jag vid påsk ska äta några påskgodisar. Är jag inte sugen så kommer jag att strunta i det. Men hellre några chokladägg än att jag tappar kontrollen och trycker i mig allt möjligt påskgodis.
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Hmm…
Innan fest skulle jag nog inte ge mig ut och springa eller motionera och riskera att vara extra hungrig och frestas av vad som bjuds……
Skulle nog välja att "grunda" med fet mat, gå till festen ohungrig och sedan äta o dricka med måtta…
Men det gäller mig, och min mathållning…kanske inte passar alla
Alla råd är bra om de funkar. Tänka efter före brukar funka bäst för mig.
Jag protesterar mot ordet synda, jag avviker… från LCHF ibland men någon större synd är det inte.
Lycka till!

Jag håller med Mervi, jag tror inte man vinner något på att lägga något slags moraliska aspekter på maten. Att synd, fusk, botgöring och straff ingår inte längre i min vokabulär (i det här sammanhanget), och det är skönt.
Jag väljer att stoppa vissa saker i munnen, och ibland väljer jag andra saker. Jag väljer att motionera för att jag mår bra av det, eller så väljer jag att inte göra det av olika skäl.
Det finns alltid ett skäl till varför man gör som man gör, det man kan göra är att studera sitt beteende och sina skäl, och ifrågasätta dem vid behov. Man ska vara medveten om att beteende styrs av dess konsekvenser, men kortsiktiga konsekvenser är mycket starkare än långsiktiga konsekvenser. Så om den kortsiktiga konsekvensen är att det smakar gott och jag kanske får en sockerkick, och den långsiktiga konsekvensen är att jag fortsätter vara tjock, ha värk, och vara sötsugen hela tiden, så är det stor risk att jag fattar mitt beslut utifrån den kortsiktiga konsekvensen.
När jag äter något annat än LCHF är det ibland ett planerat avsteg där jag bedömt att det är värt att ta konsekvenserna för denna goda och speciella sak. I advent har jag t.ex. ett sådant tillfälle, ett annat var på min födelsedag när jag var på lyxkrog och ville smaka efterrätten. På mitt bröllop i höst planerar jag att äta tårta. Andra gånger är det inte planerat, utan det är snarare bristen på planering som ligger bakom - oftast för att jag får för lite mat/för lite fett och blir för hungrig, i en situation där det dessutom finns sötsaker lätt tillgängligt. De situationerna försöker jag lära mig av och se hur jag kan planera bättre nästa gång, eftersom det sällan är saker som jag egentligen tycker är värda konsekvenserna.
När avsteget är gjort brukar i alla fall jag få några rejält jobbiga dagar med sötsug, svullnad, hjärtklappning och värk. Det är jobbigt nog som det är. Skulle jag dessutom gå omkring med en massa "skam" för att jag är en sån "syndare", och känna behov av att straffa mig själv, då skulle det ju bara bli ännu tuffare och öka behovet av ångestlindring och tröstätning ännu mer!
Med det sagt är jag benägen att instämma i råd 1 och 3, planera och välj det minst dåliga. När det gäller motion före en fest är jag mer tveksam, av samma skäl som #3. Jag skulle också hellre grunda ordentligt med fett för att inte bli så hungrig.
Jag vill också lägga till: Undvik allt-eller-inget-tänkande, som gör att du tänker att har du ätit EN sak som du inte borde är "allting" förstört, så du kan lika gärna spåra ur helt och frossa i allt som du mår dåligt av. Så är det såklart inte. Du gör ett val varje gång du öppnar munnen, och bara för att du tog en tugga nyss betyder inte det att du behöver öppna munnen för nästa tugga om det inte är vad du egentligen vill. Och om du åt en massa kolhydrater idag så kan du göra ett annat val i morgon.