Kaffe?
Hej!
En snabb fråga bara. Är det dåligt för viktnedgången om man dricker kaffe? Och då menar jag allt typ av kaffe?
Kort sagt; har kaffe en påverkan på viktnedgången?
Läste att Skaldeman undvek det när han gick ner i vikt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo allt har en påverkan, däremot tvistas det om kaffe är positivt eller negativt!
Finns kanske viktigare saker att ta bort än kaffe, tex grädden eller mjölken i kaffet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp!
Tror faktiskt det var tvärtom, att Skaldeman inte undvek kaffe..?
Michel Montignac påstår i sin bok "Jag äter - och förblir smal" att insulinet påverkas av kaffet hos vissa, känsligare personer. Han rekommenderar också koffeinfritt kaffe.
Men det tycks dock råda lite delade meningar kring detta. Och jag vet inte vad vetenskapen säger om kaffets påverkar på insulinet.
Dricker själv 5-10 koppar om dagen utan problem, svart dock…

Nej det gör nog ingen skillnad.
Om det sen är bra eller dåligt för hälsan tvistas det friskt om
Homocysteinet ökar vilket ibland kopplas till kärlpåverkan.
På den positiva sidan är kaffe oerhört rikt på antioxidanter så vilket som ger mest effekt på hälsan får man tillsvidare själv tro som man vill om 
Kaffe kan ge symptom på lågt blodsocker i form av skakningar, sötsug och cravings. Jag dricker koffeinfritt kaffe och det går jättebra. Dricker jag vanligt kaffe märker jag direkt av ovan nämnda symptom.
Dr Atkins, som var en tidig low carb-pionjär, skrev att det är bäst att undvika kaffe om man fått ovan nämna symptom. I vilket fall som helst kan det nog vara bra att begränsa sig till en eller två koppar om dagen.
Å andra sidan så visar finska undersökningar att ett stort intag av kaffe kan minska risken för diabetes…
Själv får jag ingen som helst påverkan på blodsockret av kaffe.
"Sötsug och cravings" är inga fysiska symptom på lågt blodsocker, det är reaktion på koffeinet, inte att sammanblandas. Kallsvettningar, darrningar, irritation, förvirring, okontaktbarhet, däremot… och sedan VET man att man borde äta något, men det är inte alltid säkert att man klarar av att ens framföra det till omgivningen. Det är inte fråga om att tillfredsställa något sötsug, man bara proppar i sig vad som helst, utan att njuta, det ska bara finfördelas, sväljas och snabbt, snabbt komma ut i blodet. Det händer ytterst sällan numera, sedan jag började med LCHF, tack och lov.