Sommarfräsch!
Är det ngn som är med på en liten utmaning att bli fräsch till sommaren?
Alla har vi olika mål, så jag tänkte att vi kan skriva upp hur vi vill nå vårt mål snarare än vad målet är!
Själv vill jag komma igång med min träning som legat nere sen jag började med denna kosten (sept 06) nu känner jag att jag vet hur den funkar och kan lägga energin på att börja träna, men jag behöver lite peppning på vägen :)
vad säger ni??
Ja, jag tänkte också börja träna lite. Måste för att ryggen ska må bra. Och så för att det är kul också. :)
Ska ta vägen förbi Friskis på vägen hem och köpa mig ett kort; det ligger så nära att jag inte har något att skylla på, och jag vet att jag mår bra av det.
Och så ska jag köpa mig en cykelhjälm, för att inte vara beroende av Värsttrafik för att ta mig till jobbet
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Sommarfräsch, ja det vore kul! Har varit så dum(/förutseende?) att jag skickat efter lite kläder i en storlek för smått…. Detta medvetet för att ha nåt peppmål. Får väl hänga dom på kylskåpet.
En strategi för att nå sommarfräscheten och kunna komma i kläderna utan kofot är att tvinga mig ut på promenader, kanske hoppa upp på motionscykeln vid väl valda tillfällen…..
Ja, jag skulle bli väldigt glad om jag blev av med mitt bensår till sommaren, så jag åtminstone kan ha korta byxor och slippa omläggning och svarta stödstrumpor i värmen…
Minns hur det var förra sommaren, när jag satt i solen i 35-gradig värme och SVETTADES med mina tjocka omläggningar på benen.
Inte kan man bada med bensår heller. Jag skulle känna mig betydligt fräschare om jag bara blev av med det.
Kram!

Ja, bra idé. Jag och min "gångarkompis" har så försiktigt börjat att försöka - gud så mesigt - vi ska få ordning på våra promenader på Järvafältet igen. Punkt! Vi försöker gå två gånger i veckan om inget jobb stör.
men tack vare ditt initiativ, Ayla, så bestämmer jag härmed att jag även ska kliva av två tunnelbanestationer tidigare och gå till jobbet. Såvida jag inte släpar på väskor och ska ut på någon konferense eller kurs. Jag kliver av vid Fridhemsplan istf t-centralen.
Håller med ovanstående: tack vare initiativet så förbinder jag mig härmed till att ta en promenad varje måndag, onsdag och fredag. Yes sirieee…

DaMum! Har Du testat ren (99%) Aloegel på Ditt bensår? Inte nån salva alltså utan REN aloe - det brukar hjälpa mot det mesta…
En annan märklig sak jag minns från när jag var liten o vi var på stranden i Danmark o min pappa var så arg på sina bensår, han hittade svarta oljeklumpar i sanden som han gned på såren (säkert med sand oxå) och bensåren försvann o kom aldrig tillbaks!!!
Märkligt va?

Morgonpromenader varje dag före frukost, när jag inte har för ont :)

Ska försöka ta mig i kragen och börja promenera med mina stavar. Jag är hemskt lat och bekväm av mig. Lovar mig själv gång på gång att vara duktig, promenera, göra sit-ups osv. men "glömmer" efter 2-3 dagar. Usch, jag skäms =(
Vill så gärna ha bort magen, eller rättare sagt bilringen som går från sida till sida och även lite bak på ryggen. Annars får man väl sitta i vassen i sommar.
Vilken bra idé. Jag skall också hänga på, brukar promenera, cykla och träna lite smått.

Jag har redan börjat täna styrketräning två till tre dagar i veckan. Det är bra att bygga upp musklerna för att få högre ämnesomsättning och därmed lättare att gå ner i vikt, har jag hört. Från och med april ska jag dessutom gå till och från jobbet varje dag. Det blir en timmes promenad om dagen. Ska försöka gå varje dag om det inte spöregnar, fram till och med september. Då har jag gått halva året. Även om man kanske inte går ner i vikt av att promenera, så är det ju nyttigt för hjärta och lungor. Dessutom känner man sig piggare och nyttigare och det hoppas jag för med sig att jag inte stoppar i mig något onyttigt.

#11 - Ökad ämnesomsättning är bra men ger generellt ökad hunger. Det som ger störst effekt på fettreduktionen, tror åtminstone jag
, är de ökade nivåerna av hormonet GH och ev IGF-1, som befrämjer muskeltillväxt, cellförnyelse och fettreduktion (el egentligen en god balans mellan muskler och fett).
Pasi - hur ökar man hormonte GH och ev IGF-1 då? Detta är grekiska för mig men mycket intressant så utveckla gärna…

ninara! Tack för ditt tips! Jag har använt ren aloe-gel och även rent aloeextrakt på bensåret ända sedan i somras. Det krymper, men det går sakta.
Det jobbiga är att jag inte kan vara utan mina stödstrumpor. Då svullnar benen upp direkt och jag får svår värk och cirkulationen blir sämre. Annars hade det där med oljeklumparna kunnat vara ett bra tips. Törs dock inte gå utan stödstrumpor alls.
Kram!
Är dina bensår infekterade? Är dom inte det kan akupunktur med eldnål hjälpa läkningen. Aloe är också jättebra, att tvätta med TeeTrea tvål kan vara bra särskillt om det inte är helt rent.

eländes elände! jag glömde att kliva av vid Fridhemsplan idag. Bara för att jag varit och lämnat urinprov på morgonen och hade bråttom till ett möte..
men jag har knallat 7 km ikväll. och imorgon SKA jag av vid Fridhemsplan.
Nej, mina bensår är inte infekterade längre. Eller "mitt" bensår ska jag kanske skriva, för det rör sig om ett enda. Det har varit ganska stort, men på senaste tiden krympt rejält, delvis p g a LCHF-kosten, delvis p g a vibrationsbehandlingar.
För att få maximal läkning, ska jag INTE byta omläggning för ofta. Såret ska hållas fuktigt och vid rätt temperatur för att det ska kunna läka. Därför tvättar jag bara såret när jag lägger om det.
Nu har jag i alla fall fått testa en s k infrabastu hos min hälsokonsulent. Det verkar också ha gynnsam effekt på såret, så kanske kan jag bli lite "fräsch" till sommaren jag också.
Kram!

OK, sommarfräsch ska jag också bli!
Jag ska börja jogga och det minst två ggr i veckan… Och så ska jag cykla till jobbet varannan vecka.
Lycka till allihopa!

sara40 - Träning! Ju intensivare desto mer GH….träningspassen behöver inte vara långa eller många.
Exempel på intensiv träning - Styrketräning (dock inte med lätta vikter!), intervallträning där man springer allt man kan, hoppa osv.
Alla kan inte springa för vikt, knän eller något annat hälsoproblem sätter stopp…men de flesta kan anstränga sig till 100%…styrketräning med träningsband kan vara ett bra och billigt alternativ.
IGF-1 - Äta fullvärdigt protein mao äta som vi gör men inte vara så himla rädd för proteinerna!
Jag hänger också på.
En cykeltur minst tre gånger i veckan, med eller utan hundar. Utan hundar kan jag öka tempot till vilken takt jag vill.
Ska bara se till att Mannen gör vårservice på cykeln.
Jag gräver ut för garage och terass, för hand…. så får jag motion samtidigt som jag inte behöver hyra grävmaskin..
Blir bra motion…
Grannarna tycker att jag är knäpp 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jag är också med (fast jag tjuvstartade för en månad sedan).
Intervallträning med snabb promenad/jogging minst 30 minuter tre ggr och styrketräning med träningsband en ggr/vecka. Mitt mål är att kunna "lufsa" ev jogga VårRuset den 5 juni.

Jag tänkte börja cykla till jobbet, det blir 2 mil om dagen. Cyklar inte vid dåligt väder. Har annars tänkt köpa sk. massajskor och gå en del eftersom jag är med i korpens stegtävling genom jobbet. Är det någon av er som testat de här skorna? Vad tycker ni? Är dom snordyra?
Jag är redan med - kör nystart sen i måndags (sen hur framgångsrikt det varit kan vi lämna därhän just nu)!
Jag ligger i "hårdträning" (för att vara mig alltså - men det känns lite roligt att få kalla det så) tränar ett gympapass med mycket styrka, och ett pass på gymet per vecka. Sen ska jag försöka "gasa på" på hundpromenaderna varje dag. Dels försöka förlänga dem till en timme vardera (från nu ca 40 minuter) och dels ge mig ut i svårare terräng.
Förra våren körde jag löpträning i intervall och bättrade min kondition alldeles oerhört. Sprang VårRuset (5 km) på 26 minuter - och det är fantastiskt bra för att vara jag! Men jag har problem med fotlederna (överrörliga) och varje gång jag har försökt börja med löpträningen har jag bara fått problem - så pass att jag knappt kunnat hänga med på gympan heller. Så det är jag försiktig med. Samtidigt vill jag helst träna kondition på ett sätt som hundarna kan göra mig sällskap på. Cykla är ju ett alternativ, fast ger mig relativt lite träning jämfört med vad hundarna står ut med… Jag får se om det känns som om skogsturerna ger resultat även på kondisen, annars får jag tänka ut någon annan aktivitet.
MBT skor alltså massajskor är svindyra de kostar drygt att par tusen lite beroende på modell. På min arbetsplats får vi kalla dem för friskvård, kolla med din arbetsgivare.

sussie
Vi får inte ta ut saker eftersom det är skattetekniskt fel fick jag höra. snyft
OJ!! vilket härligt gensvar :))) är första dagen sen i förra veckan som jag är här inne, har varit helt överhopad med jobb dygnet runt! Men tack vare detta så ska jag ta mig i kragen och ta en rejäl lång promenad efter jobb ikväll!! behövs inte bara för sommar fräscheten utan även för mina stackars axlar som tagit stryk efter den senaste tidens dator jobbande…..

Jag är med!! Jag har börjat med nautilusträning, känner mej verkligen på G! Två gånger i veckan å gymmet, däremellan långpromenader med väninnorna, minst tre timmar. Känner mej stark och smal, ryggen hållerför alla tunga lyft på jobbet . Denna sommar ska bli den bästa..
i går kväll blev det ingen träning :( MEN…det blev ett gott glas vin i trädgården istället :) det måste väl räknas ;)….däremot tog jag mig i kragen idag och har precis varit inne på gymmet och gått + rott i 45 minuter :) så oerhört skönt :) nu blir det cykel till kontoret imorgon!
tänkte börja föra in min Sommarfräsch plan på min blogg…gå gärna in och titta där…http://aylastankar.blogspot.com
Tog extra lång lunch i dag med en ca 1,5 timmas RASK prommenad i blandad terräng i solskenet, det gör gott både för kropp och själ.

Oj, jag som skulle jogga två ggr i veckan: Nu är det bara 2 dagar kvar av denna veckan och jag har inte joggat…
Men tack vare er så ger jag mig ut idag och imorgon… Ett löfte är ett löfte…
Nu har jag varit iväg på första Friskis-passet…och jag insåg att det var mer än tio år sedan jag var på ett entimmaspass… tur det inte var långt att gå hem. Kan bara bli bättre
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag vill gärna börja promenera och så träna lite för ryggens skull.
Da mum- ringblomma är väldigt läkande. så om du får tag på örten så gör ett te på den och tvätta med. Ringblomsolja(ört udragen i olja) eller en salva med ringblomma i är också effektivt
Jag går flera timslånga promenader i veckan, Och så väver jag på en trasmatta, det är ju träning det med. fniss. jag kommer med
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
du är för go Da Mum!