Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3081 ggr
Trollcina
0

Trollcinas tolkning av LCHF!

Hejsan allihopa!

Satt och funderade ett långt tag om jag skulle skriva ett dagboksinlägg eller direkt i forumet. Kom tillslut fram till att kanske det finns någon fler som kan ha användning av mina erfarenheter och bestämde mig för att skriva i forumet, då inte alla läser dagböckerna.

Nu har jag ätit i stort sett så här sedan i juni 2006 samtidigt som jag tagit 40-60 min morgon promenader före frukost fem dagar per vecka. Under större delen av 2006 så uteslöt jag alla spannmål, potatis, ris, pasta och socker, resultatet blev att vikten började röra sig neråt igen efter flera års stillestånd! Mao så håller tesen att med mindre kolhydrater och mer fett in i kroppen så jagas överflödet fett ut!

Mitt fettinnehåll har iof varierat lite under den här perioden - Ibland har jag ätit mer fett och ibland mindre. Jag har nästan hela tiden undvikit ris, spannmål och socker i alla former. Däremot så har jag i perioder under den här tiden ätit pasta och potatis till både lunch och middag, ibland bara ett mål per dag.

Under perioderna då jag ätit mkt fett så har jag givetvis inte ätit pasta eller potatis men vikten har stått still tom en liten viktökning har förekommit. Även om vissa som följt min kamp skulle hävda att mina viktproblem har med största sannolikhet berott på mina max 20 gr kolh/100 gr så är jag inte själv riktigt säker på att det är hela sanningen - Nej jag tror faktiskt mer på kalori teorin, det totala energiintaget kan helt enkelt bli för högt med högt intag av fett och protein.

I slutet på februari i år så tog jag äntligen beslutet att byta ut alla mina mejeriprodukter till orginalet, endast om orginalet och den lättare produkten innehåller samma mängd kolhydrater så följer den lätta med hem till kylskåpet. I dag är allt i kosten naturligt och allt tillreds i mitt kök mao inga fabriksprodukter … mejeriprodukterna är det enda undantaget …

Min kost har iof sig fått en ansiktslyftning medan resultaten och bevisen för att det funkar på min kropp är detsamma så har det ändå hänt något sedan jag bytte ut mina mejeriprodukter - Framförallt så är jag alltid mätt till nästa måltid utan att känna sug och kylskåpsdörren får ett normalt slitage.

Fördelar att äta så här naturligt och regelbundet med rätt produkter är många - Jag slipper alla sug iom att jag är mätt, behöver aldrig fundera på vad jag ska äta vare sig borta eller hemma. Vikten går sakta men säkert neråt hela tiden, står still och tar igen sig ett tag för att sedan ta ny sats igen.

Framförallt så njuter jag av hur enkelt allt är när man kan äta av allt det goda utan att tänka - Nu sabbade jag hela viktresultatet! Det enda jag behöver tänka på är att det jag äter ska innehålla så lite som möjligt av sånt som man kan göra mjöl av - Mao Spannmål! Tänk innan jag kom på att man gör mjöl av bla majs också, majs är också ett spannmål *skratt*.

Däremot så kan faktiskt mitt kvällste innehålla en tsk honung utan att stoppa viktminskningen, tom lite socker i smeten till ostkakan eller nötpajen förstör inte viktminskningen men däremot så förhöjer den lilla gnuttan smaken.

Säkert är det någon här nu som tänker just nu - Är det här LCHF? Det beror på hur man tolkar Lågkolhydratskost och Högfettkost! Jämför jag mitt tidigare ätande med hur jag äter i dag så är det deffinitivt LCHF - Kosten har idag ett extremt kolhydratssnålt innehåll men är mkt fettrik. Allt är ju relativt och varför överdriva brukar jag tänka! Tog till mig allas erfarenheter, frågor och svar, testade med det jag lärde mig, uteslöt, la till och det gav mig mitt facit för min kropp!

Cina - 31,7 kg

För den nyfikne - Min matsedel:

Frukost kl 8:00-9:00: 3 dl yogart m 3 msk frö-nötblandning och 1 tsk kanel. 1 sk Wasa Fullkornsfrukost m 1 tsk bregott, rökt skinka m senap/räkost/ost eller annat gott pålägg (som förr räckte till minst tre mackor), 1 stor kopp kaffe.

Lunch kl 12:00: 100-150 gr proteiner, potatis/pasta, grönsaker, sås/fraiche/smör

Middag kl 17:00: Samma som lunch

MellanmålKl 15:00 1 st frukt, 1 kopp kaffe. Kl 20:00 1 dl keso/yogart m hallon/blåbär/fruktsallad

Det händer att jag äter tex matpaj, pitepalt, pannkaka, mjukt bröd till soppa, någon efterrätt m lite socker i men det handlar om enstaka ggr och inte 1, 3 eller 7 dagar per vecka … nu har jag också hittat min favorit här på iFokus - Ostkaka och i min gamla kokbok Nötpajbotten som jag fyller med bär som serveras med grädde el smaksatt turkisk yogart. Variationen på kosten tilltalar mig och den enda tanke som finns med mig hela tiden är att hålla igen på kolhydraterna och belöningen är att jag alltid är mätt vilket inte ger något sug och jag slipper suget att överäta för att stilla min "hunger" efter det jag saknar - Jag saknar inget, det är också därför som det är så lätt!

navarro
0

San tur du har Trollcina i och med att du inte reagerar pa varken honung eller ostkaka. Det visar att vi inte far vara for snara att ge rad och doma ut. Detta sager jag eftersom jag forra veckan gick upp ett kilo nar jag hade atit ostkaka och nu nar jag uteslutit honung i kaffe har det borjat ga ner lite. Jag vet fortfarande inte hur jag fungerar och varje dag blir ett nytt forsok att hitta linjen till en latt viktminskning enl SSS. Vad jag har markt ar att om jag glommer bort att dricka mycket vatten har jag huvudvark pa morgonen.

StinaLisa7
0

Så kul att höra att du hittat din nivå/väg som passar dej och tar dej mot dit mål i en lagom takt. Det är nog väldigt sunt att ge det hela lite tid, snabb viktminskning är säkerligen inte nyttigt.

Jag vill inte komma med några pekpinnar, men jag slås av att du skriver "det jag äter ska innehålla så lite som möjligt av sånt som man kan göra mjöl av - Mao Spannmål!" .

Hur går detta ihop med att du äter pasta? Som ju i allra högsta grad en spannmålsprodukt (kollade på www.tasteline.com där fanns recept på hemgjord pasta och där användes 300g mjöl+3 ägg+2 msk olivolja+salt till en sats pasta), fullkornsmjöl ger säkerligen färre kollisar, men det är ju fortfarande mjöl. Hur som helst jag är bara nyfiken hur du resonerat.

dufva
0

Intressanta iakttagelser..

Själv har jag ju märkt att fett inte påverkar mig på samma sätt beroende på ursprung

Mejeriprodukter gynnar fettinlagring men animaliskt och cocosfett dämpar hunger och snabbar på viktminskning.

Pasta vet jag skulle driva min hunger käpprätt åt fel håll!

Potatis i rimliga mängder verkar inte öka min fettinlagring utom möjligen indirekt genom att sötsuget triggas lite..

Vi är alla olika och får försöka hitta vår egen variant av temat.

Trollcina
0

#2. Jo *skratt* och som du vet så är man ju profet i hur man själv äter. Det är så självklart för mig så jag glömmer att vara tydlig.

Pasta innehåller givetvis spannmål och skulle ju vara helt förbjudet för mig enligt min egen teori. men iom att jag av v 21 måltider per vecka äter pasta 1-2 ggr så äter jag pasta ca 5 % av mina måltider per vecka.

Dessutom så väljer jag fullkornspasta … 22 gr kolh/100 gr … Jag har lagt mig i en kolhydratsnivå där 20 gr kolh/100 gr är tillåtet det är också därför som potatis är tillåten i min kost fast man kan göra mjöl av potatis också.

Om tex lunchen innehåller pasta så serveras det aldrig en kolhydratrik middag - För mig gäller det totala intaget för dagen då för mkt stärkelserika kolhydrater gör att jag vätskebinder och stoppar viktnedgången.

Hur som helst så bevittnar min stadiga viktminskning att jag gör rätt ioch det var det som var meningen med mitt inlägg i forumet att berätta om mitt sätt för att kunna tipsa någon annan att hitta rätt *skratt* för jag misstänker att jag är på inga villkor unik även om man ibland vill och tror sig vara det.

H Cina - 31,7kg

Lillianna
0

Låter jättebra för dig tycker jag! Du har ju både en fungerande kropp och en pågående viktminskning. En annan fördel är ju att din kropp inte verkar 'må illa' på samma sätt som många andras då de får i sig något som den inte gillar. Jag misstänker att jag skulle få tokont i magen om jag försökte mig på pasta eller potatis men jag vet ju inte. På så sätt vore det ju enklare att klara av samhällets ätande både hemma hos vänner och på restaurang.

Jag är lite nyfiken på din modell. Har klippt 25kg men sen är det stopp hur jag än förändrar. Vore ju kul att komma i mål någongång sas. 

Hur tänker du ang mängden kolhydrater? Om du äter tex fullkornspasta, hur stor mängd tar du då och lägger du till 0% i fett eller tar du lite sås eller nåt? 

/Lillianna

~ Lillianna ~

korseett
0

Grattis Trolcina! Det ser ut som du kommit på den ultimata modellen för dig. Det är bara att buga och bocka.

jazza
0

Kan bara instämma i gratulationerna!  Härligt när det funkar så bra!

shintaida
0

Skönt att det är fler som hittar "sin" väg!!

Grattis till Dig!

Kram // Shintaida

Mervi
0

Grattis!! Trollcina! Jag är verkligen glad att du hittat ett sätt. Jag vet hur du kämpat i åravis. Kram! och Lycka till!

MegN
0

Intressant, jag har också hängt med och sett Trollcinas viktkamp.

Själv vacklade jag i morse och tog en skiva fullkornsbröd till frukost, och dessutom provsmakade jag på döttrarnas lunchnudlar. Raskt resultat: i början på kvällen orkade jag inte längre ha jeansen ihopknäppta! Det känner jag igen från min kolhydratätartid, svullen mage osv. Och det vill jag inte ha tillbaka! Så hädanefter tänker jag komma ihåg min svullna mage och (just nu!) larmande tarmar när jag frestas att peta i mig sånt där.

anki1
0

Jag äter lite potatis och lite pasta, någon gång i veckan dock inte dagligen. Jag vet inte "pocenten" men det blir 1 liten potatis. eller en liten sked pasta Fullkorn så klart. ris äter jag mycket sällan . jag tror att jag ska äta 4 mål om dagen  frukost vid 8tidig lunch vid 11 något vid 2  och så middag, jag försöker så här ett tag. Min vikt står nästan still, men kroppen har ju haft en del att göra på sistone, som att jag slutat med en av mima mediciner.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Trollcina
0

Tack för alla grattisar och hejarop - det värmer och peppar!. Som svar på en del frågor så gör jag en liten sammanfattning om min viktresa.

Jag startade min viktresa redan 2003 men slutade röka och gick upp 18 kg trots en livstilsförändring där jag åt enligt tallriksmodellen 3 ggr per dag. Under 2004 gick jag ner dessa 18 sluta röka kilon på tio månader. Sedan oktober 2004 stog jag mer eller mindre still i vikt fram till i juni 2006. Under hela mitt stillestånd så försökte jag med strikt LCHF; tallriksmodell, räkna kalorier osv - Jag testade olika sätt och inget hjälpte, vikten började gå uppåt igen och till sist så hade jag bara 13 kg kvar av mitt minus.

From 1:a maj 2006 så bestämde jag mig för att äta allt samtidigt som jag började med mina promenader. Det var då jag återigen började få resultat. Med kunskapen som jag fått gm LCHF om min kropps känslighet mot stärkelserika kolhydrater så kunde jag lägga upp en fungerande viktminskande kost för min kropp som den kände sig trygg med och som belöning så fick jag min efterlängtade viktnedgång och har gått ner  16,7 kg sen 1 maj 2006.

Ja min kropp fungerar idag tydligen men det tog några år av förtvivlan att äta den hel tydligen - Hur många ggr har jag inte gråtande frågat om varför alla andra kan och inte jag, vad gör jag för fel. Trots att jag vet att jag nästan aldrig fuskade så stod min vikt still. Hur många ggr har jag inte ändrat min kost under de här åren och sista gången jag körde strikt LCHF var från julen 2005 fram till 1:a maj 2006. Fast under sista gången med strikt LCHF så blev jag 5 kg tyngre så jag gav slutligen upp och återvände till viktväktarnas pointssystem iom att jag förstod att bla portionsstrl hade en avgörande betydelse för mig.

Sen den 1.a maj så har jag räknat mina intag i points fast jag äter en fettrik kolhydratssnål kost. Så länge jag har stenkoll på kolhydraterna så att inte totalen blir för mkt för min kropp så tappar jag i vikt märker jag att det är på väg åt fel håll igen så stramar jag upp kolhydratsintaget igen.

Jag tror stenhårt på Sten-Stures teori om att då kroppen känner sig trygg så vågar den släppa ifrån sig. Det tog mig några år att få min kropp trygg och då började den släppa ifrån sig. Jag har orkat att nästan alltid stå emot impulsen att fuska/trilla dit och fortsatt trots uteblivet resultat. Jag är helt säker på att det är just det som har hjälpt mig att läka min kropp efter alla svältbantningar varvat med hetsätningar - Resultatet är en trygg kropp som idag gladeligen släpper ifrån sig.

hoppas
0

Har du receptet på nötpajen - den verkar intressant att ha som dessert till gästerna i påsk.

Trollcina
0

Nötpajen innehåller farinsocker så att du vet det - Jag har inte blivit påverkad av det lilla socker som jag använder i dag, varken som viktuppgång eller sug - Kanske just för att pajen innehåller en massa nyttigt fett. Jag använder mig av rena naturliga produkter och sötar med socker el honung även om jag alltid drar ner mängden i mina recept till minst hälften gärna mer eller så ersätter jag sockret med honung. I just det här receptet så är det farinsmaken tillsammans med smör och nötter som gör hela smaken - Så där har jag inte kompromissat med mer än att jag dragit ner sockermängden till hälften.

Nötskal

• 50 gr smör
  • 1 dl malda mandlar
  • ½ dl brunt farinsocker (1 dl enl receptet)

Blanda samman alla ingredienser  och strö över blandningen över bären/frukten i pajformen, grädda tills den fått färg i 200 gr.

Nötpaj: Dubbla mängden av allt och man måste också tillsätta något som gör smeten hanterbar för att kunna trycka ut smeten med händerna i pajformen. Själv brukar jag ta 1 dl dinkelmjöl … har inte provat men tror att även x-tra nötmjöl kan funka … , nagga och förgrädda skalet i tio minuter i 175 gr. 

Under tiden som pajskalet förgräddas gör 1/4-dels kokostopp smet som det står på kokospåsen minus mjöl … du kan även utesluta sockret el ta ytterst lite … Lägg bären/frukten i det förgräddade skalet och klicka på kokossmeten på bären och grädda i 175 gr till kokostäcket fått en fin färg

Serveras till glass eller vispad grädde eller turkisk yogart smaksatt med tex citron el vanilj el honung.

H Cina

Trollcina
0

# 5 Missade att svara dig - Förlåt!

En normalportion av fullkornspasta el potatis äter jag till mina proteiner och grönsaker. Alltid en fet sås till ca ½ dl. Jag gör mina såser av proteinernas sky och kokar ur det gottaste i stekpannan med  grädde el creme fraiche iregel, givetvis så steker jag allt i smör.  Jag gör också olika kalla såser där tex creme fraiche, turkisk yogart, yogart är själva basen på såsen - kryddar upp den med olika kryddblandningar beroende på vilken sorts protein som serveras, tom en klick majonäs kan ingå precis som olivolja och vinäger i någon form. Smör finns det en hel del olika sätt att krydda  så att den fettar till och förgyller maten det behöver inte alltid vara persiljesmör - det finns så många fler örtkryddor att tillgå.

Hur som helst så har jag alltid feta tillbehör fast jag äter potatis eller pasta. *skratt* Kan ju skryta om att min 2 meters Kronblom inte längre är så lik sin namne iom att han tappat 19 kg sedan i somras gm att äta samma mat som sin fru som tappat drygt 16 kg på samma period och han motionerar inte, har aldrig gjort det pga sitt dåliga medfödda hjärta.

Mindre kolhydrater och mer fett i maten det tror jag idag benhårt på!