Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 977 ggr
Li49
0

Förvirrad

Ursäkta mig, men jag är tydligen lite förvirrad.

Ibland kan man läsa att man inte behöver bekymra sig över sitt intag av protein, för att sedan läsa att man ska äta ungefär 1 gram per kilo kroppsvikt som man vill ner till.

Alltså, jag vill väga ca 62-63 kilo. Då ska jag inte äta mer än samma mängd protein då? om jag vill ner i vikt.

Det är ju väldigt lite protein det. Är detta rätt eller fel?

Tacksam för ett riktigt svar. Mvh Li

magma
0

Hej!

Det finns ju över 1100 medlemmar här, så att det finns alla möjliga olika inriktningar och åsikter att läsa är kanske inte så konstigt… En del äter mycket protein, mycket mer än 1 gram/kg kroppsvikt och anser inte att det har så stor betydelse. Medan andra räknar och håller stenkoll så de inte äter mer än t.ex 1 gram/kg. Det jag läst oftast är att man kan äta upp till 1,2 gram/kg kroppsvikt och om du då räknar på att du vill väga 63 kg så får du alltså äta lite drygt 75 gram protein.

Som ett exempel: Då kan du t.ex äta 200 gram fläskfärs med 20% fetthalt (=32 gram protein), 4 ägg a´55 gram (ca 27 gram protein) samt 100 gram bacon (ca 13 gram protein) och dessutom få in en hel del isbergssallad, gurka, paprika etc. Och fett är i stort sett fritt från protein, dvs fett i form av smör, cocosfett, olivolja etc.

En liten tumregel är att ju magrare kött, desto mindre mat- om du ska hålla dig till dina "tillåtna" gram dvs, eftersom ju fetare kött, desto lägre proteininnehåll. Generellt kan du räkna på 20% protein i kött, men tex bacon innehåller bara drygt 13%, och fläskfärsen 16%, ägg drygt 12%.

Jag räknar inte utan äter mig mätt på kött och smör, i liten utsträckning grädde i såsen. Grönsaker som "pynt" ibland, ägg ofta till antingen kvällsmat eller frukost. Tränar du så kan du vara mer generös än bara 1 gram/kg, även om jag inte tror det är såååå himla petigt om det blir 1,0 eller 1,6 gram/kg… Väger man dessutom mycket, dvs har stor övervikt, så kan man behöva lägga in delmål- tror det var Margareta somskrev de kloka orden för ett tag sedan??? Så om man tex väger 100 kg och vill väga 60, så kan man behöva äta 90 gram protein och så sänka det met 10 kilos/grams intervaller vartefter. Annars blir det kanske för lite energi, för om kroppen ska orka med det dagliga livet så kan man inte leva som om man vägde nästan hälften av det man väger idag..!