Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4169 ggr
susanne.s
0

Tänder

Jag såg och hörde i media för någon dag sedan att överviktiga har sååå dåliga tänder. Har ni det? Jag har det inte och har aldrig haft. Varför tror man att alla överviktiga dricker litervis med läsk? Varför går dom ut med att överviktiga har dåliga tänder och vinklar det så att man ska tro att det är fettet som gör det.Det var en tandläkare eller om han var läkare som sa att fettcellerna utsöndrade nåt skumt som frätte ner tänderna. Till saken hör att jag har en väninna som är grymt överviktig och har varit sedan 1987. Så fina tänder har jag aldrig sett hos någon människa. Har ni några kommentarer?

korseett
0

ja en kommentar- socker och syra fräter på tänderna. Så kolhydrater och juicer är inte så bra alls.

Sedan jag slutade med så mycket kolhydrater är min munstatus bättre på så vis att jag nästan inte har några beläggningar på tänderna på morgonen. Men jag är fortfarande tjock…Skrattande

dufva
0

En sak är då säker. Äter man LCHF får man inga fler hål punkt slut!.

Däremot tycker många att tandstenen ökar på, men hellre det.

Den går ju att skrapa loss..

Det mest positiva för mig och förhoppningsvis för oss alla är att inflammationerna i tandköttet och därmed risken för tandlossning minskar.

Jag hade tidigare problem med det men får nu bara beröm hos tandläkaren.

Inflammerat tandkött är nog en markör för hur det ser ut med inflammationerna i resten av kroppen också..

Sara40
0

Mina tandilningar har helt upphört på denna kost! (Jag är inte jätte överviktig, har mer "trivselvikt" som smygit sig på under åren som jag vill bli av med.)

Jag har försökt bli av med dessa kilo genom att äta mycket frukt och grönt och druckit en del cola ligth (tidigare testat VV som så många andra här ;-) och mina tänder har bara ilat mer och mer, (har inga andra stora problem med dem förutom lite hål från min slarviga tonårstid).

Bara det att slippa ilningarna skulle kunna få mig att aldrig mer äta/dricka syrliga eller sura saker… och då har jag i "mitt tidigare liv" ÄLSKAT just syrliga och sura saker.

Vad jag försöker säga är; Det är väll ändå så att övervikt (oavsett hur mycket övervikt) kommer sig av att man stoppar i sig fel saker och då kanske även fel för tänderna? I alla fall min övervikt kommer mycket (kanske helt?) från godis, kakor, läsk… Det var bland annat sällan jag kunde motstå alla dessa färgglada lösgodissorter när jag var i affären… Dvs mycket dåligt för mina tänder vilket givit mig dessa errosionsskador jag har Gråter

dufva
0

Sara

Tandilningar kommer sig väl av blottade tandhalsar?

Förbättringen beror nog på ett "tightare" tandkött utan inflammationer..

Sara40
0

Dufva, du har säkert rätt, det betvivlar jag inte alls. Men enligt min tandläkare har jag inte nämnvärt blottade tandhalsar, hon tycker inte jag borde ha sådana problem med ilningar som jag själv upplevt mig ha. Däremot har hon kommenterat errosinsskador…? Så därför är det det jag trott mig ha. Till detta så var ilningarna det första som försvann på denna dieten, en inflammation av tandköttet trodde jag tog lite längre att bli av med än några dagar?

Som säkert framgått så är jag inte tandläkare och oavsett vad som orsakat mina hemska ilningar vill jag inte ha dem tillbaka så jag fortsätter med denna typ av mat och mår mycket bra.

Glad

dufva
0

Hmm,

Jag tror nog erosionsskador är svårare att bli av med än inflammationer Hemlis.. men vidare erosion har du ju satt stopp för nu.

När du nu berättar om ilningar så kommmer  jag ju på att mina försvunnit också, även om jag inte hade så svåra problem är det ju skönt..

Sara40
0

Oj, skulle errosionsskador på tänder kuna "läka" ut??? Ingen skulle bli gladare än jag om så är fallet! (Jag trodde jag var tvungen att leva med dem hela livet, så länge jag får behålla tänderna i alla fall Flört

Dufva - jag skrev inte men tänkte Generad att genom att äta denna kost så äter jag inget som triggar mina ilningar…

korseett
0

jag har sprickor i mina tänder som ilar av bara den och jag har nu fått en starkare fluorsköljning på recept så kanske det lagar sig självt. Det är liksom sista hjälpen för sedan byter vi ut de tänder som krånglar. Så jag hoppas att det kommer att läka ut

susanne.s
0

Finns det inte tandkräm mot errosionsskador har jag för mig? Gällande ilningar så säger min tandis att det är det jävligaste som finns eftersom det inte ens går att bedöva bort och det kan ila fast det inte finns nåt som ska ila osv. Jag tror på henne för jag var bedövad upp över öronen men det ilade i tanden så jag satt i taket nästan.

korseett
0

jo jag har sensodyne eller zendium men med tanke att jag har använt dem i minst tio år så behövs det starkare grejer

Rickard007
0

JAg har haft 6 hål… Dragit ut 8 tänder och flyttat en tand (!).. Satt fast med stygn till en början… Sedan när jag föddes saknade jag emalj på 4 tänder…

Det säger allt och lite till - Mina tänder är kass!