Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1377 ggr
froglet
0

Har ingen spärr

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har nyligen börjat med LCHF-kosten och vill bara meddela att den enda biverkningen jag har haft är viktökning… Men mår annars bra mycket bättre - är piggare och slipper magont! I slutet på förra året gick jag ständigt med uppblåst mage och mådde pyton. Det har inte hänt sedan jag började med LCHF. Nu har jag gått över till att räkna kalorier och är på väg neråt igen. Klarar mig på rätt få kcal/dag, utan att vara alltför hungrig. Men annars verkar mina reglermekanismer vara ur funktion. Detta trots att jag aldrig har varit särskilt överviktig eller bantat. Jag kan äta i princip hur mycket som helst utan att hjärnan(/magen?) säger stopp. Är det här något min kropp kommer att lära sig så småningom? Någon som vet? Jag har registrerat min mat på MinMat och insett att jag har dåligt begrepp om vilka mängder jag kan äta av olika matvaror. Gjorde en lunch på lax som visade sig innehålla 1400 kcal :D (Det var då det vände, jag räknar nu strikt!)

athiria
0

Hej! Det tar ett tag innan man känner sig mätt med LCHF känner många. Jag tror det går över på några veckor eller månader.

Zepp
0

Många blir vrålhungriga i början.. antagligen hjärnan som skriker efter sockerkickar.. det går över.. och man bör antagligen äta när kroppen skriker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[akaron]
0

Ät på en assiett, det som inte får plats spar du till en senare måltid eller matlåda. Fyller man en vanlig tallrik med högenergi maten blir det oftast på tok för mycket.

froglet
0

Tack för alla tips! Glad Jag mäter och väger tills min hjärna har fattat hur mycket som är lagom.

Emchen
0

Äntligen någon som jag! :) Hade jag inte tvingat mig att sluta äta så hade jag inte gjort något annat! Jag hoppades på att lchf-kosten skulle få mig "lugnare"  så att jag slipper räkna kalorierna men hittills (efter två månader) går det inte. Det där med att kroppen kommer att lära sig tror jag inte.. Vissa har det där "överätar"-felet i hjärnan. Men jag tror att det är bra mycket enklare med lchf-kost att hålla det i schack. Med vitt bröd och socker var jag hopplös… Nu går det helt ok. Men har jag en dålig dag kan jag lätt sätta i mig över 4000 kcal och jag är ändå en relativt liten tjej på 55 kg.. :)

gun92884
0

… du maste ta dig tid att fundera pa VARFOR du inte kan sluta …

Men du kan inte gora det med mat som du tycker om utan forsok med att se om du fortfarande skulle vilja ata (efter du har atit en normalportion av goda maten, pa liten tallrik, allt vagt och matt etc.., som de rad som givits) om du fick na't du inte tyckte om eller rent av acklade dig, pa tallriken?

Alltsa, kopiera en situation dar nagon som ar HUNGRIG (inte SUGEN) ges na't att ata. En person som ar akta HUNGRIG ater det h*n far aven om det ar smutsigt (torkar av sa gott det gar), smakar illa (kvaljs, kanske rent av kraks forst, men det gar ner anda till slut) etc..,

Det ar ett valdigt bra satt att fa reda pa om det ar ett fysiologiskt eller psykologist behov som styr dig …

froglet
0

För mig har tricket varit att bara ha "riktig mat" hemma och att göra mat i  portioner, vilket gör det lättare att sluta äta. Sedan köper jag inte längre ostskivor som  jag gjorde ett tag. Det slutade bara med att jag bredde smör på halva förpackningen och mumsade i mig - istället för ett par stycken som tanken var… Skäms

Nötter har fått bli sällangodis.

Men idag har jag trillat av vagnen rätt rejält… Hade bakat en urgod chokladkaka och den blev frukost eftersom jag inte hade lust att laga mat… Rynkar på näsan Förlåt mig, kroppen! Nåja, det är ju söndag. Vi tar nya tag imorgon!