lchfbarbies tråd
jag började med lchf-livet i början av januari 2010. jag är kvinna, 40 år, 173/75 och vill väga 67 kilo. viktminskning är ett av mina mål med att äta enligt lchf, men framförallt vill jag aktivt försöka motarbeta att cancern får fäste i och tar över min kropp. jag försöker helt undvika alla onaturliga e-nummer.
jag har alltid ätit ganska mycket fett men samtidigt älskat bröd, pasta och potatis. jag har alltid gillat mat mer än sötsaker. jag vill inte säga att jag jojobantat, men jag har pendlat i vikt (65-80)under åren.
nu äter jag olivolja och kokosfett. jag äter ingen frukt, dock ovanjordgrönsaker men en och annan morot. annars äter jag fisk och kött från gräsbetande djur, mycket ägg och en del mejeriprodukter främst smör, bregott, grädde, turkisk yoghurt, keso och ost.
jag åt ganska mycket de första veckorna och kände mig som jag bodde i en saltgruva vecka två och tre; allt smakade salt trots att jag inte använde nåt
.
jag har alltid haft pms-besvär men första och hittills enda mensen sen lchf-start hade jag inga pms.
nu äter jag allt mindre tycks det. har visst ett sug efter varje måltid. ett sug som dock går att stå emot.
jag tycker hittills det funkar rätt fint att äta såhär. resten av familjen slarvar lite med kolhydraterna, men det funkar ändå hyfsat. kommer att använda mig av den här tråden för min resa mot beach 2011
.
hjärtligt välkomna att kommentera!
Välkommen hit, jag tar bort ev sug med att dricka bubbelvatten… det kan vara kroppen som håller på att ställa om, det tar några veckor

tack för välkomnandet gullvi, det värmer!
ännu så länge är det inte svårt att stå emot suget. jag har mest sug efter mer mat, men är egentligen inte hungrig, eller borde inte vara det iaf
. jag dricker the med lite kokosfett i om jag måste, annars inget.

Tja, jag jobbar på med mitt nya sätt att äta på. Kan konstatera att hela familjen varit sjuka med hög feber, hosta och snuva, utom jag. Kan jag tacka lchf eller den dubbla dosen mivitotal, dvs normaldos, för det? Kanske kombon.
Har minskat på blåbär och grädde nu. Är inte sugen alls. Dock har jag nån halvdeciliter grädde i morgonkaffet. Gott! Vi får se hur länge jag kan ha det.
Har nog inte gått ner nåt än, varken kg el cm. Allt sitter som förut även om jag nog känner att muskelmassan ökat lite.
Är väldigt sugen på en skiva rostat surdegsbröd till frukost, men det får vänta nåt halvår sådär alt tills jag väger mina 67 kilo och har en nygammal garderob med assnygga kläder.
Efter min viktnedgång räknar jag med att höja kolhydratsintaget något om än inte som förut. Hoppas det funkar och att jag inte blir överkänslig med den här dieten.
ett tips: i stf halv dc grädde i morgonkaffet kan du ta 1 tsk kokosfett och en liten skvätt grädde. kokofettet sätter igång fettförbränningen och med mycket grädde riskerar du att inte gå ner i vikt, om du tänker på att halv dc är = 50 cl så är det inte lite…
ja, jag tror att du som äter lchf har stått emot bacillerna, jag har själv inte varit förkyld, ont i halsen mm sedan jag började med denna kost i september, kanske lite känning en stund, men sedan har det gått över. Glöm inte D-vitaminerna nu i vintermörkret, dem behöver du också för motståndskraften.
Jag kommer att fira min och makens semester med att äta en "frukost" bestående av 2 rostade mackor med bregott, ost och MARMELAD - huga vad syndigt
, jag ser det dock som godis för särskilt mätt kommer jag inte att hålla mig på den dieten…. men men jag kommer aldrig att återgå till ätande som jag gjorde innan, detta beroende på att jag mår så bra i min mage (ibs) så jag vågar inte chansa, kommer dock att äta i bland och ta någon öl ibland, men ligga någonstans på 100 kolisar den dagen - eller så. Sedan återgår jag till lchf, för det har blivit min melodi

hej gullvi, tack för respons!
jag har provat det där med kokosfett i kaffet, men jag vet inte riktigt… jag tyckte inte det var sådär jättegott
. grädde är godare och om jag bara dricker en kopp morgonkaffe och ibland nån kopp på kvällen så blir det väl 2,5+ev 2,5 kolisar och det tänker jag att jag kan leva med eftersom jag inte kommer upp i så många annars, per dag. tror jag iaf…
jag ska erkänna att jag inte väger nåt som jag äter och för inte in i tabeller för att ta reda på siffrorna. jag försöker äta så mycket jag har lust med av det som jag har lust med (och som är lchf-mat).
men visst, jag går ju inte ner nåt heller
.
planen är att köra liberalt såhär i början och utvärdera efter tre-fyra månader (jag tycker att jag läser att det ofta lossnar efter tre månader för många). har jag inte kommit in i det då, och tappar kilon så får jag ta till åtgärder
. vad tror du om det?
jo, jag håller med dig, det här med att väga köttet var bara jag som retades lite med dig
, vi kan stå stilla ganska länge utan att överhuvudtaget någonting händer, men så "plopp" visar vågen neråt… men om så inte skulle vara fallet - kan du ta till fakirknepet, dvs äta kött och smör och hålla dig under fem kolisar om dagen så ska du se på attan - men då går det inte att krydda kaffet med grädde
. jag tycker inte kokosfettet smakar någonting - men kan hålla med dig att det blir en "fet" känsla innan man vant sig. jag är nu inne på min andra burk som snart är slut….. endast till morgonkaffet med en slatt grädde i också. Jag fakirade i jan/febr och har trillat ner 2,5 kg och känner på kläderna att ännu är nedgången inte slut, men jag ska fakira igen i mars/april för jag har som du - ett mål och det är att innan semester gått ner de usla 7 kg som jag har kvar dvs enligt mej och hoppas att jag och kroppen är överens om detta - man vet ju aldrig…. Tycker det verkar som om du har en väldigt vettig strategi för det var efter några månader som det började hända saker för mig och jag är nog betydligt äldre än du och har svårare för att minska omfånget
(pst 58)
hej igen! jag ser i min syndighet att jag har svarat dig på en annan som vägde sig lite för mycket - men det var ju inte du…. f-låt

det var skönt att höra att du tycker jag har en vettig strategi. om nu den delen av svaret var till mig
. hoppas jag slipper fakira, för det låter rätt trist men so be it om jag inte tappat en 4-5 kg runt mitten av maj. jag är 40, och har två barn, så inte tycker jag att det glider av som såpa precis. men det har det aldrig gjort på mig…
duktig du är som bara har 7 kvar - hur många har du tappat?
jag har sedan 6 sept tappat 12,5 kg, men du - det var faktiskt riktigt roligt att fakira… trot om du vill
. Vi var några stycken på en tråd här som peppade varandra och det gick riktigt bra ska jag säga. Jag åt mycket kött, köttfärs, fläsk mm och smör och ägg som inte innehåller några kolisar så det blev jättebra. När man hamnar på en platå så händer ingenting på ett tag och då kan man få en rejäl skjuts neråt med hjälp av detta. 2,5 av de 12,5 försvann nu i jan/febr så du har inga problem med att ta de kg till maj. jag tävlade lite med mig själv om hur många kolisar jag gjorde per dag - kaffet blir ju lite också och det kan jag inte vara utan så 0 blir det aldrig för min del… det är enklare när man vet att det går. Det bästa är ju att inte behöva gå hungrig och svälta… För min del får det ta hela livet om kroppen vill för jag mår så himla bra av att äta så här, med lite dikeskörningar ibland
så jag tycker verkligen att du resonerar klokt med din strategi

åh, 12,5, grattis!
känns bra att veta det där med att det inte är så dumt att fakira. jag märker ju att man är mätt på ett annat sätt när man äter såhär, så det går kanske. men hoppas ändå att det går utan…

ny vecka! nyvunnen erfarenhet: jag tror att ett litet felsteg i form av ett par deciliter rödvin samt en dag med 16 kolisar gjorde att mina byxor nu spänner i midjan. hur ska jag nu hantera detta?
funderar på att dra ner på kalorier. har fram till nu inte brytt mig om dem. jag tror att mitt problem är och alltid har varit att jag äter för mycket. har även funderingar på periodisk fasta. börjar bli lite otålig nu, speciellt som det känns som det går åt fel håll. då gör jag uppenbarligen nåt fel!
kanske skulle jag hänga på "för oss som vill ner i vikt"-tråden i mars. får fundera på det. känner lust att sparka igång. vill tappa en sisådär en fem kilo NU! trött på att väga för mycket. känner mig klumpig.
i övrigt mår jag bra. är piggare på lchf-tycks det. oroar mig lite för att ha blivit kolhydratsöverkänslig men hoppas kunna vänja tillbaka mig lite när kroppen känns som min igen. funderar på att ta upp träningen till mars också och se om den kan funka.

Strama at kolhydraterna. At bara ren mat. Det later som vattenvikt och den slapper om du drar ner pa kolhydratsintaget igen. Forsok komma ihag hur du kanner dig NU (klumpig etc..,) i skrivande stund nar handen stracker sig efter annu ett glas vin … och alla kolhydrater som antagligen slinker ner med detta glas … och nasta …

hej och tack för feedback!
jag måste fråga vad du menar med ren mat - kan du förtydliga?
jag har egentligen inte så svårt med sug och att stå emot olika typer av mat; det var två planerade glas vin och jag njöt varenda sekund
. mitt problem, tror jag, är som sagt att jag äter mig för mätt; jag identifierar inte i tid var min gräns för mättnad går. som nu tex. jag har precis ätit middag, tog två portioner och var inte alls mätt när jag tog den andra. nu är jag proppmätt igen. trots att mitt totala kaloriintag idag är ca 1300 kalorier fördelat på 119gr fett, 40 protein och 11 kolhydrater (84%fett/12% protein/4%kolhydrater). kolhydraterna idag bestod till allra största delen ovanjordgrönsaker. analys?

oh, shit pomfritt, jag behöver göra ett förtydligande här ser jag: JAG BÖRJADE MED LCHF I JANUARI 2011, inte 2010 som det står i mitt första inlägg. jag är alltså rookie på det här.
Hej igen! Jag har läst vidare i din tråd och funderar på en sak: du blir jättemätt av att ha ätit för mycket….. kan det vara så att du gör samma fel som jag
? helt enkelt äter för fort…. jag försöker träna på att äta sakta, gör jag inte det så hinner jag inte känna efter om jag är mätt, och det slinker ner alldeles för mycket ibland. Sedan sitter jag där…. proppmätt!!

tjadu gullvi,
kanske bör jag äta långsammare, men då blir jag mätt fortare och äta mer ofta lär ju inte vara bra. så hur ska jag få i mig mat? jag äter runt 1300 kalorier per dag och jag ligger i underkant på protein och i överkant på fett. hur löser jag detta? ska jag agera strikt mot 80/80/20 eller ska jag bara ta det lungt ett tag till och vänta in kroppen?
tycker 1300 kcal låter lite - du kan pröva med att vänta ut kroppen får du ser om det blir en stabilisering

Tack för svar och engagemang! Jag tror också jag ska vänta lite till innan jag börjar ta till åtgärder. Låta kroppen ställa om sig till normalläge. Jag tycker också 1300 är lite men det verkar inte gå i mig mer om jag ska äta när jag är hungrig, vilket ger lunch och middag… Jag taggar ner nån månad och försöker bara vara i detta nya sätt att äta på, innan jag börjar rota i orsaker till utebliven viktminskning. Tack
80 80 20 blir ju ÄNNU mindre kalorier, det är inte eg. att rekommendera för någon, Annika backade på det efter lite diskussioner och synpunkter, minst 90 gram fett och kanske lite mindre kolisar. Om man nu prompt ska svälta ner sig.
Rekommendationen med 80 80 20 var enbart för små inaktiva kvinnor som testat alla andra varianter först.

Aha, bra att veta! Tack! Då lugnar jag mig lite och äter på. Jag är varken liten eller inaktiv, nämligen…

Jaha, dags att avlägga liten rapport igen: ingen viktnedgång eller minskade mått. Det är ok. Sen sist har jag nog ätit lite för lite. Har känt mig energilös och seg, irriterad och nästan illamående. Så igår ökade jag på kolisarna lite genom mer grönsaker, tog en tesked chokladsås mest för att kolla vad som skulle hända och avslutade kvällen med en halv tunnbrödmacka. Inväntade spänt resultatet, men det blev bara två bubbel i magen och sen intet. Ingen svullnad, inget magknip på morgonen. Så nu till frukost åt jag en halv rostad dinkelbulle med smör. Fantastiskt gott!!!
Jag tänkte ett tag lägga ner kosten för att jag inte mått så bra av den på sistone men ska försöka hänga kvar det halvår jag planerat ändå. Måste hitta ett sätt att må bättre i huvudet bara. Förslag?
Jag har just nu mitt andra munsår sen jag började så något är inte optimalt här, det gäller bara att lista ut vad.
Får väl också fundera på att börja äta lchf-bröd till frukost eftersom bröd är det enda, just skivan på morgonen, känns svårt att vara utan.
jag tror din kropp håller på att "vårstäda" ut all skit du har i kroppen, låt den hålla på så slutar det så småningom. Själv har jag fått exem på höger hand och på mina ben men jag äter kokosfett och räknar med att om några månader så ska detta vara borta, (jag smörjer mig utifrån också - för det kliar ibland)
. Den 6 mars har jag ätit lchf i 6 månader - då ska jag väga mig och se om jag har sjunkit i hop något men känner mig betydligt smalare och kläderna sitter löst, men jag har tappat kilon sedan jag började så jag har inte bråttom med de sista 5-6 kg jag har kvar…

Jag tror det smög sig in ett litet fel i Gullvis inlägg #4… En halv dl grädde är 5 cl… eller 50 ml… 
Jag har smugit upp några kg, och beslöt mig för att strypa min gräddkonsumtion något. Jag började mäta upp grädden i te och kaffe… Till frukostkaffet, som jag dricker en stor balja av, tar jag numera 2 msk grädde, till de övriga kopparna te jag dricker under dagen 1 msk till varje kopp, oftast blir det 2 koppar om dagen. 1 msk är 15 ml, en normaldag får jag i mig 60 ml (eller 6 cl) grädde i mina drycker. På en månad har jag gåttt ner 3 kg. Jag använder grädde i matlagningen också, när jag tycker det behövs, dock inte varje dag.
Det här tycks fungera för mig, men det finns säkert de som kan behöva dra ner ännu mer på gräddkonsumtionen.
"still lost in space and time"
#23 Oj, har "Nisse" varit framme?F låt
klart det ska vara 5 cl eller 50 ml, sååå dålig var jag inte i matte
Tack för att det finns vakna människor i denna skara…

#24 Ja, denna "Nisse"! Han ska då alltid ställa till det… 

#22 så du tror det är tillfälligt? en vårstädning? hm, blir lite fundersam. kanske, kanske inte. hur vet man egentligen? (det kliar massor på mig, runt midjan.)
#23 och du tror det är grädden. kanske, kanske inte. hur vet man egentligen? om jag skulle skippa grädden - hur lång tid tar det innan man vet? 1 vecka eller en månad eller ett år?
jag vet varken ut eller in längre, känner jag. jag har inte gått ner ett gram och det gör inget egentligen, att det dröjer, om jag bara hade vetat att jag gjorde rätt och att viktnedgången kommer.
min misstanke är att jag tillhör gruppen som går ner av att öka proteinintaget och även av att öka motionen.
tack ändå, för era välmenta och goda råd. jag vet bara inte vilket öra jag ska lyssna på
.
#26 förstår att det inte är lätt när vi kommer med en massa olika förslag från flera håll, gör det du känner är bra för dig…. jag var inne på lchf.se sidan idag och läste för jag tycker det är roligt att läsa på olika sidor om lchf och där stod det att omställningen kan ta från någon vecka till några månader beroende på hur känslig man är och de tipsade om att trappa ner antalet kolhydrater om man vill det, medan en del strök kolhydraterna direkt. Det är ju bara du som vet hur du känner dig.
Själv åkte jag på ett rejält bakslag i min mage (IBS) och har "träningsvärk" i tarmarna som jag alltid får, men får se det positivt för det var det första skovet på över ½ år och hoppas att det dröjer till nästa gång. Vet inte om det hade att göra med att jag åt pannacotta med mörk choklad i och att jag drack en Baccardi razzel som är söt, men jag hade kännt av detta hela veckan och det blev väl kulmen. Nog om mig….
Hoppas att du hittar en rätt nivå för dig. Jag bakade ett jättegott bröd i dag från kokboken LCHF - husmanskost, det var mumsigt och heter "Fröbröd". Gjorde som Kajsa Varg, tog lite av varje av det jag hade hemma och det blev riktigt bra.

#26 Jag har ingen aning om det skulle vara grädden i ditt fall. Jag vet bara att det har hjälpt mig att minska på grädden.
Den enda som kan avgöra det är du. Och för att få reda på det måste du testa. Men grädden verkar vara en stor bov för många. Dels för att grädde innehåller mjölksocker, som ger lite insulinpåslag. Dels för att mjölkproteinet i grädden kan ge större insulinpåslag än vad annat protein gör (t ex kött). Och insulin stoppar viktnedgång.
Hur känslig man är för grädde beror antagligen på hur skadad ens metabolism är. För en frisk, smal ungdom är grädde nog inget problem. Men har man ätit som det har rekommenderats under större delen av sitt liv, dvs fettsnålt och mycket kolhydrter, 6-8 skivor bröd om dagen mm, så kan nog grädden ställa till det.
För mig räckte det med att ransonera grädden, så att jag inte får i mig för mycket, andra kanske måste skippa den helt. Åter andra lyckligt lottade klarar nästan hur mycket som helst.
Om du vill ha mer handfasta råd och tips, så lägg in en dags mat i MinMat, och klistra in resultatet här. Än så länge kan vi ju bara komma med gissningar… och du får ta det som gissningar.

#27 jag blir jätteglad för era förslag gullvi! glad att nån läser öht faktiskt :). problemet är att jag inte vet vilket tåg jag ska hoppa på. kanske är det omöjligt för mig att tappa vikt tänker jag. jag läser ju om andra som efter flera år på den här kosten inte gått ner ett gram. jag undrar såklart varför. och frågan är om jag är känslig eller okänslig när jag inte gått ner nåt än.
trist med din mage. du har ju verkligen en fysisk anledning att välja lchf, när magen din mår så bra på kosten. det är ändå väldigt trösterikt att läsa att så många får sådana fantastiska fysiska reaktioner på lchf-kosten.
och tack för tips om fröbröd. ska testa det nån gång, för bröd är min svaghet.
#28 får väl testa det där med grädden kanske ändå. frågan är bara vad jag ska testa först. och hur vet man hur skadad ens metabolism är egentligen? jag har alltid ätit ganska mycket fett, mest i form av olivolja och bregott. jag är ingen sockertorsk och har aldrig varit. gillar en bulle till kaffet ibland, men är inte en som måste ha sött. kolhydratsintaget har före lchf-kostens inträde bestått av två mackor till frukost, potatis/pasta/ris som tillbehör till lunch och middag. har ätit mycket hellre än sött. är ingen chips, pommes och chokladperson utan gillar "ren mat", inga såser men mycket grönsaker, dock ej rotfrukter. jag har inga fysiska problem förutom 8-10 kg övervikt.
idag har jag ätit en brödskiva till frukost igen (tyvärr?) och landar på 1750 kalorier varav 71% fett, 15% protein och 14% kolhydrater. 61 gr kolhydrater idag liksom de senaste fyra-fem dagarna och jag mår bättre i huvudet nu. dock har jag fått mitt tredje munsår sen jag började med kosten :(.
Jag tror att du behöver mer D- vitamin för det gör nog nästan alla.
Min viktminskning lyser i stort sett med sin frånvaro men från 14 dec. till den 25 jan. hade jag tappat 2 kg fastän jag hade fuskat med janssons och vörtbröd ett par ggr. på den tiden. Känner mig bättre i kroppen sedan jag började med vitamintillskott, särskilt D3 som jag doserar gansla högt eftersom man behöver mer när man har många kilon för mkt.
lchfbarbie! hej igen! om man inte har så många kilon att gå ner tar det längre tid att börja tappa dem har jag läst… men jag undrar om du ändå inte mår bättre? du skriver i din tråd att du har för första gången inte haft några pms-besvär… hoppas att det gäller fortfarande. Tålamod kan vara ett vackert ord, men ofta svårt att ta till sig (är själv en av dem som ska ha snabba resultat
) men det är nog det du behöver nu…. kram
Hej på dig!
Jag har ett tips om du vill undvika grädde kaffe men ändå inte bara dricka svart. Gå in på LCHF-butikens sida. Där finns recept på lattemjölk som ger väldigt lite kollisar. Gör den själv och detblir jättegott ikaffet!
Bara ett lite tips….Kramis ?
Här kommer länken/?

tack rara ni för tips och engagement i min tråd. det värmer!
#31 jodukantro gullvi, inga pms-besvär den här månaden heller. och det är viktigt. för i min värld så innebär det att lchf påverkar mig hormonellt (så tolkar jag det iaf; har någon nån annan förklaring så shoot!). det är jag oerhört glad för och det är det absolut viktigaste skälet för mig att fortsätta äta såhär.
jag har bestämt mig för att tagga ner lite angående viktminskningen. var egentligen inte så angelägen från början, men lät mig stressas lite av "alla andras" otroliga resultat. så nu äter jag min surdegsskiva till frukost men försöker i övrigt vara restriktiv med kolhydraterna. kommer kanske upp i max 30 st per dag och så får det vara just nu. för mina vinster med lchf är ändå större än ansträngningarna tycker jag. tack för påminnelsen och kram tillbaka!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ny update:
jag har gått upp i vikt dessvärre, plus två kilo, men det syns dessbättre inte på kroppen men är ju jäkligt tråkigt förstås. märkte det när jag vägde mig på landet i helgen.
jag är fortfarande inte jättestrikt med surdegsbrödet utan det kan bli nån enstaka brödskiva nån dag emellanåt. jag har även bakat ett par omgångar pones sen sist men jag kan inte säga att jag tycker att de hjälper såvärst mycket. jag känner av när jag äter för lite kolhydrater och försöker då komplettera med en skiva bröd eller lite mer grönsaker. brödet hjälper bäst; gör mig piggare i hjärnan.
jag försöker äta mer protein också, jag försöker så gott det går iaf. blandad framgång.
bakslaget den här gången, förutom viktökningen då, är att jag varit sjuk. dock kändes den här förkylningen som en miniatyrsjuka i jämförelse med normalstatus.
i förrgår natt hade jag även antydan till vadkramper på natten, varför?
Vadkramperna känner jag igen, för min del berodde det på magnesiumbrist. Köpte magnesium från hälsokosten och vips försvann problemen med kramper, som jag oftast fick när jag skulle försöka sova.
Tråkigt med vikten, känner igen det där. Hade en jättelång platå förra året som gjorde att jag tappade sugen (vilket resulterade i att jag gav upp LCHF och gick upp mina tappade kilon till slut). Håll ut. Och försök i största möjliga mån skippa brödet. Det är väl det enda tipset jag har.
Just problemet att man äter för lite har jag själv ingen erfarenhet av alls. Hoppas det ger med sig.
MVH Maja

hej majala och tack för ditt svar. jo, jag vet att man kan ta magnesium mot vadkramper, men jag undrar mer vad det är som gör att jag fått magnesiumbrist nu helt plötsligt. det säger mig att kosten inte räcker till. varför ger mindre kolhydrater vadkramper? inte ett gott tecken enligt mig…
tack för pepp annars; jag ska försöka hålla ut. om det inte hänt nåt på sex månader så kommer jag succesivt införa lite mer kolhydrater i mitt liv och försöka tappa vikt på annat sätt. jag är varken sockerberoende eller sjuk och ser det här som ett experiment. hoppas dock att det faller väl ut.
Hej lchfbarbie! kroppen slukar magnesium om du äter d-vitaminer.. jag hade kramper i mina ben långt innan jag började äta enligt lchf och hade också en pappa som fick mycket kramper,men jag fick mer kramper sedan jag började äta lite kolisar, nu har jag ätit magnesiumtabletter sedan några veckor och blivit jättebra i benen så jag får lugn och ro på nätterna

Hej Gullvi! Fast jag äter inte några d-vitaminer, mer än de som finns i Mivitotal. Men framförallt har jag inte ändrat på mitt vitaminintag sen kostomläggningen. Har dessbättre inte känt ngt de senaste nätterna. Kramp i vaderna påminner mig om tiden som gravid. Jag har faktiskt känt mig lite gravid de senaste dagarna. Svullen mage samt antydningar till både illamående och foglossningar. Skumt!

Jag undrar också varför LCHF ger magnesiumbrist. Är det någon som vet?

Jag har för mig att det är nåt samband mellan kalcium och magnesium, på sånt sätt att de tar ut varandra. Om man ökat sitt intag av mjölkprodukter under lchf så kan man isf få magnesiumbrist. Jag vet inte om detta stämmer; det låter lite hokuspokus. Hursomhelst så har inte jag ökat mina mjölkprodukter i det stora hela. Snarare tvärtom.

fjärde munsåret… men mår i övrigt ganska bra. börjar komma in i ätandet tycker jag. jag har tagit upp brödskivan om morgonen igen, för att stå ut. livet blir för trist annars.
nån som förresten vet vad man ska räkna i kolhydrater för en surdegsmacka från röstånga mölla (de odlar och maler eget mjöl och brödet är heeelt fantastiskt. säljs i skåne.)?
nu väger jag alltså fortfarande 77 kilo, men de där två kilona märks inte på kroppen tycker jag, så ngt har ändå hänt med kroppsformen. jag äter på och inväntar fyra månader med lchf. har det inte hänt nåt då så ryker mejerierna.
peace

Femte munsåret och jag kan kallt konstatera att nån slags brist får jag av den här kosten. Sen i förrgår har jag dessutom både hög feber och en eländig öroninflammation. Tar smärtstillande och näsdroppar men inte penicillin. Jag tror den börjar ge med sig :). Det här med munsår och vadkramper är jag inte alls glad för men ingen tycks kunna ge svar på vilken anledningen är. Har bestämt mig för att börja med d-vitamin och nån ny multivitamin. Har tagit Mivitotal men nu läst att det är konserveringsmedel i den och då vill jag byta. Få se om det kan hjälpa. Den goda nyheten är att vikten krupit nedåt lite, 76,1 idag. Det är mer än när jag började men är bättre än 77-78, vilket jag kom upp i ett tag. Känns bra och jag kan se och känna förändringen. Härligt! Nu hoppas vi bara att det fortsätter såhär.

For vadkramperna, forsok att dricka ett glas Tonic Water (vet inte om det finns sockerfritt i Sverige) innan du gar och lagger dig (om kramperna kommer da … annars nar det behovs). Tonic Water innehaller quinine och hjalper valdigt bra mot kramper.
Jag har alltid en flaska pa nattduksbordet utifall … har inte kannt av kramp se'n jag borjade ata en sallad med 1/2 avocado varje kvall … ta i tra …