Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6732 ggr
ulf-jansson
2011-03-25 08:38
0

Hundproblem

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har träffat en pigg och glad hund med cancer . Jag frågade om han ville käka lchf med mig och eftersom han inte sa nej så går han på diet sen en vecka tillbaka .

Nu till problemet . Dom senaste 3 dagarna har han fått diarre och hinner inte ens ut innan det är för sent . Då jag inte kan nånting om hundar så hoppas jag att nån mer kunnig kan titta på våran matlista och se om det är nånting jag inte borde ge till hunden eller om det är nånting som behöver tillsättas .

1 Veckas meny

Lever , hjärta , ägg , kyckling , anka , köttfärs , lax, 4st sillbitar

Smör , fett från den helstekta ankan , grädde , cf , diverse mögelostar och vanlig ost

Paprika , zuccini , lök , purjolök , morot , palsternacka , rotselleri .

Hunden väger dryga 30 kg och han har fått 1500-2000 kalorier om dagen , kan det vara för mycket ?

Hoppas nån har en lösning så han slipper gå tillbaka till hundfoder .

MimLan
2011-03-25 09:12
0

Hundar äter inte som människor, och tvära byten brukar ge reaktioner oavsett.

Gå gärna till hund.ifokus.se, eller barf.ifokus.se.

[Pennylane1]
2011-03-25 09:15
1

lök ska väl inte hundar ha alls!? just diarré kan vara en reaktion på lök, googla hund + lök så kommer mycket upp.

ebet
2011-03-25 09:18
0

Hundar ska äta LCHP Mycket protein alltså. Lök är gift för de. (liksom choklad)

Jag ger min hund fryst hundfoder (bara kött av olika sorter) ingen extra fett, han får möjligen slicka den redan tomma gräddbyttan, osten tror jag inte heller så väldigt naturligt för de. Grönsaker får han lite ibland.

Kycklingvingar, annan rå mat, inälvor, ägg jättebra. (äggvitan måste vara tillagad)

Min 37 kilo tunga jycke får ett halvt kilo kött om dagen, plus ett ägg och lite godisbitar som är torkade korvslantar jag gör av 82%-ig varmkorv.

Jag tror att problemet kan vara för mycket fett och mjölkprodukter. Eller att hunden har ätit ihop konstigheter på egen hand.

Lycka till med vovven

ashe
2011-03-25 09:21
0

Hundar tål inte rå lök eller purjolök, kanske även tillagad kan ge problem.

Lever kan ge diarre i för stor mängd.

För mycket (d v s mer än hunden tål) fett från smör eller kött kan ge diarre.

För snabb övergång till ny mat kan ge diarre.

Om man byter från en hundmat till en annan brukar man räkna att det skall ta minst två veckors övergång.

Kolla mer på barf!

Lycka till

Pasi
2011-03-25 09:32
0

Lök och produkter med laktos ska bort (små mängder ost kan vara ok, men helst inte grädde) - jag tror heller inte att de ska ha för mycket stärkelse (hunddjur gräver ju normalt inte upp rötter som de kokar, eller också gör de bara det i smygFlört).
Som redan sagts så behöver inte hundar samma mängd fetts om vi, de är kadaverätare och klarar ju både ben och hög andel proteiner. Om sen lite extra fett skulle vara negativt låter jag vara osagt. I naturen kan hunddjur få stå till godo med en hel del benmärg och annat som är ganska fett.

Du ger maten rå till hunden hoppas jag - och med ben (de behöver det)?

Diarrén kan mycket väl vara ett övergångsbesvär… det händer ju lite i kroppen vid övergången. Omställningen tog 2-3 veckor för min vovve - som var rysligt kissnödig och törstig i början, precis som jag (mycket vätskedrivande ketoner).

Anterrabae
2011-03-25 11:51
0

Håller med ovanstående talare ;)

Ingen lök och inga stora mängder mjölkprodukter.. Och rå mat, med ben eller benmjöl.

När proteinerna tillagas ändrar de molekylärstruktur och blir mycket svårare för djuren att tillgodogöra sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

gun92884
2011-03-25 12:41
0

Lok ger inte diarrhea, men ar skadligt pa lang sikt eftersom de roda blodkropparna forstors … jag hade en Airedale, Ursula du Bayou, som ALSKADE lok och vitlok … och vindruvor … allt no-no's …

skogs-tolva
2011-03-25 15:45
0

Och om hunden får för mycket fett kan den också reagera med diarré. Jag vet…….och det är inte alltför roligt att torka….

Fett som hänger med köttet är ok men inte extra tillsatt.

Jag gav nämligen min schäfer laxolja som tillskott, ca 2-3 msk 2 ggr/dag och insåg detta med för mycket fett Förvånad

Och skippa rotsakerna! För mycket fibrer och lök är aldrig naturligt för en hund.

gun92884
2011-03-25 15:59
0

Jag ger en kapsyl laxolja per dag (till kvallsmat) och det fungerar bra. Ja, extra fett ar vanskligt och behovs nog inte om man ger varierad (prey model) kost.

[Nilla59]
2011-03-25 17:32
0

Jag undrade över sillbitarna också- Är det inlagd sill du menar? Och mögelostar kanske inte heller är så bra. Tänk vad vargen äter. Vargens bytesdjur består av rent kött. :) Sen i magen finns grönfoder. Det är mer kött än grönfoder på vargens matdjur. Behöver hunden verkligen grädde, cf och smör. Djurfett är väl kanske bättre istället.

[Stella69]
2011-03-25 17:51
0

Jag ger min hund (30 kg) ett halvt kg kött och ben per dag, ibland en skvätt laxolja som "smörjmedel" för lederna.

Hon har aldrig diarré när hon får rått kött, däremot kan det bli problem om hon får nån kryddad mat eller sås som någon slinker till henne, särskilt om det är vitlök i. För att hon ska bli bra i magen, så brukar jag ge henne nåt med ben eller brosk, t ex. grisknorrar. Eller så får hon vara utan mat den dagen.

[Pennylane1]
2011-03-25 18:17
0

# 9 Saxat från ett hundforum (minns inte vilket nu men har sparat bl.a. följande i ett worddokument)

De symptom som kan ses vid akut lökförgiftning är; aptitlöshet, kräkningar och diarré, blodfärgad urin och bleka slemhinnor, samt snabb andning och hög hjärtfrekvens.

Denna kommentar har tagits bort.
gun92884
2011-03-25 20:43
0

Kan det galla blomsterlokar? De ar jattefarliga! Hund som gillar att grava upp och tugga maste man halla ett hokoga pa i tradgarden … Annars sa lar nog inte manga hundar ata sa'na kvantiteter av (mat)lok sa det blir forgiftning …

[Pennylane1]
2011-03-25 21:04
0

det gäller ALLA lökar betonades det i forumet. Vår hund (i mitt föräldrahem) stal en hel lökpaj, ogräddad, han förstörde magen genom det.

[Pennylane1]
2011-03-25 21:05
0

här står lite mer om det

hemul
2011-03-25 21:11
0

Man kan få diarré av cancer också, även om den inte sitter i magen. Vilken typ av cancer har hunden?

LenaK63
2011-03-25 22:27
0

Tänk på att cancerceller lever av socker. Nu ser det ju inte ut som om hunden får så mycket socker av den dieten som du beskriver.

Efter en snabb omställning från hundfoder till mer eller mindre LCHF är det nog en ganska normal reaktion att få diarré. Rått kött och råa fint rivna grönsaker brukar normalisera det hela. Det är min erfarenhet.

Sadhana
2011-03-25 23:41
0

Min hund får diarré med en gång om det är lök i de matrester han bjuds!

Mooaa
2011-03-26 00:02
0

ost är också en sak man ska vara försiktig med när det gäller hundar. Håller med ovanstående, tänk på vad vargarna äter! Vi ger våra hundar ett foder som heter WOLF, lchf för hundar! Men det gäller att fasa ut det gamla mjölfodret. Diarré drabbade våra hundar den första veckan, men har nu gått över. (Jag antar att det är reaktionen när deras kropp som håller på att anpassa sig till det nya fodret. )

Million
2011-03-26 09:27
0

Skippa mögelosten också, hundar tål inte mögelsvampen roquefortin!

Magica1970
2011-03-26 09:27
0

#0 Jag rekommenderar dig att ge hunden antingen Nordic eller Bravo. Min hund får Nordics 50/50 (ox, vom och blod). Dessutom (tillsammans med morgonmålet) en rå äggula samt en omega-3-kapsel/dag. Lite då och då får han en torkad hönslever (obs! inte s.k. levergodis för det är mest spannmål i dem och troligtvis ingen lever alls). I många djuraffärer så kan du köpa torkade djurdelar i lösvikt (hjärta, lever, luftstrupe, lungor m.m). Mums för hundar :) Håller tummarna för att din hund ska bli frisk!

ulf-jansson
2011-03-26 10:49
0

Tackar för all information . Jag som trodde att jag äntligen hade hittat nån som kunde äta min mat som jag lagade :( 

Finns det ingen risk att ge hunden rått kött , kyckling har man ju lärt sig att man måste tillaga ordentligt , gäller det inte för hundar ? kan man ge hunden rå fisk med ben ?

# 10 Sillen är inlagd på burk . Men han har fått ytterst lite .

# 17 Det är inte min hund men det ägaren har berättat är cancer i testiklarna och i munnen . Men han har inte haft diarre innan så det tror jag inte är problemet .

Igår kväll hade han fast avföring ingen så förhoppningsvis var det mest övergångsproblem . Men skurmoppen är i färdigställning om det skulle bli samma besvär på en övergång till rå laktosfri kost .

gun92884
2011-03-26 10:54
0

… jag staller mig tveksam mot denna artikel eftersom det sags att (paraphrasing) "jag ger torrfoder och det fungerar bra". Allt som sags ar ar anecdotal, aven om anemin ar kand (och det har jag redan papekat) och det hanvisas inte till nagra studier som visar pa sa'na resultat. 

Har ALDRIG hort om en hund som blivit sjuk av lokinnehall i korvbitar som 'treats' … sma korvbitar ar nog det vanligaste tillsammans med torkad lever som traningsmaterial eftersom det ar latt att handskas med. Och det finns manga veterinarer som ger radet att ge vitlok i maten eftersom det ska (ibland) fungera som parasitskydd.  

Undrar hur manga hundar som dog av lokforgiftning nar de levde pa resterna fran agarnas matbord, innan veterinaren och djuraffarerna profiterade fran att salja fabrikerad hundmat?

Magica1970
2011-03-26 11:03
0

#23 Rå kyckling med ben fungerar för hundar (+ inälvor m.m.), men absolut inte tillagad. Bort med sillen!

gun92884
2011-03-26 11:29
0

Jag instammer med #25 … ta bort sillen! Den har val socker i lagen … och ar den sockerfri sa lar det finnas sotningsmedel vilket ar ett NO-NO for djur.

RA kyckling med ben ar utmarkt! Benen ar bara farliga i kokt form … de splintras. Alla ben ska ges raa.

Nar oron for att ratt kott ska ge sjukdom at hunden sticker upp sitt huvud, ta dig en funderare pa vad hundar skulle grava upp och satta i sig om de fick gora som de ville Skrattande Det betyder nu inte att de inte kan bli sjuka om de satter i sig innehallet i en soptunna, t ex. Men, det ar oftast inte fran maten per se, det ar fran den kemiska roran som 'kokas' nar allt blandas ihop och far sta och dra Rynkar på näsan

ulf-jansson
2011-03-26 11:56
0

#25 #26 Sockret i sillen ser jag inte som ett problem . Sillen innehåller 10 % kolhydrater , gissningsvis innehåller en avrunnen sill ca 2 % socker vilket borde göra att en sillbit innehåller 0,1-0,2 gram socker och så små mängder per dag borde inte ställa till det allt för mycket

Magica1970
2011-03-26 12:02
0

#27 Ät sillen själv och ge hunden mat som hundar bör äta. Sill är fet fisk och personligen ser jag ingen anledning att mata hundar med sill även om det handlar om små bitar då och då.

Majja81
2011-03-26 12:24
0

Det finns hundfoder av en anledning. Du kommer inte kunna laga lika  mat med rätt näringsinnehåll som riktigt hundfoder från fackhandeln har vilka är nogrann uttagna av forskning.

Hunden är laktosintolerant och kan ej heller ta upp vegetabiliska produkter som grönsaker.

Rå mat tror jag ej på, bakteriehärd så det skriker om det.

Inga ben särskilt dem som börjar på F- fläsk, fågel, fisk alltså. Fastnar i halsen.

Jag  jobbar på hundfackhandel, är utbildad inom hundfoder.

Ge foder från veterinären säger jag!! Mina hundar gör det annars skulle inte dem må bra kan jag lova.

MimLan
2011-03-26 12:30
0

#29 Att du inte "tror"  på rå mat är väl bra, men använd inte tro för det du anser är riktigt heller.

Läs gärna på om BARF eftersom du har mycket med hundar att göra.

gun92884
2011-03-26 12:41
0

Alla blir saliga pa egen tro Glad … det heter sa va? Kommer inte ihag alla clicheer pa svenska, finns sa manga pa engelska som tranger ut de gamlaSkrattande

Att du inte tror pa ra mat ar en sak … att saga att det ar smitthard/inte naringsriktig ar en annan … lagg upp lankar till studier som visar att torrfoder fran veterinaren ar optimal foda och glom inte att ocksa lagga de artiklar som forklarar vad som VERKLIGEN utgor huvudparten av torrfoder.

Jag har barfat mina hundar i mer an 10 ar vid det har laget. Naturligtvis kan det bli fel om man inte satter sig in i vad det innebar att ge en ordentlig kost … ar man lat och ger vad om helst sa blir det naturligtvis fel aven om hundar kan overleva mycket … det KAN jag overtyga om eftersom jag jobbar med Rescue …

Magica1970
2011-03-26 12:43
0

#29 "så du kan lita på mig"

Inte utifrån det du skriver om det nu är baserat på den kunskap du anser att du besitter.

Majja81
2011-03-26 12:52
0

Jag skrev "tror" eftersom jag inte kan BARF och det erkänner jag. Tipset var till en person som säger att han inte kan hundar och då tycker inte jag man ska exprimentera med hundmat.

Resten skrev jag efter min egen utbildning och erfarenhet. Vill man lära sig kan man söka på hundfoderföretag och läsa innehållsförteckningar.

Men som sagt…många tror på sitt och det finns lika många råd som det finns människor.

Huvudsaken här är att hunden inte mår bra och det tycker jag är hemskt. Då bör man vända sig till någon som kan som fackhandel eller veterinär istället för att gissa sig fram och hunden får lida i onödan.

Jag har inga länkar att lägga upp för jag har lärt mig via utbildning inte på internet men lägg upp länkar du om BARF så får jag lära mig om det via nätet :).

Magica1970
2011-03-26 12:58
0

#33 Så om hunden får den mat som hundar är avsedda för att äta (d.v.s. rått kött, inälvor, ben m.m.) så tycker du att det är att experimentera. Men att ge hunden mat som innehåller spannmål är helt ok för att du har lärt dig det på en utbildning som kanske t.o.m. hölls av ett företag som tillverkar och säljer hundfoder …

Wildrat
2011-03-26 13:06
1

#33 Hunden blev sjuk när den åt torrfoder påhittat av "experter".

Majja81
2011-03-26 13:11
0

Jag har inte sagt att jag vet bäst jag har bara sagt vad jag tycker precis som alla andra och sen har jag meddelat vad jag har för grund till att säga dessa råd. Vad har du fått din kunskap ifrån då? Varför ska han lyssna till dina råd?

gun92884
2011-03-26 13:16
0

… du kan borja har: http://vetmedicine.about.com/od/nutritioninformation/a/QandA_barf.htm

Denna site ar skriven av en veterinar. Du kan ocksa kolla upp Dr Ian Billinghurst som raknas som BARFs 'fader'. Han har en Facebooksida ocksa. Nu vet jag inte om han ar mer kommersial an na't annat nufortiden eftersom jag inte behover lasa mig till vad jag ska gora vid det har laget … jag har bevis pa att jag gor ratt framfor mig …

[Pennylane1]
2011-03-26 13:29
0

#24 men det finns många fler hundar (gissar jag) som äter torrfoder än som BARFas och skulle då samtliga dessa vara sjuka!? Jag känner massor av hundägare med friska hundar som levt i högönsklig välmåga utan sjukdomar i sina långa liv och som ätit torrfoder. Så att ta avstånd från hela artikeln på grund av det anser jag vara ganska … ja vad? Märkligt kanske…

gun92884
2011-03-26 13:46
0

… manga olika cancer och thyroidproblem har ocksa skjutit i hojden i hundar (och katter) se'n fabrikerad hundmat introducerades. Hur vet du att dessa hundar du har mott inte ar sjuka? Och hur manga overgodda hundar … katter ocksa … moter du? Inte bara de som du kanner personligen … ta en titt omkring dig … man blir nastan gratfardig ibland eftersom dessa djur inte kan tala om hur daligt de mar fast man anar nar man ser dem pusta och jobba for att rora pa sig.

Nej, jag har inte nagra studier att lanka till statistik … jag har det straight from the horse's mouth, veterinarer som jag kommer i kontakt med nastan dagligen, pa grund av Rescue … inte en enda av dem har nagot att saga emot ra mat om man ger ratt mat … daremot sager de att det ar tyvarr ett 'nodvandigt ont' att behova salja djurfoder i pase och burk. Det har visserligen gatt mer pengar i veterinary medicin pa sista tiden men det ar inte ett yrke som har varit overkompenserat, som antagligen t ex vissa lakare vi i LCHF borjar kanna till namnen pa Foten i munnen