Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6391 ggr
Athenasmatte
0

LCHF utan att gå ner i vikt?

Hej! Jag skulle vilja testa LCHF av den anledningen att jag både lider av ADHD och IBS. Jag har hört att LCHF-kosten ska vara bra både mot IBS och ADHD. Problemet är att jag redan är väldigt smal och vill absolut inte gå ner i vikt. Jag tränar också väldigt mycket. Kan jag gå på LCHF utan att gå ner i vikt? Hur gör jag då?

Tacksam för svar!

Ha det gott! =). Mvh//Madeleine

[ngupa]
1

Det svar man brukar få då är att kroppen normaliserar sin vikt dvs man går upp om man behöver eller ner om det är det.

Fast allt tar sin tid.

[godisboll]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag äter LCH sedan slutet av 2008 och har valt denna diet pga min ADHD bland annat. Jag var ganska smal när jag började äta LCHF och jag tränar minst fem timmar vecka och dessvärre förlorade jag en del i vikt till en början. Gick under 45 kg till mina 170 cm. Nu väger jag cirka 50 kg och trots viktnedgången har kosten gett mig så otroligt mkt. Ett stabilare liv (jag är bipolär), mindre ledvärk och bättre humör. Det enda negativa har varit att jag har svårt att äta tillräckligt, men jag skulle aldrig byta tillbaka till "standardkost".

Athenasmatte
0

Oj, 45 kilo var lite till 170 cm =/. Men jag vill verkligen inte gå ner ett enda kilo! Det skulle inte se snyggt ut, jag är redan så smal =/. Skulle man kanske kunna äta LCHF på vardagarna och lägga till lite kolhydrater på helgen? Eller skulle den positiva effekten på ADHD och IBS helt försvinna då?

Zepp
0

Man ser till att laga speciellt god mat så man får i sig tillräckligt med energi.. så går man inte ner mer än nödvändigt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

#3 Jag rekomenderar att du ökar styrketräningen och drar ner konditionsträningen något samt äter mer protein istället så att du får mer muskler.

Sen ska du inte skämmas över din kroppsform, smaken är som baken det finns många som gillar smalare kvinnor också.

MimLan
0

Var inte så fokuserad på exakt vad som händer med vikten initialt. Det kommer att normalisera sig i slutändan. Många smala har gått ner några kilo i början för att gå upp fler och få en bättre kropp efter ett tag.

Både för ADHD och IBS gäller att man äter så att det fungerar. Tveksamt att det fungerar om man äter så att man mår sämre under större delen av veckan.

OneManArmy
0

Om du börjar gå ned… så ät mer?

starhawk
0

LCHF är väldigt bra för IBSen har själv sluppit alla besvär jag hade innan dom vill man inte ha igen. Så du får väl kolla hur mycket kolhydrater du tål. Enligt BMI-skalan lider jag av fetma och vikten står still trots diverse försök att gå ner så man går inte automatiskt ner i vikt av LCHF, det ät ju ingen bantningsdiet det är fråga om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Athenasmatte
0

Tack för alla svar =). Tänkte testa ett tag och se om det fungerar! Det hade varit jätteskönt! Det blir mycket fett och ost så slipper jag kanske gå ner i vikt =).

Emchen
0

Jag har själv lite samma problem som ts här, jag är bipolär och vill inte gå ner i vikt men verkligen inte upp heller! Jag äter litium och får en väldig aptit av det och äter denna kosten mycket för att jag ska kunna hålla vikten i schack. Jag är bara orolig att jag kommer att gå upp en massa i vikt, trots att det inte ska vara "möjligt" om man äter strikt. Hittills har det gått bra. Trots flera tusen kalorier om dagen ibland.. Hoppas det stannar så :) Ner borde man bara gå om kroppen "behöver" det, alltså om kroppen har något att släppa på. Annars vill ju kroppen väga det som kroppen mår bäst av, sägs det.

Emchen
0

Jag har själv lite samma problem som ts här, jag är bipolär och vill inte gå ner i vikt men verkligen inte upp heller! Jag äter litium och får en väldig aptit av det och äter denna kosten mycket för att jag ska kunna hålla vikten i schack. Jag är bara orolig att jag kommer att gå upp en massa i vikt, trots att det inte ska vara "möjligt" om man äter strikt. Hittills har det gått bra. Trots flera tusen kalorier om dagen ibland.. Hoppas det stannar så :) Ner borde man bara gå om kroppen "behöver" det, alltså om kroppen har något att släppa på. Annars vill ju kroppen väga det som kroppen mår bäst av, sägs det.

MimLan
0

#11 Förutsättingarna är ju en kropp som mår bra och får fungera som den vill. Viss medicinering kan inte riktigt räknas dit, när det påverkar kroppen starkt på olika sätt.

Ingen LCHF i världen kan fixa mirakel när kroppen löper amok. Men det kan ingen annan kost heller. Och sannolikheten för att LCHF är det minst dåliga alternativet är ändå extremt hög.