Kokosmjöl
Köpte idag en påse Kokosmjöl. Tänkte att det är säkert bra, men vet inte riktigt vad jag skall göra med det.
Någon som har några bra recept på Kokosmjöl?
Aldrig hört talas om!! Rapportera sen vad du hittar på med det:)

Jag har heller inte hört talas om det. Men kokosmjöl, måste vara som kokosflingor fast i mjölform. Bakverk kanske? Eller blanda till kokosmjölk?
Var hittar man kokosmjöl?

Hittade i en Indisk butik på Hisingen i Göteborg. Engelskt, East End Coconut Flour 800gr. kr.29.90. Tänkte om man ev. kunde använda det istället för mjöl.
Per 100g:
prot. 5,6
kolhydr. 6,4
fett. 62,0
.
Som lite bindemedel i typ "bröd" eller dylikt kanske? I "Polarbrödsreceptet" så de kan bli lite högre, som panering av kyckling, fisk, och som mjöl när man ska fritera..???
Det ska kunna ersätta vetemjöl. I bakpulverbröd då, får man anta. Här har du några recept.
http://www.tropicaltraditions.com/organic_coconut_flour.htm

#5 Skall nog prova det i Polarbrödet.
#6 Tackar, där fanns några recept.
Skall prova med att ersätta mjöl mot kokosmjöl och se hur det blir.
Du Oluf, kan du titta om det står någon svensk distributör på din påse och eventuellt telefonnummer?

Det står ingenting om någon svensk distibutör på påsen, däremot så står det kokosmjöl på flera språk där ibland svenska.
En web adress till england finns: http://www.eastendfoods.co.uk/
Jag kan ju fråga Indiern i affärn nästa gång jag är där.
Tack! 
Jag har letat men hittar bara på amerikanska sajter. Det blir dyrt med frakt och risk att åka fast i tullen bara för att testa…

Jag hittade kokosmjöl av märket Bobs Redmill på min farmers market och på deras website står det följande.

Lite kul………jag väntar med spänning på att någon hittar det i "vanliga" affärer, för oss som inte bor i storstäderna eller vill skicka efter från USA.
Låter som en skoj ingrediens att leka med - om nån hittar per postorder i Sverige eller i butik i Stockholm kan ni väl hojta?

Vilken spännande produkt!
Har upptäckt att jag går förbi en indisk butik på vägen hem från jobbet, ska kolla om det finns där idag. Utlovar i så fall rapport imorgon, för andra hugade stockholmare!
En tanke bara…det borde ju vara lätt att köra kokosflingor i en kvarn eller mat beredare och på så sätt få kokosmjöl. Om man låter kokosflingorna ligga framme och lufta 1 dag eller 2 så blir de torrare och förmodligen lättare att mala.
men kokosmjölet och även kokosflingorna som säljs i indisk butik (tror det är samma som Olufs) är mycket saftigare än vanliga.. om man torkar dem borde det bli mindre bra.
Kan vara svårt att baka på det eftersom det inte som mjöl bildar några glutentrådar. Jag har personligen använt det i lchfvåfflorna ist för mandelmjöl.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag måste bara puffa lite. Finns det någon som hittat kokosmjöl i Stockholm? Jag är supernyfiken på denna ingrediens.
Prova att ringa dessa butiker i Stockholm, de kanske har kokosmjöl.
**Indian food center
**Här hittar du det mesta som behövs till beredningen av indiska maträtter. Affären finns på;Kungsholmsgatan 15
112 27 Stockholm
Telefon: 08-653 21 22**Himalaya Livs
**På Valhallavägen 73 (vid Handelsbanken/KTH) har Himalaya Livs försäljning av billiga indiska kryddor, linser, bönor och fisk, indiska grönsaker. De har även ätbara indiska färdiga rätter på konserv. På övervåning kan man hyra hindifilmer på video eller DVD och köpa kläder/smycken.Himalaya Livs
Hovslagarvägen 6
Upplands Väsby
Telefon: 08- 673 13 52Taj Mahal Livs
Kammakargatan 40 Stockholm
Telefon: 08- 21 22 81
Det här var spännande. Jag hittar inte kokosmjöl i förteckningen över kokosprodukter i Enig/Fallons bok "Eat fat, lose fat", så det här är verkligen ett fynd. Tänk om man kan baka nåt. Det var länge sen.
- Jag ska kolla taj mahal livs när jag hämtat dottern på dagis. Återkommer.
Soni hur gick det med Taj Mahal? Hade de någon kokosmjöl?
Ja, jag var där men hittade inget . Kollade bara som hastigast, hittade inget i mjölavdelningen. Däremot hade de typ 20 liters säckar med kokosflingor! Riktigt så mycket använder inte ens jag
. Skulle han frågat i kassan naturligtvis, men dottern fick värsta utbrottet så det var bara att smita ut snabbt!
Jag är ledig den här veckan så jag har i alla fall planer på att kolla den på Kungsholmen oxå.
Den på valhallavägen har jag kollat - där fanns inte, de gjorde bara fågelholken åt mig och skakade på huvudet…
Var på Taj Mahal och 2 andra kinabutiker idag. De hade kokosmjöl gjord på mjölken, inte på köttet. Oluf-56a, vad var ditt mjöl gjort av?
Ska kanske tillägga att den kokosmjölen används till att blanda med vatten så man får kokosmjölk. Alltså inget att baka med.
Är det någon som känner till någon Indisk butik i Borås? Bor liksom inte i Stockholm. Göteborg går också bra för dit åker jag ibland.
Kokosmjöl låter ju intressant! Jag gjorde en sökning på nätet och hittade att Kung Markatta visst har kokosmjöl i sitt sortiment (Kokosmjöl Urtekram). Jag har skrivit till dem och frågat om återförsäljare i Göteborg + begärt mer info om produkten. Kung Markattas produkter är ju ekologiska så det skulle ju vara jättebra med kokosmjöl från dem. 

jag gör ju mitt kokosbröd på ägg o kokosflingor som jag kör i min bullit((för o få det mindre fibrigt))
o de blir ett jättefint bröd som jag har till frukost varje dag
det är bara att köra ett ägg o en dl kokosflingor i bullitten o sen ner me de i en plastbunke o in i micron 2 minuter
super gott o lägga pålägget på
Ursäkta en kanske dum fråga:
Vad är den bullitt?

Filea: Vet att dom har…ringde och frågade….
Indian Food House
Branscher: Livsmedelsindustrier Presentera företaget här… Grossist och Detaljist exotisk mat Tfn/Fax: 031-223231 Adress
Herkulesgatan 1 F
41701 GÖTEBORG

#27 Det ligger en indisk affär ute vid Backaplan (GBG) bredvid Sängjätten typ, dom har kokosmjöl. Sen har du min lokala, som ligger vid Willys i Majorna (en tvärgata till Bangatan/Djurgårdsgatan) där köpte jag mitt mjöl.
En Magic Bullit är en liten köksmaskin som hackar… den finns bla på TV-shop.
Numer pensionär i Nynäshamn
Men vad ska man ha kokosmjölet till? Kokosflingor har lite drygt sex kolisar… mjölet måste innehålla minst lika många.
Tack Margareta!
Då kan man använda vanlig stavmixer då
Funderar på panering, fritering eller något åt det hållet???
Hm…Kung Markattas kokosmjöl kan man lägga ner för det handlade inte alls om kokosmjöl utan i stället kokosmjölk… "K":et i mjölk hade uppenbarligen inte kommit med på sidan som jag hittade! Men nu vet jag var jag kan köpa kokosmjöl i Gbg så tack för det! 

Herkulesgatan har kokosmjöl, där har jag även köpt kokos juice.
En liten bit därifrån finns också en Indisk butik ( Hjalmarbrantingsplatsen, bredvid Myrornas ). Haqr också kokos mjöl, där köpte jag mitt.
Prövade att baka ett slags scones på det, men det blev inte bra. Blev liksom inte färdigt innuti, har provat med olika grader och tider. Sen smakade det alldeles för mycket kokos för min smak.

jag gjorde kokospannkakor idag på kokosmjöl jag fixade i bulliten((ja du fick ju svar på vad detär))
jättesmarriga blev dom må ni tro
receptet finns på http://www.receptbankenskokbok.se/
indiern svarar:
Kokosmjölet som hittats i indiska affärer är oftast vanliga torkade kokosflingor som är "pulveriserad" och änvänds för att reda samt ge smak till grytorna.
Länken som hemul gav är något annat- där verkar det vara ren kokosfiber med nästa 65 kolisar/100 g. Då känns det aktuellt att kolla noga innan man köper sånt. Jag brukar använda min "bullet" till att göra mjölet själv.
Magma
en panering gjord på riven parmesan och kokosmjöl funkar jättebra. Om man dessutom blandar in lite vitlökspulver, paprika och torkade örter blir det himmelskt (till kyckling)
OldWolfie, det låter jättegott med ditt bröd- jag gör något liknande fast med krossade linfrö och bakpuver. kanske man kan ta en blandning av båda för ett lite grövre bröd..
eller lägger i lite hallon och en dutta stevia om man vill har något till kaffet. dags att börja experimentera lite.
och så en liten not till mig själv: läs alla inlägg innan du skriver så slipper du posta fler gånger.

jaaaaa kokosen ger mej helatiden nya infallsvinklar på hur jag ska göra ett nytt recept
jag har nu gjort jättegod konfekt som jag snart ska lägga upp receptet på,,glömde fota o nu e dom slut
o jag vill ha bilder med fniss
så jag får göra om dom nån dag,,fast det är inte på kokos då så de e ot
men jag återkommer,,hehe kan tala om att schokladen runt e såååå krispig ni bet som afternine ,fniss
oj nu fick jag en ide till
får vänta tills vattenmyntan växer till sej så ska de testas
SandraB, det är totala mängden kolhydrater som avses. Amerikanerna tar ju med fibrer i totalsumman medan vi inte gör det. Kokosmjöl är nästan ren fiber. 8,5 g sockerarter.

Varför Sugars + Dietary Fiber inte stämmer med Total Carbohydrate vete sjutton.

Kokosmjöl finns att köpa på Hälskokostbutiken. Jag har använt det i tex kladdkakan vars recept fnns här på sajten.
Hemul- Jag glömde att amerikanerna inte ta bort fiber när de räkna kolhydrater- men även om man gör det så blir det ändå 26 kolhydrater. Om jag läser din länk så verkar att det mjölet är en bi-produkt när de utvinner kokosolja.
"Tropical Traditions organic coconut flour is fiber from the coconut meat after most of the oil has been extracted to make Virgin Coconut Oil."
vilket skulle kanske förklara kolhydratskillnaden.
Tack Ljungsbo, ska imorgon gå in på vår hälsobutik i Enköping där jag bor. Hoppas dom har det där. Finns det lagom stora förpackningar? Hur mycket kostar det?
Spännande med något nytt :)
Kanske ett alternativ till vanligt mjöl om man vill göra något form av bröd?
Aah, måste ha innan helgen! Får ringa hälsokosten o fråga om de har imorgon. Sedan ringa systerdottern som bor i storstan o fråga om hon kan köpa så Guben kan åka förbi innan han börjar jobbet… Omständigt men vad gör man när man har 5½ mil in till stan!
Undrar om Hennikehammars godistårta funkar m cocosmjöl? Blir kanske inte samma resning men det problemet har ju många… 
Testar o återkommer m resultatet…om de har mjölet vill säga.
Hej MaMaMade!
Vad är Hennikehammars godistårta?
Det låter nämligen väldigt gott…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Aaah, ska testa att baka den imorgon. Den innehåller en massa ägg o mald mandel, inget mjöl. Problemet blir sockret…tänkte ta honung istället o mindre mängd. Fortfarande socker men känns mer naturligt. Den blir *väldigt* mäktig så det räcker m en mkt liten bit, bra för oss o den räcker länge o åt många. Återkommer när jag har testat.
Har ev ett annat recept på lut också inför lördagen…som kanske kan bli ännu "nyttigare"! 
En liten avstickare: Hennickehammars herrgård, är det dem som gjort den tårtan? Där har jag bott ett par nätter "pre barn"…
Tror det, har en bok om att baka m choklad.
Hehe, mina två sista inköpta "mat"böcker är Jan Heds böcker om bak o choklad…passande i mitt "nya liv"! 
Jag har en påse kokosmjöl hemma som jag hittat i en asiatisk butik. Den ska vara detsamma som kokosmjölk fast som pulver. På påsen står det att den ska blandas med vatten så blir det kokosmjölk, dvs motsvarande mjölkpulver. Är det samma typ av kokosmjöl som ni pratar om här?
ulrikaberg - det där tycker jag lät spännande - betydligt roligare än kokosflingor malda till mjöl.
Numer pensionär i Nynäshamn
Lidl har cocosspån som är i det närmaste som mjöl.
När jag vill panera t.ex. strömming brukar jag bryta sönder en skiva Wasa Fiber Plus i morteln och mosa sönder den till minismulor, det blir jättebra so panering.
jag har köpt mitt på hälsokraft i sollefteå. Så de borde ju finnas på fler hälsobutiker i vårt avlånga land.
I Stockholm finns det ekologisk kokosmjöl bland annat på hälsokostbutiken Gryningen som ligger på Hornsgatan. Jag har köpt Govindas kokosmjöl där.
Jag har för mig att LifeLand på Norrtullsgatan också har, tror att de har Amanapranas.
Jag har också köpt mitt koksmjöl (Amanapranas) i en hälsokostbutik. Dock var det rätt dyrt vill jag minnas, 80kr för 500g. Dock bara 4g kolhydrater i. Jag använder det mest till kokospannkakor så det har inte gått åt så mycket :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför inte använda till att baka scones, våfflor, pannkakor m m som glutenfritt LCHF-alternativ, istället för det stärkelserika potatismjöl som har högt GI-värde och gör att man i längden blir fet.
jag har bakat massor med detta mjöl som #58 nämner. 

Jag har köpt kokosfiber från bodystore, ska fungera som mjöl men sväller mer tydl. Är typ som husk fast av kokos, dvs en restprodukt när de tillverkar kokosmjölk.
klippt ur texten på sidan:
"1msk kokosnötsmjöl innehåller 10 g fibrer och endast 30 kcal. Kokosnötsmjöl innehåller inte mindre än 61% fibrer.
Kokosnötsmjöl innehåller inget gluten, ingen fytinsyra, ingen cyanid och mycket få kolhydrater (4%). Kokosnötsmjöl innehåller 20% protein, inbegripet de åtta grundläggande proteinerna och nyttiga MCT-fetter (medellånga fett-syror) som förbättrar mineralintaget. Kokosnötsmjöl innehåller även 40 till 50% färre kalorier än annat mjöl, endast 187 Kcal/100 g."
Låter helt ok, därav inköpet, har dock inte hämtat/provat ännu, återkommer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gå in på Tropical Traditions hemsida eller www.freecoconutrecipes.com
Där finns massor av toppenbra recept med kokosmjöl.
**Lycka till!
**
Gå in på Tropical Traditions hemsida eller www.freecoconutrecipes.com.
Där finns massor med toppenrecept.
Lycka till!