Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2377 ggr
[Lokira]
0

Kalla såser?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag försöker undvika mejeriprodukter då jag märkt att jag triggas av dem och så tydligen går upp i vikt och så även av ost.

Men jag undrar nu hur det går med feta såser, som kall bearnaisesås, majonnäs (jag gör numera egen majonnäs & aioli) och liknande röror/såser. Hör de till mejeriprodukter? En dum fråga kanske, men jag blev så osäker helt plötsligt. Om det är så, då betyder det att jag inte kan äta något som tillbehör till mina kött/fisk, det smakar ju då torrt och inte särskilt mättande…

Jag har nu fått hem böckerna Bakglädje med LCHF & Varför går jag inte ner i vikt? Det kanske finns svar på min fråga i den andra boken, men vill gärna veta svaret redan nu ;).

Caywin
0

Utan smör kan det bli problem.

Ett beasås-recept:

• 3 äggulor
  • 0,5 dl vitvinsvinäger
  • 0,5 dl torrt vitt vin eller vermouth (valfritt - ersätt med lite mer vinäger)
  • 2 msk schalottenlök, finhackad
  • 4 msk färsk dragon, finhackad
  • Salt och nymalen vitpeppar
  • 50 gram smör i bit
  • 125 g smör, smält
  • 4 msk finhackad persilja
[Lokira]
0

#1.

Tack för receptet! Ska testa någon dag, men tyvärr så har jag ingen vitt vin hemma, klan man ta matlagningsvin?? :/

Jag äter gärna smör, det är OK men inte mejeriprodukter som yoghurt, kesella, creme fraiche och grädde…

Kan jag då äta kalla såser utan problem?? Eftersom de inte innehåller cremefraiche och liknande?

MimLan
0

(Ett tips är en matlagningskurs, för kött och fisk behöver inte vara torrt och tråkigt alls. Det är däremot rätt bra om man kan matcha rätt detalj mot rätt tillagningssätt, för att det skall bli bra.)

Caywin
0

#2 Funkar säkert bra med matlagningsvin .

Du borde kunna äta kalla såser utan problem.

[Lokira]
0

Tack. jag får prova fram mig och se hur det går :)

De kalla såserna är såå goda! Spec. den hemgjorda majonnäsen. :)

luddan
0

Jag gör min beasås med ägg, estragonvinäger, lite vatten, dragon och mjukt smör.. ev salt.. blir jättebra Glad

Aliki
0

Majo o bea, speciellt hemgjorda, är väl toppen…räknas inte som mejeri

[Lokira]
0

#7 tack! ska försöka göra egen beasås när jag får tid, annars får det bli köpta men hoppas de duger lika bra…. Men majonnäs gör jag själv, hur enkelt som helst :)

Brynhilde
0

Bearnaise/Hollandaise är inte svårare att göra än majonäs, principen är den samma. Tänk bara på att ingredienserna håller ungefär samma temperatur.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...