Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 3871 ggr
mumsan
0

Buljong

Idag kokade jag egen buljong på ett stort köttben.Kryddade den med salt, peppar, lite vitlök, nejlika, spiskummin. Hällde över lite vatten, så att benet inte låg helt fritt. Petade ut märgen efter ett tag och lät det koka lite till. Sen silade jag buljongen. Det blev ungefär en liter mycket god buljong. Väldigt nyttigt för våra leder!

Bookjones
0

Låter korkat kanske men vad är spiskummin? Är det annat än vanlig kummin? Är det nån som vet vad det heter på engelska? Kanske jag vet vad det är då.

Buljongen låter jättegod annars. Buljongtärningarna man köper är ju bara salt och MSG.

Gabi

Jacky
0

Jag köper färsk fläsklägg och kokar med lite salt och kryddor, gott fett kött och god buljong blir det

Nu väntar jag bara på att nässlorna ska växa opp så blir det soppa med ägghalvor

Margareta
0

Spiskummin och kummin är INTE samma sak. Spiskummin används bla i mexikansk mat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/welcome.html

Där hittade jag följande: 

Andra välkända arter är till exempel kryddväxten spiskummin (Cuminum cyminum) som på engelska heter cumin, den förväxlas ofta med kummin (Carum carvi), vars engelska namn är caraway. Frukterna är också lika men de är mycket olika i smak. Spiskummin är en av de kryddor om ingår i curry och den används också ofta i indiska och mexikanska maträtter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bookjones
0

Ah, tack ska du ha då vet jag vad det är.

DaMum
0

Spiskummin är en av de godaste kryddor jag vet!

Bara doften av det, får det att vattnas i munnen på mig. En ypperlig krydda till i princip all slags mat tycker jag. Speciellt färs- och kötträtter. Mmmmm…

Sara40
0

Sådan här buljong, hur länge kan man ha den i frysen? Vore bra om man kunde göra stor sats och förvara i frysen för att använda i grytor mm vart efter.

mumsan
0

Det borde väl att frysa buljongen i flera månader precis som kött.

Kryddorna jag hade i buljongen är ju individuella. Jag tog efter vad jag tyckte och smakade av.

Tack Margareta för informationen om spiskummin. Visste att det var annan än kummin men hade inte tänkt på varifrån den kom.

Anterrabae
0

gjorde en supermustig kyklingbuljong för litet sen. Mycket paprika och chillismak.. Riktigt gott.

Det går hur bra som helst att ha i frysen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

EvaC
0

Jag har som tumregel att förvara de olika buljonger jag gör  lika länge som köttet de är gjorda på. T.ex för fläsk 3 månader.

Numera är jag inte så petig med att sila buljongen heller kokar jag på märgben låter jag märgen vara kvar i buljongen.

Jag brukar blanda ben till en mustig buljong fläsk kalv oxe.För smakens skull slänger jag i lite svål och ett par skivor bacon.Mums alltihop. Fiskbuljong kokas på laxskallar ben och ett och annat räkskal.Man kan faktiskt köpa laxskallar lite var stans.

mumsan
0

Har inte sett så många ben i frysdiskarna här. Ibland finns det och andra gånger frågar jag efter dem. Min dagisvovve får det urkokta benet att gnaga på. Oj vad han gillar det. Fast han skulle nog behöva ett rått, men då äter han inget annat vilket hans matte nog inte skulle gilla.

Pasi
0

Men vovvar ska ha råa ben…helst ska hälften av kosten bestå av just det, enligt experterna. Finna mycket att läsa på nätet om BARFGlad

mumsan
0

Jo jag vet att de ska vara råa, men hundens matte är noga med att det bara är ben utan märg för annars äter han inget annat. Han har fått specialfoder nu pga. allergi mot något annat foder…

Pasi
0

Men märgben är ju bättre än nåt specialfoder så jag förstår inte matten alls…fast jag har ju inget med det att göra. Matten får tycka vad matten vill.Cool

Anterrabae
0

Pasi: Men om vovven har extremt känslig mage kanske vovven behöver vääääldigt långsam övergång, om den alls blir möjlig.. Eftersom vovven kanske inte tål just nåt rått..

Har en katt som var sån. Det enda han kunde äta var kokt ris och kokt fisk under en period.. Annars blödde tarmarna..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mumsan
0

Pasi jag tycker som dig men det är  ju inte min hund. En del blir väldigt lösa i magen när de övergår till sådan kost. Min granne som har små hundar försökte och de fick diarre. Hon ger blandad kost. Vore det min egen hund skulle jag övergå till råa ben osv. Det enda är på sommaren när det är vrmt och man inte alltid är hemma då gäller det att ha en kylväska och akta sig för flugorna!!!