Överlevnad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här tråden kommer handla om hur man överlever i vildmarken. Dela gärna med er av era kunskaper och erfarenheter. Det finns även en separat tråd om hur man tillverkar jaktvapen här.
Tänkte börja med en video om hur man gör en liten överlevnadsask:
En humoristisk men användbar youtube-serie om hur man gör upp eld, del 1:
Nästa steg är att införskaffa rent vatten:
Att bygga ett skydd mot vädret är mycket viktigt:
Inser nu att jag postat i fel ordning, Viktigast är skydd mot vädret, sedan vatten, därefter eld.
Denna video visar hur man väljer kniv:
JAUS
Du har inte funderat på att starta ett eget iFokus-forum för dina OT-trådar? Jag förstår inte riktigt syftet här på Kif som redan har väldigt hög aktivitet.
Då skulle du få alla uppmärksamhet från intresserade för det måste finnas massor av folk inom iFokus men som idag är utanför just Kolhydrater iFokus.
Numer pensionär i Nynäshamn
#6 Nej, har inte tid med det. Jag frågade här om intresse fanns innan jag skapade trådarna.

Jag tycker tråden är högst relevant. I min värld handlar inte LCHF bara om att äta rätt mat, det handlar om att hitta rätt mat också. Oavsett om det handlar om att söka sig igenom olika matbutiker eller söka i det vilda :)
I en överlevnadssituation måste man ju hitta föda och överleva på naturens villkor.
Vet inte om ni moderatorer håller med, men vi kan ju inte räkna med att hitta vår LCHF-kost i frysdisken på Konsum i all framtid. Vill man överleva i en hård och kall värld där darwinismens lagar gäller måste man ju veta hur man ska göra.

Det där väderskyddet/sovstället han bygger…
Han menar att det skulle klara temperaturer under fryspunkten, dvs. minusgrader.
Frågan är om det verkligen skulle klara en svensk vinter med nattliga temperaturer runt -25 grader? Det låter lite orimligt.
Men tänker man sig att det snöar så lär ju ett snötäcke lägga sig runt lövhögen, vilket ytterligare höjer temperaturen "inomhus" eftersom mindre värme kan ta sig ut.
Är också fundersam på hur mycket löv som måste läggas ovanför huvudet. Man bör nog ha en riktigt varm mössa att komplettera med för att skydda hjärnan från den yttre kylan.
Ett ytterliggare trick kan vara att försöka ha ihjäl något djur (typ ett får) som har en tjock päls för att skapa en "sovsäck" för benen också.

#9 Är det riktigt kall vinter får man hoppas det finns snö - då kan man bygga sig en quinzee. Temperaturen brukar hålla sig på ett par minusgrader i en sån, oavsett vädret utanför. Saknas snö så får man förlita sig på ved.
Själv håller jag tummarna för att klimatförbättringen verkligen är på väg, även om jag då och då tvivlar.

Här ser ni hur man bygger en Quinzee :)
Jag tycker tråden är passande och bra. Många av oss försöker äta så naturlig mat som möjligt, och det är bra att lära sig om maten och varifrån den kommer. Det finns också en stor skepsis till dagens köttindustri. Programmera din kropp för överlevnad. Bäst att spara ett litet späcklager runt midjan iaf.

#12 "Bäst att spara ett litet späcklager runt midjan iaf."
Kanske en åsikt som är svår att smälta för många av KiF:s läsare.
Björnar äter blåbär på sensommaren inför vintern.
För att inte avvika för mycket kan kanske några frågor ställas
Finns det några vetenskapliga studier som visar bättre överlevnad om man har ett späcklager?
Skall det vara heltäckande, äpple- eller päronformat?
Bästa sätt att underhålla det och förbereda sig för optimal överlevnadstid?
Positivt att överleva längst eller bättre att slippa undan så snabbt som möjligt?
Min favoritpessimist verkar mest fundera på hur man skall få undan liken efter diabetikerna när strömmen går.

Jag har flera gånger tagit upp frågan hur man skall planera för kris och vad man skall ha i sitt förråd som fettbrännare eftersom inte färskvaror klarar sig så länge utan el. Pemmican har jag inte provat. En fiskrev i överlevnadsasken är kanske bra men skulle hjälpt dem som nu flyr undan härdsmälta och exploderande kärnkraftsverk samt vatten förstört av tsunamin?

Jag vet att man förr konserverade kokta ägg i ättikslag. Borde kunna fungera. Också torkat kött - "beef jerky".

Här finns en svensk bok om överlevnad i vår Skandinaviska natur:
http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf
Det verkar finnas en hel del ätliga saker i våra skogar som vi kan dra nytta av för att hålla oss levande.
#13 Om jag var tvungen att endast äta en enda sak att äta resten av mitt liv så skulle jag välja pemmikan. Pemmikan är den optimala överlevnadsmaten, med lång hållbarhet, mycket energi- och näringstätt om man gör rätt.
Jag bifogar här Pemmikan-manualen, som beskriver hur man gör äkta pemmikan gjord på talg och utan bär för maximal hållbarhet.

Lite tankar om att överleva i ett katastrofscenario.
Mat. I det begynnande skedet / de första månaderna efter att samhället kollapsar måste man ha tillgång till någon form av icke-färsk föda som håller en på fötter och gör att man kan tänka klart och orka sätta upp en överlevnadsplan. Den första tiden borde dessutom vara mest kritisk för den fortsatta överlevnade. Alltså måste man bygga upp ett reservförråd med mat.
Lagra konservburkar och andra långt hållbara produkter i ett låst, mörkt, och torrt förråd. Är det fuktigt så plasta in maten på något sätt, så den håller längre.
Jag tror även att vissa oljor har lång hållbarhet. Det finns stora dunkar med olika typer av oljor i matvarubutiken. Om det stämmer borde man även köpa några sådana att komplettera konserverna med. De innehåller maximal energi på relativt begränsad yta. 5-10 dunkar rapsolja á 10 liter ger små, dagliga energitillskott i flera månader framåt.
I takt med att man så långsamt som möjligt tömmer sitt förråd måste man hitta nya sätt att samla/jaga föda. I naturen finns flera saker som går att äta för att få i sig det mest grundläggande för att överleva. T.ex. rötter, kåda, svamp, bär, och så vidare. Man kan t.ex. koka tallbarr för att tillgodose kroppen med bl.a. C-vitamin.
Man kan även fiska och jaga.
Odla. Odla så mycket som det bara går. I en överlevnadssituation äter man hellre kolhydrater än ingenting alls.
Mediciner. Ha en första hjälpen-låda med bandage, sax, tejp, plåster, sprit, huvudvärkstabletter, smärtlindrande, och sånt redo.
Vapen. Jag kan bara föreställa mig att många människor kommer agera i panik då längre perioder av törst och svält belastar det mänskliga psyket väldigt hårt. Knivar, spjut, klubbor, eller vad som helst som finns i din omedelbara närhet, för att skydda dig själv, din mat, och din flock. Ingen polis kommer att komma till din räddning, så du behöver kunna försvara din omgivning och dig själv rent fysiskt. Jag avskyr våld, men i det här fallet handlar det om överlevnad och därmed självförsvar. Det är inte tanken att man ska skada andra för att gynna sig själv.
Vatten. Regnvatten/snö behöver kokas och/eller köras igenom ett reningsfilter innan det är drickbart. Ett reningsfilter kan byggas av en enkel plåtburk med torv, mossa, och småsten. Det binder upp en hel del skadliga ämnen. Mer information kan man hitta i bl.a. boken "Handbok Överlevnad".
Samma sak gäller för sötvatten i naturen. Är man osäker så gör man bäst i att koka eller rena vattnet innan man dricker det.
Gruppen är starkare än individen. Håll samman med en grupp så har ni betydligt större chanser att klara er. Alla har sina egna specialiteter och kunskaper vilket kommer behövas förr eller senare. Gruppen skyddar även mot yttre hot och kan stötta vid alla typer av situationer. Fördela resurser och mat jämt och utse en ledare. Alla i gruppen måste ha en tydlig ansvarsroll - exempelvis vaktposter, till samlare, jägare, spanare, läkare, byggare, etc.
Den ultimata gruppen är liten nog att vara personlig och effektiv utan långa mellanled i form av beslutskedjor. Och den är stor stor nog att klara av yttre hot och påfrestningar som kyla, våld, svält, törst…
En mindre grupp är mer rörlig än en större. En större grupp kräver dessutom allt större resurser, vilket kan vara utmanande i början. Särskilt eftersom tillgången på föda kan vara ytterst begränsad i perioder. Optimalt kanske är ca 30-35 personer.
Kunskap. Mycket av den kunskap som du kanske saknar idag finns i böcker. Böcker är bra eftersom de är fysiska (greppbara) och lätta att ta med - och därför går att ha med i en överlevnadssituation. Exempel på böcker som kan vara bra att samla ihop är:
* Överlevnadshandbok - helst anpassad för den typ av miljö som du lever i.
* Förteckningsböcker/fakta - t.ex. svampböcker med stora och tydliga bilder, how-to-böcker, tips för odling och jordbruk, m.m.
#17 Jag håller med om mycket i din lista, men inte om oljorna. Talg är har betydligt bättre hållbarhet och är betydligt nyttigare.
Jag tycker det verkar bäst att vara lagom muskulös med lite fett fördelat runt hela kroppen. Som fettförbrännare har man bättre ställt med några hungriga dagar, så länge man får vatten.
Vid akut kris är det överlevnad och kunskap att skaffa mat i naturen som är viktigt. Vid längre kriser där man kanske hålls i hemmet eller inomhus, är självförsörjningen viktig.Jag skulle nog lagra mycket konserver och torkade matvaror.
Odlingar, köttproduktion (kanin är smidigt) och vattenrening. Och så förstås packade ryggsäckar vid snabb flykt.
Märkte precis att några av de youtube-länkar som jag postade tidigare inte fungerade. Det går tydligen inte posta videolänkar till de klippen så jag textlänkar istället. Här är knivvideon och här är eldvideon.