Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 14515 ggr
Aily
0

Matpyramid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lekte lite i photoshop, och gjorde min egen matpyramid, så som jag äter.  Skrattande

Kanske något för Livsmedelsverkets hemsida? Flört

http://ailyadams.wordpress.com/2011/03/10/matpyramiden/

Minorca
0

Det tar nog några år innan Livsmedelsverket kommer att publicera den….

Din pyramid är mycket illustrativ för LCHF. Den stämmer bra med min mathållning.Skrattande

jagheterellen
0

*trycker pa gilla knappen*

Denna kommentar har tagits bort.
Qamilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Underbart. Vill du fylla ut den nedre delen kan du få in grädde, CF och kokosfett också.  Glad

[MargaretaA]
0

Jättesnyggt! Skrattande

chrand
0

Jättefin, fast för min del består basen av kött, fisk, fågel och ägg samt att grönsakerna kommer före mejeriprodukterna.

Zepp
0

Kostcirkeln av Lotta Brun!

Food_circle

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aily
0

#6 Pyramiden är baserad på varifrån jag får min energi, procentuellt sett, och då är fett långt över något annat. Men visst är kött basen i all matlagning. Glad

#7 Jag älskar den kostcirkeln!

Aily
0

#4 Kokosfettet går under Fett längst ner. Jag är inte mycket till konstnär, så samtliga bilder är tagna från en matpyramid från en sajt som inte längre finns. I varje fall inte när jag kollade. Så det är därför det inte finns någon bild på just kokosfett. Skäms

Och jag vet inte med grädde och cf… jag är ganska restrektiv med mejerivaror, då jag försöker komma ganska lågt i antalet kolhydrater på en dag, och då hellre tar dem från grönsaker. Men i en mer allmän LCHF pyramid, så ska kanske grädde och cf vara längst ner också.

Internettan
0

Den matpyramiden var verkligen fin. Kanske ska fettet inte vara i botten dock? För jag antar att vi inte baserar våra måltider på smör och olja - och sen lägger till lite kött? Fullfet mat borde vara grunden och sedan kan man lägga till extra-fett utifrån sitt behov?

Tänker jag fel nu?

"Every point of view is a view from a point."

Aily
0

#10 Nej, du tänker inte fel. Köttet är absolut basen, men jag har gjort den på hur min energifördelning är, och då vinner fettet stort, som ligger runt 75E% eller mer.

Qamilla
0

#9. Självklart gör du pyramiden som du själv vill ha den. Tänkte bara att det såg lite tomt ut längst ner. Det stackars fettet som var med såg så ensamt ut. Flört

Det är också en bra pyramid för nybörjare att kolla på för att förstå principen.

Aily
0

#12 Hehe… sant, de ser lite ensamma ut där längst ner. Glad

skogs-tolva
0

*Gilla* Skrattande

Gullvi
0

Jättebra gjord - jag hade dock bytt ut frukt mot bär men det är en liten petitessFlört snygg mär den också, den är lätt för nybörjare (och oss andra) att gå efter

[ErikSvensson]
0

Jag snackade med en kompis igår om just kostpyramiden och han skrev att hans syster åt LowFat HighGrain (LFHG) och jag var tvungen att googla på det, gissa vad man fick upp? Skrattande 1:a träffen på google-> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/USDA_Food_Pyramid.gif

Aily
0

#16 Heheh… Ja, det finns väl ett sätt för alla. Men hur funkar det? Jag skulle nog bli väldigt sugen. Glad

[ErikSvensson]
0

LowFat HighGrain bör man bara äta om man är en häst. Skrattande

Minorca
0

#16 Det var så jag åt när drog på mej fettmanRynkar på näsan

Aily
0

#19 Ja, det är nog lite så jag ätit tidigare också. Samt en och annan stackars morot. Flört