LCHF Vinlista!
Hej!
Her har jeg laget en liste over alle viner med max 2 gr sukker per 100 gram. Det er en norsk liste, men jeg vil tro dere har de fleste vinene i sverige :) Så trenger man hvertfall ikke bekymre seg for karbohydratene, men det er klart man skal begrense seg. Så lenge man drikker vin, forbrenner kroppen alkohol og ikke fett :(
Svenska systembolaget har nog världens bästa förteckning över sockerinnehåll i viner. Dessutom, man räknar gram socker per liter när det gäller vin. www.systembolaget.se

Bra gjort!
Ja det er klart det skal stå liter :) I norge har vi sukkerinnholdet, men det er umulig å sortere alle tusenvis av vinene etter sukker, så derfor denne listen :)
Åh så bra! Jag tänkte skriva ett inlägg och fråga om bra viner. Hej hopp, tankeläsare
!!!!
Tänk gärna på att de ska vara ekologiska och så närproducerade som möjligt också. Systemets hemsida är ju fantastiskt bra, man kan söka på "sin" butik och välja massa olika kriterier. Nu kollade jag t ex "eko" och valde "låg sockerhalt". Perfekt! :)
Hej Beate, Hur väljer man "låg sockerhalt" i systembolagets söklista? Jag kan inte hitta det.
Om du går in på avancerad sökning så finns där 3 "klockor" där den första gäller sötma.
Tjohooo! Mitt favoritrödvin Douglas Green från Sydafrika innehåller mindre än 5g socker/liter!!
Sen att det är billigt gör ju inget! (199:--/3-literspåse).
Kan rekommenderas så här till helgen.

Hum .. nu fattar jag inte riktigt … menar ni att jag som försöket äta så nära noll kolhydrater som möjligt ändå skulle kunna dricka vin nån gång UTAN att få någon påverkan på klohydraterna/viktnergången?
alkoholen bromsar ju upp viktnedgången för de flesta (alla?) så man får väl acceptera en stoppad nedgång åtminstone. Men den lär ju bli mindre ju mindre kolisar man intar ändå…

Hum okej men det hade varit fantastiskt gott att kunna ta ett glas vin någon gång - får väl ändå vänta tills jag helt slutat amma kan jag tro
även om jag bara ammar 2 gånger/dygn nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så lenge man drikker alkohol så vil kroppen forbrenne alkohol og ikke fett, men det vil ikke påvirke fettforbrenningen i ettertid, og det vil ikke øke blodsukkeret, slik som karbohydrater vil. Vistnok :) Så det er mindre konsekvenser enn å spise masse sukker, kan det virke som hvertfall!
Har just avslutat en måltid med sallad, skaldjurspaté, vitling med skaldjursröra, räkor, sallad samt…2 glas vitt, en halv flaska rött samt en massa jordnötter efteråt…blodsocker innan måltiden var 4,9 och nu en timme efter så är den 5,7. Då ska nämnas att jag endast tar 7E basinsulin per dygn.
Så länge det är vanligt vin, alltså ingen söt sherry eller liknande påverkar det inte bs nämnvärt har mina fältstudier visat…
Jag titart visserligen inte på fettförbränning eftersom det sköter LCHF åt mig…