Stevia ?
Vad för sorts Stevia använder ni? Visste inte ens att det fanns något sådant. Men OM man skulle vilja använd något sött någon gång, är detta utan kolhydrater?
Och jag tittade här på nätet på en sida och det är ju fruktansvärt dyrt.
Vart köper ni?
Mvh Li
Vi köper flytande stevia från Usa.. Vet att det inte är det billigaste men det är enkelt och vi har beställt det med massa annat samtidigt och på så sätt fått det att löna sig.
Vitaminlife.com
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det är inte så dyrt med tanke på hyr drygt det är. Tänk på att det är 300 ggr sötare än socker. Man tar bara en knivsudd. Det tog mig över ett år att göra av med en burk. Då gav jag ändå bort flera gånger och använder det mycket till inläggningar, d.v.s. det mesta slösas bort i lagen som hälls ut i vasken till sist.
Jag har precis beställt ifrån Cayote.En flaska naturell och två smaksatta. Jag har inte använt det innan och är nyfiken på om det finns någon som handlat deras produkter och vad ni i såfall tycker.
Jag har haft mitt några månader nu, det tog jättelång tid att lära sig att dosera. Det är så sött att man behöver jättelite.

Jag köpte en burk med 50 g Steviapulver för ett tag sen. Prövade att blanda kakao, vispgrädde och lite Stevia. Det smakade rätt OK men jag hade smaken av Stevia kvar i munnen i över ett dygn, lite metalliknande smak. Nu har jag varit på trädgårdsmässan i Älvsjö och passade på att köpa Steviafrön. Får se om det går bra att odla. Weibulls bl.a. har frön.
Det går bra att odla, vi har gjort det förr och även i år växer de små sticklingarna till sig. De ska ha det lite svalare och ljust för att gro. När de väl kommit upp kan man ha dem varmare.

Vad gör man med dem när det är skördedags?
Man använder bladen
Numer pensionär i Nynäshamn

Torkar och krossar man dem så att de smulas sönder?
Bladen går både att använda färska och torkade. Men för att spara dem måste de torkas.
Tipps till mina barns älsklingsgodis på sommaren: Plocka ett blad stevia och ett blad pepparmynta. Rulla ihop dem tillsammans och tugga på dem. helt naturliga polkagrisar blir det men med mindre tuggmotstånd ;-).

Detta måste jag pröva!
Om man tycker stevian blir besk och stannar länge tror jag att det är överdoserat.. Det går verkligen extremlite.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade