Semla
Gjorde en misslyckad sörja som jag tänkte skulle smaka kubb. Efter lite experimenterande smakade den semla istället så då spann jag vidare på det.
Gjorde Nancys nötbröd i en frukostkopp istället för på tallrik. Använde mald mandel. Smaksatte med lite vaniljpulver och kardemumma. Blev en väldigt blek bulle men likväl en bulle som det gick att klippa ett lock ur och gröpa ur innanmäte för att fylla.
Den misslyckade "kubben" passar bra som fyllning.
Gjorde pannacotta på 2 dl grädde, 1,5 dl mandelmjöl och ett gelatinblad. I den kokande grädden hällde jag ner ett kryddmått hjorthornsalt och en gnutta vanilj. När den stelnat rörde jag ihop den med lite mer vanilj och kardemumma. Bör räcka till ganska många semlor.
Alltså petar man ner fyllningen i det urgröpta brödet, spritsar på vispgrädde och lägger på locket.

Ha! Det gick ju naturligtvis att steka bullen i lite smör i het stekpanna. Nu är den inte lika blek längre
Wohoo! Fettisdagen är räddad!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#0 Borde funka även utan hjorthornssalt, va?
Fabricati diem, pvnc!

#3 Antar det men det var så jag gjorde.

#3 Antar det, men det var så jag gjorde. Pannacottan blev inte så "pannacottig", men om det var tack vare mandeln eller hjorthornssaltet vet jag inte.
den fyllning jag brukar göra till semlor är att mala mandel och röra ut med grädde och lite socker, men tar sukrin nu, Så kubbfyllningen behöver jag nog inte men bullen ska jag göra! Mums!
Hej Pennylane!
Skulle gärna få lite mer exakta mått på mandelfyllet du gör. Det är ju inte så länge till fettisdagen…
Älskar semla…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
oh det vet jag faktiskt inte! Men det är ju busenkelt! Vill man har ljus fyllning så skållar och skalar man mandeln, annars inte, jag tycker det är godare med skalen också, mängd beror ju på hur många man ska göra… mal mandeln och tillsätt upphettad grädde, såpass att det blir en geggig röra och söta efter smak, Svårare är det inte. Om man säger någon matsked grädde till en dl mald mandel? Eller något mer… ja jag vet inte ! Men grädde kan man ju äta ändå så om man värmer för mycket gör det ju inget. Jag tror att man värmer för att sockret ska smälta och så blir det lättare att få en homogen massa. Man kan ha i bullinkråm också för att dryga ut. Då får man kanske ta lite mera grädde sen, man gör förstås den konsistens man gillar bäst.
Tack Pennylane, det var precis det jag ville veta om. Såg för mig stora mängder grädde… Och tipset om att skålla mandeln är också toppen.
Nu blir det temlor!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
puffar upp den här för det är väl semmeldags nu? ELler snart? Eller… tja…

Inte förrän den 24:e. Shit! Om mina planer går i lås sitter jag i en bil på väg genom Tyskland då. Gammal vispgrädde är inte så kul
då är det väl nästan legalt att tjuvstarta? 

är man sugen så hittar man säkert en anledning
, om inte annat måste man ju testa så man provat sig fram till rätt bulle när fettisdagen infaller.
har semmeltränat idag! ett ägg och en dl mandelmjöl samt lite bakpulver i en tekopp, jämnvid, blev en bra bulle, stekte på den runt om som trådskaparen föreslåt. Min fyllning plus inkråm och grädde… gott men jag tror att bullen behöver lite sötning också och så glömde jag kardemumma som säkert hade varit bra för bullkänslan! Men med dessa finslipningar kan det nog bli riktigt bra! Synd att mjölk går bort för jag älskar att äta den som hetvägg med kanel ovanpå…
pust pust… och nu när jag ätit upp den så känner jag att det kunde räckt med HALVA bullen, ska göra i kaffekoppar nästa gång!
Tror också jag ska minska på mandelmjölet till kansek hälften och ta nån msk husk istället så det blir lite luftigare!

#14 Kände också att det räcker med halva
Jag gjorde nötbrödet med mindre nötter utan att ersätta med annat och det fungerade också väldigt bra. Så man kan nog slopa fiberhusk om man inte har det hemma.
Bara ett litet tips…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
slopa, det var inget husk i receptet utan jag som sa att jag ville ha det för att få det luftigare…
jag har ett kilo hemma 

tack för tipsen!.. jag trodde jag skulle få klara mig utan semla i år.. =)

Jag åt skitgoa semlor nyss gjorda på Oopsies med lite bakpulver samt kardemumma i. Mixade mandel med smör och sötning* (smörsmaken i mandelsmet var kalas)….och vispad grädde.
Fick i mig hiskeliga 1800kcal+
och kanske 14g kolhydrater på bara 2 semlor. Jaja, de var ju stora!
*Körde blandning av stevia, glycerol och fruktsocker

crap.. jag skulle ju göra middag, inte semelbullar!
Pasi, vad hade du Oopsies-arna i? blir de bra bullar som håller eller?

Var får ni tag på mandelmjöl någonstans?

#21 Mal mandel
. Tror att det går att få tag på i vissa butiker men jag har inte letat. Mandelkvarnen funkar hur bra som helst.
Lidl säljer i 200-gramspåsar "ground almonds" för 20 kronor.

Tack för tipset!!! 
Sparar denna tråd för jag e jättesugen på semlor just nu

inte långt kvar innan semmeldagen
Härligt med semlor!
Ska göra några på fredag…men vet inte vad som smakar bäst - oopsis eller nötbullen. Är det någon som har provat båda? Vilken är mest lik en vanlig semla??
ÄLSKAR SEMLOR!

Jodå, jag har provat båda. Nästa gång ska jag nog blanda lite mandel i oosiessmeten.
Mandelmassan har jag i alla fall lyckats få till riktigt bra - jag mixade skalad mandel med en liten gnutta smör, lite grädde och vaniljpulver.
Härligt!
Då blir det oopsies och jag ska verkligen testa din mandelmassa nobban7!
Tack för hjälpen! 
Här ska smaskas!!!!

ska baka oopsies idag
Världens enklaste (och minst lika god som köpes) mandelmassa utan socker:
200 gram skållad och skalad mandel som rostas/torkas i ugnen 100 grader ca 30-45 min (håll koll för det får INTE brännas vid). Mal mandeln på mandelkvarn när den svalnat.
Blanda den malda mandeln med 1 äggvita och 1 dl strösötmedel samt 2-4 rivna bittermandlar eller ngr. droppar bittermandelolja.
Knåda ihop till en boll, voila! Bättre än köpes. Mycket mer mandelsmak och inte alls lika söt.
Bakade bullarna på 4 dl matlagningsyoughurt, 0,5 dl rapsolja, 50 gram jäst, 2 ägg, 9 dl siktat dinkelmjöl, 1 tsk malda kardemummakärnor, 0,5 tsk hjorthornssalt och 1 dl strösötmedel och 4 msk fiberhusk. Kanon och inget socker i det här heller… men väl dinkelmjöl förstås. Så det är väl inget recept för de strikt renläriga kan man tänka. Men en gång om året bekommer det iaf. inte mig. De blev dessutom så goda att det inte fanns någon enda anledning att göra "vanliga semlor" till resten av familjen. Tom. barnen åt med liv och lust och ingen verkade ens fundera på om det var nåt "konstigt" med de här semlorna. Bara det faktumet är ju förvisso ett betyg som räcker gode långt 
MVH till Er alla! /Kricko.

Glömde lägga till att jag hade kardemumma och sukrin i bullsmeten. 
Någon som har testat receptet hos LCHF-butiken ?
Hi-maize? Vad är det, finns det i vanliga butiker, om inte går det att byta ut mot något annat?
EDIT; Duuh…Hi-maize finns ju hos LCHF-butiken..ok så nu vet jag vad det är..men finns det i typ en vanlig ica maxi kanske?

#34 Jag har gjort lchf-butikens semlor flera gånger, köpte Hi-maize därifrån enbart därför. De är jättegoda verkligen! Själva bullarna är även goda med smör och ost. Jag har även provat att göra dem med saffran i. De kan bli lite torra så jag fryser alltid in efter att jag bakat dem.
Jag har inte sett något liknande Hi-maize på affären, men så ofta använder jag inte det när jag bakar. Man får njuta ordentligt av de semlor man bakar eftersom det är så dyra ingredienser 
puttar upp
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Jag gjorde en ny variant av semlan från förra året. Bytte ut lite av de malda mandlarna mot bake-pro och gjorde mandelmassa enligt boken "Bakglädje med LCHF". Mmm. :)
http://rebeckaspysselhorna.blogspot.com/2011/03/lchf-semla-la-2011.html
Jag gjorde semlor på oopsies. Både man och barn var hänförda… vilket kanske inte är så där jättebra, för då finns risken att de görs lite för ofta. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har också gjort på Oopsies! och de blir hur goda som helst :-)