Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8888 ggr
ullisbullis
0

Jordnötter - så olika?

Gillar jordnötter, men försöker hålla nere intaget pga kolisarna.

Häromdagen köpte jag en stor jordnötspåse av märket Exotic snacks med ett näringinnehåll som såg ut så här per 100g:

Protein      26g.

Kolhydrater  4g.(!)

fett            56g.

Kostfiber     8,5

Salt            1,5

Vanligtvis brukar ju jordnötter innehålla ca 12-14% kolhydrater.

Kan det skilja så mycket på olika sorters jordnötter?

Vågar man lita på näringsinnehållsförteckningen?

Kan det vara så att det är den högre fetthalten som gör skillnaden?

Wtn3
0

När och var man plockar dem gör att det faktiskt kan skilja sådär mycket mellan två olika märken. Man kan inte ens lita på att samma märke har samma kolhydrathalt i alla påsar, då de såklart inte testar alla individuellt. Därför bör man, om man behöver tappa vikt eller vara strikt av andra anledningar, vara restriktiv med varor där kolhydratmängden kan skilja så mycket och inte räkna på att man kan äta så och så mycket utan att komma över så och så många kolhydrater totalt.

ullisbullis
0

#1 Du har säker rätt. Det måste ju finnas olika sorters jordnötter precis som det finns olika sorters bönor, vindruvor osv.

Jag ska tillägga att dessa jordnötter var väldigt stora och både jag och min man upptäckte att vi inte "gick lös" på dem på samma sätt som vi lätt gör annars. Åt mindre mängd alltså, och det är ju bra om inte annat!

vispcream
0

Håller mig borta från jordnötter då det innehåller stora mängder Omega-6 och lite Omega-3

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Kalle-B
0

Tycker det låter konstigt att det skulle kunna vara så stora skillnader som mellan 4 och 14 procent. Jag skulle inte lita på uppgiften 4%.

Fiana
0

Sötmandel varierar minst så mycket mellan olika sorter, växtplats och tid på året - så det är nog inte omöjligt att jordnötter också gör det även om de för det mesta ligger mycket högre.

Och nä, på nötter kan man i princip aldrig lita på innehållsförteckningen. Det varierar för mycket under året och de flesta märken justerar inte efter det.

[Rivqah]
0

Undrar vad det är för jordnötter av Exotic Snacks som du har kommit över för enligt deras hemsida innehåller deras jordnötter 11 % kolhydrater. Obestämd

ullisbullis
0

#6 Jaså. Har inte kollat på hemsidan.

Jag tror att de heter "Jumbo". De är större än vanliga och ligger i

1 kg-påse.

Det verkar inte som man kan lita på det som skrivs på påsen.

Det gäller säkert flera livsmedel än nötter…

Man får väl helt enkelt räkna med det högsta kolhydratvärdet och om det sen är mindre än så i så får man väl se det som en bonus.

Suhair
0

ullisbullis Vad är kostfiber? Jag tror absolut det också är kolhydrater. Så om du lägger ihop 4 + 8,5 verkar det väl stämma bättre mot andra uppgifter om jordnötter. Sedan så tror jag att när sötsuget sätter in behöver man ha något som är någorlunda bra, och då kan jordnötter, trots kolhydratinnehållet, vara bra att ta till. Bättre det än glass, chips och godis i alla fall.

Fiana
0

Kostfiber redovisas alltid separat i Sverige, så de övriga värdena är också utan fibrerna inräknade.

(i usa är de inräknade i kolhydraterna så man manuellt måste dra ifrån dem från kolhydratsinnehåll)

det är bättre att välja någon annan nöt än jordnötter som ju inte är nöt utan baljväxt och om jag inte missminner mig lite extra dålig fettsammansättning på. "Värst" brukar cashew nötter vara, därefter jordnötter. Bättre alternativ är makademianötter, paranötter, mandel, hasselnötter och pecannötter (i olika varierande grad). Makademianötter hör till de absolut nyttigaste.

Suhair
0

Googlar man på kostfiber får man till svar att det är kolhydrater

[Rivqah]
0

Ja, det står att kostfiber är kolhydrater. Samtidigt står det att det är kolhydrater som inte kan brytas ned av tarmens enzymer och som därför når tjocktarmen utan att ge någon energi. Kanske därför det inte inte går under kolhydrater i Sverige?

Fiana
0

Ja visst är de det. Men de är inte kolhydrater man ska räkna i lågkolhydratskost - och i Sverige redovisas de som sagt enligt regler *alltid* separat.

I USA behövde de komma med begreppet "Net Carbs" för där redovisas de inräknade i totalkolhydraterna och man behöver manuellt dra ifrån dem.

Men det finns aldrig något tillfälle du manuellt ska lägga ihop dem för att få kolhydrater det är vits att räkna.

De kallas just kostfiber för de är av slag vi inte kan bryta ner och tillgodogöra oss. De räknas heller inte in i kaloriangivelsen på en innehållsförteckning trots att de skulle generera massor av kalorier om man satte eld på dem i en brasa eller så :P

[Rivqah]
0

Med andra ord ska man inte räkna 4 + 8,5 (kolhydrater + kostfiber). Sen kan ju ifrågasätta om 4 % stämmer men det är ju en annan sak.

Suhair
0

Fiana, har du någon förklaring till att enligt ovanstående kommentarer verkar kolhydraternas procentsats vara betydligt högre i andra jordnötssorter än Exotic snacks som ullisbullis köpte?

Fiana
0

#14 Javisst, precis som jag nämnt i nästan alla liknande nöt trådar - Du kan inte lita på innehållsförteckningen på speciellt nötter. Det varierar oerhört med växtplats, sort och tid på året. De flesta tillverkare kompenserar inte för det med olika värden (visar ett märke alltid samma på en sådan vara ska man dra öronen åt sig). Ibland är det helt enkelt även bara hämtat ur en tabell (och då är det lite random vad just den tabellen sa), i "bästa fall" har de testat en gång…. och som sagt det är inte en vara som håller sig med samma näringsämne under året (och det är dessutom ofta olika leverantörer till ett märke under året av naturliga skäl (när växtperioden är i ett område).

I andra fall är det helt enkelt fel skrivet på förpackningen, tyvärr mer vanligt än vad man skulle önska

(ica´s i love eco kokos ett sådant exempel där de till och med erkände det nog var fel till flera för över 1 år sedan och fortfarande inte fixat ^^, samt de där lime -chili mandlarna från var det Nutisal? där de i totalkolhydraterna uppenbarligen bara räknat de de tillsatt i smaksättningen och inte själva mandlarna……)

Fiana
0

Det är helt enkelt helt meningslöst att försöka jaga den sort det står lägst på förpackningen för den sortens vara, mer troligt att det är fel än att det är rätt. Tyvärr.

[Rivqah]
0

Kan ju meddela att Kung Markattas produkter troligen stämmer. Innan stod det 10,58 % kolhydrater på deras kakaopulver men det har nu blivit ändrat till 14,5 % kolhydrater med anledning av de senaste testerna. Personligen har jag rätt stort förtroende för deras produkter.

Nutisal Macadamias med 2 % kolhydrater är jag också tveksam till, men bara för att de är så goda så köper jag dem ändå. Skulle mest önska att det fanns ett KRAV-märkt eller ekologiskt alternativ (på rostade och saltade alltså, naturella finns säkert). Mandlarna som du skriver om bryr jag mig inte om eftersom de var rent av vidriga i smaken och dessutom innehöll massa onödiga tillsatser.

ICAs kokosflingor… Köpte dem själv för sin låga andel kolhydrater. Som du skriver är det nog felaktigt näringsvärde, för jag har aldrig någonsin sett kokosflingor på 1,5 % kolhydrater. ALLA andra kokosflingor ligger på 5-6 % och jag tror därför att det är det rätta värdet. Däremot nötter är faktiskt mycket svårare, det finns flera mandlar på 4-5 % samtidigt som det finns mandlar på 13 %. Sån skillnad finns inte på kokosflingor, alla kokosflingor jag har stött på ligger på 5-6 %. Med andra ord kan jag inte ta ställning till vilka mandlar som har rätt näringsvärde, väljer istället de trovärdigaste märket ihop med KRAV-märkt eller ekologiskt.

[Rivqah]
0

Rekommenderar för övrigt Kung Markattas kokosflingor på 5,9 % kolhydrater. KRAV-märkt. Kommer i fortsättningen att köpa deras framför ICAs kokosflingor.

ullisbullis
0

Tack alla för era synpunkter!

Jag har köpt en påse tillFlört

[Rivqah]
0

Psst, macadamianötter är mycket godare! Flört

charmkvark
0

Funderar också över de där 4g kolhydraterna i Exotic snacks jordnötspåsar.

Ja jag har förstått att det kan variera under året, men att det skulle skilja 10 g från en sort och ALLA andra sorter låter helt orimligt. Jag tror inte det värdet finns i jordnötter någonsin (4 g kolhydrater alltså). Och om man kan komma undan med att märka paketet med det, varför gör inte alla andra det också?

Jag ska ringa dem imorrn och fråga hur deras kan vara så mycket lägre än alla andra på marknaden. Det måste de ju ha ett svar på. Återkommer!

squeezetoy
0

Ja, macadamias är så mkt godare :)

Rostade och saltade har inte jag heller hittat med KRAVmärkning. Har däremot en gång hittat naturella. Men bara den gången, dock före min LCHF-tid och de förvandlades till supergoda kakor.

Tycker rent generellt att nötter översaltas, men de saltade macadamias jag ätit har hållit sig alldeles lagom salta.

ullisbullis
0

#21 Det ska bli intressant att höra vad du får för svar.

Man kan ju tänka sig att det finns olika sorter av en nöt. Det finns ju t.ex mandelmjöl med ca 4% kolh. att köpa från LCHF-butiken. Varför är det mindre kolisar i den påsen än i andra påsar med mandelmjöl? Är det en bluff eller kan det skilja på olika sorter?

charmkvark
0

Jag valde att maila istället för att ringa, lovar att uppdatera när jag får svar! :)

ullisbullis
0

#24 Hoppas att de har ett svar på frågan.

karing84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nyfiken på svar.. min magkänsla säger att det inte är 4 g kolhydrater.. därför har jag inte öppnat min påse än.  Skäms

LCHFbutiken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag var i kontakt med Exotic snacks förra året med anledning av just dessa nötter (som är ett frö), fick då svar att deras värden var en "uppskattning" som man inte skulle ta så hårt på. När jag förklarade hur viktigt kh halten är för en LCHFare fick jag sedan svar att det verkade stämman men att de skulle byta leverantör av nötter och att det då skulle bli andra näringsvärden men att vissa affärer kanske skulle ha kvar nötter med gammal märkning.
Tyvärr är det så att många producenter inte gör egna tester på sina produkter för att få fram exakta värden, de använder sig i stället av generella listor, ex livsmedelsverkets som uppger generella värden.Man kan alltid kontakta tillverkaren och begära att få veta om just deras produkt har ett "uppskattat" värde, eller om där har gjorts riktig analys.Mycket påverkar näringsinnehållet: Växtsätt, jordmån, gödning, gifter, mognadsgrad vid skörd, soltimmar….

Ingela Jönsson
LCHF butiken - Stark utan stärkelse!