Rössner recenserar "Matrevolutionen"
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16074
Var går gränsen för förtal?
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Man kan undra om han fick en bössa och jägaurbildning i julklapp eftersom han använder så många vapentermer i sina liknelser.
Helena Hesselmark
"Bättre att attackera än att bli attackerad själv".
Och hur kan han påstå att fett ger minst mättnad? Antingen vet han inte vad han pratar om eller så har han inte korrläst sin egen artikel.
han vet inte vad han pratar om

HFLC? Finns det någon anledning till varför han bytt plats på bokstäverna, är det för att undvika googlande lchf anhängare…
Att medvetet stava fel är ett exempel på härskarteknik. Det finns en bloggande dietist/politiker som ständigt stavar sina meningsmotståndares namn fel.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Borde han inte inse att hans råd är felaktiga eftersom överviktsenhetens patienter inte går ner i vikt medans LCHF-anhängare gör det.
Denna recension borde vara ett utmärkt argument för att sparka ut karln ur SBU:s nya arbetsgrupp för viktnedgångsmetoder. Jag vet inte om man ska hävda jäv eller ren dumhet men han ska sparkas så långt bort som möjligt!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Snacka om att skjuta sig själv i foten. Det här säger mer om Rössner än de han avser att smutskasta. Lustigt närhan föreslår vapenvila när han själv precis avfyrat det tunga artelleriet. Kom på mig själv att inte ens bli upprörd utan satt och smålog medan jag läste, ojoj så korkat så det blev komiskt.
Det tragiska är att det förmodligen finns rätt många som lyssnar på honom och att hans ord säkert väger tungt när han till exempel ska vara med i SBU:s utredning…

Rössner seglar ju under falsk flagg i Läkartidningen, om det stämmer som han själv har sagt, att hans överviktsenhet är nedlagd.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/varfor-straffa-feta_5847261.svd
Jag ska inte stava hans namn fel, det är jag för god för. Men karln har ju hävdat att hans trettioåriga karriär är ett enda långt misslyckande. Och numera är han om jag inte är helt felinformerad professor emeritus. Så sparka honom borde inte vara nödvändigt, han är avdankad. Jan borde väl egentligen bara ta sitt förnuft tillfånga och sätta sig under en korkek och lukta på blommorna. Men han har antagligen inget.
Varför han än en gång slänger sig in i debatten som han tyckte bårde ha avslutas är en gåta, men gissningen är att han kanske kan tjäna en peng på det. Att han är helt värdelös när det gäller att hjälpa folk att bli av med övervikt har han väl bevisat vid det här laget, för trettio år kan väl knappast vara helt anekdotiskt.
Helt klart är i alla fall att han är en dålig förlorare.
Usch, ja den var pinsam läsa verkligen. Vill de verkligen ha med sånt i en läkartidning??? OK om han inte håller med, men man utrycker sig väl inte så.

Vilken raljerande överlägsenhet han ger prov på.
Klagar på Andreas text är "föga analytisk" men levererar själv en mycket slarvigt skriven artikel
och, dessutom tydliga exempel på härskarteknik
Vem har skrivit att fett botar influensa och cancer???
Man skymtar inte så lite ilska mellan raderna så inte tror jag det är samförstånd han önskar i slutändan
Synd man inte får kommentera om man inte är läkare med anställning
Rössner har lagt ner 30 år av sitt liv på att försöka bota fetma, och har ju enligt egen utsago misslyckats med det bortsett från opererade patienter. Tror fasen att han är bitter!
Här kommer en ung ny läkare och skriver en bok som omkullkastar Rössners världsbild om kost, och bevisar att Rössner felbehandlat sina patienter i decennier. Självklart vill han att det som står i Matrevolutionen ska vara en lögn, hur ska han annars kunna sova om nätterna?
Vad gäller skitsnacket han vikt in om Atkins kan man själv läsa fru Atkins berättelse om makens hälsa här:
http://www.usatoday.com/news/health/2004-02-10-atkins-statements_x.htm
Tror fasen att Rössner vill ha eld upphör, han har ju uppenbarligen ont om ammuntiton eller dåligt sikte om han börjat skjuta så här lågt (dvs smutskasta en död meningsmotståndare som inte kan försvara sig, i syfte att sänka en annan).
Jag har skickat in en kommentar till Läkartidningen om detta, men förväntar mig varken att den blir publicerad eller att de inför en dementi…
Vänliga hälsningar
Cindy

Tja vad säger man.. "Rönnbären var sura sa visst räven", han har ju inte direkt bidragit med något som fört utvecklingen framåt mot mindre vikt iallafall.
Inte för att jag tror LCHF är lösningen på allt för alla, men det är en framkomlig väg för många att testa, och nog fungerar det på en hel del.. men då måste man först skrota det gamla paradigmet och bygga ett nytt från grumden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det var det flummigaste jag någonsin läst, han måste vara sjuk.
ja behöver mer mättat fett till hjärnan 
Det där var faktiskt pinsamt att läsa. Tonläget påminner om de raljanta insändarna om "skoteråkande ungjävlar" som vissa pensionärer skickar in till lokalbladet med jämna mellanrum. Man kan tycka att en professor kunde vara mer sansad, speciellt när han uppmanar andra till att sansa sig.
Att Rössner inte begriper sig på orsaken till fetma och välfärdssjukdomar blir väldigt tydligt när han återigen drar fram påståendet om att fett skulle ge sämst mättnad. Alla som har testat att äta mat vet att det inte stämmer. Men ändå fortsätter han att påstå att det är så. För det har han kommit fram till bakom sitt skrivbord. Att ingen annan märker av det spelar mindre roll.

Kokar inombords. Kan ingen avskeda den där ***** ***** Rössner snart? När *** går ****** i pension?
Han har ju inte direkt bidragit till bättre hälsa i Sverige själv.
Pinsam läsning, han har inget att sätta emot längre det märks verkligen.
Något censurerat p.g.a. olämpliga ordval. Påminner om att vårda ert språk, särskilt vid omdömen om andra personer.
/maxiq, medhjälpare
Jag ser bara att han recenserar Eenfeldts sätt att skriva. Men jag ser ingenstans i texten att han säger att E har fel. Eller läser jag dåligt?
Väldigt pinsamt hursomhelst. För R själv. Jag famlar efter skämskudden.
Jag tror inte Rössner behöver oroa sig för något förtalsmål på grund av denna artikel.
Det är ju trots allt inte straffbart att framställa sig själv som en komplett fåntratt.
Det kan inte vara lätt att bli gammal och upptäcka att man har haft fel i 30 år.
Den gamle "surkarten" har ätit för mycket kolhydrater
, då riskerar man kanske att bli en surpuppa. Det kan inte vara lätt att erkänna 30 årigt misstag och tjänat så mycket pengar på människors olyckliga liv, klart att han gör ett desperat försök att trycka ner när det är sånt drag i lchf nu… är vi inte över 14600 medlemmar Margareta? 14600 kan inte ha fel…
Rössners "recension" skulle inte ens passera godkäntnivån i svenska i åk 9. Pinsamt är bara förnamnet. Han griper efter halmstrån och blir bara mer patetisk i sina försök att rädda ansikten. Det är nästan så jag tycker synd om honom. Men bara nästan.

Jag missade faktiskt rubrikens motsägelse mot innehållet, men när jag läser Rössners inlägg igen, så slår det mig. Han använder termer som "eld upphör" och "skjuter från höften", och nämnda härskartekniker, men han bjuder inte på något "eld upphör". Tvärtom är det han som för kriget mot dem som vill möta problemet med en annan metod. Han utmålar sig genom rubriken som om han vore angripen, men i verkligheten är det han som går till angrepp.
Jag hoppas att inte alla läkare är så korkade att de inte förmår se igenom Rössners hyckleri. Om det vore dags för "eld upphör" så hade han väl knappast slängt in en sådan brandfackla? Här handlar det inte om att skjuta från höften, utan Rössner eldar på med sitt "tyngsta artilleri" samtidigt som han påstår sig vilja ha "eld upphör".
Jag vidhåller att det handlar om en mycket dålig förlorare, sämsta jag har sett på länge.
Inte ens LCHF-motståndarna sluter upp o kommenterar Rössners artikel i läkartidningen. Det om något talar om vilket lågvattenmärke Rössners s.k. recenssion är.
Ni såg väl slutklämmen Det finns bara ett sätt o gå ner i vikt säger Rössner. Äta mindre o motionera med. Det där sammanfattar väl ganska väl hans syn på sina fetmapatienter. De är lata o äter alldeles för mycket!
Fast egentligen tycker jag mest att Rössners inlägg är roligt, för han gör ju bort sig själv så det rungar om det.
#16#18#19……HÅLLER HELT MED dET LÅTER SOM EN SENIL 15 ÅRING SOM SKRIVIT DETTA,JAG TRODDE DET VAR ETT SKÄMT FÖRST!!!!
Var går gränsen för förtal?
Min tanke när jag läste : Var går gränsen mellan att vara ofokuserad och onykter? 
Fnissar lite åt den enda kommentar som hittills finns till "recensionen":
"Vad är syftet med den recension som Nerröss har skrivit? Raljant och föga konstruktiv recension om ett viktigt område. Vågar recensenten inte diskutera innehållet?"
Härlig felskrivning av namnet 
Vänliga hälsningar
Cindy
Vad har han för belägg för att fett är det minst mättande? Tror att alla upplever att fett är mer mättande än kolh och att man håller sig mätt längre.

Jag lyssnade igenom radiointervjun som gjordes med honom 23 april -09. och jag blev uppriktigt förvånad över hur karln svamlar. Jag fattar inte att man kan ta honom på allvar, han är ju helgaggig.
Det är egentligen bara pinsamt att använda den pajasen som "expert" på fetma, även om han faktiskt borde besitta en viss expertis, eftersom han grundligt under trettio år har försökt bota fetma utan att lyckas. Även i radiointervjun påstår han att fett mättar mindre. Han talar också om hundratusentals studier under hundra år som skulle skada hjärtat.
Han upprepar att det skulle finnas många studier som visar att fett ger sämre mättnad och att det i längden har skadliga effekter. Helt uppenbart har han tappat greppet helt och hållet. Jag tycker faktiskt synd om karln. Han har liksom inte alla hästar inne.

Finns ingen anledning att debattera med den som skrivit detta:
"Vår främsta flumdebattör sköt sig själv i foten (margarin är ett djävulens påfund ungefär som skosmörja - vem fan har ätit sådant?, fett botar cancer och svininfluensa …)"
Passa istället på att i artiklar och kommentarer hylla Annika Dahlqvists för hennes banbrytande arbete. Det är hon värd! Utan hennes idoga slit hade det inte blivit någon matrevolution.
»argumentationen är svag, så höj rösten«
Det är nog så att han syftar på sig själv i detta fall… 
Så oproffsigt, så aggressivt, så synd. Tänka sig att jag faktiskt en gång i tiden tyckte att han var vettig och förnuftig! Fast på den tiden var jag ju fettskrämd förstås.
Jag ser framför mig ett vilt djur, hotat, omringat och inträngt i ett hörn med blottade tänder, ilsket morrande… Stackars Rössner. Detta var varken sakligt, sansat eller vetenskapligt.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
gaggig blir man (i den åldern) utan mättat fett och med massor av kolhydrater under många års tid…. 
kan ju vara så illa att han i långa perioder levt på hallonbåtar också…
Frågan är vilka han riktar sin recension till. Förmodligen till läkarkollegor. Börjar dessa svika honom genom att uttrycka ändrad inställning till kostbehandling av fetma?
Det vore ju hög förnedringsfaktor!

Jag var just inne på KI:s sida om Rössner, och där står inte att han har professur vid överviktsenheten, som han själv säger är nedlagd, utan han presenteras som "Professor i hälsoinriktad beteendeforskning vid institutionen för medicin, Huddinge".
Det kan kanske vara strid om påvens skägg, men man kan ju undra varför tidningen anger något helt annat. Kommer det från Rössner själv, eller är det rubriksättaren som har varit framme och missat att karln är pensionär?
Tack, till Björn Lindqvist, det var precis i Bulls Eye!
Hoppas det kommer fler rättskaffens medicinare som säger sin mening.
Vem har för övrigt beställt att herr öss ner ska använda sig av Andreas bok för sina spyor.
Väl häftigt att låta det publiceras, har dom ingen granskningsnämnd på den där tidningen, eller någon som har intellektuellt ansvar?
Men, så kom jag på det, det var kanske ingen ivägen den här veckan för Nollåttorna har nog sportlov nu.
Kunde inte låta bli att recensera recensionen…
Vänliga hälsningar
Cindy
Kanonbra skrivet Cindy!
Numer pensionär i Nynäshamn
#40 Tack! Tar dock gärna emot konstruktiv kritik, är ringrostig efter några år borta från bloggandet 
Vänliga hälsningar
Cindy

Alltså. Vilken RÖV rent ut sagt, visst, nu slänger jag ut ett ord från sandlåde stadiet, men hans "recension" var ju ingen recension utan en ursäkt för att få kasta skit på LCHF som livstil.
Det var den sämsta "Recension" jag läst, och då är det inte bara för att jag själv lever enligt LCHF.

Jag tyckte din recension var uttömmande och vederhäftig!
Jag tror iof att Rössner syftar på Livsmedelsverkets experter som de som får klä skott för att vara korrupta. "åberopar internationellt accepterade fakta…" är väl ett verkstypiskt sätt att uttrycka belägg?
#39 Bravo Cindy! Läste kommentarerna efter din recension, nu blir du kanske ombedd att skriva för LCHF-magasinet? 
Cindy - *tummen upp* !
jag har kommenterat på din sida Cindy - men detta kallar jag för en recension… mycket bra!
Rikstomten fortsätter att kasta ur sig märkliga uttalanden. Denna gång i en artikel i Dalarnas Tidning:
"Att gå ner i vikt kan vem som helst göra. Om kosten heter GI, LHCF eller om det är blandkost spelar mindre roll"
"Men vilken mat som väljs på tallriken spelar ingen större roll"
"Den kost som passar bäst är den som ligger nära oss, säger han och menar att många hoppar på den diet som för tillfället är i ropet för att efter ett tag tröttna och ge upp"
Nära oss?
"Grekland har Europas fetaste barn, så mycket för medelhavsdieten"
Nya insikter från mannen som sagt att det är bara kirurgi som gäller: "Han tycker att landstingen satsar för mycket på kirurgi och inte ser till den breda massa som inte ligger i den absoluta riskzonen för fetma"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#47 Nu läste du slarvigt. Det som står efter citatet om Greklands barn verkar vara taget efter Michail Tonkonongi, som är den som bjuder på evenemanget.
"Michail Tonkonogi är professor i idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna och ansvarig för kursen "Fetmans fysiologi; fysisk aktivitet som preventions- och behandlingsstrategi", där Stephan Rössner precis varit gästföreläsare."
"- Grekland har Europas fetaste barn, så mycket för medelhavsdieten, säger Stephan Rössner"
Mer klart än så kan det väl inte bli?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

I går föreläste hälsoprofessorn Stephan Rössner för elever vid Högskolan Dalarnas nya kurssatsning "Fetmans fysiologi".
Ur Falu Kuriren:
http://www.dt.se/nyheter/falun/article913876.ece
http://www.dt.se/opinion/ledare/article913673.ece
Ur Dala-Demokraten
Från Dalademokraten:
"Den så kallade fettdieten med mycket få kolhydrater och mycket fett har fått stort genomslag.
- Men det värsta fettkriget verkar ha mattats av, säger Rössner som brukar lyfta fram medelhavsdieten men han tar inte avstånd från den kontroversiella fettdieten"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Väldigt bra formulerat! 

#49 Oj, jag var kanske otydlig. Det jag menade var att det i ditt inlägg #47 som står efter citatet av Rössner inte kommer från Rössner, utan från Tonkonongi.
Det har ju inte med Rössners eventuella tydlighet att göra, men visst är det intressant att han sågar sin egen käpphäst medelhavsdieten.
EDIT: Genom redigering av #47 (se #55) har inlägg #48 och det här inlääget #53 mist relevans och kan verka förvirrande, så strunta i de här två senaste inläggen från mig i den här tråden om de verkar osammanhängande.
Han verkar iallafall fått flera svar på tal i läkartidningen. Flera läkare som svarat , härligt.
#53: Aah! Nu förstår jag! Jag har tagit bort det stycket, det verkade ju ändå för otroligt att det skulle ha kommit från honom…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Kommentarerna som har kommit gillar jag skarpt. Det verkar som om det finns en del läkare som har något innanför pannbenet också. Det är ju solklart att när Rössner "recenserade" så hade han "en yxa att slipa" som det brukar sägas på ett annat språk. Intellektuell integritet och hederlighet är kanske tunnsått inom vissa kretsar, och Rössner verkar ha boat in sig i det lägret, sorgligt nog.
Men det inger hopp, att hittills har de som har svarat varit negativa till Rössners skrift och några har anfört mycket kritiska kommentarer. Det är så att jag funderar över om Rössner inte har gjort ett syftningsfel i inledningen när han flikar in "ej läst"; gällde det måhända boken?
Hur man än vänder det så är det enbart positivt för Andreas och hans bok. Fler kommer att läsa den efter den här textreklamen i Läkartidningen.

Denna 'recension' gor att man undrar om det finns folk i Rossners omgivning som fortfarande niger och bockar for boklarda? :0)
Varfor utropstecken efter April? April i NY kan ha bade is och sno, nog sa forradiskt att ga pa, inte bara for nagon i Atkins alder.

Bra kommentarer nu, håller verkligen med.
Skönt att det finns läkare som inkluderar sig själva i "revolutionen".