Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 8295 ggr
aussiemia
0

Avocadosoppa

Igår blev jag bjuden på en himmelsk avocadosoppa.

Mixa 2 mogna avocadosar, blanda ned ungefär 1 dl grönsaksbuljong tills du gillar konsistensen :D Sedan i med 1.5 dl lättvispad grädde.

Servera. Den är mild och sååå rund i smaken, om man gillar avocado så älskar man den här!

Vi åt den kall eftersom vi har högsommar här, men enligt receptet så kan den lika gärna serveras varm.

Överhuvudtaget var det väldigt kolhydratfattigt det som som serverades. Det var naturligtvis fettfattigt också, men jag drog på olja från den marinerade fetaosten över mitt kött och salladsblad. Trots det var jag så hungrig när vi kom hem att maken grillade en kyckling filé åt mig som jag åt med majonäs smaksatt med olivolja, s&p och dragon. Fuskbeasås som är toppengod.

aswedishsmorgasbord.com

yvonnel
0

Hej!, vad kul att du har upptäckt avokadosoppa, det hände mig i             San Francisco - tror det var 1969, jag kom hem till Sverige 1970 efter 5 år i USA och letade hos bokhandlarna efter recept på denna underbara soppa, men det var ju nästan en omöjlighet, det fanns ju knappt avokado att köpa här hemma på den tiden så det var ju inte så konstigt. Men så småningom lyckades jag och det har länge varit en specialitet som jag bjudit på när det varit lite extra tillfällen.

Förresten, jag var i Adelaide och Perth bland annat då 1970, det var lite av bondvischan då, skulle vara kul att göra ett besök nu i modern tid.

[Pennylane1]
0

fast fettfattig låter ju inte avocadosoppan, avocado är ju fett i sig och så grädde på det, låter rätt perfekt? Och gott! Har gjort nästan exakt så själv, så det vet jag att det är! Hade cayennepeppar i också för att få liite sting. Tror jag hade lite citron i också förresten. Avocado är ljuvligt!

MissMullig
0

Jag har fin hackad röd chili och gräslök i min med liten dutt lime

greensis
0

Prova med kokosmjölk istället för grädde. Jättesmaskigt

Fabricati diem, pvnc!